Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Noha a manapság minden gyártónak nehéz dolga van a kiéleződött versenyben, az újabb, születő márkák szembesülnek a legnagyobb kihívásokkal, hiszen a vásárlók szemében ismeretlennek hatnak, miközben műszakilag is rövid idő alatt kell felérniük a csúcsra. Az elmúlt évtizedben többször fordult elő, hogy nagy gyártók elérhető árú vagy épp prémium almárkát indítottak útnak – a Lexus sikereire felfigyelve így cselekedett ’89-ben a Nissan, és létrehozta az Infinitit.

Magyarország viszonylag későn, 2009-ben ízlelhette meg először az Infiniti ízét, noha maga a márka akkor már majd’ 20 éve szerepelt a nemzetközi színtéren. Hasonló egyébként a történet, mint a Toyota és a Lexus esetében, tehát a japánok egyértelműen abban bíznak, hogy a prémium termékek csakis új névvel lehetnek sikeresek. Érthető mindez, hiszen az anyamárka már régóta ott van a köztudatban, az emberek már jelentést társítottak mellé és mindez nem igazán változtatható meg. Ez a tendencia később megjelent másoknál is, elég csak a Hyundai tekintetében a Genesis szériára vagy a PSA konszern DS márkájára gondolni.

Immáron lefelé nyitva hozott új szjnt a palettára a Q30

A klasszikus prémium márkák, mint az Audi, a BMW vagy a Mercedes-Benz már a történelmükre való tekintettel is nagy márkaértékkel bírnak, így egyértelmű, hogy az újonnan életre hívott luxusgyártók csakis hozzáadott értékkel, különleges szolgáltatásokkal és kiemelkedő ár/érték aránnyal kelhetnek versenyre a klasszikusokkal.

Nem titok, hogy a Lexus a Toyota megbízhatósági legendájából merített annak idején, és milyen jól tette, hiszen azóta is egyik ismertető jegyük mindez. Hasonlóan járt el a Honda az Acurával, vagy a Nissan cikkünk tárgyával, az Infinitivel. A japán luxusmárkák első körben egységesen Amerikában bukkantak fel, ahol relatíve hamar sikeressé váltak – ezt követi az európai premier a minőségre és kidolgozottságra jóval érzékenyebb vásárlók körében.

Az analóg óra védjeggyé vált az idők során

A Nissan hosszas előkészítést követően 1989. november 8-án ben élesítette Infiniti néven saját prémium márkáját Észak-Amerikában, amely rögtön a legnagyobb német modellek ellen indult csatába: a Q45 a BMW 7-es és a Mercedes-Benz S-osztály kategóriájában próbált szerencsét, méghozzá olyan technikai megoldásokkal, amelyekkel képes volt kiemelkedni a mezőnyből.

A japán újdonság négykerék-kormányzással és a világon elsőként elektronikus vezérlésű, aktív futóművel felvértezve kelt életre, miközben motorizáltságát illetően sem vallott szégyent, hiszen 280 lóerős V8-assal szerelték. Elsőre 2000 db kelt el, de a második esztendőben 24.000 példány talált gazdára.

A Q45 a '90-es évek elején az akkor megszokott formákkal született

Az 1993-ig forgalmazott Q45 mellett ’90-ben a japánok bemutatták az M30-at is, amely a Nissan Leopard alapjaira építve kétajtós kupéként bővítette a kínálatot. A gyártó ezt a modellt is 3 évig tartotta életben, méghozzá a Lexus SC közvetlen ellenfeleként. A ’90-es években jellemzően a Primera és a Maxima padlólemezére tervezett típusokból élt az Infiniti, Japánban és az Egyesült Államokban egyaránt.

Az évtized közepére hanyatlani kezdtek az eladások, a mezőnybe beleszürkültek a prémium kategóriás japán autók. Az Infiniti azonban nem kívánt a kihalás határára sodródni, ezért teljesen új filozófiával hódította vissza a vásárlókat: a sportos vezethetőség mellett a Zen ihlette belső hangulatra fókuszáltak. A megszürkült, legfeljebb amerikai ízlést kiszolgáltó belső terek helyett a finom bőrre és a szép, minőségi megoldásokra fektették a hangsúlyt, valamint formailag is az organikus vonalak felé indultak el a japán szakemberek.

Luxusterepjáró 1997-ből: itt a QX4

1997 két szempontból is fontos év volt a márka számára, hiszen ekkor kezdtek kitárulkozni a világ felé, valamint az első luxusterepes bemutatása is ide köthető. Előbbi a Tajvan, majd Dél-Korea és Oroszország, később Ukrajna és Kína felé nyitással történt meg, utóbbi pedig a Nissan Pathfinderre épülő QX4 személyében valósult meg. A növekedés innentől szinte folyamatos, aminek köszönhetően a fejlődésben sem rekedtek meg a japánok.

2000 után is megmaradt zászlóshajónak a Q45, ám mellette egyre több és izgalmasabb típus jelent meg. Ilyen például a 2003-ban debütált G35, amely az értékesítések felturbózásában sokat segített a gyártónak. A crossoverek felbukkanásával az Infiniti is lépett, és megalkotta az azóta is – ugyan más néven – létező FX35/45 szériát. A típust sokan a kupé SUV modellek előfutárának tekintik, és az FX még ma is kiemelkedik a kategóriában különleges megjelenésével. Említést érdemel, hogy a méltán népszerű és híres Nissan V6-osok combos teljesítménnyel szolgáltak az Infiniti modellekben is, ezzel megerősítve azok jellegzetes karakterét, illetve hangsúlyozva a sportos ízvilágot.

Nagy crossoverével is hódít a japán prémium márka

A középkategóriában a G szedán mellé G37 néven kupé is érkezett 2008-ban, a crossoveres szegmensben pedig az EX igyekezett nagyobb szeletet kiharapni a piac tortájából, míg az új M sorozat a felsőbb szegmenst ostromolta, s teszi azt azóta is. Utóbbiban például 306 lóerős V6-os fokozta az élvezeteket, de természetesen a többi modellben is szerepelt az öblös, 3,5 literes hathengeres. Mindez már Carlos Ghosn új márkastratégiájának része volt, amelynek értelmében a vezér jobban elkülöníthető modelleket akart, nem pedig felismerhetően Nissan alapokra épülő luxusverziókat.

2010-ben már az új M volt a márka büszkesége, amelybe a G-ben is szereplő benzinmotor, valamint új erőforrások kerültek, a V8-as szívó benzines, valamint a V6 turbódízel formájában (utóbbi csak európai forgalmazású). Igazi különlegesség a hibrid verzió, amely évekig volt a világ leggyorsabb hibrid autója, bizonyos tekintetben pedig feladta a leckét az elektromos hajtás terén elméletben jártasabb gyártóknak is. Ekkor kezdődött a márka hazai térhódítása, amelynek vezérfonala a kimagasló ár-érték arány volt, valamint a feljebb kategóriákból ismerős megoldások és méretek.

A sportosság mindig is fontos volt az Infiniti számára

A 2011-es esztendő ugyancsak fontos mérföldkő, ekkortól vált az Infiniti a Renault-Nissan egyesülés révén a Forma-1-es Red Bull Racing istálló névadó szponzorává, és ezáltal a száguldó cirkusz részesévé. Mindeközben globális színtéren az Infiniti szép sikereket ért el és különleges stílusával sokak szívét képes rabul ejteni. 2012-ben új, érthetőbb elnevezési renddel vágta rendbe palettáját a gyártó, igaz, a végeredmény sokak fejében okozott kezdeti zavart. Pedig egészen letisztult a gyökerekhez visszanyúló Q betűvel kezdődő megjelölés: az utána következő szám (pl. Q30, Q50, Q70) a méretet takarja, a köztes számok a különleges változatokat (pl. Q60, ami kupé), az időként társuló X pedig a többcélú crossover/SUV modellre utal. Miközben a márka lefelé nyitott a Q50-essel, majd immár a Mercedes-Benz A-osztályának alapjaira épülő Q30-assal folytatják a terjeszkedést a japánok.

A Q50 megjelenésével a kategória egyik legkívánatosabb darabja lett

Sajnos hazánkban az Infiniti csak mérsékelt népszerűségnek örvend, holott kifinomult modelljeivel, igényes, és autókedvelők számára izgalmas műszaki tartalmával ennél többre hivatott. Hamarosan érkező tesztjeinkben bemutatjuk és hagyományosan szigorú mércénk alá vetjük a márka újdonságait, a frissített Q70-től kezdve, a QX30-on át egészen a szíveket megdobogtató Q60-ig.