Aki rendszeres olvasója az Autó Pultnak, bizonyára még álmából felriasztva is gondolkodás nélkül tudja, hogy március elsején nyitja meg kapuit a világ egyik legnevesebb és egyben legnemesebb autós rendezvénye, az évente megrendezésre kerülő Genfi Autószalon (a nagyközönség különben március 3-13 között látogathatja a kiállítást).
A gyártók már hetek, sőt, hónapok óta csepegtetik az információkat újdonságaikról, mi pedig időközben már minden igazán fontos premierről beszámoltunk Önöknek.
De természetesen ezúttal sem maradhat el a szokásos – és remélhetőleg hasznos – összefoglaló, amelyben márkáról-márkára nyomon követhetik a jövő heti leleplezéseket. Igyekeztünk a teljesség igényével összeválogatni a legjelentősebb frissességeket, de higgyék el: bizony nem egyszerű feladat rendszerezni az összes premiert, ráadásul most is folyamatosan érkeznek be az újabbnál újabb modellekről szóló hírek, így a listát jövő keddig, vagyis a szalon kezdetéig, folyamatosan bővítjük.
No de vágjunk is bele: nézzük, hogy a nagyobb gyártókra külön-külön fókuszálva mi(ke)t is tartogat számunkra a 81. Genfi Autószalon!
Alfa Romeo: az olaszok az idén nem tartogatnak valódi újdonságot a svájci közönség számára: egy-két kiállított MiTón és Giuliettán kívül állítólag nem fogunk semmilyen meglepetéssel találkozni az Alfa-standon. De mi már csak pusztán a mindig híresen szép Alfa-hölgyek miatt is ellátogatunk hozzájuk.
Alpina: A BMW-k nemesítésére (uram ’bocsá: tuningolására) szakosodott manufaktúra a már jól ismert B5 Bi-Turbo kombi változatát, azaz a Touringot állítja ki. Az autó azért is különösen izgalmas, mert a bajorok az M5-ből állítólag nem terveznek kombi kivitelt, így ez esetben egy helyettesítő termékről (is) beszélhetünk…
Aston Martin: a brit sportautó-gyártó valódi világújdonság helyett különleges szériákra összpontosít: a Vantage S a belépőszéria legkívánatosabb verziója, az elegáns Virage pedig a DB9 és a DBS közötti űrt hivatott kitölteni.
Audi: az ingolstadtiak legnagyobb durranása minden kétséget kizárólag az A3 koncepció lesz, amelyből rögtön egy – a modell történetében eddig soha nem látott – szedán változat kerül kiállításra, rögtön 408 lóerővel. Ezen kívül találkozhatunk azúj A6-ossal, a Q5 hibridverziójával, az RS3-mal, nem utolsósorban pedig itt debütál az A7 csúcsverziója, az S7.
BMW: a bajorok ezúttal is a jövőre koncentrálnak; érkezik egy különleges kétüléses cápaorrú koncepció az egyelőre statikus (vagyis motor nélküli) Vision ConnectedDrive személyében, de egyéb technikai újdonságok mellett találkozhatunk ez elektromos 1-es ActiveE-vel is, és üléspróbát vehetünk az új 6-os Cabrióban.
Bugatti: ki nem találják, hogy mivel fogja „meglepni” a nagyközönséget a Bugatti; bizony, a Veyron csúcsváltozatával, az 1200 lóerős Super Sporttal találkozhatunk, amely a popsztárok körében is igen nagy népszerűségnek örvend…
Chevrolet: az új Aveóval és az ötajtós Cruze-zal már Párizsban találkozhattunk, ám akkor még csak koncepciómodellekkel ismerkedhettünk; Genfben már a két típus szériakivitelével érkezik a „Chevy”.
Citroën: élőben találkozhatunk az avantgárd luxusautó-koncepcióval, a Metropolissal, de a franciák hoznak nekünk különleges C3 és C6 kiadásokat, illetve a DS4-gyel is megismerkedhetünk közelebbről.
Fiat: egy nem túl olaszos olasz áll majd a Fiat standjának középpontjában: a Freemont gyakorlatilag egy átemblémázott Dodge Journey, de a családi igást vásárló olaszautó-kedvelők bizonyára nagyon örülnek a típusnak.
Ferrari: valószínűleg nincs ember a világon, aki ne várná izzadó tenyerekkel a Ferrari vadonatúj négyüléses, összkerekes modelljét, a kissé kombi formájú (vagy inkább csapott hátú?) FF-t.
Ford: a tengerentúli premier után első ízben érkezik Európába a következő Kugát beharangozó koncepció, de néhány különleges kisautóval is kedveskedik a Ford rajongóinak: a németek elhozzák a Ka Metal-t és a Fiesta Sport Plus-t.
Gumpert: nemrégiben még csődeljárás fenyegette a Gumpertet, ám a manufaktúra egy befektetőnek hála gyorsan túltette magát a krízisen és gőzerővel fejleszti új modelljét; mindenesetre, a 700 lóerős Tornante látatlanban is rendkívül izgalmasnak ígérkezik…
Honda: a frissítések jegyében; a japánok eget rengető világpremierrel nem készülnek Svájcba, ám első ízben itt csodálhatjuk meg az Accord frissítését, és természetesen megvizsgálhatjuk a ráncfelvarrott Jazz-t is.
Hyundai: szokásukhoz híven ezúttal is komoly offenzívát indítanak a koreaiak. A legfontosabb momentum egyértelműen a formás, méretes középkategóriási40-es cw (azaz kombi) változata lesz, de láthatjuk majd az érdekes Velostert is – sőt, az i30 szedán változata, az amerikai Elantra öreg kontinensre áthangolt változata is elsőként itt mutatkozik be.
Infiniti: az Nissan luxusmárkájának közelötméteres hibrid limuzinjával, az M35h-val már tavaly is találkozhattunk, ám ezúttal már a teljesen szériaérett modellt csodálhatjuk meg. De a legnagyobb figyelmet a különleges Etherea koncepciónak szentelik a japánok, amelyen a márka jövőbemutató formajegyeit csodálhatjuk meg.
Jaguar: két izgalmas vadmacskával érkezik Genfbe az indiai tulajdonban lévő patinás brit márka. Az XKR-S esetében szériagyártásba kerülő sportkocsiról beszélhetünk, az XE Roadster koncepció pedig a nemsokára érkező kis roadster érkezését vetíti előre.
Kia: a legnagyobb figyelmet a teljesen új, látványos formatervű kompakt Rio kapja a koreai standon, de a morcosra szabott városi kisautó,a Picanto is Genfben debütál.
Lamborghini: nagyon sokan már pusztán azért eljönnének Genfbe, hogy találkozhassanak a bikák új királyával. A Lamborghini Genfben fogja lerántani a leplet a várva-várt 700 lóerős Aventador-ról (vagyis a legendás Murciélago utódjáról).
Lancia: nagy erőkkel és legfőképpen komoly reményekkel érkezik a Lancia Svájcba.Bizonyára tudják, hogy a Chrysler modelljeit Európában mostantól Lancia néven lehet megvásárolni, ennek fejében sok-sok (fél)újdonság érkezik: ott lesz a Thema (Chrysler 300C), a Phedra (Grand Voyager), a Flavia (Chrysler 200), a Flavia Cabrio, de azért marad némi olasz vér is; találkozhatunk az átszabott Ypsilonnal és a frissített Deltával.
Land Rover: a mindössze 89 g/km-es széndioxid-kibocsátású dízel-hibrid Range-e tanulmány nagy port kever(t) a SUV-ok világában, a valóságot pediga különleges Range Rover Autobiorgaphy Edition és az ötajtós Evoque fogja képviselni.
Lexus: a Lexusnál a Paris Hilton által is vezetett LFA szupersportautó Nürburgring Edition névre keresztelt speciális kiadása gondoskodik majd a megfelelő alaphangulatról, bizonyára hatásosan.
Lotus: kis gyártó nagy reményekkel. Párizsban a Lotus megmutatta, hogy miként képzeli a jövőt, Genfben pedig a könnyített, mindössze 140 lóerős Elise Club Racer próbálja meggyőzni a nagyérdeműt arról, hogy a vezetési élmény nem feltétlenül a brutális teljesítményről szól.
Maserati: ezúttal sem állhat ki valami (apróbb) újdonság nélkül a Maserati. Szemet gyönyörködtető, stílusos kabriójuk 450 lóerős változatával, a GranCabrio Sporttal érkeznek az olaszok.
Mazda: a japán gyártó a Minagi hobbiterepjáró koncepción kívánja bemutatni jövőbeli formai jegyeit és technikáját. Vajon ő lehet majd a CX-7 utódja? Az ígéretes SkyActiv motortechnológiával is megismerkedhetünk a szalonon.
Mercedes: a sportmodellek jegyében. Első ízben Genfben találkozhatunk az keménytetős SLK harmadik generációjával, a kupék szerelmesei pedig a szépséges C Coupé vonalain pihentethetik szemeiket. A habot a tortána brutális C63 AMG jelenti…
MINI: a fura Rocketman még csak koncepcióként jelentkezik, de az új BMW-féle143 lóerős kétliteres dízelmotor („SD”) már rögtön a kiállítás után rendelhető lesz a márka jelenlegi modellpalettájának mindegyik tagjához.
Mitsubishi: a Mitsubishi standjának középpontjában a Colt koncepció díszeleg majd, amely a következő generációs, globális modell alapját fogja adni.
Nissan: a Nissan is összekombinálja a jelent a jövővel. Előbbit a szupertakarékos Micra DIG-S képviseli, míg az elektromos, Esflow névre keresztelt sportautó-koncepció az elkövetkező évek technikáját hordozza ruhája alatt. De persze a szélvészgyors GT-R legfrissebb változatát is megmutatják nekünk a japánok.
Opel: Genfben találkozhatunk első ízben az Opel Ampera immár teljesen érett szériakivitelével, de a háromajtós Astrát, a GTC-t is itt leplezik le a rüsselsheim-iek. A Zafira Tourer koncepció megmutatja, hogy miként képzelhetjük el a következő Zafirát, a frissített Corsában pedig szintén üléspróbát vehetünk.
Pagani: Pagani mester újra nagyot alkotott. Az úriember a művészi Zondával átírta a sportautó-történelmet, és remélhetőleg az utód, vagyis az érdekes formájú (ám talán kevésbé egyedi) Huayra is hasonló sikereket fog elérni.
Peugeot: Svájcban megismerkedhetünk a kompakt oroszlános frissített verziójával,az új 308-assal.
Porsche: ezúttal is komoly erőkkel lép színre a Porsche. A lassan kifutó Boxster és 911-sorozatot a remek (persze Porschés szinten nézve) ár/érték aránnyal büszkélkedő Black Edition sorozatok búcsúztatják, a hibridvonalat pedig a Panamera S Hybrid és a 918 RSR versenyautó erősíti.
Renault: a franciák az érdekes Captur koncepcióval mutatják meg, hogy miként képzelik a jövőt, a Wind Gordini pedig a (különleges) szeles autók szerelmeseit fogja elbűvölni.
Rolls-Royce: szentségtörés vagy sem, a Rolls egy teljesen elektromos Phantommal érkezik Genfbe. A részletek egyelőre nem ismertek, de kimondottan érdekesnek ígérkezik a 102 EX.
Saab: néhány nap eltolódással Genfben ünnepelhetik a svédek függetlenségük első évfordulóját. A nagy pezsgőzés közepette azért újdonságokról sem feledkezett meg a márka: a 9-5 SportCombi világpremierje mellett a 9-3-as sorozat ráncfelvarrására (és egyetlen limitált kiadására) számíthatunk.
Seat: új modelle(kke)l nem, csak néhány technikai újítással képviselteti magát a Seat a kiállításon.
Skoda: a csehek tegnap jelentették be hivatalos keretek között, hogy a Fabia Monte Carlo mellett egy rejtélyes koncepcióról fogják lerántani a leplet, ezen kívül pedig azt is megtudtuk, hogy változni fog a márka logója.
Smart: a kétüléses Smart Fortwo-k előhírnöke lesz a bemutatásra kerülő Forspeed koncepció.
Subaru: ahhoz képest, hogy milyen kis márkáról beszélhetünk, egészen sok újdonsággal érkezik a Subaru. Az Impreza koncepció a híres kompakt következő generációjának szedán változatát vetíti előre, a Trezia a városi crossover vonalat erősíti, és ha minden igaz, immár találkozhatunk a Toyotával közösen fejlesztett, egyelőre ismeretlen nevű sportautóval is.
Suzuki: a „mi gyártónk” Genfben nem váltja meg a világot: a meglévő modellek mellett standjukon állítólag „csak” az új Swift Sport változatának koncepcióverziója lesz látható.
Toyota: úgy volt, hogy tavaly Párizsban láthatjuka Yaris hibridváltozatát, de akkor „átvert” minket a Toyota. A hírek szerint most már tényleg kiállítják a japánok az ígéretes városi kisautót, mégpedig az FT-86 sportmodellel egyetemben.
Volkswagen: a wolfsburgi autógyártó-óriás két újdonságot hoz magával a svájci városba: a frissített Tiguan mellett a Golf hatodik generációjának kabrióváltozata is porondra lép; mindkét modell piacra kerülése 2011 első félévében várható.
Volvo: a Volvo „csak” egy igazi újdonságot tartogat számunkra, ám a V60 Diesel Plug-in Hybrid koncepció nagyon érdekesnek ígérkezik. Ahogy nevéből is kiderül, egy konnektorról (is) tölthető dízel-hibrid V60-asról van szó, amelynek átlagfogyasztása 285 lóereje ellenére a gyáriak szerint nem magasabb 1,9 liternél 100 km-enként – de jó is lenne, ha gyorsan szériagyártásba kerülne...
Természetesen a szalon kötelező „velejáróiról”, a gyönyörű Hostess-lányokról sem fogunk megfeledkezni, de miután a Hölgyeket nem illik típusok szerint „bedobozolni”, így róluk egy exkluzív galériával fogunk jelentkezni, mégpedig a helyszínről!