Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Land Rover nem véletlenül büszke a vadonatúj Range Rover Sport-ra: mint tudjuk, az újdonság az előddel ellentétben immár nem a Discovery, hanem a jelentősen mérsékelt tömegű 'nagy' Range alapjait használja, ami jelentős előrelépést eredményezett a menetdinamika terén, miközben a habot a tortán a szofisztikált futómű jelenti.

S a gyáriak tényleg nem hazudnak: egyes belső információk szerint az új 'Sport' csúcsváltozata, az üresen is több mint 2,3 tonnás V8-as, 510 lóerős kompresszoros kivitel 8 perc 36 másodperces köridőt produkált a Nürburgring híres Nordschleife-i aszfaltcsíkján, ami egyszerűen elképesztő az akár 7-személyes 'dinoszaurusz' dimenzióinak és eredeti küldetésének ismeretében. Csak szemléltetésképp: ez az idő épp az előző MINI Cooper JCW limitált, 218 lóerős 'GP' sportváltozatának felel meg. Nem véletlenül mondták hát a brit újságíró kollégák a második generációs Range Sport-ra, hogy úgy viselkedik, akár egy gólyalábakra helyezett Jaguar F-Type. Persze ezen nem is kell csodálkozni, hiszen ugyan az a Mike Cross által vezérelt futómű-specialista csapat végezte a luxusterepes futóműhangolását, amely a Jaguar roadsterét finomhangolta...

Kétféle négykerékhajtással is rendelhető lesz

A gyáriak persze nem is restek az autó képességeit a legkülönbözőbb fogásokkal szemléltetni, így például legutóbb egy olyan 1945-ös Vickers Supermarine Spitfire vadászrepülővel mérkőzött meg az újdonság, melynek 1750 lóerős Merlin motorja 644 km/órás végsebességet szavatol. Hasonló szituációkban persze a szakemberek gondosan kiszámolják azokat a körülményeket és távolságokat, melyeken az esélytelennek látszó fél győzedelmeskedni képes, de ettől függetlenül igencsak látványos, ahogy a Range Rover Sport a műúttól távol padlógázon száguld. Mindenesetre akármennyire is szeretjük az autókat, ebben a kivételes esetben inkább a verseny vesztes járművében ültünk volna szívesebben...

A New York-i Autószalon apropóján leleplezésre került a világ talán legsokoldalúbb járműve, hiszen a britek újdonsága a terepezési képességeket etalonnak számító nagytestvérénél is több agilitással és dinamizmussal fűszerezi meg. Köszönhető ez annak is, hogy a friss Sport megszűnik a Land Rover Discovery alapjaira építkezni, így a márka zászlóshajójának műszaki tartalmát örökli meg. A szemléletbeli változás egyetlen negatív következménye, hogy az intézkedés némi árnövekményt is eredményez, ám a praktikus terepjáró ettől eltekintve - és bizonyos szemszögből ezzel együtt - minden korábbinál kívánatosabbnak ígérkezik.

A belépő szintű V6-os dízelmotorral szerelt változat pehelysúlyúnak számíthat, hiszen az alumínium széleskörű használatának köszönhetően  21,15 mázsás tömegével együtt is 420 kg-os tehertől szabadult meg. Mindeközben a 258 (TDV6), vagy a 292 (SDV6) lóerős teljesítmény és a 600 Nm-es nyomaték megteszi a magáét, míg a V8-as, kompresszorral tömött benzines 510 tagú ménese részéről 5,3 szekundumos sprintidőre és elektronikusan korlátozott 250 km/órás végsebességre számíthatunk. Az új Sport esetében persze nem kell egyik véglettel sem megalkuvást kötnünk, hiszen az ikerturbós, V8-as dízel hegyomlásnyi 700 Nm-es nyomatékához és 340 lóerős teljesítményéhez a figyelemreméltó menettulajdonságok mellett is mérsékeltebb fenntartási költségek társulnak. A környezettudatosabb vásárlókat később a V6-os dízelmotorral párosított hibrid változat hívogathatja, ami ugyan 7,4 szekundum alatt teljesíti a kötelező százas sprintet, de CO2 kibocsátása megállapodik 169 g/km-ben (6,4 l/100 km).

A motorkínálat minden igényt képes kielégíteni

Meglepetés a háromliteres, kompresszoros V6-os benzinmotor debütálása, ami 340 lóerejével a korábbi nyolchengeres blokk 375 paripáját nyugdíjazza, ám a szerényebb teljesítmény dacára a 6,9 szekundumos gyorsulási érték három tizedet ver az ötliteres felmenőre. A menettulajdonságok fejlődésén túl a hatékonyság térnyerése sem elenyésző, hiszen a minden változatban elérhető start/stop rendszernek is Range Rover Sport - galériaköszönhetően itt 24 százalékos széndioxid-kibácsátás (249 g/km) csökkenésről beszélhetünk.

Az erőfolyam továbbításáról minden kivitelben a ZF nyolcfokozatú automataváltója gondoskodik, ami állandó (42:58) vagy adaptív (50:50), hátsó differenciálzárral is felvértezett négykerékhajtáshoz asszisztál.

Elektronikus mankókból sem lesz hiány, hiszen a Head-Up-Display felbukkanásán túl örülhetünk annak, hogy a parkolási segéd már merőleges helyekre is bekormányoz, sőt, immár kiálláskor is támogatást nyújt, miközben a sávtartási segéd, az adaptív tempomat, vagy éppen a ráfutásgátló elérhetősége már szinte természetesnek tűnik.

Meglepetés a váltókar visszatérése - szinte hihetetlen az asszisztens rendszerek garmadája

Elődjéhez viszonyítva az autó hossza 62 milliméterrel növekedett, míg a tengelytávolság 17,8 centiméterrel nyúlt meg, de a márka termékeinek hangsúlyos szegmentálására bizonyítékul a Sport továbbra is 15 centiméterrel rövidebb és 5,5 centiméterrel alacsonyabb bátyjánál. Ennek ellenére lehetővé vált, hogy opcionálisan hét üléssel is felszerelhessük az újdonságot, amivel bizony a kis Kívánságra hét üléssel - galériaRange könnyedén a megújulásával késlekedő Discovery maradék babérjaira törhet.

Az állítható légrugóknak köszönhetően a maximális hasmagasság 258 mm lehet, miközben a 85 centiméteres merülési mélység is önmagért beszél, ráadásul egy új asszisztens rendszer felügyeli a víz mélységét és riaszt, ha túl nagy fába vágnánk a fejszénket.

Az utastérben fiatalos, lendületes, és végtelenül elegáns stíluselemek viszik a prímet, miközben a Sport az Evoque és az új Range kapcsán megismert kezelőszervek ötvözetére támaszkodik - mégis meglepetés például a 'hagyományos' váltókar felbukkanása. A luxusérzet ettől mit sem csorbul, sőt, az újdonság 11 különböző témában rendelhető  enteriőre olyan kifinomult anyagokkal gazdagodik, melyeket egy Bentley is megirigyelhetne.

Már idehaza is tudjuk, hogy nem felesleges egy igazi terepjáró a családban

A forgalmazás 2013 harmadik negyedévében a kompresszoros benzines és a dízel V6-osokkal  veszi kezdetét, de 2014 elejétől üdvözölhetjük a V8-as dízel és a hibrid variánsokat is. Az árbeli pozícionálásra egyelőre csak az Egyesült Államokban közzétett listák alapján következtethetünk, melyek szerint  a Sport a továbbiakban mindössze 4-4,5 millió forinttal lesz olcsóbb a nagy Range Rovernél, azaz hazánkban nagyságrendileg 24 millió forinttól lehet elérhető.