Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Végleges formájában bemutatkozott a Bloodhound SSC, melynek célja nem kevesebb, mint hogy hivatalosan is a világ leggyorsabb négykerekűjévé váljon. Ha sikerül a mérnökök terve, akkor a jelenlegi rekordot messze túlszárnyalja majd az újdonság.

A pilótafülke, ahol 1600 km/h-val lehet utazniA 13,5 méter hosszú, meglehetősen áramvonalas száguldógépet először még szerény 300 km/h-s tesztnek vetik alá a jövő év elején, hogy a dél-afrikai sivatagban augusztusban már megdönthesse a jelenlegi 1228 km/h-s szárazföldi rekordot. Ebben a körben a cél még „csak” 1290 km/h körüli tempó, hogy aztán 2017-ben a megsemmisítő 1600 km/h-ig gyorsuljon fel a négykerekű rakéta.

De honnan érkezik ekkora teljesítmény? Rögtön három erőforrásból, amelyek közül az elsődleges ugyanaz a Rolls-Royce EJ200 sugárhajtómű, amely többek között az Eurofighter Typhoon vadászgépet is hajtja. Az általa szolgáltatott teljesítmény éppen elég az 1000 km/h-s határ átlépéséhez – efölött szól bele a játékba az autó hibrid rakétája.

A sugárhajtású erőforrás mellé akad még egy rakéta is, amelybe kompresszoros V8-as pumpálja az üzemanyagot

Mitől hibrid egy rakéta? Ezúttal egy tekintélyes erőforrástól, amely másodpercenként akár 40 liternyi hajtóanyagot pumpál be elégetésre. Ez nem akármilyen képesség: mindössze 3 másodperc alatt megtöltene egy átlagos fürdőkádat. Ezt a feladatot a mérnökök a Jaguar ötliteres, kompresszoros V8-asára bízták, amely az F-Type-ban 550 lóerőt tud felmutatni. A rakéta sem szerény: 1000 km/h-ról akár 2,5 G-vel, azaz a gravitációs gyorsulás (vagy körülbelül egy átlagos személyautó padlófékes lassulásának) két és félszeresével katapultálja előre a potenciális rekordert.

Az erőforrások együttes teljesítménye 133151 lóerő. A több mint 133 ezer lóerős teljesítmény másképp úgy állna elő, ha a valaha készült összes Bugatti Veyron felét állítanánk hadirendbe. Nem csoda, hogy az 1000 mérföldes (1610 km/h-s) rekorddöntés a gyorsulással és a lassulással együtt mindössze két percet vesz igénybe. Ebből 55 másodpercig tart a tempó fokozása, amely idő alatt a monstrum közel 10 kilométert tesz meg.

A biztonság kedvéért: akad itt ejtőernyő isA Bloodhound SSC pilótája Andy Green lesz, akinek nem újdonság a feladat: ő tartja a jelenlegi sebességi rekordot is. Elmondása szerint nem a sebesség elérése a legveszélyesebb, hanem az onnan való megállás, végtére is egy „alacsony légellenállású, nehéz szerkezetünk van, ami 1600 km/h-val száguld, hatalmas kinetikus energiát magában hordozva.” A művelet így néz ki: 1600 km/h-ról a légellenállás segítségével lassul a Bloodhound kb. 1250-ig. Onnan lép be a légfék, 3 G-s lassulással mérsékelve a tempót. 1000 km/h alatt érkezik a szuperszonikus ejtőernyő (amely a légfék esetleges hibája esetén is segítséget nyújt), majd a kerekeket már csak 400 km/h alatt fékezi meg a pilóta.

A legnagyobb terhelést ők kapják

A művelet közben a legfontosabb feladata a négy keréknek lesz. A 36 colos példányok a végsebességnél 10200-as fordulaton pörögnek majd, fegyverlövedékként kilőve minden apró kavicsot. A pilóta védelme érdekében a cockpit golyóálló, integritását még 2000 mérfölddel száguldó lövedékkel sem lehet megtörni. A 7,5 tonnás tömeget cipelő kerekek egyetlen példánya 105 kilót nyom - az alábbi videóban pedig láthatják készítésüket is, beleértve a "kovácsolt" alumínium elkészítését. Ha még nem láttak ilyet, érdemes végignézni a videót, amely bizonyítja, hogy nem csak a gyorsulási kísérletnél hatnak extrém erők.

Pilótacsere nem lesz - nem könnyű beülniA rekorddöntést további nehezítésként a körülmények függetlenítése érdekében visszafelé is meg kell tenni egy órán belül – valahogy úgy, ahogy mi is mérjük tesztautóink gyorsulását. Ehhez viszont a Bloodhound SSC esetében újratankolás szükséges: mindössze 60 perc alatt kell újratölteni a 900 literes rakéta-hajtóanyag tankot, illetve a sugárhajtású erőforrás tankjait, valamint ellenőrizni, hogy minden működik – beleértve az esetleges javásokat. Nem hangzik túl egyszerű műveletnek.

Mennyibe kerül a száguldás szeszélye? Számítások szerint a Bloodhound SSC körülbelül 20 milliárd forintnyi összegbe fog kerülni, mire megfutja 2017-ben az 1600 km/h-s célsebességet. Ennek valamivel több mint a fele volt az autó tervezése és építése, a többi már a rekorddöntés járulékos költsége, beleérve az alkatrészeket, fizetéseket, stb. A fő szponzorok között található a Jaguar is – a rekorddöntésnél például XJR-ek segítenek a gyors beavatkozásban, a tesztelésnél pedig F-Type fáradozott a fékező ejtőernyő megdolgoztatásán.

Kíváncsian várjuk a rekordkísérletről szóló híreket – mi biztosan szorítani fogunk a Bloodhoundnak, végtére is a határok ilyen szintű átlépése, mint mérnöki teljesítmény előtt csak fejet hajtani lehet.