Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Azt talán mindenki tudja, hogy a Chevrolet immáron Európa szemét is kiszúrja a mozifilmeknek köszönhetően világhírnévre szert tevő Camaroval, sőt, immáron az is nyílt titok, hogy 2014-re az „igényeinkre” átszabott – azaz lányosabb -, immár turbós Ford Mustang is betenné a lábát az öreg kontinensre, de mindez még mindig csak a díszítés arról a koktélról, amit Amerika benzingőzzel és gumifüsttel vastagon megtöltött ivójában fogyaszthatnánk el. Így jár az, aki sajnálja a borravalót a duplát töltő csapostól, és így jár az is, aki az élet nyújtotta örömöknek hódolva a heves pillanat érvényesülése helyett engedi a félelmeit felülkerekedni.

Chevrolet Corvette Grand Sport - galériaÁm miközben jómagunk a mondvacsinált indokok miatt dráguló energiahordozók, vagy éppen az üvegházhatás miatt aggódunk, hogy aztán a csirkék magánéletét féltve saját boldogulásunk lehetőségét is aláássuk, addig mások tövig tapossák a gázpedált egy végtelenül pazarló és dekadens Corvette volánja mögött, ami aztán pokoli üvöltés közepette tépi meg az aszfaltot, hogy bődületes nyomatékával a Földet is kimozdítsa a tengelyéből. De vajon sokat veszítünk azzal, hogy a Chevrolet 1953 óta jelenlevő típusa nem árasztja el hazánk útjait? Egyáltalán ’a mi szuperautóink’ mellett labdába rúghat a fapadosnak tűnő Corvette?

Néhány tekintetben egy Porsche is mögötte kullog

Annyi kétségtelen, hogy az elnevezés világszerte még akár a Porsche hírhedt számhármasánál is gyakrabban kerülhetett megemlítésre, s a nyers erő melletti elkötelezettségnek bizony meg kell, hogy legyen a maga szépsége. A külcsín terén persze a legújabb C6-os generáció sem szerénykedik, ami immáron bőséges felszereltségével is a vásárlók kegyeit keresi; ennek dacára a Chevrolet zászlóvivője sosem lesz a világ legszofisztikáltabb járműve, de az is tagadhatatlan, hogy az egységnyi összegre jutó brutális teljesítmény szempontjából nagyon tisztességes helyet foglal el.

Egy 6,2 literes blokk nem okozhat csalódástA sportautó kecses testét ugyanis még kevésbé hálózzák be az elektromos érrendszerek, így aztán döntéseink javarészt szűretlenül érkeznek a gyors reagálású mechanikus berendezésekhez, amik aztán igencsak próbára teszik a pilóták józan ítélőképességét. Az oktondi feleltetésnek pedig a feszesebb Grand Sport kiadás hatványozottan igyekszik ellenállni, s makacsságát már a katedrára való határozott fellépésével is bizonyítja. A duzzadó izmok alatt persze szélesebb fesztávolság, nagyobb fékek és keményebb futómű rejtőzik, miközben a sziluett alapvetően változatlan, hiszen a tervezők alig mernek/akarnak nyúlni a jól eltalált farhoz, vagy éppen az ék alakú front részhez, így aztán a valódi hozzáadott értéket a felszín alatt kell keresni.

A legtöbben ebből a szögből láthatják

A motorháztető alatt pedig a Camaróban is szolgálatot teljesítő LS3 kódjelű 6,2 literes, V8-as egység heavy metált játszó változata teljesít szolgálatot, ami 437 tagú ménest enged szabadjára, miközben 575 Nm nyomatékkal keseríti meg a hátsó tengely abroncsainak életét. Mindezt teszi úgy, hogy az európai szuperautók végtelenségig finomított konstrukciói csak Csak egészen 'felül' él igazánkacagnának a mindössze egyetlen vezérműtengelyes, nyomórudas, hengerenként kétszelepes 'kőbaltán', ami aztán földöntúli dühével ordítva vehet revansot.

A levegőt is megremegtető dobszóló már egészen alacsony fordulaton felveszi az ütemet, de ettől nem szabad megriadni, hiszen a 6500-as tartományig pörgő motor csak 5900-as fordulaton adja le maximális teljesítményét, és a nyomaték is csak 4600-nál teljesedik ki, így kész szerencse, hogy az erő törtrésze is elegendő egy 1460 kg száraztömegű autó dinamikus mozgatására. A határon üzekedve a váltó függvényében 4,3-4,4 másodperc alatt gyorsíthatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre, s kívánságra meg sem állunk a 300 km/órás felső határig.

Itt aztán elemében van a Corvette

A szárazkarteres kenésnek, az önzáró differenciálműnek és a méretes hátsó abroncsoknak köszönhetően (325/30 ZR 19) persze semmi sem szab gátat a szerpentinen való kevésbé hatékony ívkeresésének, s az erőcsúsztatásokhoz talán keresve sem találhatnánk jobb célszerszámot - a túlkormányzottságra hajlamos viselkedést az őserővel megáldott hajtáslánc mellett különben a rém egyszerű futómű is fokozza. Az élményszerzéshez a családi pizzák átmérőjét megszégyenítő méretű Az automataváltó messziről kerülendőféktárcsák és a hatdugattyús nyergek is társunkká szegődnek, de a precíz kormányzás is vad kanyarvadászatokra termett.

A közel 900.000 forintos felárral büszkélkedő hatfokozatú automataváltóról már nem szólhatunk hasonlóan elismerő szavakkal, hiszen tétovázására példa, hogy az első pillanatokban még a padlógázas parancs kiadására sem történik semmi. Ilyenkor pedig egy örökkévalóságnak tűnik, míg a helyes fokozat kiválasztásra kerül, s ezen a vezető manuális beavatkozásai sem változtathatnak, így aztán a pedáns szerkezet nagyot spórol nekünk az opciós tételek közötti mazsolázás közben.

Európai szemszögből szinte fapados

Noha a nagyságrendileg 22-25 millió forintos vételár már többek között automata légkondícionálót, xenon fényszórót, riasztót, Bose hangrendszert és a szélvédőre vetített kijelzőt (HUD) is magában foglalja, a Corvette továbbra sem a minőségi légkör nagykövete, és az innovációk terén sem élenjáró. Ne is keressünk olyan Ritka látvány, mégis ismerős sziluettelrugaszkodott dolgokat, mint a sávelhagyásra figyelmeztető, vagy éppen a holttérfigyelő asszisztens, igaz, egy vérbeli sportautónak nincs is ilyesmire szüksége, és az opcionális Magnetic Ride állítható futómű is csak az úthibákon gyötrődő, kényes nagyszülők kívánságára szerepel a repertoárban.

Azt se engedjük senkinek, hogy az összeszerelési minőséget, vagy éppen az utastér összhatását napjaink színvonalán bírálja el, de nyugodtan szemügyre vehetjük a vezetési pozíciót, és a precíz manőverezéshez elengedhetetlen ergonómiát, s örömmel üdvözölhetjük a 295 literes csomagtartót is.

Megéri a kompromisszumkészséget

Aki tehát egy igazán vezetőközpontú autóra vágyik, annak csak az ódivatú utastérrel és a hivatalos álláspont szerinti 9-21 liter közötti fogyasztással kell megbékélnie, ami persze nem garancia arra, hogy a Budapest-Siófok távolság a 68,8 literes tank ismeretében szünet nélkül a hátunk mögött hagyható, bár hozzáteszem, hogy a rendkívül hosszú áttételezésű váltóknak köszönhetően nem probléma a békés, állandó tempójú haladás.

Ezzel együtt a Chevrolet Corvette Grand Sport Coupé európai változata hatfokozatú manuális váltóval már 22,2 millió forintnak megfelelő valutáért a garázsba gördíthető, s egy Cabrio is csak a hazai forgalombahelyezés költségei miatt lendülhet át a 24 millió forintos határon.

A vezetési élmény hívei szemében változhat a sorrend

Ennyiért persze számos fejlettebb sportautó közül is válogathatunk, ám ezek nem feltétlenül hozhatnak több örömet a szürke hétköznapokba, annyi pedig szinte bizonyos, hogy kevésbé karakteresek, így a Chevrolet Corvette az európai import felvirágzásával éppen a teljesítményéhez és képességeihez mérten szerény árcédulának köszönhetően lehet vonzó azok számára, akik a vezetési élményt minden egyébbel szemben előnyben részesítik - a legenda pedig már csak hab a tortán.