Amikor szerencsés külföldi autós újságíró kollégáink, akik még a hivatalos bemutató előtt jó néhány hónappal részt vehettek egy rendkívül zord körülmények között abszolvált dél-afrikai finomhangolási tesztelésen a vadonatúj Porsche Panamera prototípusaival, azt kérdezték a Gernot Döllnert, a Panameráért felelős gyári projektigazgatót, hogy mi a különbség az előző és az új széria között, Döllner annyit válaszolt, hogy „a nevet megtartottuk”.
Az első, az autót bőséges álcázással mutató fotók alapján első blikkre talán túlzottan ’nagyzolósnak’ tűnhet a kijelentés, hiszen a Panamera már első blikkre, szinte minden irányból vizslatva megtartotta karakteres formáit és azonnal felismerhető maradt, azonban ami a lemezek alatt van, szinte mindenben megváltozott. A legjobb hírrel nem is tudunk tovább várni, jöjjön hát a lényeg: a bivalyerős luxuslimuzinok, illetve a dúsgazdag ügyfelek fellélegezhetnek, hiszen a modell nem esett teljes mértékben a downsizing áldozatául, ami annyit tesz, hogy a csúcsváltozatok, vagyis a Panamera Turbo/Turbo S páros továbbra is V8-as motort kapott, igaz, egy teljesen más egységről van szó, mint korábban – de erre kicsit később visszatérünk.
Az arányok lényeges mértékben nem változtak, de a technika teljesen új - íme, a 2. generációs Panamera
Kezdjük talán a karosszériával. A pontos méretekről nem kaptunk hivatalos adatokat, de érdemben nem fognak változni az autó dimenziói, a Panamera vélhetően marad körülbelül 5 méter hosszú, idővel pedig minden bizonnyal egy hosszított ’Executive’ verzió is csatlakozik a kínálatba – a tengelytávolság különben minden esetben nagyobb lesz kicsivel. A karosszéria az intelligens anyaghasználatnak, illetve az ultra magas szilárdságú acélok még szélesebb körű alkalmazásának köszönhetően mintegy 30 százalékkal merevebb lesz, ráadásul mindemellett könnyebb is.
Az újdonságok tömege viszont összességében a jelenlegi széria szintjére várható, hiszen bár a karosszéria és az alváz révén ledob jó néhány kilót az autó, mindezt viszont kárpótolja például a magasabb felszereltség. A gyáriak ígérete szerint a csomagtartó, ami eddig a kategóriában kicsinek számított, 50 literrel öblösebb és könnyebben pakolható lesz, miközben a hátsó helykínálat is bőségesebbnek ígérkezik.
A 2. generációs Porsche Panamera utasterére rá sem lehet ismerni
A dinamikusabb, vagyis lejtősebb tetővonalat a hátsó ülőlapok alacsonyabbra helyezésével kompenzálták a tervezők, és így ígéretük szerint a fejtér nem csökkent, ami különben eddig teljesen rendben volt. A beltér különben teljesen átalakul, minden tekintetben modernebb lesz a berendezés, amit a napokban kiszivárgott belső ízelítő kép is tökéletesen alátámaszt. Extrákból minden megtalálható lesz, mi szem-szájnak ingere, a multimédiás rendszer rengeteget fejlődik, mi több, a Porsche szerint a belső anyagminőség is – nem kérdés, hogy a luxuskategória összes kívánalmának megfelel majd az új Panamera.
Azonban luxus ide vagy oda, a Panamera esetében a vezetési élmény és a menetdinamika hangsúlyozottan fontos szerepet játszik: a Porsche ötajtós luxusautója eddig is a szegmens legdinamikusabb tagja volt, és ez a jövőben sem változik. Azt súgták a gyáriak, hogy a csúcsmodell Nordschleife-i körideje például vetekedni fog a Porsche korábbi szuperautójának, a Carrera GT-nek az idejével, ami egészen irreálisan hangzik, de a Porschénél nem szoktak hazudni ilyen téren, és minden bizonnyal már rendelkezésre álló adatok (köridők) birtokában szellőztették ki ezt az információt.
Dél-Afrikában, a sivatagban, igen zord körülmények között végzik az utolsó finomhangolásokat a gyáriak
Ebben a legfontosabb szerepet a merev karosszéria, az új MSB nevű padlólemez és a fantasztikus fékrendszer mellett minden bizonnyal a futómű játssza, ami természetesen változtatható lengéscsillapítással érkezik és opcionálisan légrugózással operál, akárcsak a kifutó modellé, de minden téren még gyorsabb, még pontosabb lett, ráadásul úgy, hogy az alapbeállítás az ügyfelek kérésére állítólag komfortosabb, mint korábban. Vagyis egy igazi kétarcú fegyver a Panamera.
Persze a kiváló köridőkhöz, valamint az elégedett ügyfelekhez remek hajtásláncok is kellenek. Akárcsak a jelenlegi, utolsó ráncfelvarráson átesett kifutó széria, úgy a következő Panamera is kizárólag turbómotorokkal lesz elérhető, ami az érzelmek tekintetében talán nem túl örömteli hír, a teljesítmény terén viszont kétségtelenül előny. A felállás nagyjából a következő: az alap Panamerák 3-literes, egyturbós V6-os benzin- illetve dízelmotorral érkeznek (a benzines 330 lóerő körüli lesz, a dízel pedig kicsit gyengébb), miközben a benzines 4S modellek szintén 3-literesek, azonban két turbót kapnak, és az is biztos, hogy teljesítményük bőven 400 lóerő fölötti lesz.
Az új Porsche Panamera elölnézetből kísértetiesen hasonlít a jelenlegire - legalábbis álcázva...
Érdekes különben, hogy 400 lóerő felett szériában jár az összkerékhajtás, így csakis a gyengébb Panamerák lesznek rendelhetők hátsókerékhajtással. Valamint talán a kicsit később debütáló konnektoros hibridváltozat, ami jóval nagyobb hatótávval érkezhet, mint jelenleg futó testvére.
A kínálat nagy újdonsága a vadonatúj fejlesztésű, nem meglepő módon Audi-féle 4-literes V8-as dízel, amely az új Audi SQ7-ben debütált, és amiben a ’hagyományos’ turbók mellett egy elektronikus feltöltő is helyet kap, a minél jobb reakciók, az alacsony fordulaton rendelkezésre álló nagyobb nyomaték és a még komolyabb teljesítmény érdekében. A Panamerában 440 lóerő körül várhatjuk a 4-literes motor teljesítményét, amihez állítólag több mint 900 Nm-es (!) csúcsnyomaték társul. Ezen adatok hallatán nem csoda, hogy a brit újságírók szerint, akik részt vettek a tesztvezetésen, gyakorlatilag minden tartományban repül a Panamera S Diesel, és több mint méltó ellenfele benzines társainak.
Az 550 lóerős Turbo csúcsverzió szinte repül - de a 440 lóerős V8-as dízel is...
Közel 1000 Nm-hez bizony nagyon komoly váltót is ’meg kell álmodni’ az autóhoz. Nos, az összes Panamerában egy vadonatúj fejlesztésű váltó fog dolgozni, történetesen egy 8-fokozatú duplakuplungos PDK automata, amit a ZF-fel közösen fejlesztett állítólag a Porsche. Az biztos, hogy a brutális teljesítményű motorok alaposan megdolgoztatják majd úgy a váltót, mint a teljes hajtásláncot, de a Porschét ismerve nem kell aggódnunk, garantáltan (több mint) megfelelően lesz túltervezve a hajtáslánc, amit a V8-as S Diesel mellett a Panamera Turbók is alaposan megdolgoztatnak majd. A csúcs benzinmotorok igaz, hogy 4,8 literről 4 literesre ’mentek össze’, viszont teljesítményben nem fogunk hiányt szenvedni – ne feledjük, hogy az Audinál (az S8 Plus modellben) nagyjából ugyanez a szív 605 lóerőnél tart.
A Panamera Turbo esetében állítólag ’csak’ 550 lóerőre számíthatunk, amihez mintegy 780 Nm társul, azonban később biztosan lesz egy Turbo S kivitel is, garantáltan bő 600 lóerővel, és ezzel még közel sem aknáznak ki a mérnökök minden potenciált a 4-literes kétturbós V8-asban. A kisebb csúcsmotor legnagyobb előnye a hatékonyabb működés, a gyáriak ígérete szerint bő 30 százalékkal alacsonyabb étvágyra és emissziókra számíthatunk, köszönhetően például a hengersor-lekapcsolásnak is.
Hiába nagy és nehéz, a csúcstechnika révén úgy kanyarodik, mint egy vérbeli sportautó...
A Turbo S-hez szériában jár, a többihez pedig opcionális extra lesz a PCCB kerámia fékrendszer, ami akkora, hogy ’kéri’ a 21 colos (!) kerekeket! Továbbá a Panamera Turbóknál széria lesz a légrugózás, ami rengeteget fejlődik, köszönhetően a plusz kamrák által biztosított kb 30%-kal nagyobb kapacitás révén. Ha már futómű, további érdekesség, hogy a négykerék-kormányzás szintén bekerül a kínálatba, határhelyzetben még tovább fokozva a menetdinamikát, akárcsak a menetstabilizáló speciális Sport módja, ami bizonyos helyzetekben egészen ijesztő drift-szögeket enged a vezetőnek.
Az extrákra részletekbe menően még nem tértek ki a gyáriak, azonban biztosak lehetünk abban, hogy a második generációs Panamera minden elképzelhető ínyencséget felkínál majd a vásárlók számára. Ennek megfelelően biztosra vehetjük a (részben) autonóm vezetést támogató funkciókat is, amik sokat fejlődnek a mostani szériával összehasonlítva. Már így is rengeteg ínyencséget tudtunk megosztani Olvasóinkkal a Porsche legfrissebb büszkeségét illetően, azonban még sok-sok érdekesség maradt a Porsche tarsolyában, amelyekre minden bizonnyal csak a hivatalos leleplezés során fog fény derülni.
Kicsit később érkezni fog egy második, praktikusabb karosszériaváltozat is - a 'puttonyos' Shooting Brake
Hogy ez mikor lesz? Még idén, az év vége felé, az első példányok pedig 2017 első felében gördülnek majd le a gyártósorról. Az árak egészen biztos, hogy továbbra is már-már megfizethetetlennek tűnő magasságokban lesznek, azonban ez minden bizonnyal nem fogja nagyon zavarni a vásárlókat – akit igen, az valószínűleg úgyis valami másik márkánál fog kikötni.
Cserébe viszont a második generációs Porsche Panamera az autóipar egyik legfejlettebb autója, és az egyik legjobb luxuslimuzin lesz. Végül pedig még egy érdekes információ: a hírek szerint a 'hagományos' változat mellett piacra lép egy praktikusabb Shooting Brake kivitel, aminek előhírnőke a Porsche Mission-E koncepció volt.
2017-ben érkeznek piacra az első példányok