Hogy az új, gyakorlatilag a családi karácsonyfa-díszítés illetve ünnepi bejgli-majszolás alatt bejelentett, és az újév első napjától máris érvénybe léptetett magyarországi útdíj rendszer a friss megyei matricákkal jó-e vagy sem, esetleg igazságtalan-e vagy mégsem, abba nem szeretnénk belemenni.
Szerkesztőségünk berkein belül és a közeli hozzátartozóink, barátaink körében is jelentős mértékben megoszlanak a vélemények – általánosságban kijelenthetjük, hogy a budapesti emberek inkább nem, míg a vidékiek sok esetben örülnek a 2015-ös útdíj rendszernek. Ez érthető, hiszen a fővárosban élők között nagyon sokan vannak, akik eddig a megyében sok helyre eljutottak bármiféle útdíj nélkül, míg mostantól évente plusz 5 ezer forint kiadásuk van a megyei matrica miatt. Viszont akik vidékről ingáznak fővárosunkba (mondjuk munkájuk miatt), sokszor néhány kilométernyi autópályáért kellett vegyenek 43 ezer forintos éves matricát, mostantól pedig ennek a feléért-harmadáért tudnak közlekedni. Tehát mint általában mindennek, ennek is két oldala van, így mindenki döntse el maga, hogy melyik táborhoz csatlakozik. Mi az igazságosztás helyett inkább igyekszünk Önöknek némi eligazítást adni arról, hogy pontosan miről van szó, és hogy hova kell, illetve nem kell matricát venni.
A változások február 1-től lépnek életbe, de január még végig próbaidős
Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az államot a jelenlegi állás szerint nem kell sajnálni: az idei évben a mai napig mintegy 10 milliárd forint értékben vásároltak matricát az autósok, motorosok és furgonosok (alig 20 nap alatt közel 1 millió matrica fogyott), miközben a tavalyi év ugyanezen időszakában ennek épp a felét költötték matricára. A valóságra persze az év végén fog fény derülni, hiszen akkor látjuk meg, miként is változtak a bevételek a teljes évre vonatkozóan – a prognosztizálások szerint ugyanis sokan már januárban megváltották az úthasználati jogosultságokat, s később csökkenni fognak a bevételek a korábbiakhoz képest.
Mindenki tisztában van azzal, hogy nem indult zökkenőmentesen az autósokat derült égből villámcsapásként ért új törvény, s őszintén szólva mi sem értjük, hogy miért, illetve kinek volt ennyire sürgős az új rendszer bevezetése – biztosak vagyunk benne, hogy ha az illetékesek még a bejelentés illetve bevezetés előtt kicsit jobban átgondolták volna a törvényt, sokkal kevesebb felháborodással találták volna szembe magukat.
A budapesti bevezetők sajnos továbbra is díjkötelesek
Lényeg a lényeg, hogy a most szerdai, vagyis január 21-i kormányülésen a kabinet döntést hozott az útdíjrendszer utólagos módosításáról, amit mi is örömmel konstatáltunk. Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy bőven maradt még hely további pozitív változásoknak (például sajnos továbbra is fizetős maradt a bevezető főútvonalak mellett számos elkerülő út is, valamint az M0 sem végig ingyenes, de ezekről kicsit később), cserébe a módosított törvény értelmében sokan spórolhatnak a január 1-i álláshoz képest. Különben még mindig elképzelhetőek lehetnek változások, hiszen a próbaüzem január utolsó napjáig tart, ami azt jelenti, hogy a jövő hét folyamán még akár újabb „körökkel” is szembesülhetünk.
A január 21-i kormányülésen hozott döntések viszont már hivatalosak, és azt is tudjuk, hogy február elsejétől lépnek életbe a változtatások. A legnagyobb, és egyben sok-sok autós számára talán a legtöbb pénzt megspóroló változtatás az, hogy február elsejétől a megyei matricák nem a megyehatárig, hanem a szomszédos megyék első lehajtójáig/csomópontjáig érvényesek. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Veszprém megyei matricára például egyáltalán nem lesz szükség, továbbá például Budapestről Győrbe vagy a Balatonra az eddigi 4-4 helyett csupán 3-3 megyei matricát kell megvásárolni. Szintén sokaknak kedvez, hogy például a Fejér megyei matricával mostantól elérhető Tatabánya, s a tatabányaiak annak is örülhetnek, hogy a Budapest-Tatabánya útvonalon 3 helyett csak 2 matricára van szükség az új törvények értelmében, ráadásul a Komárom-Esztergom megyei matricával Győrt is egészen olcsón megközelíthetik.
A Veszprém megyei matrica feleslegessé vált - örömteli és helyes döntés
Szintén új információ, hogy mentesülnek az 1470 forintos szolgáltatási díj alól/pótdíj alól azok az autósok, akik januárban jogosulatlanul autóztak egy adott díjköteles úton. A felmentés akkor jár, ha az érintettek február utolsó napjáig megvásárolják az adott útvonalra érvényes megyei matricát. Az új módosítások hallatán sokan bosszankodhatnak, hiszen esetleg feleslegesen vásároltak meg olyan megyei matricát/matricákat, amelyekre az átalakított törvények értelmében február elejétől nem is lenne szükségük. Számukra is korrekt intézkedés, hogy a „feleslegesen” megvásárolt matricákat vissza lehet váltani. A visszaváltás csak akkor lehetséges, ha az autós kizárólag egy február 1-ig díjköteles, február 1-től viszont ingyenes útszakasz miatt vásárolta meg a matricát, és valóban csak azon a fizetős útszakaszon használta azt. Ez esetben a matrica teljes ára visszajár, s a hírek szerint akár postai úton is lehetségessé válik majd a visszaváltás.
Az M0 körgyűrű – amint már fentebb is említettük – továbbra sem ingyenes teljes hosszában, vagyis az M0 esetében nem történtek módosítások. Az M0-t díjmentesen az alábbi szakaszokon lehet használni: az 1-es számú főút és az M5 autópálya között, az M4 autóút (4-es számú főűt) és az M3 között, valamint a megyeri híd területén (11-es számú főút és a 2-es számú főút közötti szakasz). Az M0 további részei, valamint a körgyűrűn belül a gyorsforgalmi utak ki- és bevezető szakaszai mellett a január 1-ig díjmentesen használható városi elkerülők és autóutak is elveszítették díjmentességüket, így az idei szabályozás hatálybalépésével már kizárólag matrica használatával van mód jogszerűen igénybe venni ezeket.
Budapest és a Balaton között 4 helyett immár 3 megyei matrica is elegendő
Az M31-es autópályáért nem kell fizetni, az eheti módosításoknak köszönhetően pedig a Megyeri híd mintájára a két másik, eddig fizetős déli Duna-híd (a dunaújvárosi Pentele híd – M8 – és a szekszárdi Szent László híd – M9) is ingyenessé válik február elsejétől. Díjmentesek lesznek az úgynevezett „szellemutak” is: a 61-es főút kaposvári elkerülőjét, valamint az M86-os Szombathely és Szeleste közötti szakaszát (szombathelyi elkerülő) a kormány úgy támogatja, hogy ezek a szakaszok addig lehetnek ingyenesek, ameddig el össze nem kapcsolódnak az autópályával.
A budapesti autósok számára a legnagyobb öröm talán a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ingyenes megközelíthetősége: rengetegen voltak felháborodva azon (hozzátesszük, teljesen joggal), hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret nem lehetett Pest megyei matrica hiányában megközelíteni, ráadásul egy alig 200 méteres szakasz miatt kellett fizetni – február 1-től szerencsére nem kell fizetnünk pusztán azért, mert valakit el akarunk hozni a repülőtérről. Fontos tudni viszont, hogy az elkerülő többi része fizetős, így kizárólag Budapest és a repülőtér között használhatjuk azt ingyenesen.
Már nem csupán a megyehatárig, hanem a szomszédos megyék első lejáratáig érvényesek a megyematricák
Az új D2 díjkategórián nem változtattak az illetékesek, így a D1-hez képest kétszeres árral sújtott D2 továbbra is él. Definíciója a következő: a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi, amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb össztömegű tehergépkocsi és a lakóautó. A D2 kategória bevezetése is komoly elégedetlenkedéseket szült (hozzátesszük, szintén okkal), hiszen a D2 méltatlanul terhelte jelentős többletköltséggel például a nagycsaládosokat. Ezt a törvényhozók is belátták, így megígérték, hogy a nagycsaládosoknak enyhítés jár majd: a legalább négy gyermekes, nagyautós családok (valamint a mozgáskorlátozottak) utólag kompenzációt kapnak – a hírek szerint számukra pontosan annyiba fog kerülni az úthasználati jogosultság, mint a D1 kategóriában, de a végleges feltételekre állítólag csak áprilisban derül majd fény.
Halkan hozzátesszük, hogy mi továbbra is igazságtalannak érezzük a D2 kategória bizonyos részét: számos olyan autómodellt találunk a piacon, ami változatlan formában rendelhető 6, 7, 8, vagy akár 9 üléssel, természetesen minden esetben 3,5 tonna alatti össztömeggel. Ez esetben pedig tényleg nem igazságos, hogy sokaknak pusztán azért kell dupla áron úthasználati jogosultságot vásárolniuk, mert mondjuk tavaly (vagy akár korábban) csupán praktikus szempontból 6 vagy 7 helyett inkább 8 személyes kialakítással vásárolták meg autójukat, hozzátesszük, nem fuvarozási, hanem családi megfontolásból. Erre a problémára bizonyára nem fog reagálni a kormány, bár mi azért még bízunk benne, hogy a január 31-i próbaidő lejártáig még gyorsan belátják ezt a hiányosságot. Vajon az illetékesek között nincs esetleg valaki, aki ebben a cipőben jár? Akkor bizonyára megoldódna a 8-9 személyes családi autót használó, de mondjuk „csak” 3-gyermekes családok gondja – azoké, akik pusztán a nagyszülők vagy a barátok miatt vettek nagy autót.
Az árak áttekintése - a D2 kategória kissé igazságtalan, nagyon örülnénk a 4 napos matrica visszavezetésének
Jelenleg tehát nagyjából így állunk. Cikkünkben igyekeztünk minden fontos részletre kitérni az eheti változásokat illetően; bízunk benne, hogy most már Önök is tisztábban átlátják a rendszert. Véleményünk szerint viszont ha eddig még nem vásárolták meg a megyei matricákat, várják meg a próbaidőszak lejártát, hátha napvilágot lát még egy-két változtatás, ugyanis ha már nem kell pótdíjat fizetni a megkésett vásárlásért, jobb lehet kivárni.
Végezetül pedig csak egy árva kívánságnak szeretnénk hangot adni a törvényhozók felé: nagyon boldogok lennénk (bizonyára számos autóstársunkkal egyetemben), ha visszahoznák a jó kis 4 napos matricát, ami kiváló megoldása volt a hétvégi illetve rövidebb kirándulásoknak. Az emberek legtöbbje gyakran csak néhány napra tud elutazni a családjával, viszont köteles megvenni a négynaposhoz képest duplaáron megvásárolható 10 napos matricát. De szép is lenne, ha visszakapnánk azt, ami tényleg jól működött és aminek kivételesen szinte mindenki örült...