Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ami az autórajongók számára maga a mámor, az az átlagemberek számára legtöbbször csak egy nagyobb kiadással járó probléma, és csak a jobbik esetben hajlandó részletesebben foglalkozni a témával. Ha eddig nem derült volna ki, akkor az autóvásárlásról beszélünk. Míg az előbb említett csoport lázasan keresi a tökéletest, ami talán nem is létezik, addig utóbbiak általában az első biztatóbb darabot hónuk alá veszik, és a feladatot letudva hazagurulnak vele, nem is számítva a közömbösségük súlyos következményeire – tisztelet a kivételnek.

Esetünkben természetesen a használtautók között keresgélőkről beszélünk, hiszen ez a lehetőség sokak számára kaput nyit egy magasabb kategóriába, jobb felszereltséggel és jutányosabb árral. Hiszen sokan inkább beülnek egy pár éves, korrekten felszerelt középkategóriásba, mint egy Daciába, amelyben ugyan még benne van az „újautó illat”, és garanciát is kapunk mellé, de attól még csak egy Dacia. Lássuk be, nem ítélhetjük el őket, már csak az eltérő igények miatt sem, azonban fel kell hívnunk a figyelmüket, hogy használtautó-vásárláskor bizony felelősnek kell lenniük, ha nem szeretnének pórul járni.

A digitálisat is lehet befolyásolniCikkünk fő témája nem a megfelelő autó kiválasztásához szükséges szempontok vizsgálata, sokkal inkább egyetlen, ám annál fontosabb tényező kiemelése, melynek az egész folyamatban hatalmas szerepe van, kezdve az áraktól, a kiválasztáson keresztül egészen az esetleges következményekig. Ez pedig nem más, mint a bűvös kilométeróra állása. Ennek a kis analóg vagy digitális számsornak ugyanis legtöbbször hatalmas jelentőséget tulajdonítanak, még akkor is, ha ismerik az arany szabályt: nem feltétlenül csak a kilométeróra állás alapján kell használtautót választani, hanem állapot alapján.

Kezdjük a legelejéről. A vágyott típus kiválasztása után a legfontosabbak közé tartozik az alacsony futásteljesítmény, ami alapjában véve teljesen természetes lenne, ha nem ismernénk éppen eléggé a magyar használtautó-piac farkastörvényeit. Szinte bármilyen modellt vehetnénk példának, az eredmény ugyanaz lenne: kevés futott kilométer = magas ár. Sokszor szinte teljesen megegyező darabok között is horribilis árkülönbségek lehetnek, aminek egyes-egyedül az a bizonyos mutató az oka – talán jogosan. Ha elkezdünk számolgatni, tisztán láthatjuk, hogy van logikája a dolognak, hiszen az elhasználódás, a kopó alkatrészek cseréjének közeledő esedékessége és az egyre sűrűbben előforduló hibák javításai felemésztik azt a plusz összeget, amit megspórolunk vásárláskor.

Éppen az előbb említett egyenlet az oka annak, hogy sokan törvénytelen eszközökhöz fordulnak, hogy felverjék az árakat. Egy kis odafigyeléssel persze a legtöbb csalót ki lehet szűrni. Ennek érdekében az első dolgunk az autó állapotának felmérése, kezdve az utastérrel. Egy szétült ülés, elkopott kormány, pedálok vagy váltógomb bizony árulkodó jelek lehetnek, még, ha sok helyen inkább cserélik is őket, ugyanis rendeltetésszerű használat mellet ezek a jelenségek sokáig elkerülhetők. Itt jön képbe az a szempont, hogy vajon hogyan is használták a járművet. Egy középkategóriás négykerekű esetében például joggal feltételezzük - persze kivételekkel mindig találkozhatunk - azt, hogy több mint évi 5-10 ezer kilométert használták, tehát egy gyors szorzás után máris gyanússá válhat némelyik eladásra kínált modell.

Manapság már az összes digitális

Kicsit elkanyarodva a témától, fontosnak tartom kiemelni, hogy a felhasználás körülményei is kiemelt jelentőséggel bírnak. Nem elég ránéznünk a mutatóra, hiszen könnyen beláthatjuk, hogy egy 90%-ban országúti ingázásra használt modellel sokkal jobban járunk, mint egy városi körülmények között nyúzottal, még ha az előbb említett jóval többet is futott. Ugyanígy kell vigyáznunk egyébként a „hölgy tulajdonostól” is, hiszen – ismét tisztelet a kivételnek – a női sofőrök sokszor önhibájukon kívül okoznak kárt az autóban, például az olajcserék vagy a karbantartások elmulasztásával, igaz, erre a sztereotípiákon túl bárhol találnunk példát.

Azonban térjünk vissza inkább eredeti témánkhoz, hiszen van még miről beszélni. Még ha sokan oda is figyelnek a gyanús jelekre, egy szervizkönyv meglobogtatásával a legtöbb emberben minden kisördög hirtelen elillan, mondván: ez szentírás. Márpedig érhetnek minket meglepetések. Jobb félni, mint megijedni – tartja a bölcs mondás, ami az autózás világában több szempontból is igaznak bizonyulhat. Szervizkönyvet beszerezni nem lehetetlen feladat, ahogyan pecséthez is könnyedén hozzájuthatunk bármelyik nyomtatványszaküzletben. A maradék pár tollvonás pedig már szinte semmi. Hiába tehát a papír, nagyon fontos, hogy más módon is utánajárjunk az igazságnak, például egy szakszerviz véleményének kikérésével, illetve az autó adatainak lekérésével, ami ugyan pénzbe kerül, de ennyit megéri áldozni a biztonságra, igaz, sokszor spórolhatunk már csak azzal is, ha felhívjuk azt a szalont, ahol az autót szervizeték. Ha újabb autóról van szó, még csak ennyit sem kell tenni: az online szerviztörténetnek köszönhetően az alvázszám ismeretében bárhol utánajárhatunk az adott autónak.

Mindig vizsgáljuk meg az autó műszaki állapotát

Létezik más lehetőség is, hiszen 2012 januárja óta a kilométeróra állását hivatalból rögzítik az okmányirodában, amennyiben változás történik a tulajdonos vagy az üzembentartó személyében, illetve műszaki vizsga után a közlekedési hatóság által. Ezeket az adatokat szintén le lehet kérni 1250 forintért, de sajnos csak levélben vagy személyesen akármelyik okmányirodában. Ez egy pozitív kezdeményezés, azonban még éveket kell várni arra, hogy az autók nagy része szerepeljen majd ebben a nyilvántartásban, az esetlegesen fennálló jogellenességekről nem is beszélve.

Érdemes még pár szót szólnunk a gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisításának jogi következményeiről. A 2012-es Büntető Törvénykönyvben ugyanis az előbb említett „gyönyörű” néven külön paragrafusként szerepel ez a bűncselekmény. Pontosan így néz ki szóról szóra: „348. § Aki jogtalan haszonszerzés végett a közúti gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett értéket a műszerre gyakorolt behatással vagy a mérési folyamat befolyásolásával meghamisítja, illetve a műszer működését megakadályozza, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” Ebből tehát könnyedén egyértelművé válhat, hogy bár sokan még most is előszeretettel űzik ezt a foglalkozást, bizony törvényileg pórul járhatnak.

Ezekről már elhinnénk bármitVannak persze különböző jogi problémák, hiszen a gyakorlatban nehézkes a bizonyítás, és sokan inkább elkerülik az esetleges pereskedéssel járó költségeket és problémákat, pedig a büntetőjogi következményeken kívül a pórul járt vásárló polgári jogi úton kártérítést is követelhet. Az egy évben maximalizált szabadságvesztés szintén ijesztőnek hat, azonban még ha sikerül is bizonyítani az elkövetést, valószínűleg csak egy pénzbüntetés lesz a vége, hacsak versenyzőnk nem követett el egy halom hasonló típusú tettet is, ami felhalmozva már kiadhat egy pár álmatlan éjszakát valamelyik büntetés-végrehajtási intézetben. Szóval mindenképpen azt ajánljuk, hogy kerüljék el az ilyen fajta trükkök alkalmazását.

Összefoglalva tehát azt tudjuk tanácsolni, hogy aki használtautó-vásárlásra adja a fejét, az amellett, hogy utánajár a kilométer-állásnak, mindenképpen vizsgálja meg az autó műszaki állapotát, hiszen ahogyan már az előzőekben is említettem, egy karbantartott járművel akkor is jobban járhatunk, ha az jóval többet futott. Utolsó, örökérvényű tanácsként pedig annyit mondhatunk, hogy szerelembe esni könnyű, azonban - legalábbis autóvásárlásnál - a józan ész diktálta szabályokat érdemes követni.