Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Szinte a fél életünk utazásból áll: az autós újságírók a különféle autó bemutatók révén rengeteget utaznak szerte Európában, sőt, mondhatjuk, hogy szerte a világon, arról nem is beszélve, hogy mindemellett munkánk miatt rengeteget autózunk – bizony nem ritka szerkesztőségünk tagjainál az évi 50 ezer km-es futás, amit persze rengeteg különböző autó volánja mögött abszolválunk.

A sok utazás miatt akár irigyelhetnének is minket, azonban ezek az utazások kicsit mások, mint ahogy azt sokan elképzelnék: leggyakrabban még arra sincs alkalmunk, hogy gyorsan kiugorjunk egy-két érdekes helyen sétálni egy jót, annyira be van osztva a programunk, s amint végeztünk, egyből irány a repülőtér. Éppen ezért nagyon meglepett a meghívó, amit a Pappas Auto Magyarország küldött szerkesztőségünkhöz, még valamikor január elején: hiába kerestük, a programleírásban szó sem volt sajtótájékoztatókról, eddig nem látott modellekről vagy fejlesztőkkel való beszélgetésről.

Egy hosszú téli túrához nehéz jobb autót elképzelni a nyugodt Mercedes ML 350 BlueTEC-nél - galéria

Ausztria tán legszebb tájait látogattuk meg, két csodálatos síterepet jártunk be síléceken, s a négy nap alatt végig remek autókkal közlekedtünk: nekem például egy Mercedes ML 350 SUV jutott, aminél egy téli ausztriai útra elképzelni sem lehetne kellemesebb partnert. Maga az autó régi ismerős, részletes tesztjét ide kattintva olvashatják.

Mivel nem autós újdonságokról szólt a rendezvény, ezért azt sem várták el a szervezők, hogy egy autós magazinban cikk szülessen róla, viszont ha már ilyen szép helyekre eljuthattunk, mindenképp felsorolnám néhány gondolat erejéig, hogy hol is jártunk – tiszta szívből ajánlom bárkinek Ausztria ezen régiójának meglátogatását, ami minden évszakban csodálatos, és más-más arcát mutatja. Ráadásul mivel csupán 5-600 km-re fekszik például Budapesttől, autópályán 5-6 óra alatt kényelmesen megközelíthető. S nem utolsósorban olyat láthatunk, amit itthon sajnos nem: például 3000 méternél is magasabb, felhőket karcoló hegycsúcsokat. Akit kizárólag az autók érdeklik, ne is olvasson tovább, viszont aki szívesen kalandozna el néhány percre Ausztria téli tájaira, tartson velünk, nem fogja megbánni.

Salzburgban minden Mozartról és a kultúráról szól

Először Salzburgba vezetett utunk; a városkáról nyugodtan mondhatjuk, hogy Ausztria, sőt, Európa egyik legfontosabb kulturális központja. A számokban kifejezett tények meglepőek és lenyűgözőek: Salzburg cask nagyjából 150 ezer lakost számlál, ám kulturális rendezvényeinek száma a 4 ezret is meghaladja évente, barokk templomépületeinek száma 20. Városképe Hohensalzburg várával, a Mönchsberg előterében emelkedő barokk Dómmal, a Franciskánusok templomával, az Egyetemi templommal és távolban a mondák övezte,  hatalmas Untersberggel páratlan és összetéveszthetetlen. A látványt a Mirabell koronázza meg. A fő nevezetességeket ide kattintva tudják átfutni.

A város gazdagságát és jólétét az évszázadokon át folyó só kereskedelem alapozta meg. Ennek bevételéből építtethették meg hercegérsekei az olaszos ihletése miatt „Észak Rómájaként“ is emlegetett várost.

A város télen-nyáron csodaszép - és a környék is...

A város leghíresebb fia előtt mind a mai napig tisztelegnek a zenerajongók szerte a világon. Wolfgang Amadeus Mozart, akinek szülőháza a Getreidegasse legtöbbet fényképezett motívumainak egyike, 1756. január 27-én született Salzburgban. Itt komponált több mint 350-et legszebb művei közül és itt alapozta meg páratlan karrierjét, amely napjainkig vitathatatlanul a világ legjelentősebb és legtöbbet játszott, munkásságával a zenetörténet új fejezetét megnyitó zeneszerzőjévé tette.

Salzburg városa környezete táji szépségeinek és városképe bájának köszönheti nemzetközi hírnevét. Az UNESCO döntése folytán Salzburg óvárosa különleges védelemre érdemes helyszínként került a világörökségi listára. A mai Salzburg számos világi és egyházi hatóság székhelye.

Kis helyen számos látnivaló akad - galéria

Salzburg összesen több mint 4 ezer rendezvénye folyamatosan kínál kulturális programot az év minden szakában. A januári Mozart-hét a zenei év nyitánya, melyet a későbbiekben a húsvéti, a pünkösdi és a nyári Ünnepi Játékok követ. Az októberi hónap ajándéka a Kultúra Napjai rendezvény. Néhány éve „A dzsessz ősze“ kezdődik november elején, az advent idejét pedig az Ünnepi Játékok Nagy Házának hangulatos adventköszöntő énekes előadásai  kísérik. Amennyiben Salzburgba látogatnak, érdemes elgondolkodni a Salzburg Card nevű vendégkártyán, ami 14, 48 vagy 72 órára váltható, és ami ingyenes belépést biztosít a város nevezetességeihez és ingyen utazásra jogosít a tömegközlekedési eszközökön.

Szabadalomkérdés – a Mozart-golyó története

1890-ben történt, hogy a hat évvel korábban Salzburgba települt cukrászmester, Paul Fürst kidolgozta egy praliné receptjét - melyet kezdetben Mozart-bonbonnak, majd Mozart-golyónak nevezett -, tisztelgésképpen a salzburgi zeneszerző előtt, akinek népszerűsége akkoriban még nem volt a maihoz fogható.

Hogyan készül a Mozart-golyó? Zöld pisztáciából készült marcipánt burkolnak finom nugátba, majd fapálcika segítségével sötét csokoládémasszába mártják. A pálcikákat ezután táblácskákba szúrják és csak a csokoládémassza megkötése után távolítják el. A pálcika nyomát sűrű csokoládéval tüntetik el.

Paul Fürst az 1905-ös Párizsi Világkiállításon is bemutatta a Mozart-golyót, ahol aranyéremmel díjazták a terméket. Ekkortájt már más salzburgi cukrászdák is másolták a Mozart-golyót - ugyanis Paul Fürst elmulasztotta a termék és a csomagolás szabadalmaztatását -, s az édességipar már az I. világháború előtt megkezdte a nagybani előállítást is. A II. világháború után milliós méreteket öltött a gyártás, jelentősen hozzájárulva ezzel a termék világhírének megalapozásához. Salzburgban szerzői jogi vita robbant ki a Mozart-golyót előállító cukrászdák között. Ez a nézeteltérés ausztriai szintű versengéssé nőtte ki magát, melynek ügyét az EK elé is felterjesztették. Sosem a recept volt a vita tárgya, hanem az egyedüli forgalmazás és az export joga, a csomagolás jellege és színe, valamint a „Mozart-golyó“ elnevezés, illetve a „valódi“, az „eredeti“ és a „salzburgi“ jelzők használatának joga. Végül Norbert Fürst, a feltaláló dédunokája diadalmaskodott. 1996-ban harmadfokon pernyertes lett egy neves riválissal szemben, és azóta ő az egyetlen gyártó, aki „Eredeti salzburgi Mozart-golyó“ néven jogosult forgalmazni termékét.

Norbert Fürst felfogása szerint „az Eredeti salzburgi Mozart-golyó nem Mozart-szuvenír, hanem bonbon, melyet nem szabadna arra alkalmatlan és napsütötte standokon árusítani. Visszafogottabban, meggondoltabban kellene eljárni a Mozart-attribútumok alkalmazása terén is, legyenek azok képek, hegedű vagy más. A Mozart-golyó önmagában is nagyhírű termék, nem szükséges és nem is célszerű hát folytonosan nagy névadójára hivatkozni. A Mozart-golyó roppant igényesen komponált bonbon – nem több, de nem is kevesebb“.

Salzburg után Zell am See felé vettük az irányt - nem bántuk meg...

A részletes salzburgi idegenvezetést követően – amit egy rendkívül aranyos Hölgy tartott – Zell am See-Kaprun felé vettük az irányt, ahol gazdag látnivalókat tartogat a tél a 3000 méteres magasságban elterülő gleccser örök jegétől a Zelli-tó jégtükréig.

A mesébe illően szép vidék felvonultatja a téli sportok teljes választékát: profi és amatőr tudásszintű sízéshez összesen 138 kilométernyi pályát, az északi sportokhoz sífutópályákat, s különféle nehézségű túralehetőségeket kínál, akár hótalppal, akár anélkül. Remek terepre találnak itt a szabadterepes sízés szerelmesei, a jeges sportok művelőinek pedig a befagyott Zelli-tó kínál sokféle lehetőséget.

Szállásunk is szuper volt - kedves magyar személyzet, családias hangulat és temérdek luxus

Kaprun hangulatos, ám télen igazán élettel teli városában a szállásadónk a négycsillagos Barbarahof Superior-Hotel volt, amely minden igényt kielégített, igaz, nem árt vastag pénztárcával érkezni a hangulatos és barátságos, régies stílusú családi luxusszállodába, ahol a személyzet jelentős része hazánkból érkezett, vagyis a nyelvkérdés akkor sem probléma, ha nem beszélnénk németül vagy angolul.

A Schmittenhöhe-i síterep nagyon szimpatikus volt - páratlan kilátás, családbarát pályákkal

Bár Kaprunról vélhetően minden síelőnek a 3000 méternél is magasabb gleccser jut eszébe, a Kitzsteinhorn meglátogatása előtt egy számomra eddig ismeretlen síterepet, a Schmittenhöhét hódítottuk meg, ami bár kevésbé népszerű, szuper hangulatú hely.

Könnyű beleszeretni a 2000 méter magas Schmittenhöhe-be

Benzingőzzel alaposan fertőzött kirándulóként már az is szimpatikus volt, hogy a hegycsúcsra különleges Porsche Design gondolák viszik fel az embereket, a szimpátia pedig a kellemes pályarendszert megismerve csúcsosodott ki: egy igazi családbarát síterep Schmittenhöhe, ahonnan páratlan panoráma nyílik a völgyben elterülő Zelli-tóra.

Hegyi idill: aranyos kis kápolna a hegy tetején - galéria

A 2000 méter magas hegy Zell am See „házi hegye”, s állítólag innen nyílik a legszebb panoráma egész Ausztriában. Télidőben 77 kilométernyi pálya várja a síelőket, aki pedig nem síel, gyalogtúrán élvezheti a panorámát. A kiadós síelést követően végtagjainkat a kapruni, óriási és szupermodern Tauern Spa fürdőben pihentethettük, ahol 20.000 négyzetméternyi területen élvezhettük a wellnessbirodalmat.

A kiadós síelés után egy jó fürdést? A Tauern Spa-ba megéri ellátogatni.

Eddig is rengeteg szépet láttunk, ám kétségtelenül a negyedik napot vártuk a legjobban: ekkor hódíthattuk meg ugyanis Ausztria első gleccser-sívidékének lejtőit, ami egyben Salzburg tartomány egyetlen gleccsersíterepe.

A már 1965-ben elérhetővé tett kitzsteinhorni gleccser síterep abszolút biztos hóhelyzete, útvonalainak változatossága, a felvonók közvetlen közelében elterülő, izgalmas pályán kívüli terepei révén a szabadterepes sízők egyik legfőbb kedvence az Alpok-vidéken. Persze mi inkább a pályákon maradtunk, amit jól tettük, ugyanis kiváló, széles, remekül kezelt lejtőknek örülhettünk, amikből van bőven, hiszen a gleccser 41 kilométernyi hóbiztos pályát – és 19 felvonót – kínál.

Utolsó nap megérkeztünk az áhított Kitzsteinhorn-hoz - galéria

A felvonók közül a legizgalmasabb az a gondola, ami Salzburg tetejére viszi fel utasait: ha felsétálunk, avagy felliftezünk a páratlan kilátással büszkélkedő Gipfel-Restaurant étterem fölé, 3029 méteres magasságban lélegezhetjük be a friss, és persze ritka levegőt.

A 3029 méteres tengerszint feletti magasságával a Kitzsteinhorn csúcsán kialakított, „Top of Salzburg“ elnevezésű kilátóplatform a salzburgi régió legmagasabb pontja, amely az egész éven keresztül, hegymászótudás nélkül is bármikor elérhető. Messze Zell am See-Kaprun felett, a Kitzsteinhorn gleccseréről páratlan kilátás nyílik az Alpok hegyóriásaira és a Hohe Tauern Nemzeti Park érintetlen hegyvilágára.

Nem akármilyen kilátás tárul elénk a 3000 m magasan fekvő étteremből

Semmilyen más hely nem közelíthető meg ekkora magasságban ilyen könnyedén, és sehonnan nem nyílik ilyen kilátás az Alpok legnagyobb természetvédelmi területére és Ausztria legmagasabb csúcsaira, mint a Großglockner (3798 m), a Großvenediger (3662 m) és a Hocheiser (3206 m).

A Gipfelwelt 3000 látogatóközpont széles vásznú mozival, két panorámaplatformmal és a 360 méter hosszúságú alagútban berendezett Nationalpark Gallery-vel vezeti be a látogatókat a Kitzsteinhorn és a Nemzeti Park misztikus világába. Az  ICE  ARENA pedig a nyár kellős közepén kínál havas örömöket az egész család számára.

A kezdők és a profik egyaránt nagyot síelhetnek a gleccseren - galéria

Miután szorgosan besíeltük a síterep szinte összes pályáját, ideje volt elbúcsúzni ettől a csodálatos helytől, ugyanis még aznap vissza kellett érnünk Budapestre. Az élményekkel teli négy szokás szerint villámgyorsan elrepült, így kissé szomorúan bár, de teljesen feltöltődve, és élményzsákunkban sok-sok jóval útnak indultunk.

Nem szívesen hagytuk ott Ausztria legszebb tájait; sajnos haza kellett utaznunk,...

A Mercedes SUV-jának navigációs rendszere mintegy 650 kilométert jósolt nekünk, ami a koránkelés és az egész napos síelés után soknak tűnt, azonban a tágas ML 350 maga a nyugalom szigete: nem a vezetési élményről, mint inkább a lazításról és a pihenésről szól, ezt pedig nagyon díjaztam abban a helyzetben.

Csendes, kényelmes, biztonságos, és bár a vegyesen 8,5-9 litert fogyasztó, 3-literes V6-os turbódízelmotor nem éppen a takarékosság mintaképe, egy ilyen kaliberű, jó 20 milliós autónál kár a négy hengerre szavazni: a 252 lóerős V6-os morajlása és ereje nagyon illik az ML-hez, s az öblös motor teszi igazán prémiummá a prémiumot.

...de a Mercedes ML-nek hála a hosszú hazaút pihentető volt - galéria

Végül ezúton szeretném megköszönni a Pappas Auto Magyarországnak és az osztrák vendéglátóknak ezt a felejthetetlen négy napot, s egyben bízom benne, hogy Önök sem bánták meg, hogy az Autó Pulton ebben a cikkben nem négykerekűekről olvashattak. Kívánom, hogy Olvasóink is mielőbb megtapasztalják Salzburg régió mesés tájait: higgyék el, a megtett kilométereket nem fogják bánni, egy kis kirándulás pedig mindig új löketet ad az embernek a nehéz, szürke hétköznapokhoz.