Tesztünk szereplője nem más, mint a modellfrissítésen átesett Nissan Micra, amely 1,2 literes, közvetlen befecskendezésű, háromhengeres benzinmotorral, a legmagasabb Tekna felszereltségi szinttel és szívrabló metálkék fényezéssel érkezett szerkesztőségünkhöz. Az együtt töltött hét során arra a kérdésre kerestünk választ, hogy a Nissan ikonikus kisautója - mely a gyártó szerint nemcsak megújult formavilágot, hanem komoly belső értéket is képvisel - képes-e megnyerni egy hölgyet, és teljesíti-e a gyáriak jelmondatát? „A nőnek, akiknek minden sikerül”, állítják a tervezők. Vajon én is így éreztem magam a kisautó volánja mögött?
Kedves, de már nem annyira nőies - galériaKomoly várakozásaim voltak az autóval kapcsolatban, mert gyerekkoromban anyukám járt az elődök egyikével. Vásárláskor a családi szempontok döntöttek, azaz legyen egy olyan nőies kisautó, amivel könnyen lehet parkolni, kisgyereket óvodába vinni, bevásárolni, mindeközben maradjon viszonylag tágas, kényelmes és egyben biztonságos is. Kíváncsi voltam, hogy több mint 20 év elteltével milyen tapasztalataim lesznek, s immáron felnőtt nőként milyennek találom majd a legfrissebb szériát.
A Nissan legkisebb autója gyökeres átalakításon ment keresztül már a külsejét illetően is. A korábbi, sokak által nagyon kedvelt gömbölyű formát a gyáriak elhagyták, és a bájos, szerethető egyediséget felváltotta a korántsem hangsúlyos, de a modellpalettába jobban illeszkedő karosszéria. Az autó külső formáit illetően markánsabb vonalvezetést kapott, köszönhetően a szögletes első lámpáknak, a szélesebb lökhárítónak, és a márkajelző embléma is a nagyobb tásaihoz hasonlóan króm foglalatba került. A tesztelt Micra 15 colos könnyűfém felnikkel, króm kilincsekkel, LED-es hátsó lámpákkal hívogat kívülről, de a hatás mégsem sikerül maradéktalanul.
Az új hátsó lámpa a ráncfelvarrással jöttA széleskörű vásárlórétegnek tervezett apróság talán kissé elveszítette női báját; nincs már meg benne az a jóleső vagányság és feltűnés, amely egy női autónak is sajátja kell, hogy legyen. Sematikus, környezetbe olvadó formaterv jellemzi, ami nem fog feltűnni, sem kitűnni, de a színvilága elsőre is kétségtelenül nagyon szép. Lehetőség van testre szabásra is: matricákkal, különféle kiegészítőkkel tehetjük hangsúlyosabbá autónkat, de a lényegen ez azonban nem sokat változtat. Tény, hogy a bohókás külső érettebb lett; a döntés most már a vásárlóké, de engem nőként nem varázsolt el.
Szuper dolog az intelligens kulcs - galériaUgyanakkor nem mehetünk el szó nélkül a tesztpéldány egyik legjobb tulajdonsága mellett, ami már rögtön beszállás előtt feltűnik. A csúcsfelszereltségű (~4,5 millió forint a tesztelt motorral) autó ugyanis intelligens kulccsal rendelkezik. Az ajtón található gombot megnyomva a kulcs elég, ha a táskában marad, és indításkor sem kell azt elővenni. Azt hiszem, ennél nincs kényelmesebb, szívem szerint az összes autóban opcionális kiegészítőként feltüntetném. A férfiolvasóktól ezúton is kérdezem: milyennek találják a női táskákat? A saját tapasztalatom ugyanis az, hogy soha nincs meg benne semmi, és ez a kulcsra hatványozottan igaz. Ráadásul, amikor tele van a kezem, például egy bevásárlás után, nincs más dolgom, mint a gombot megnyomni, bepakolni, és már indulhatok is. Kisgyerekkel, iskolatáskával a helyzet ugyanez, nem beszélve arról, amikor már minden kész, a gyerek az ülésben, a csomagok bepakolva, minden megvan, csak a kulcs tartózkodási helye bizonytalan. Egyszóval a Nissan mérnökei tökéletesen érzik a női lelket, és nem hagyják, hogy reménytelenül bosszankodjunk autónk előtt.
A csomagtartó meglepően tágas - galériaAz utastérbe pillantva rögtön láthatjuk, hogy kiemelt figyelmet szenteltek a kialakításra a tervezők, amely az elődökhöz képest valóban szebb lett, de a kemény műanyagok még mindig nagyon hangsúlyosak, mindenhol találkozunk egy-egy ilyen elemmel és összhatásában ez nem feltétlenül megnyerő. Az ülések megnövelt ülőpadja számomra kényelmes volt, de utastársaim panaszkodtak, és az ülések oldaltámasza nem elegendő, ami leginkább a kanyarokban érezteti hatását, s könnyen a kormányba kapaszkodás lehet a vége. Filigrán hölgyek számára az ülések elég szélesek, de férfiaknak már nem biztos, hogy kényelmesek. Ki kell azonban emelni, hogy ajtókilincsek egyediek és szépek, a kárpitozás is megfelelő, persze még fokozható lenne. A középkonzol lakkhatással rendelkezik, egységes, letisztultság jellemzi. A központi rendszer könnyen kezelhető és gyors, a Bluetooth kapcsolat révén a telefonunk rögtön összekapcsolható az autóval, és a vezérlés sem bonyolult.
A gombok kézre esnek, a funkciók egyértelműek, és a multimédiás bőrkormányról is vezérelhetőek. A tesztautó maximális felszereltséggel rendelkezett, amiben többek között benne foglaltatott a magyar nyelvű navigációs rendszerrel felszerelt, 5,8 colos érintőkijelzős LCD kijelző, az audio rendszer, a parkolóhely felmérő és a parkolóradar. Előbbi segít megtalálni az ideális parkolóhelyet, illetve felméri, hogy a kiválasztott hely elegendő lesz-e; városban ez komoly segítség lehet, amikor épp akkora helyünk van, mint az autónk. Hasznos továbbá a sebességtartó automatika sebességhatárolóval kiegészítve, hogy még biztonságosabban közlekedjünk. A műszerfal hangulata igyekszik igazodni a belső térhez, átlátható, de mégis hiányérzetünk támad a műszerfal jobb oldali üressége miatt. Mintha lemaradt volna valamilyen műszer, de rá kell jönnünk, hogy nem. Tudatos a kialakítás, ahogy a kör alakú középkonzol, és az automatikus klíma esetében is.
Könnyű kezelni az új központi rendszertAz utastér pozitívan csalóka; első alkalommal belepillantva kisebbnek érződik, mint valójában. 245 cm az autó tengelytávja, és a Micrában bőven van hely, sőt, a hátul ülőknek sem kell aggódniuk. Ugyanakkor annak ellenére, hogy több légbeömlő is akad, a hátsó utasaink számára még így is kevés levegő áramlik. Ha utasaink között magasabbak is vannak, az első ülést óhatatlanul előre kell húznunk, ekkor viszont a térdünk könnyen beleütközik a kesztyűtartó dobozba. Utóbbi két részre van osztva, mégis nehezen kihasználható, miközben az egész műszerfalon dominál. A 265 literes csomagtérre viszont abszolút nem lehet panasz, és rendelhető tartozékként tároló dobozokat is belerakhatunk, hogy még praktikusabb legyen. A hátsó ülések teljesen eldönthetőek, a megnövelt tér így már maximálisan kihasználva 1132 liter lehet.
A 98 lóerős motor erős, de drágaA belső tér szemrevételezése után nincs más dolgunk, mint élvezni az erőforrást, amely ebben az esetben egy 3 hengeres benzinmotor 80 lóerővel – ehhez egy ötfokozatú manuális váltó társult. Indítás után felcsendül a páratlan hengerek játékos dallama, de az indulást követően kezdetben nagyon kellett figyelnem a kuplungozásra, mert a pedál magasan fog és szenzitív, könnyen lehet a nagyobb gázadás csapdájába esni. Elsőre némi megilletődöttséget véltem magamon felfedezni a Wartburgok hangjára emlékeztető motorhangoktól, de hamar társra leltem. A motort ebben az esetben pörgetni kell, amit nagyon élveztem, és a Micra kifejezetten fürge játszótársnak bizonyult még a piros lámpáknál is. Határozott sikerélményeket könyvelhettem el, sőt, néha elismerő pillantásokat is a gyorsulást illetően, ami igencsak örömteli tapasztalat volt.
Mindenhol kerek formák uralkodnak - galériaA váltó szépen kapcsolható és pontos, még kritikus női énem is könnyen elfogadta, de a gyártó gondolt automataváltóra is, a modell CVT váltóval felszerelve is kapható. A vezethetőségre tehát nem lehet panasz, magasabb fordulaton tartva az autót dinamikus és méreteihez viszonyítva robbanékony, de a városi használat során a fokozatokat nem tudjuk kihasználni. Úgy éreztem, hogy ez egy olyan autó, amely inkább hosszabb távon bizonyít jól, mert a dugóban araszolva örökké visszakapcsolást igényel. Start-Stop rendszer segít csökkenteni a fogyasztást, amely a gyári adatok szerint városban 5,2 liter, a valóságban azonban 6,5 liter körül mozog - a 4,3 liter vegyes üzemű fogyasztás még a legóvatosabb vezetéssel sem tartható. A futómű pozitív csalódás: a Micra jól vette az akadályokat, miközben nagyszerűen manőverezhető. Kategóriájában kiemelkedő, 9,3 méteres fordulókörrel rendelkezik, és a tesztelés során sem volt olyan helyzet, amelyet ne lehetett volna kivitelezni. Az autó méretei és vezetési tulajdonságai révén nagyon alkalmas a városi közlekedésre.
Városba kiváló, de vesztett varázsábólAz új, negyedik generációs Nissan Micra tesztelt típusa összességében kellemes benyomást tett rám. Könnyű vezethetősége, a jól teljesítő erőforrás, az intelligens kulcs mind-mind olyan összhangot adtak, amelyek szerethetővé tették az autót, annak ellenére, hogy a külső változtatások és a belső anyaghasználat nem feltétlenül billentik pozitív irányba a mérleget. Nem szóltam még az árról, amely a Micra esetében az egyik legfontosabb tényező. Egy kompresszoros példány maximális felszereltséggel 4 550 000 forintot jelent vásárlóinak (metálfényezéssel), de egy sokkal alacsonyabb felszereltségű, 98 lóerős modell indulóára is eléri a 3,5 millió forintot – de ár/érték arányban sokkal jobban megéri a 80 lóerős szívómotor, ami 2,7 millió forinttól elérhető, igaz, klímával és rádióval 3 millióval számolhatunk. Véleményünk szerint ahhoz, hogy igazán értékarányos legyen a japán kisautó, úgy 10 százalékkal olcsóbbnak kellene lennie, gondolok itt főleg a tesztautó árcédulájára.
Néhány szóban
Végül következzen a bevezetőben feltett kérdésre a válaszom. Vajon igaz-e akkor, hogy Micra olyan Hölgyeknek szól, akiknek minden sikerül? Sajnos nem teljesen egyértelmű. Önbizalmat ad a magas teljesítménye által, a sikeres parkolásokkor, megnyugtat a magas biztonsági felszereltsége, amely magában foglal 6 légzsákot is, de összességében nem váltja ki belőlem a nőiességet. Nem kifejezetten érzem női autónak, sőt, a formatervezés alapján a férfiak számára is megkedvelhető lehet. Ajánlható második autónak, a típus korábbi kedvelőinek, és kifejezetten az idősebb korosztálynak is, mert a mérete és használhatósága két idősebb embernek ideális. Női szívemet viszont a típus most nem dobbantotta meg: hiányzott a szenvedélyes egyediség, a több dizájnelem, ha viszont ezeket a szempontokat háttérbe szorítjuk, összességében tartalmas városi autót kapunk, ami extrákkal felszerelve hosszú évekig megbízható, állandó társunk lehet a családban.
Előnyök: Könnyű vezethetőség, nagyszerű manőverezhetőség, dinamikus motorteljesítmény, relatíve komfortos utazás hátul is; Ügyes központi rendszer
Hátrányok: Sematikus külső, magas ár (a kompresszoros motor esetében), a hátul ülők számára kevés levegő, domináns műanyag elemek