Minden szempontból forradalmi új versenykategória indul a hétvégén Extreme-E néven: elektromos tereprali-versenyeket szerveznek a Föld gyönyörű, de mostoha klímájú és környezetvédelmi szempontból problémákkal küzdő területein olyan autókkal és formátummal, ami nem csak az ígéretek szintjén lép a fenntarthatóság felé.

Az autósportokban sem múlik el nap úgy, hogy ne hallanánk a fenntarthatóságról és a különböző alternatív hajtások fejlesztésének szükségszerűségéről, a hétvégétől viszont a diskurzus magasabb szinten zajlik majd az új, Extreme-E nevű elektromos tereprali-versenyek kezdetével. Az új sorozat minden szempontból forradalmi és a műfaj keretén belül próbál megoldásokat adni több problémára is, ami jelenleg gondot okoz a világban. A lehető legkisebb környezeti hatással a legnagyobb érdeklődést kívánják generálni, emellett ez az első autóverseny, amelyben férfiak és nők is egyenlő esélyekkel állnak rajthoz.

Most hétvégén startol a várva-várt Extreme-E versenysorozat – az elektromos SUV-k műszakilag azonosak, így csak a versenyzőkön múlhat a sorrend

A versenyeket idén öt különböző környezetben tartják: sarkvidéken, sivatagban, esőerdőben, gleccserek között és tengerparton, a helyszínekben közös, hogy a klímaváltozás és az emberi beavatkozás ezeken a területeken már eddig is károkat okozott, minden helyszín esetében van egy adott probléma, ami miatt a sorozat ellátogat a térségbe. Az egyik ilyen az aszály, ami miatt évente 12 millió hektárnyi szántóföld válik használhatatlanná, és az adatok azt mutatják, hogy az elkövetkező évtizedekben az ivóvízforrások a világ egyes helyszínein 10-30 százalékkal csökkenhetnek, ez 2,4 milliárd embert fog közvetlenül is érinteni. Becslések szerint 700 millió embernek kell majd emiatt elhagyni lakóhelyét.

A szezon Szaúd-Arábiában, az Al-Ula oázisnál indul (április 3-4.), majd a Szenegál kellős közepén található rózsaszínű tónál, a Lac Rose-nál folytatódik (május 29-30.). Ezután következik Grönland és Kangerlussuaq, azaz a „nagy fjord” (augusztus 28-29.), ezt pedig a brazíliai esőerdőben található Santarem városa (október 23-24.) követi. A fináléra Ushuaia-ban, Argentína Tűzföld tartományának fővárosában fog sor kerülni (december 11-12.).

Izgalmakból garantáltan nem lesz hiány... – galéria

Az első forduló helyszíne egy sivatagi oázis, Al-Ula városa, ami arab nyelven annyit tesz, „első ugrás”. Az időmérőre április 4-én, a futamra pedig másnap kerül sor. A versenyzőknek a forró sivatagi homok, a por és a tűző nap által felállított kihívásokkal kell majd szembenézniük.

SUV-k, természetes anyagból

Elsőre furcsának tűnhet, hogy a környezetvédelmet és a fenntarthatóságot autóversenyzéssel próbálják kommunikálni, de a tervezők az ODYSSEY 21 nevű autó kialakításával is igyekeztek megfelelni az étosznak. A járművek egyformák, teljesen elektromos hajtásúak, 400 kw-os (550 LE) teljesítményre képesek, a Williams Advanced Engineering által szállított akkumulátorok miatt is 1780 kg-osak, de 100 km/h-ra így is 4,5 másodperc alatt gyorsulnak.

Ezek szinte kötelező elemek a látványossághoz, az viszont nem, hogy a karosszéria külső „héját” fenntartható forrásból származó, lenszálas anyagból készítik, ami 75 százalékkal csökkenti az adott alkatrész legyártásának szén-dioxid lábnyomát, és természetesen megfelelnek a biztonsági előírásoknak. Az első szezon során a csapatok választhatják a szabványos karosszériát, de egyedi megoldást is használhatnak, így tett a Chip Ganassi-csapat is, ami a Hummerrel közösen indul.

Ebben a motorsport-bajnokságban is rengeteg múlik az abroncsokon; a különleges gumikat a Continental szállítja

Az autók a Continental CrossContact gumiabroncsát használják 37x12.5 R17 méretben, ami azt jelenti, hogy átmérője 93,98 cm, szélessége 31,75 cm, magassága 94 cm, és 43,18 cm-es kerékhez alkalmas. A futófelület mintázatát a minden terepen nyújtott lehető legjobb teljesítményre optimalizálták, a gumikeveréket pedig kifejezetten ehhez az abroncshoz fejlesztették ki, hogy az abroncs képes legyen kezelni az átállást forró homokról jégre, az őserdő magas páratartalmára, vagy a világ többi extrém helyszíneinek jellegzetességére. Emellett a gumiabroncs vázszerkezetét is megerősítették.

Az ODYSSEY 21 egy igazán egyedülálló jármű: ha egy 1,8 tonnás autó 550 lóerőt szeretne átvinni a földön megtalálható bármilyen típusú terepre, akkor a gumiabroncsoknak a maximumig ki kell tolni saját teljesítőképességük határát. Számunkra az elektromos meghajtás és a belsőégésű motor közötti fő különbséget az energiahatékonyság jelenti. Az elektromos motorokhoz képest a belsőégésű motorok jellemzően jóval alacsonyabb energiahatékonysággal szolgálnak, amikor a bejövő energiát (az üzemanyagban vagy az akkumulátorban lévő kémiai energiát) mechanikus vonóerővé kell alakítani. A belsőégésű motorok hatékonysága a 60 százalék körüli elméleti maximumra korlátozódik, ami jóval alacsonyabb, mint az elektromos motorok tipikus hatásfoka, amelyek esetén nincs elméleti határ. Összefoglalva, az ODYSSEY 21 által generált nyomaték kivételes erőknek fogja kitenni a gumiabroncsokat” – mondta Anuj Jain, a Continental abroncsfejlesztője.

Az érzékelőknek és a ContiPressureCheck technológiának köszönhetően az olyan abroncsadatok, mint a nyomás és a hőmérséklet, láthatók lesznek a pilóták számára a vezetőfülkében a verseny során, aminek köszönhetően extrém helyzetek esetén az adatoknak megfelelően módosíthatják vezetési stílusukat.

Fogatverseny a Csillagok háborújából

A sorozat megálmodói szeretnék elérni, hogy a „Csillagok háborúja: Baljós árnyak” című filmjéből ismert fogatverseny hangulata köszönjön vissza az Extreme-E-ben, ezért rövid, test-test elleni futamokban gondolkodtak. Minden versenyen, ún. X Prix-n összesen két kört kell megtenni körülbelül 16 kilométeres távon. A csapatokat két pilóta képviseli, minden esetben egy női és egy férfi versenyzővel, mindkettejüknek egy-egy kört kell teljesítenie úgy, hogy a versenyzőcsere is a formátum része. A Formula E-ből ismert Fan Boosthoz hasonlóan itt is lesz lehetőség átmeneti teljesítménynövelésre az ún. „Hyperdrive” révén.

Ehhez hasonlót eddig nem láttunk; néhány nap és elstartol az elektromos Extreme-E bajnokság – galéria

Az időmérőt az első versenynapon rendezik, ekkor alakul ki az első négy helyezett sorrendje, ők automatikusan az első elődöntőbe jutnak. A többiek a második elődöntőbe kerülnek, ahol egy ún. „Őrült futam” (Crazy Race) vár rájuk, innen a legjobb két helyezett jut a döntőbe, az első elődöntőből pedig a legjobb három. A döntő legjobbja nyeri meg az adott helyszín fődíját, az X Prix-t, valamint 25 ponttal lesz gazdagabb, a 2. helyezett 15, a 3. helyezett 10 pontot kap, majd a 10. helyig minden rangsorolt további pontokhoz jut.

Button, Loeb, Sainz, Ekström versenyez, Hamilton és Rosberg igazgat

Az Extreme-E a koncepción és az érdekes autón túl a versenyzők miatt is izgalmasnak ígérkezik, hiszen három F1-es pilóta is istállót indított, de más szakágak kiválóságai is szerepet kapnak. A legnagyobb érdeklődést valószínűleg Lewis Hamilton és Nico Rosberg rivalizálása kapja, a Mercedes egykori pilótapárosának tagjai ezúttal csapataik, az X44 és a Rosberg X Racing révén küzdenek meg egymással. Rajtuk kívül érdemes megjegyezni a 2009-es világbajnok Jenson Buttont, aki saját csapatánál versenyez a túraautós Mikaela Ahlin Kottulinsky oldalán, itt lesz a DTM-ből és a ralikrosszból is ismert Mattias Ekström, a rali legenda Sébastien Loeb és Carlos Sainz, vagy éppen Walter Csaba korábbi sportautós váltótársa, Claudia Hürtgen.

A versenyzők teljes névsora:
•    Molly Taylor és Johan Kristoffersson (Rosberg X Racing)
•    Christina Gutiérrez és Sébastien Loeb (X44)
•    Mikaela Ahlin Kottulinsky és Jenson Button (JBXB)
•    Mattias Ekström és Claudia Hürtgen (ABT)
•    Laia Sanz és Carlos Sainz (XE)
•    Jamie Chadwick és Stephane Sarrazin (Veloce Racing)
•    Katie Munnings és Timmy Hansen (Andretti United)
•    Kristine Giampaoli Zonca és Oliver Bennett (Hispano Suiza Xite Energy)
•    Sarah Price és Kyle Leduc (Chip Ganassi Racing)

Nagy nevekből már az első szezonban sem lesz hiány – a képen Carlos Sainz koncentrál

Úszó paddock lesz a sorozat bázisa

Szintén a sorozat érdekessége, hogy nem repülővel vagy szárazföldön szállítják a felszerelést a helyszínre, hanem egy felújított és korszerűsített brit királyi postahajó, a St. Helena kapta meg ezt a feladatot, és az adott versenyen a paddock szerepét is betölti majd. A 62 kabinnal ellátott és 63 konténerrel megrakott St. Helena pár hete hagyta el Liverpool kikötőjét, majd megkerülte Spanyolországot, és a Szuezi-csatornán, valamint a Vörös-tengeren keresztül érte el Szaúd-Arábiát, még szerencsére az Ever Given balesete előtt. Utazás közben a hajón egy kutatólaboratórium üzemel, ami szintén egy kis lépés afelé, hogy az autósportok globálisan fenntarthatóbbá váljanak.