Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Valljuk be, nemzetünk nem épp a legszebb hagyományokkal rendelkezik a használtautók adás-vétele terén. Sokan és sokszor megírták már, hogy itthon milyen szokások a jellemzőek, azonban egy dolog állandó jelleggel szerepelt: a kilométerórák tekergetése. Ha minden igaz, hamarosan búcsút inthetünk ennek a kisördögnek.

Aki már vásárolt életében használtautót, tisztában van azzal, hogy számtalan buktató nehezíti meg a folyamatot, hiszen nyilvánvalóan mindenki szeretne minél jobban a pénzénél maradni, ami sok esetben nem épp a legelegánsabb módszerek alkalmazását is előcsalogatja. Őszintén szólva nem szeretnék mélyen belegázolni a susnyásba, de a téma kapcsán elkerülhetetlen, hogy szóba jöjjön a sok-sok mumus, ami nem egyszer rémálommá változtatja az elején még kedélyesnek ígérkező autóvásárlást.

Kezdetnek egy nagyon is igaz tézissel indítunk, egészen pontosan azzal, hogy amennyiben használt autó vételére adjuk a fejünket, az állapot sokkal fontosabb, mint a típus. Persze nyilvánvalóan minden márkának és modellnek megvan a maga előnye és hátránya, azonban a Hazánkban a tekergetés régi hagyománylegfontosabb ilyenkor mindig is az állapot. Ezt persze az eladók is tudják, legyen szó akár magánszemélyről, akár kereskedőről, így a jó állapot látszatának fenntartása a lényegesebb teendőik között szerepel. Ez ellen pedig semmilyen jogszabállyal nem lehet védekezni; aki nem ismeri fel, hogy csupán egy kis polírozással és nagy adag szilikonzsírral tupírozták fel kiszemeltjét, nem tehet semmit az üzlet megkötése után.

Hazánkban azonban talán a legfontosabb elem a használtautó vásárlásakor a kilométeróra állása. Gyakorlatilag minden vásárló szempontja között a dobogón szerepel az alacsony futásteljesítmény, még akkor is, ha sokéves példányról lévén szó nehéz elképzelni a visszafogott km-állást. Sokan ráadásul irreális igényekkel indulnak útnak a vásárláskor, azt feltételezve, hogy ők bizony majd kifogják a tutit és elhoznak egy évente 4-5 ezer km-t futott példányt.

Ezzel pedig az is tökéletesen tisztában van, aki eladásra kínál négykerekűt, így már a kezdetektől fogva kézenfekvő megoldásként említhetjük a kilométeróra állásának módosítását. A végeredmény pedig szinte mindenkinek kedvez, a kereskedő – csalással – könnyebben túl tud adni az adott autón, a vásárlóval pedig madarat lehet fogatni, mivel azzal a tudattal gördül haza friss szerzeményének volánja mögött, hogy ő kötötte meg az év üzletét.

A bajok persze csak később mutatkoznak meg, amikor például egy hétköznapi szervizelés során olyan alkatrészeket is cserésnek ítél a szaki, amelyet az autó futásteljesítménye még közel sem indokolna.

Ilyenkor természetesen a vásárló szitkozódásba kezd, az adott típus tervezőit messze elküldi a tengeren túlra, miközben nem is sejti, hogy teljesen rendben volna a szóban forgó alkatrész cseréje, csak a helytelen kilométeróra állás mindent felülír. A vásárolt autó is megkapja ilyenkor a szóbeli áldást, miközben maga a tulajdonos követte el a legnagyobb hibát azzal, hogy szó nélkül elhitte a fals futásteljesítményre vonatkozó Az adásvételiben is szerepelni fog a km-óra állásadatot. Persze ezen a ponton a felelősséggel terhelhetnénk - de nem tesszük - a vásárlót is, hiszen a fényesre kopott kormánykarima, a viseltes pedálgumik és számos egyéb baljós jel ellenére hitte, hogy a szélvédőre biggyesztett szám teljesen rendben van.

Viszont az eladó akármennyire igyekszik az autót szebb állapotba hozni az üzlet megkötéséhez, ez az egyetlen olyan momentum, ami az autó állapotával kapcsolatban adatbázisba kerülhet. A feltupírozás többi részfolyamata már szinte ellenőrizhetetlen, a kilométeróra állása viszont rögzíthető, ezáltal a csalás is kiküszöbölhető.

Egyedül az érthetetlen a történetben, hogy hazánk a törvényhozóiban miért csak most, 2011. és 2012. fordulóján merült fel a pofátlan használt autó eladások visszaszorítása. A kilométerórák visszatekerésére szinte iparág épült, ritkán lelni olyan eladó példányra, amelynek futásteljesítménye és az óra által mutatott érték összhangban van. Annak ellenére, hogy itthon eddig odafenn senkinek nem jutott eszébe segíteni a helyzeten, Európában és másutt már réges-rég kiköszörülték ezt a csúf csorbát: akár Nagy-Britanniát, akár az Egyesült Államok rendszerét nézzük, szép példával ismerkedhetünk meg. Az említett országokban nyilvános listába foglalják a gépjárművek futásteljesítményét, amit bárki bármikor lekérdezhet. Itt már csalni, azaz tekergetni sem éri meg, hiszen a tetten ért eladókat több éves börtönbüntetéssel iktathatják ki a forgalomból.

Pedig már Magyarországon is hosszú évek óta lehetséges lenne a szankcionálás, hiszen a műszaki vizsgák alkalmával minden esetben rögzítésre kerül a kilométeróra állása, azonban sajnálatos módon ez nem publikus, bárki számára hozzáférhető adatbázis, így a vásárlók nem tájékozódhatnak előre a kiszemelt autó előéletét illetően.

2012. január 1-től azonban változik a helyzet, ugyanis nem csupán az időszakos műszaki vizsgák alkalmával, hanem az adás-vételi szerződések megkötésekor is rögzíteni kell a kilométeróra állását, amely aztán a hivatali eljárás során bekerül egy központi adatbázisba. A pláne az egészben viszont az, hogy egy 1250 Ft-os tétel ellenében bárki hozzáférhet az adatbázishoz, így pontosabb képet kaphat a vásárló a kiszemelt autó(k) előéletét illetően. Emellett a lekérdezés díja sem vészes összeg, ennyit mindenképp megér, hogy tisztában legyünk a futásteljesítménnyel.

Mostantól csökkenhetnek a csalások és visszaélések Hogy mennyire válik majd be a dolog, egyelőre nem tudni, de a hivatalos közlemény szerint a belgák hasonló rendszerének bevezetése után néhány évvel már teljesen megszűnt a piacon a tekergetés, illetve a futásteljesítménnyel kapcsolatos csalások, visszaélések száma már elenyésző, hiszen az adatbázis segítségével már bizonyítottá válik a szabálysértés, ami bírósági eljárást, majd börtönbüntetést von maga után.

Hazánkban viszont közel sem biztos, hogy ilyen drasztikus mértékben visszavonulnak a tekergetők, ugyanis a műszaki vizsgák, valamint az adásvételi szerződések gyakorisága nem elégséges, hogy az adatbázis teljesen naprakész adatokkal legyen teli. Belgiumban például minden egyes szervízeseménykor, azaz egy egyszerű olajcsere alakalmával is rögzítésre kerül a futásteljesítmény.

Persze előre ítélkezni balgaság volna, így inkább reménykedünk benne, hogy az új szabályok visszaszorítják a vevőt megtévesztő kilométeróra tekergetéseket. Természetesen ettől még a használtautó vásárlásban megmarad számos buktató, azonban a reális futásteljesítmény megismerése után már bizonyosan valósabb képet kapunk a szóban forgó gépjármű állapotát illetően.