Munkásságunk jelentős része autóvásárlási tanácsadásról illetve különféle autós kérdések megválaszolásáról szól. Legyen szó akár Olvasóinkról, akár a szerkesztőség tagjainak ismerősi köréről, számtalanszor találjuk szembe magunkat a nagy kérdéssel: „vajon milyen autót vásároljunk?”.
Az első reakciónk általában egy nagy sóhajtás szokott lenni, ugyanis a lehető legjobb válasz megadása még a mi tapasztalatunkkal sem egyszerű feladat. Hiszen mindenkinek más-más igényei vannak, s a legfontosabb, hogy az adott preferenciakörnek megfelelően segítsünk. Az igények mátrixrendszere rendkívül széles, gondoljunk csak az árra, a teljesítményre, a fogyasztásra, a gyorsaságra, a vezetési élményre, a literekre, a kategóriákra, a márkákra, a komfortra, a felszereltségre és még hosszasan sorolhatnánk. Azonban az esetek legnagyobb részében előjön valami, ami tekintettel arra, hogy az emberek sokszor főként családi használatra keresnek négykerekű társat, teljesen érthető. Ez a valami nem más, mint a méret – előbb vagy utóbb, de szinte mindig előjön a kérdés: melyik a legnagyobb? Melyiknek a legtágasabb a csomagtartója? Hátul el lehet férni? Ezen felbuzdulva igyekszünk egy rövid piaci körképet adni, gyorsan végigfutva, hogy kategóriánként melyek a legtágasabb új négykerekűek.
A sportkocsikat ezúttal kihagyjuk, de bizony esetükben is fontos a helykínálat...
A méreteket is sok szempontból lehet vizsgálni illetve kategorizálni, de mi most elsősorban a hátsó térkínálatra helyezzük a hangsúlyt, hiszen általában kulcsfontosságú szempont szokott lenni, hogy a porontyok miként férnek el a felnőttek mögött.
A mai világban persze a megszokott kategóriákra történő felosztás sem könnyű feladat, hiszen szinte nincs olyan hónap, hogy ne szülessen valami új szegmens (vagyis amit így definiál egy-egy márka), de azért igyekeztünk beskatulyázni a klasszikus rendszer szerint a delikvenseket. Mivel cikkünkkel elsősorban Olvasóinkat kívánjuk segíteni, kizárólag olyan négykerekűeket sorolunk fel, amelyek hazánkban kaphatóak, s sorrend felállítása helyett inkább csak felsorolás szinten említenénk kiválasztottjainkat.
Hiába kicsi, a Hyundai i10 hátul is tágas - egy felnőttes, divatos törp, jó áron
A legnehezebb dolgunk a városi minik szegmensében van, ami nem csoda, hisz alig 3,5-3,7 méteren bizony nem könnyű értékelhető méretű utasteret kialakítani, ráadásul úgy, hogy a biztonság is megfeleljen korunk kívánalmainak. Megszokhattuk, hogy elöl szinte minden autó elegendő teret kínál, de hátul vajon mi a helyzet a kicsiknél? Létezik egyáltalán olyan törp, amiben egy átlagos termetű felnőtt kényelmesen elfér hátul? Örömmel jelentjük, hogy igen! A legjobb bizonyíték erre a felnőttes Hyundai i10, ami véleményünk szerint egyébként is a legszuperebb mini: minden téren kiegyensúlyozott, vagány, s még ára is jó.
A Mitsubishi Space Star-ban is meglepően jól elfértem 192 centimmel, s épp utóbbi modell összehasonlító tesztje (a Fiat Panda ellen szállt ringbe) mutatja be kiválóan, hogy a második sorban mekkora differenciák vannak a kategóriatársak között. Azok az utasok sem panaszkodhatnak, akik a VW konszern Up!-Mii-Citigo triójának hátsó sorába kényszerülnek, de mindegyikre igaz, hogy érdemes öt ajtót kérni, már a könnyebb beszállás miatt is.
Sok helyet és nagy csomagtartót kínál a 3,9 méter hosszú Honda Jazz - zseniális koncepció
A következő méretkategória már szinte kompromisszum nélkül ajánlható négy felnőtt számára, s míg a legkisebbeknél általában 200-250 liter közötti csomagtartókkal kell beérnünk, itt már ezen a téren is jobb a helyzet. A Honda Jazz alaphelyzetben felmutatott 400 litere már a kompaktok orra alá is borsot tör, ráadásul hátsó helykínálatában is a nagyobbakat idézi a japánok büszkesége, amit kiváló variálhatósággal és okos üléskoncepcióval fejel meg – mindezt 3,9 méteren.
Zseniális, s rövidesen itt az újabb, fejlettebb generáció, ami hasonló receptet használ. Ha szerényebb pénztárcánk vastagsága, érdemes ellátogatni a Daciához: a korrekt Sandero szintén tágas, s még megfizethető is. Tisztességes helyet kínál hátul még az Opel Corsa előző és új generációja is, de mielőtt döntenénk a kategóriában, érdemes lehet megvárni a januárban piacra érkező tágas Hyundai i20-at is.
A kis egyterűek családi használatra is megteszik - például a szembenyíló ajtós Meriva
Persze a klasszikus, 4 méter körüli kisautók hiába is növekednek generációról-generációra, térben sosem fogják tudni felvenni a versenyt egyterűsített társaikkal, amelyek alapjaikra épülnek. Nem kérdés, családi használatra kiváló partnerek a törpebuszok, legyen szó akár a Kia Vengáról, akár a Hyundai ix20-ról, akár a Citroen C3 Picassóról, akár az Opel Meriváról stb. A szintén a kicsikre épülő crossoverek is egészen sok helyet kínálnak, így velük sem járnak rosszul a családi autót keresők.
A kompaktoknál a nemrégiben piacra érkezett Nissan Pulsar teljesen felkavarta az eddigi felállást: akkorára sikeredett az európai tervezésű japán, hogy még a jókora Skoda Octaviát is könnyűszerrel megveri, ráadásul nem csak lábtere, de fejtere és csomagtartója is tisztességes. A legnagyobbak között van még a Hyundai i30 is (főleg kombi kivitelben), s a Golf is igencsak tágas, az ellenpólus pedig az Astra és a Focus – meglepő, hogy hátul mindkét német mennyire szűk.
A Golf is tágas, de a Nissan Pulsar egyenesen óriási hátul
A kompaktokra épülő egyterűek között nem meglepő módon a második sorban remek utazni, úgyhogy inkább csak az a kérdés, hogy a mindenhol feláras harmadik sorban mennyire kényelmesek a versenyzők – itt főként az Opel Zafira Tourer és a Renault Grand Scénic teljesít kimagaslóan.
A közepes méretű SUV-ok/crossoverek szegmense már érdekes, ugyanis nehéz pontosan beskatulyázni a kategóriát – például ide sorolhatnánk a Nissan Qashqai-t és az X-Trailt is, miközben lényeges különbség van a két típus között. Lényeg a lényeg, utóbbi például egyenesen óriási (ráadásul hét személyes kivitelben is kapható), s ez különösen érdekes annak tudatában, hogy jó 5 centivel rövidebb egy kombi Astránál, ami viszont kimondottan szűk. Itt még a szintén hétszemélyes verzióban is kapható Mitsubishi Outlandert is érdemes lehet megemlíteni, de az ötszemélyes SsangYong Korando második üléssorában is tánctérnyi helyük van az utasoknak.
A SsangYong Korando páratlanul tágas a kompakt crossoverek között
A középkategóriában továbbra is egyértelmű a vezető szerep kiosztása: hátsó térben a Skoda Superbet mind a mai napig senki nem tudta (vagy nem is akarta) megverni, s már a szériagyártás kapujában áll a következő generáció, ami állítólag még kényelmesebb és még tágasabb lesz. A közel 5 méter hosszú Mazda6 viszont már ott kullog a német-cseh modell nyakában, s a Hyundai i40 és az új Passat sem kicsi.
Viszont érdekes módon mindegyikre érvényes, hogy hiába óriásiak a lábterek, egy magasabbra nőtt felnőtt számára a korlátozott fejtér miatt inkább csak a kombi változatok igazán kényelmesek, ráadásul praktikumban is messze jobban járunk a puttonyosokkal. A prémiumok – mint megszokhattuk – jóval elmaradnak mind külső, mind pedig belső dimenziók terén az éllovasoktól, de ezen nem csodálkozhatunk, hiszen a prémiumok esetében még jóval van feljebb a kínálatban, míg a nem prémium gyártóknál sokszor a középkategória jelenti a felső plafont.
A Skoda Superb hátsó terét nem kell bemutatnunk - a képen a még nagyobb új generáció
A 4,8-5 méter közötti terepesek szegmenség meglepő módon inkább csak prémium márkák uralják, de a klasszikus prémium SUV kvartett (X5-ML, rövidesen pedig GLE-Q7-XC90) levesébe óriási helyet kínálva veszélyesen beleszól a Hyundai Grand Santa Fé és a keményvonalas Toyota LandCruiser terepjáró.
Persze még ennél is van feljebb: a Mercedes GL (rövidesen GLS) és a Land Cruiser V8 némi túlzással egy kisebb lakás kényelmét és méreteit kínálja, s nem sokkal marad le a „nagy” Range Rover sem. Az egyterűeknél a csúcsot az európai piacon egy szűk osztály jelenti, ahol a legnagyobb küzdelem a Seat Alhambra/Volkswagen Sharan páros, valamint a kissé öreg Ford Galaxy és Renault Espace között zajlik – mi különösen előbbieket ajánlanánk, utóbbi két modellnek pedig rövidesen piacra lép az utódja.
Egy Volkswagen Sharanban például már ilyet is lehet csinálni...
A hagyományos (tehát nem egyterű és nem terepes) szegmensekre visszatérve, fentebb említettük, hogy a prémiumoknál bőven van feljebb a középkategóriánál. Alapvetően még három osztályt különböztetünk meg: a felső-középkategóriát, a luxuskategóriát és a zászlóshajók szegmensét. Utóbbiaknál kár is osztályozgatni az 5,5-6 méter közötti, vagy néha még annál is nagyobb modelleket (Bentley Mulsanne, Rolls-Royce Phantom stb.), de lejjebb találunk érdekességeket.
Például a közép-felsőkategória meglepő módon nem bánik túl bőkezűen a térrel, s gyakran szembesülhetünk olyan nem-prémium középkategóriásokkal, amelyek tágasabbak egy 5-ös BMW-nél vagy egy Mercedes E-osztálynál – például a kompakt Nissan Pulsar is ide tartozik, persze az utasterek szélességében és a kényelemben már rendeződnek a lapok.
Nem mondjuk, hogy szűk egy 5-ös BMW, de inkább kényelmes hátul, mint óriási...
Összességében megállapíthatjuk, hogy a német prémium trió, a Lexus GS és a Volvo S80 hasonló szinten versenyez, s a felső-középkategóriának egyetlen kiemelkedő képviselője van az Infiniti Q80 személyében (régebbi nevén Infiniti M) – a Nissan prémium márkájának méltóságteljes modellje sokkal bőkezűbben bánik az utastérben a centikkel társainál.
Eggyel feljebb szintén meglepő, hogy hátul az öregecske Lexus LS a legtágasabb, s őt követi a Mercedes S-osztály, majd a többi német. Mindegyik típusra érvényes, hogy bár rendkívül magas szintű kényelmet kínálnak, ha maximális teret akarunk, érdemes a hosszított változatokhoz nyúlni. Ilyen esetben a Mercedes a legbőkezűbb: a hosszított S-osztály mellett nemrégiben bejelentette az S-osztály Maybach verzióját, ami még több kényeztetést nyújt az utasok számára.
50 millió forinton innen nincs párja a Mercedes-Maybach S kényelmének
Bízunk benne, hogy rövid összefoglalásunkkal (amely kizárólag saját tapasztalatainkon, és nem a katalógusok centiméterein alapszik) segítettünk egy kicsit Önöknek áttekinteni a kategóriánkénti méretkérdést, s bár arra véletlenül sem buzdítjuk Olvasóinkat, hogy kizárólag jelen cikkünk alapján hozzanak vásárlói döntést, reméljük, azért néhány kérdést sikerült megválaszolnunk.