Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Mercedes-Benz gondozásában, Csillagtúra néven szervezett veterános találkozó/túraverseny idén immár nyolcad ízben került megrendezésre, a tíz éves múltra visszatekintő eseményen pedig 2012-höz hasonlóan idén is képviseltette magát az Autó Pult csapata. Veterános partnerünknek, a Kultmobilnak köszönhetően egy szépséges youngtimerrel vághattunk neki a kétnapos megmérettetésnek.

A Csillagtúra alapszabályzata szerint kizárólag veterán Mercedes-Benz gépjárművek vehetnek részt az eseményen, ám annak köszönhetően, hogy idén az S-osztály 40 éves jubileuma volt a szervezés középpontjában, a rendezők minden S-osztály jelenlétét engedélyezték.

Hosszított W126-os S-osztályunk hátul is királyi kényelmet kínált

Így nevezhettünk hát kölcsönkapott, 1991-es gyártású, W 126 típusú, hosszított S 500 SEL típusú autónkkal, amely a legfiatalabb gépnek számított a vadonatúj, sajtós Mercedes-Benz CLA-kat leszámítva.

Az együtt töltött több mint 600 kilométeres túra során (amiből a versenytáv is 500 km felett volt) rendkívül hozzánk nőtt a gyönyörű és egyben igazán ritka konfigurációjú, kívül bordó, belül pedig bézs színű modell, amelyet a márka szerelmesei megbízhatósága és elnyűhetetlensége okán az utolsó S-osztálynak, és az egyik utolsó igazi Mercedesnek titulálnak.

Versenytársunk további különlegessége, hogy az utolsó évjáratból származik – a típust különben rendkívül hosszan, közel 13 éven át gyártották a Mercedesnél. Rövidesen természetesen egy beszámoló teszt sem fog elmaradni.

A Csillagtúra tapasztalt rendezői ahogy tavaly, úgy idén is rendkívül precíz és tökéletes szervezésről tettek tanúbizonyságot. Mindenki jól érezte magát, a veterános megmérettetés pedig annak ellenére rendkívül pontosan és gördülékenyen zajlott, hogy közel 80 versenyzőt nem egyszerű feladat kordában tartani és irányítani. A szervezők profizmusáról pedig mindent elárul az a gesztus, hogy az egyik, még az első kilométerekben bajba került Hölgy páros egy vadonatúj, kecskeméti Mercedes CLA-t kapott a zökkenőmentes folytatás érdekében, miután a Hölgyek autója megadta magát.

A legfiatalabb versenyző a márka új sirályszárnyasa, egy SLS AMG volt...

Az új Mercedes S-osztály értékesítésének 2013. július 20-i megkezdése előtt egy hónappal a márka egyik legismertebb típusának története előtt tisztelgett tehát a 2013-as Mercedes-Benz Classic Csillagtúra, amit idén 2013. június 28-29. között.

Fótról indulva teljesíthettünk, egyéb szép települések mellett például Székesfehérvár, Dunaújváros, Szeged és Kecskemét érintésével. Az elmúlt évtized folyamán a Csillagtúra a Mercedes-Benz oldtimer tulajdonosok állandó éves találkozójává vált, amelyhez a rutinos visszatérők mellé évről-évre új nevezők is csatlakoznak - idén sem volt másképp.

Az Unimog tűzoltóautó nem fért át a rajtkapun - mellőle indult

Ahogy fentebb is említettük, az immár hagyománynak tekinthető rendezvényen veterán, tehát 1982. december 31. előtt gyártott, vagy a stuttgarti Classic Center által „klasszikusnak” minősített Mercedes-Benz autók vehetnek részt. A galériában jó néhány, a márka történelmét gyakorlatilag teljesen összefoglaló típusból csemegézhetnek a kedves Olvasók, egészen 1938-ig visszatekintve.

A repertoárból természetesen idén sem hiányozhattak a különlegességek: a nézőközönség figyelmét nem kérdés, hogy a ’30-as/’40-es évekbeli csodák mellett egyértelműen a legendás sirályszárnyas 300 SL ’Gullwing’ vonta magára leginkább, de komoly népszerűségnek örvendett az Unimog tűzoltóautó, és a pajtából kiszabadított, látványosan eredeti állapotú veterán is.

...de azért a régi sirályszárnyas jóval nagyobb feltűnést keltett.

A megmérettetés rengeteg, ún. 1/100-as és átlagtartó ügyességi versenyből áll, melyek során adott idő alatt adott távolságot kell teljesíteni. Ez a fajta verseny elsősorban sok gyakorlást és ügyességet igényel, így lóerőtől függetlenül egyforma eséllyel indulnak a különböző évjáratú és teljesítményű autók.

A Csillagtúra különlegessége továbbá abban rejlik, hogy – más veteránautós megmérettetésekkel ellentétben – minden évben Magyarország különböző tájegységét fedezi fel, és kizárólag a Mercedes-Benz klasszikusai vesznek részt a rendezvényen.

Különlegességekből nem volt hiány - galéria

S hogy miként sikerült abszolválnunk az izgalmas rendezvényt, ahol szinte mindenki komolyan vette a feladatokat, s a kreatív szervezők gyakorlatilag egy percet sem hagytak a párosoknak a pihenésre? Nos, büszkén jelenthetjük, hogy a mért szakaszok tekintetében végül az előkelőnek számító 14. pozíciót sikerült megcsípnünk (nem szabad elfelejteni, hogy közel 80 autóból), amivel 4 helyet javítottunk a tavalyi eredményünkhöz képest – az első nap végén különben még a 13. pozícióban voltunk, ám úgy látszik, hogy a szerencsétlennek titulált szám tényleg némi visszaesést hozott.

A verseny szorosságát jelzi, hogy ez 1/100-as szakaszonként átlagosan csupán három tizedmásodperces pontatlanságot jelentett. Innen a győzelem és a valós, megingathatatlan tudás még kb. 2 tizedmásodpercre van szakaszonként, de talán mégsem ez a legfontosabb – főleg, hogy az első tíz páros minden évben igazi profizmusról tesz tanúbizonyságot.

Ez a régiség egyenesen a pajtából érkezett - felújítás nélkül...

De nagy örömünkre volt ám még egy megmérettetés, amit mi szakmánkból kifolyólag különös presztízzsel kezeltünk – ez nem más, mint a márkatörténeti kvíz-sorozat, mely idén is számos kérdőívből állt, s emellett egyéb feladatok is beletartoztak (például rendszám- és tájfelismerő rész).

Erőfeszítéseinknek szerencsére megérett a gyümölcse: 2012 után idén is sikerült diadalmaskodnunk az elméleti márkaismereti versenyben, amire különösen büszkék vagyunk. Mindez persze azt is jelenti, hogy címvédőként jövőre alaposan fel van adva a lecke - idén a második helyezett páros már szorosan loholt a nyakunkban. Szó mi szó, alig várjuk a 2015-ös, 9. Csillagtúrát, amely nem kérdés, hogy az egyik legnívósabb, leghangulatosabb és legszebb hazai veterán rendezvény.

Sok-sok gyönyörű veterán, szép hazai tájakon - várjuk a folytatást

Bár a stopperes indulások mindig kellemes izgalommal jártak, a felejthetetlen pillanatokat a közösség, a nézők szeretete és persze a gyönyörű autók okozták, közöttük elegáns W126-osunk, amelyet a tavalyi, 1968-as szépséghez hasonlóan nagyon is könnyű akkora lélekkel felruházni, hogy az kicsorduljon a vaskos, fémmel alaposan kibélelt ajtókon és végül csak a szívünkben találjon elegendő helyet.