Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

„Kérek egy sört! Alkoholmentes jó lesz? Miért, játékpénz jó lesz?” – valami ehhez hasonló hangulat fogadta a Dreher és Talmácsi Gábor közös, felelős alkoholfogyasztásért indított kampányának sajtótájékoztatójára érkezőt. A helységben ugyanis mindenhol bontatlan alkoholmentes söröket láttunk, miközben a kollégák lelkesen kortyolták, a pincérek pedig hordták a hűsítő nedűt.

Azt hiszem, a legtöbb sörfogyasztó aláírja, hogy egy forró napon ennél megfelelőbb oltalmat nehéz is találni – viszont mint az életben sok mindenben, itt is fontos a harmonikus kompromisszumok kötése, vagyis az autó kulcs szögre akasztása alkoholfogyasztás esetén. Az esemény, ahol mikrofonvégre kaphattuk Talmát pedig a társadalmi szerepvállalás megnyilvánulása: a Dreher sörgyárak nyilatkozata arról, hogy ő bizony gondoskodik a fogyasztóiról.

Feszült figyelem, felelősségteljes sörfogyasztással

A rendezvény számunkra rögtön két dolog miatt is jelentőségteljes volt. Egyrészt Talmácsi Gábor szponzorváltása kapcsán. Bár általában nem tudósítunk az autózástól távol eső eseményekről, azonban ezúttal kivételt tettünk. Az akció ugyanis egy régóta kikívánkozó témát, az alkohol és az autóvezetés kapcsolatát vette célkeresztbe.

Azt hiszem, nem kell bizonygatnunk, hogy az alkoholfogyasztással egybekötött autózás, vagy éppen annak fordítottja mennyire káros az egészségre és az egzisztenciális javakra. Aki mégis kimaradt volna, az elolvashatja a sörgyártó tudományos honlapján, vagy csak higgyen nekünk.

Talmácsi a programban igazi alkholszakértő lett, de játékra is bírható

Sokáig törtük a fejünket, hogy az akcióhoz csatlakozva, hogyan lehetne meggyőző bizonyítékot találni erről, ám végül ötleteinket sorban elvetettük. Ugyanis hiába mutatnánk meg zárt, ellenőrzött körülmények között, hogy mi mennyivel rosszabbul vezetünk/reagálunk/gondolkodunk ittas állapotban. Hiszen legtöbbször az ember, és főleg a részeg ember csak magának hisz. Ez rendben is van így, hiszen az egészséges magabiztosság már a fáról lefelé történő első lépéseknél is segítette az emberiséget. De egyúttal az is, hogy a hibákból, és lehetőleg mások hibájából is tanulunk, illetve életünk során némi önismeretre teszünk szert.

A probléma kettős gyökerű: vannak, akik nem is gondolják, hogy milyen következményekkel járhat az ittas vezetés (nekik egy kis fejtágítás), mások viszont – és vélhetően ők vannak többen már – józan állapotban, vagy inkább józan, tudatos énjükkel helytelenítik ezt. A Freudi képnél maradva: a részegség fokozása során a tudat alatti én feltörhet, és elnyomhatja tudatos énünket. Ilyenkor jöhet számításba a megelőzés, melynek tárháza végtelen: ne menjünk autóval szórakozni, intézzünk olyan sofőrt, aki nem ittas, adjuk oda legerősebb ismerősünknek a kulcsot, vagy a reménytelen visszaesőknek: eresszük le az összes abroncs légnyomását és zárjuk be magunkat a csomagtartóba – ráadásképp így legalább részegen is elég közel lehetünk kedvencükhöz.

És hogy mit gondol erről Talmácsi Gábor? Sportember lévén nem találkozik olyan gyakran a söröspohárral, de azért egy-egy baráti találkozón estefelé belefér egy-egy korsó. Ilyenkor természetesen nem vezet.

És amikor nem iszik, hanem vezet? Rövid interjú során főként négykerekű élményeiről faggatóztunk. Talma még mindig a Kőröshegyi Völgyhíd avatásán ismertté vált elektromos narancsmetál színű Ford Focus ST-vel rója az utakat, és bizony őt is néha rabul ejti az öthengeres motor erőteljes orgánuma. De ez nem azt jelenti, hogy száguldozna, sőt. Egyrészt kiélheti ilyen irányú vágyait a versenypályán, másrészt pedig saját bevallása szerint is fontosabb neki a karrierje, minthogy azt ilyen dolgok miatt kockára tegye. Persze beismerte, hogy senki sem hibátlan – neki is becsúszott már egy félrenézett sebességkorlátozó tábla.

Ahol viszont nincs korlátozás, ott igazán gyors Talma négy keréken is – ezt tudhatjuk már a Hungaroringi 12 órás futam óta. Ott ugyanis néhány társával együtt a magyar Brokernet Silver Sting volánja mögött kategória győztes, és abszolút második lett. Hasonló szereplés jelenleg nincs tervbe véve, de ha felkérik, szívesen ragad kormánykereket is a kezébe az egyik legjobb magyar motoros.

Amikor teheti, Talma bioetanolt itat narancsmetál Focusával

Az autózás jövőjéről is szó esett: Talma az E85 nagy híve, 225 lóerős Focusát is felesben ilyen üzemanyaggal használja – de a teljes átalakítás is tervben van már. Gábor kimondottan kedveli az alkohol e formáját, ugyanis amellett, hogy élénkebbé teszi a motort (némi fogyasztásnövekedés mellett), a némelyeknek kellemetlen benzinszag helyett is vidámabb légkört varázsol. Az előnyök tehát egyértelműek, ahogy azt már egy korábbi cikkünkben is megfogalmaztuk.

Talma egyébként a motorozás mellett a nemzetközi szereplés során egyéb tapasztalatokat is szerzett: igazán profi, kimért interjúalany, akit nehéz zavarba hozni. Ami az autóvezetést illeti, azért a végén kibújt a szög a zsákból, amikor elárulta – mintha a világ legtermészetesebb dolga volna –, hogy bizony Focus ST-je 18-19 litert gond nélkül benyakal 100 kilométeren. Bár a városi közlekedés tud negatív csodákat tenni, azért nem nehéz feltételezni, hogy ezen érték elérése hangsúlyosabb gázpedál-kezelést igényel. De hát ennyi örömöt csak nem sajnálunk attól a magyar versenyzőktől, aki megannyi boldog pillanattal ajándékozott meg minket, és remélhetőleg még sokkal meg is fog a versenyhétvégéken.

Mi pedig erre már nem is tudunk sok egyéb mást mondani: hajrá Talma, irány a dobogó! Ha meglesz, mi garantáltan megiszunk egy sört az egészségedre – persze az autók kulcsait szigorúan szögre akasztjuk.