Nem lehetett panasz a Formula E első világbajnoki hétvégéje láttán, Rijádban minden megtörtént, ami egy autóversenyen előfordulhat. A Mercedes és a Jaguar ünnepelhetett igazán, de a szabályok visszásságai kissé beárnyékolták a villanyfényes hétvége eseményeit. A lényeg viszont, hogy Edoardo Mortara és Alex Lynn megúszta az ijesztő baleseteket.
A Formula E fennállása során először rendeztek világbajnoki futamokat a sorozatban, ráadásul a rijádi idénynyitó energiatakarékos LED világítás közepette, napnyugta után zajlott. Az első futam rajtsorrendjét befolyásolta, hogy a pálya állapota és a hőmérsékletek alakulása miatt előnyben voltak azok a versenyzők, akik később teljesíthették a köreiket. Ennek is köszönhető, hogy a Mercedes színeiben versenyző Nyck de Vries a szabadedzések után a pole pozíciót is megszerezte a Porsche egykori F1-es pilótája, Pascal Wehrlein és az audis DTM-bajnok René Rast előtt.
A Mercedes a csapat F1-es formáját idézve a futamon is lehengerlően szerepelt, az összes edzés után de Vries az első versenyt is az élen zárta, rajt-cél győzelmet aratva. Ez volt a holland pilóta első sikere a sorozatban, ami a bónuszpontokkal együtt természetesen az élre katapultálta őt az összetettben is.
Wehrlein nem rajtolt jól, rögtön lemaradt a Mercedes mögött, Rast támadni kezdte őt, és az első félóra végén az egykori túraautós versenyző meg is előzte honfitársát. Wehrlein rögtön bevetette a támadómódot, de nem tudott visszavágni, Rast tartotta a lépést de Vriesszel, aki már a verseny elején használta az extra teljesítményt, míg Rast a 14. körben döntött így.
Precision driving from @edomortara as he makes a double overtake on @mitchevans_ and @PWehrlein! ?
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) February 26, 2021
Find out how you can watch the #DiriyahEPrix here >> https://t.co/2WSTHwAqM2 pic.twitter.com/nzNmwNoj5t
A Porsche versenyzője közben visszaesett, a 4. helyről kezdő Mortara viszont feljött a dobogóra, látványos manőverrel megkerülve Mitch Evans és Wehrlein autóját is. A 16. körben szükség volt a biztonsági autóra, miután Sam Bird és Alex Lynn összeütközött, az első 10 helyezett sorrendjét ekkor De Vries, Rast, Mortara, Evans, Wehrlein, Maximilian Guenther, Oliver Rowland, Andre Lotterer, Alexander Sims és Lucas di Grassi alkotta, utóbbi hat helyet javított a rajtpozíciójához képest.
A mezőny lelassítása nem zavarta meg az élen álló Mercedes-pilótát, az újraindítás után rögtön elhúzott, de ez nem tartott sokáig, mert Guenther a falnak ütközött a 2-es kanyarban, ezért ismét pályára lépett a biztonsági autó. Ezzel de Vries elpazarolta a második támadómódját, Mortara viszont jól kihasználta azt, és feljött a 2. helyre, ezzel a Mercedes mellett az ügyfélcsapatuk, a Venturi is ünnepelhetett.
Rast mindent megtett, hogy visszaszerezze a 2. helyet, de végül a dobogóra sem állhatott fel, a verseny végén Evans elorozta a 3. helyet, így a Mercedes, a Venturi és a Jaguar pilótái értek célba a legjobbak között. A további pontszerzők között Wehrlein (5.), Rowland, Sims, Vandoorne, di Grassi és Turvey neve szerepelt.
?????????????.???#DSTECHEETAH #ABBFormulaE #DiriyahEPrix pic.twitter.com/evs4gdzdjO
— DS TECHEETAH (@DSTECHEETAH) February 27, 2021
„Nagyon elégedett vagyok eddig mindennel és örömteli, hogy ezt sikerült a versenyen is kamatoztatni, mert nem volt könnyű dolgom a biztonsági autós fázisokkal, valamint a kiszámíthatatlan eseményekkel. Sokat egyeztettünk közben, nagyon örülök, hogy végül sikerült megszerezni az első győzelmemet” – nyilatkozta a Mercedes pilótája.
„Előfordult, hogy túl kevés vagy túl sok energiát fogyasztottunk. Azt mondták nekem, hogy Rast egy százalékkal jobban állt, de a csapat megnyugtatott, és végül is összehoztuk. Klisének tűnik, de nem is lehetne igazabb, hogy köszönöm mindenkinek a csapatban, hogy ilyen keményen dolgoztak ezért a sikerért.”
Mortara szombaton ijedt meg igazán
Már a szombati dupla előzés is a szívbajt hozta Mortarára, saját bevallása szerint eléggé meglepte, hogy Wehrlein az utolsó pillanatban váltott irányt, ezért neki balra kellett húzódnia, hogy elkerülje a Porschét. Ebből végül látványos előzés lett, de a svájci pilóta megjegyezte, hogy 34 évesen, apaként kerülné az ilyen pillanatokat.
Ekkor még nem tudta, hogy szombaton reggel még nehezebb helyzetbe kerül, egy szoftverhiba miatt ugyanis érdemi lassulás nélkül a falba csapódott az autójával, és kórházba kellett szállítani. A vizsgálatok után kiderült, hogy nem szenvedett olyan sérülést, ami megakadályozta volna az indulását a versenyen, de nem volt idő újjáépíteni az autóját, és Mortara is elismerte, hogy megrázták a történtek, súlyos következményekre számított, amikor nem tudott lassítani.
Elővigyázatosságból a Mercedes és a Venturi autóit eltiltották az időmérőn való részvételtől, így egyértelmű volt, hogy az első futamon sikeres csapatok nem fogják megismételni a bravúrt a második rijádi versenyen. Ez lehetővé tette, hogy az Envision Virgin színeiben induló Robin Frijns megszerezze pályafutása első Formula E-s pole pozícióját, a győzelem viszont nem az övé lett.
A későbbi győztes, Sam Bird már a rajtnál nagy lépést tett a siker felé, rögtön átvette a vezetést a Jaguarral volt csapattársától, de a küzdelem egészen a verseny végéig nem volt lefutott. Végül nem a kockás, hanem a piros zászló döntötte el a győzelem sorsát 5 perccel az eredeti időtáv vége előtt.
„Egy kissé elérzékenyültem az autóban, mert nagy lépést tettem azzal, hogy elhagytam a kötelékemet az Envision Virgin Racingnél és csatlakoztam a Jaguar Racinghez, de tárt karokkal fogadtak és örülök, hogy szállíthattam nekik a győzelmet – nyilatkozta Bird. – Az első két futam lényege az volt a számunkra, hogy sok pontot szerezzünk, 25 pontot előre aláírtam volna. Robin tiszteletteljesen versenyzett, öröm volt küzdeni vele, egy ilyen szintű versenyzőtől erre számít az ember.”
Bird mindössze 0,8 másodperccel vezetett ellenfele előtt, amikor megszakították a versenyt, mert Alex Lynn és a pénteki verseny egyik dobogósa, Evans összeütközött, Lynn pedig a levegőbe emelkedett, majd az autója fejjel lefelé zuhant vissza az aszfaltra. Az eset kísértetiesen emlékeztetett Mark Webber F1-es borulására a 2010-es Európa Nagydíjon.
We are thankful that Alex Lynn is well after this accident. Testament to the medical staff, marshals and the @FIA who keep our sport safe. ? to Mitch Evans who abandoned his race to run to Alex’s aid. #ABBFormulaE #DiriyahEPrix @alexlynnracing @mitchevans_ pic.twitter.com/hp7FTNYR8w
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) February 28, 2021
Az autó teljesen összetört, viszont a biztonsági fejlesztéseknek (köztük a sokat bírált glóriának) köszönhetően Lynn nem sérült meg és vasárnap már haza is indulhatott az Egyesült Királyságba. A balesetet a közvetítésben nem lehetett jól látni, a Mahindra-csapat is elsősorban abból tudta meg, hogy nagyobb baj történt, hogy Lynn a rádión jelezte, hogy jól van, de segítséget kért a kiszálláshoz.
A verseny korai megszakítása a sorrendet is befolyásolta: eredetileg Jean-Éric Vergne lett a 3. helyezett, de a francia pilóta büntetést kapott, mert nem használta fel a második támadómódját, ez azonban felhördülést keltett, hiszen Vergne nem számíthatott arra, hogy a futamot piros zászlóval leállítják.
A korábbi bajnok büntetésével csapattársa, a címvédő António Félix da Costa járt jól, a DS Techeetah pilótája állhatott dobogóra, ráadásul a büntetés mellett házon belül is rendet kell tenni a csapatnál, mert a második futam során a portugál és a francia versenyző összeakadt, ezzel veszélyeztetve az istálló sikerét.
Vergne mellett Rast is 24 másodperces büntetést kapott ugyanazért a kihágásért, így egyiküknek sem jutott pont, így járt Nick Cassidy is, aki az 5. helyét veszítette el biztonsági autós fázis alatti gyorshajtással, Guenther pedig öthelyes rajtbüntetést kapott a római futamra, mert Tom Blomqvist kárára balesetet okozott a 18. körben.
.@nyckdevries leads the driver standings following the first two races of the season ? #DiriyahEPrix pic.twitter.com/aOKnZYfdAP
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) March 1, 2021
Ennek köszönhetően a dobogósok mögött Sérgio Sette Camara, Nico Mueller, Oliver Turvey, Oliver Rowland, di Grassi, de Vries és Wehrlein ért célba pontszerző helyeken, így a Mercedes holland pilótája (32 pont) várhatja az élen az összetettben az április 10-én esedékes római futamot Bird (25 pont) és Frijns (22 pont) előtt.