Már lassan egy hónapja tapossuk a nyarat. Az iskolások számára már véget ért a tanítás, míg az egyetemisták és a főiskolások is az utolsó vizsgákat rúgják, hogy aztán az évszak kétharmadánál elkezdjék kiélni hőn áhított vágyaikat egy kellemes balatoni kiruccanás vagy egy délutáni grillparti keretein belül, ami után elszabadulhat a pokol az éjszakában. A dolgozó emberek is ilyenkor próbálják szabaddá tenni magukat, kiveszik a szabadságot vagy elkéredzkednek a főnöktől, hogy nyugalmat leljenek egy vízparton, vagy éppen egy kiadós kirándulás során a szeretteikkel. Van azonban egy réteg, amelyik kortól függetlenül ugyanabban leli örömét, legyen szó az év bármely szakaszáról. Mi vagyunk az autózás szerelmesei.
A télnek megvan a maga bája. A havas utakon – természetesen forgalomtól elzárt területen – könnyű feszegetni négykerekű barátaink határait. A kéziféket, a gázelvételt vagy a hátsókerékhajtás előnyeit kihasználva könnyedén táncba hívhatjuk autónk hátsóját, ami nem csak a szórakozásunk, hanem a vezetéstechnikánk fejlődése céljából sem utolsó. A nyári meleg és a forró napsütés ugyanakkor mégis más kategória. Ilyenkor a hideg évszakban szerzett tapasztalatainkat felhasználva, a jól tapadó nyári gumikkal még nagyobb mókát jelenthet egy-egy izgalmas szerpentin megjárása – persze csakis a KRESZ szabályainak szem előtt tartásával. Jelen cikkünk azonban elsősorban nem a sportolásról, hanem sokkal inkább a körülmények kiélvezését szolgáló szegmens tagjairól, a kabriókról szól.
A Boxster az egyik legjobb
A napsütéses, meleg időben ugyanis mi is jelenthetne nagyobb örömet, mint a szabad ég alatt űzni azt a foglalkozást, amit a legjobban szeretünk: a vezetést. A kabriózást sokan a gazdagok nagyzolásának, mások pedig egyenesen szörnyűnek tartják. Ezen emberek nagy részének valószínűleg még sosem adatott meg az élmény, hogy egy nyitott tetejű autóban kiránduljanak egyet a verőfényes napsütésben, madárcsicsergést hallgatva. Ez persze nem azt jelenti, hogy nincsenek kivételek: vannak, akik kizárólag felvágás céljából vesznek ilyen autót, és vannak, akik valóban nem szeretik az égető napsugarakat és a megszokottnál huzatosabb utazást – ugyanakkor jóval kevesebben tartoznak ezekbe a csoportokba, mint azt gondolnák. Mindenesetre, ha próbautat mindenkinek nem is tudunk biztosítani, de szeretnénk kedves Olvasóinkhoz közelebb hozni a kabriózás felszabadító élményét, méghozzá azzal, hogy bemutatjuk Önöknek a kategória minden oldalát, mert ezt a „hobbit” is sokféleképpen lehet űzni.
Kezdjük talán a legelején. A nyitott tetejű autóknak két fő fajtájuk van: a roadsterek és a 'normál' kabriók. Mindkét szegmensnek vannak keménytetővel és vászontetővel rendelkező tagjai, de erről később részletesen is beszélünk. Ha már a roadstereket említettem elsőként, akkor kezdjük itt. Ez a kategória arra született, hogy közelebb hozza, sőt mi több,egyesítse a kabriózás és a sportolás élményét. Ezek az autók kizárólag két üléssel kaphatóak, míg hangolásuk és teljesítményük általában a vezetési élményre van kihegyezve. A legismertebb példa talán a Mazda MX-5, melynek teljesítménye ugyan nem egetrengető, kis tömegének és hátsókerékhajtásának köszönhetően azonban számtalan rajongót szerzett magának a japánok autója - amelynek hamarosan érkezik legújabb, immár negyedik generációja. Az aprócska sportautó egyébként azon kevesek közé tartozik, melyeket mind kemény, mind pedig vászontetővel meg lehet rendelni.
Ki kell élvezni a szabadságot
Persze ahogyan mindennek, a kabrióknak is vannak árnyoldalaik. A roadsterek különösen nagy kompromisszumot követelnek kétülésességük révén, ráadásul a szegmens legelvetemültebb szereplőiben még ennek a két embernek sem jut túl sok hely. Vegyük például a Caterham autóit, melyek a vezetési élmény olyan fokát képesek nyújtani pillekönnyű felépítésüknek köszönhetően, melyet aki megtapasztal, garantáltan soha nem felejt el – még ha az autó gyakorlatilag semmi másra nem is alkalmas, mint ezen igényeink kielégítésére. Természetesen (a kétüléses mivoltukat leszámítva) találunk olyan szereplőt is a szegmensben, mellyel a hétköznapokban is elboldogulhatunk, ugyanakkor mi nem ajánlanánk elsőszámú igáslónak ezeket az élményhajhászokat.
Ha körülnézünk a piacon, bizony látjuk, hogy sok gyártó kínál roadstert, ám hiába a korlátozottabb használhatóság, az élményeket és a teljesítményt meg kell fizetni. Jelenleg a szegmens egyik legolcsóbb szereplője az előbb már említett Mazda MX-5, mely 1,8 literes 126 lóerős motorral és vászontetővel alig hatmillió forintért elérhető, de a MINI Roadsterhez is hozzájuthatunk már 5,8 millió forintért. Ez persze csak a kezdet, és a határ a csillagos ég. A következő versenyzők már mind teljesítményben, mind pedig minőségben magasabb szintet képviselnek. A német prémium trió autói, nevezetesen a BMW Z4, a Mercedes-Benz SLK és az Audi TT Roadster komolyabb szintet képviselnek, és ezt áruk is alátámasztja, hiszen 10 millió forint felett kezdődnek, és egy csúcsmotorral/-felszereltséggel ellátott példány már a 20-25 milliót is meghaladhatja. Hozzájuk csatlakozik még például a 15 milliós árcédulával büszkélkedő Nissan 370Z Roadster, mely azonban csak egy erőforrással vihető haza. Ha már belekóstoltunk a 2-essel kezdődő nyolcszámjegyű összegekbe, akkor érdemes megemlíteni a Porsche Boxstert is, melynek GTS verziója Vajda kolléga szerint a szegmens egyik legjobb versenyzője, vagy akár említhetjük a Jaguar F-Type-ot is. De ha már szóba került a csillagos ég és fantáziánkat kissé szabadon engedjük, akkor ott van például a Mercedes-Benz SL, ami persze egy Ferrari 458 Spiderhez vagy egy Lamborghini Aventador Roadsterhez képest még a megfizethető kategóriát jelenti.
Az SL már az álomkategóriába tartozik
Miután a roadsterekből már kineveltük magunkat, jöjjenek a klasszikus kabriók, melyek az élményautózás egy olyan területét teszik elérhetővé számunkra, melyre semmilyen más kategóriában nem lelhetünk. Az első és legfontosabb megjegyzés: egy-két kivételtől eltekintve (például BMW M4 kabrió vagy Audi RS5) felejtsük el a radikális sportolást ezekben az autókban, hiszen erre a célra a roadstereket találták ki. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet meghajtani néha-néha imádott kabriónkat, de összességében sokkal inkább a komfortra helyezendő a hangsúly. Ezt több szempontból is könnyedén alá lehet támasztani. Elég, ha a sebességre gondolunk: bár a modernebb kabriók szélterelővel ellátva akár autópályás tempónál is elegendő szélvédettséget biztosítanak, egy ilyen autót vezetve hamar rájövünk, hogy a 60-80, de legfeljebb 100 km/h-s tempó az, aminél igazán lehet élvezni ezt a fajta különleges utazást. Éppen ezért érdemes elkerülni a sztrádákat, és hazánkban (is) sok helyen lenyűgöző látképpel bíró országutakat választani helyettük. Ebből pedig máris jön a következő indok, hiszen bár a látkép gyönyörű, sajnos az utak minősége sokszor hagy némi kívánnivalót maga után, ilyenkor pedig garantáltan hálásak leszünk egy, a sportosság helyett inkább kényelemre hangolt futóműnek.
Nem utolsó szempont a csavarodási merevség sem, ami még a legújabb konstrukciók esetében sem képes elérni a zárt tetejű autók értékeit – így ez újabb érvként sorakozik a nyugodt autózás mellett. Ha már letisztáztuk, hogy mire is valók valójában ezek a négykerekűek, akkor nézzük, vajon mit érdemes választani: a vászon- vagy a keménytetőt? Természetesen mindkét változatnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Előbbi sérülékenyebb, valamivel rosszabb szél- és zajvédelmet biztosít (habár a legmodernebb megoldások már képesek kiváló eredményekre), valamint évente többször ápolásra szorul, ugyanakkor sokak számára hangulatosabb, gyorsabban nyílik és záródik, nagyobb sebességig képes végrehajtani az előbb említett műveleteket, továbbá a csomagoknak is több helyet hagy a csomagtérben. Ezek után könnyű kitalálni, hogy az egyébként kupé-kabrió névre hallgató keménytetős szereplők milyen pozitívumokkal és negatívumokkal bírnak: jobb szél- és zajvédelem, strapabíróbb kialakítás, viszont lassabb nyitás/zárás és mindezt alacsonyabb sebességnél, nyitott állapotban a csomagtartó szinte nullára redukálásról nem is beszélve, plusz nagyon bonyolult precíziós mechanika – nehéz a választás. A két kialakítás előnyeiről és hátrányairól különben korábbi tesztünkben olvashatnak részletesebben.
Már-már prémiumos, és nagy élményt nyújt
A kabriózás öröme végtelen, amit a gyártók is tudnak, így a legtöbbjük kínál valamilyen nyitott tetejű modellt, bár sajnálatos módon a rossz gazdasági helyzet miatt néhány helyről szépen lassan kikopnak ezek a típusok. A leginkább megfizethető kategóriába a kisautókból készülő kupé-kabriók tartoznak, mint például a Peugeot 207 CC, ami már 5,3 millió forinttól elérhető, de a MINI One Cabrio is a miénk lehet kicsivel kevesebb mint 5,5 millióért – habár ez a modell vászontetővel rendelkezik. Talán érdemes említést tenni a Citroën DS3 Cabrio és a Fiat 500c párosról, melyek különleges megoldással nevezik magukat kabriónak, ám nem adják meg az igazi élményt. Ha egyet feljebb lépünk, akkor a kompaktok megskalpolt verzióival találjuk szembe magunkat, amelyek közül hazánkban sajnos sokat kivettek, vagy nem is hoztak be a kínálatba (Renault Megane CC vagy a Volkswagen Golf Cabrio). A Peugeot 308 CC-t például kereken 7 millióért kapjuk meg, míg a prémiumokat ostromló Opel Cascada 7,2 milliótól kelleti magát, amivel kitűnő ajánlatnak bizonyul. A prémiumoknál széles a kínálat: a BMW a 4-es és a 6-os (plusz rövidesen a 2-es), a Mercedes-Benz az E-osztály és a hamarosan érkező S-osztály, az Audi pedig az A3 és az A5 képében kínál kabriókat. Az álmok pedig ebben a kategóriában is folytatódnak az olyan modellekkel, mint például a Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé, a Bentley Continental GTC, vagy a Porsche 911 Turbo Cabriolet.
Persze kabrióélményt használtan is kaphatunk, akár 1 millió forinton innen, de 2-3 millió forint környékén már kifejezetten szép darabokat is kifoghatunk. Márkától és típustól függetlenül érdemes megemlíteni néhány fontos szempontot a nyitott tetejű autók közötti válogatáshoz – persze mindamellett, hogy a használtautó vásárlás egyéb szabályai ugyanúgy életben vannak. Mindenekelőtt ezekre az autókra hatványozottan igaz, hogy állapotot veszünk, nem pedig kort. Fontos, hogy elkerüljük az összetákolt, hamvaikból feltámasztott, törött múltú járgányokat, hiszen a tetőmechanizmust nehéz utólag rekonstruálni, tudván, hogy minden milliméter számít a művelet során. Jó hír, hogy az ilyen jellegű négykerekűeket általában második autóként használják, így könnyebb egy-egy szép példányt találni - persze ezt az árak is tükrözik. A vászontetős verzióknál nagy előnyt jelenthet egy esetleges keménytető (hardtop) megléte, ami már önmagában garancia lehet a szép állapotú vászontetőre, hiszen a téli használat mellőzésével és rendszeres ápolással (impregnálás) kiváló állapotban megőrizhetjük az anyagtetőt. A keménytetős változatoknál is kiemelt fontossággal bír a tető (ez a kabriók lelke), hiszen annak ára sokszor a használt kedvenc teljes értékével vetekszik. Nem szabad megfeledkezni a szélterelőről sem, mellyel akár 50 km/h-val is növelhetjük a sebességet anélkül, hogy zavaró turbulenciákat tapasztalnánk az autóban (így autópályatempóig is 'jók vagyunk'). Az ülésfűtés és a klíma szintén ajánlott opció, hiszen ezekkel kihúzhatjuk az élvezetes kabriószezont akár 10 Celsius fokig, mondjuk egy sállal, egy sapival és egy széldzsekivel karöltve.
Új gazdát keres szerkesztőségünk kedvence
Eladósorba került szerkesztőségünk kabriójaHa már felelevenítettük a kabriózás témáját, nem tehetjük meg, hogy ne biztosítsunk némi hirdetési felületet széllel bélelt kedvencünknek, amely épp a napokban került eladósorba. Hűséges olvasóink a külföldi behozatal nehézségeit taglaló tavalyi cikkünkből talán emlékeznek rá, hogy a sötétzöld E36-os BMW 318i Cabrio alig 15 hónapja került hazánkba hosszas kutatás után Németországból, azonban a tesztautók kereszttüzében teljesen kihasználatlan a hobbiautó, ezért olyan szerető kezekbe adnánk tovább, ahol több örömet szerezhet gazdáinak.
Ritka szép, gyári állapotú E36 Cabrio - galéria
Az 1998 végén gyártott jószág remek példa arra, hogy milyen állapotnak örvendhet egy kabrió, ha arra használják, amire született: málhás feladatkör helyett méltóságteljes, szezonális vonulásra. A bőségesen extrázott négykerekű telet alig látott, s ennek (valamint a hozzá járó keménytetőnek) köszönhetően mind karosszériája, mind pedig elektromos vászonteteje újszerű állapotban van, az utastérrel egyetemben. Balesetet soha nem szenvedett, szervizkönyve végig vezetett, így a 183 ezer km-es futásteljesítmény nem csupán az órájában ennyi. A 116 lóerős 1,8 literes benzinmotor a száguldozást nem támogatja, viszont sportfutómű, ültetés, vagy bárminemű utólagos átalakítás hiányában igazán kellemes kabriót tisztelhetünk személyében, mely maximálisan átadja a nyitott tetős autózás élményét.
A gyári állapota révén immár BMW klasszikusnak számító autó értékesítésével veterános partnerünk, a Kultmobil foglalkozik, akiktől megtiszteltetésnek vettük, hogy befogadták a köreikben igencsak fiatalnak számító bajort. Az autó Kultmobilos adatlapja ide kattintva olvasható, mi pedig bízunk benne, hogy gondos, szerető gazdát talál magának.
Válasszuk mindig a látványosabb országutakat
Ha már minden adott, nincs más hátra, mint élvezni az utazást. Ehhez egy jó tanács: akár roadsterről, akár kemény- vagy vászontetős kabrióról legyen szó, mindenképpen ajánlott fehér/világos színű baseballsapkát, napszemüveget valamint – akármennyire is viccesen hangzik, nem szabad félvállról venni – egy magas faktorszámú naptejet magunkkal vinni az útra. Ami pedig a legfontosabb: válasszunk látványos, nyugodt országutakat nyitott tetejű barátunk maradéktalan kiélvezéséhez, hiszen a kabriózás nem a sebességről szól, hanem sokkal inkább az élményről. Néhány plusz kilométertől biztosan nem lesz bajunk (arról nem is beszélve, hogy a nyugodt közlekedés alacsony fogyasztást eredményez), ha pedig mondjuk 1 órával lassabban érjük el úti célunkat, azt úgy is nézhetjük, hogy egy órával több élményben volt részünk...