A BMW 7-es sorozatának legbiztonságosabb, ’High Security’ változata ugyanis nem csupán a bajor márka, hanem egyenesen a szériaautók kínálatának legvédelmezőbb típusa. A Genfi autószalonon a bajorok hazai importőrének közreműködésének köszönhetően egy exkluzív beszélgetéshez volt szerencsénk: Wilfredo Rohwedder Úr, vagyis a BMW Security (páncélozott) modelljeiért felelős termékmenedzsere mesélt nekünk közel egy órán keresztül a különleges gépjárművekről.
Mi sem bizonyítja jobban a ’Security’ részleg szigorú bizalmasságát, minthogy Wilfredo Rohwedder azt sem engedte, hogy egy fotót készítsünk róla, az elkerített részlegben kiállított szuperbiztonságos 7-es sorozatot pedig kívülről igen, belülről viszont nem fényképezhettük le. Továbbá az első viccesebb megjegyzés után meglehetősen elkomolyodott interjúalanyunk arca, amiből rögtön következtethettünk, hogy ez nem az a beszélgetés, ahol a mókázásnak helye van. A Security részleg dolgozói rettenetesen komolyan veszik munkájukat, ami nem is csoda: olyan embereknek építenek autókat, akik fokozott veszélynek vannak kitéve, az életek védelme pedig nem gyerekjáték. Ráadásul pedig azok is veszélyben vannak, akik ezt a tevékenységet űzik.
A szuperbiztonságos 7-es BMW-t kívülről lefotózhattuk, belül viszont nem
A beszélgetés során Rohwedder Úr többször is kiemelte, hogy ezeknek a járműveknek egyetlen feladatuk van, ami nem más, minthogy utasaikat maximálisan megvédjék. De minden esetben kizárólag defenzív tulajdonságokról beszélhetünk, vagyis különféle fegyvereket és támadóeszközöket hiába is keresünk a gyári arzenálban.
Nem lehet válogatni a gumik közül: ez a speciális Michelin van, és kész
De nézzük csak, hogy mit is kínál a BMW azon tehetős ügyfelek számára, akik félnek, és igazán biztonságban csak egy páncélozott autóban érzik magukat. A márkánál három kategória létezik. Az első az úgynevezett VR4 osztály, ahova jelenleg két gyári modell, az 5-ös sorozatú és az X5-ös ’Security’ tartozik. Ezek a bajorok például kézi fegyverek ellen nyújtanak megfelelő védelmet, egészen 0.44-es Magnum kaliberig.
A következő osztály a ’Security Plus’ – jelenleg kizárólag az X5-öst rendelhetik az ügyfelek ilyen formában; a 6-os osztálynak megfelelő típus fejlesztésénél az volt a lényeg, hogy a széles körben elterjedt AK-47 típusú gépkarabéllyal indított támadások ellen megvédje az utasokat.
A durva abroncsokat leszámítva épp úgy néz ki, mint bármelyik társa
A harmadik kategória képviselője volt az általunk vizslatott 7-es sorozat – ilyen komoly védelemmel kizárólag a cég zászlóshajóját lehet megvásárolni, méghozzá csakis hosszított kivitelben. A BMW ’High Security’ néven bocsátja piacra a csúcsmodellt, amit a széria két legizmosabb, duplaturbós erőforrásával lehet megrendelni: a 4,4 literes, 450 lóerős V8-assal (50i), valamint a hatliteres, 544 lovas V12-essel (60i).
Mindkét erőforrás a hátsó kerekeket hajtja, az erőátvitelről pedig a remek nyolcfokozatú automataváltó gondoskodik. Hogy miért csak ilyen komoly teljesítménnyel kérhetünk maximális védelmet nyújtó 7-est, arra a tömeg és az ár a válasz: utóbbi nem nyilvános, ám annyit megtudtunk, hogy a felszereltség függvényében simán lehet a ’sima’ változat 5-6-szorosa (akár 200 millió forint). És a tömeg? Most kapaszkodjanak: üresen a V12-es erőforrással közel 4 tonnát nyom az 5,22 méter hosszú bálna.
Nem látszik, de 60 mm vastag üvegezés védi a bent ülőket
Ebből természetesen az következik, hogy egyszerű B-kategóriás jogosítvánnyal nem vezethetjük a védelmező BMW-t. De ez nem is gond, hiszen általában úgysem a tulajdonosok a sofőrök ezekben az autókban. A bajorok például egészen speciális képzéseket tartanak, ahol szinte minden elképzelhető támadási/menekülési helyzetre megoldást kínálnak a vezetőknek.
A megfelelően gyors elmenekülésről a fent említett bivalyerős motorok gondoskodnak. A 760-as csúcsmodell például 6,2 másodperc alatt képes teljesíteni a 0-100 km/h-s sprintidőt, miközben csak 210 km/h-nál vet véget a száguldásnak az elektronika.
Az átlagfogyasztásról nem illik beszélni, de a gyártó 14,5 literes vegyes fogyasztást társít a típushoz – a V8-as kivitelről nem állnak rendelkezésre pontos adatok, de számításaink szerint lényegesen takarékosabb (így ami fontosabb, nagyobb a hatótávolsága), a menetteljesítmények terén pedig alig szerényebbek a képességei.
Speciális abroncsok felelnek az üresen is 4 tonnás test úton tartásáról és a menekülés lehetőségéről
De hogy mitől is nyom 4 tonnát az autó? Erre a kérdésre a szinte elképzelhetetlenül komoly páncélozás a válasz. És tudják, hogy mi a legmeghökkentőbb? Az, hogy kívülről mindebből semmit nem lehet észrevenni, a különleges 7-es így pont úgy megbújik kaméleonként a forgalomban, akár társai.
Rohwedder Úr elmondta, hogy a páncélozott típusok fejlesztése a BMW-nél teljesen párhuzamosan történik az alapmodellével, s így válik lehetővé, hogy a tervezés során már eleve számolni lehessen a speciális igényekkel. Ezek pedig vannak bőven: az ablaküvegek például 6 centiméteres vastagságúak.
Az eredmény pedig önmagáért beszél: a teljes autó megfelel a VR7-es minősítésnek, bizonyos pontokon pedig eléri a típus a VR9-es szintet. Magyarul gyakorlatilag elpusztíthatatlan a bástya: a cél a terroristatámadások elleni védelem, így az autó alja aknaálló, a nagykaliberű fegyverek nem jelentenek problémát, így néhány szinte nem is életszerű véglettől eltekintve igencsak nehéz olyan szituációt elképzelni, amelyben ne tudna helytállni a ’High Security’ 7-es – ennek ellenére persze mi ebben az autóban sem keverednénk hasonló szituációba.
Amennyiben mozgásképtelenné válnánk, vagyis ha a páncélozatlan motor, vagy akár az ultraerős és természetesen méregdrága, úgynevezett PAX-rendszerű 19 colos Michelin abroncsok (mást nem is használhatunk) – amelyek 50 kilométert képesek kitartani a sérülés után maximálisan 80 km/h-s tempóval – feladnák a küzdelmet, még mindig komoly esélyeik vannak az utasoknak a megmenekülésre.
Szinte bármit kibír a VR7/VR9 minősítésű páncélozott 7-es BMW
Az autónak a kék villogók mellett nem csupán szirénái vannak, de természetesen automatikusan, vagy akár gombnyomásra segítséget tud bármikor hívni, sőt, hangosbeszélőnk is akad. A két teljes méretű akkumulátorral operáló dupla energiaellátás természetesen magától értetődik.
Az extrák armadája elképzelhetetlenül széles, a listán pedig olyan finomságokat is megtalálhatunk, mint az önműködő tűzoltó rendszer, vagy a levegővizsgáló, ami mérges gázok érzékelése esetén egy szemvillanás alatt lezárja a hermetikusan szigetelő utasteret – az oxigénellátásról persze nem kell félni, az autó ezt is megoldja.
Az utastérben csak 1-2 speciális alsó gombsor különbözteti meg az egyszerűbb 7-esektől
A fejlesztés során természetesen nem csak a karosszéria elemeit és az alvázat dolgozták át a fejlesztők, de a különleges opciók végett a lemezek alatt sem lehet összehasonlítani a ’sima’ 7-esekkel a High Security verziót.
A futómű, a kormánymű és a fékrendszer jelentős megerősítése a magas tömeg természetes velejárója. Bár a hirtelen manőverezés és a szlalomozás nem az erőd kedvence, viszont a szakértő elmondása szerint meglepő, hogy mennyire jó vezetni az limuzint, s a féktávok is megfelelnek egy átlagos személyautóénak – mindezek ellenére a megfontolt, körültekintő vezetés nagyon lényeges, már csupán a fogyasztás normalizálása végett is, ami nagyon el képes rugaszkodni, ha eszetlenül terelgetik a hajót.
Tűzoltókészülékek és oxigénpalack a csomagtartóban
Apró érdekesség a szervizeléssel kapcsolatban: a ’Security’ modelleket – legyen szó bármelyik kategóriáról is – kizárólag speciális szervizek tarthatják karban. Mint megtudtuk, hazánkban is létezik olyan BMW szerviz, ahol hivatalosan gondozhatják ezeket a járműveket, amelyeknek ugyanez érvényes a megvásárlásukra: bármilyen BMW-márkakereskedésben hiába szeretnénk egy páncélozott típust vásárolni, erre csak a speciális szalonokban van lehetőség, egyedi tárgyalássorozatok után.
Akár 5-6-szor annyiba kerül, mint egy hasonlóan motorizált 7-es BMW
Mindent egybevetve azért bármennyire is lenyűgöző ez a technikai csoda, egyvalamit ki merünk jelenteni: bár nem könnyű túljárni a legbiztonságosabb BMW képességein, azért a tulajdonosok bizonyára mégiscsak akkor lesznek a legnagyobb nyugalomban, ha védelmező kedvencüknek sohasem kell tanúbizonyságot tennie tudásáról.