Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Toyotának három van, a Kiának rögtön hét – mi az? Nem nagy fejtörő, a megfejtés a garancia. A jótállást sokan egyetlen adatként kezelik, pedig valójában felelősségvállalások, frissítések, aktualizálások összetett hálójából áll, amelytől erősen függhet nyugodt éveink száma és pénztárcánk tartalma is.

A garancia összetett dolog. Hogy mennyire, azt most a Kia esetén keresztül mutatjuk be Önöknek. A választás nem véletlen: a koreai vállalat adja hazánkban a leginkább kiterjedt alap garanciát ügyfeleinek, akik meghibásodás esetén akár hét évig maradhatnak nyugodtabbak.

Luxuscikkek - a legolcsóbb autók is sok pénzbe kerülnek

A lendületes felvezetés után kezdjük egy pesszimista – de igaz – gondolattal: az autó luxuscikk, birtoklása és fenntartása folyamatosan pénzünkbe kerül, de nem mindegy, hogy mennyibe. Ez pedig nagyban függ a köztes ráfordításoktól. Sokkal jobb folyamatosan kis összegeket ráfordítani, mint egyszer a bajjal szembesülni, és feltörni a malacperselyeket. Erre épül a rendszeres karbantartás rendszere is, mint a jótállás teljesítésének alappillére. Persze nem mindegy, hogy ezért a hivatalos márkaszervizek mennyit gombolnak le rólunk – korábbi kutatásaink alapján jól állnak ezen a téren a koreaiak. Az árak egyébként nyilvánosak; vásárlás előtt érdemes átböngészni az árakat a tervezett időtartamra – a márkák között akár több százezres különbségeket is találhatunk.

Ha például bevásároljuk magunkat egy Sportage-be, akkor nem csak annyit kell tudnunk, hogy 7 év vagy 150 ezer kilométerig ingyenes lesz a meghibásodások javítása. Apró kitételek mindig vannak, ezúttal pozitív értelemben: az első három évig kilométer-korlátozás nélküli felelősségvállalást kapunk, igaz, évi 50 ezer kilométernél többet csak a szélsőségesen sokat utazók hagynak a hátuk mögött.

7 év és 150.000 km - ez csak az egyik kiindulási pont

Ezen felül viszont fontos lehet, hogy az átrozsdásodásra és a fényezésre milyen szavatosságot vállal a gyártó – egy 10-12 éves autót ugyanis rozsdafoltokkal nagyon nehéz lesz értékesíteni. Manapság ilyen kevésbé fordul elő, ugyanis a legtöbb gyártó 12 évet ad meg átrozsdásodásra, de ennél jóval kisebb a felelősségvállalás a fényezésre. A Volkswagen például csak 3 évig szavatolja a festés tökéletességét, a Kiánál 5 évet kapunk erre.

Mai, digitalizált világunkban a technológia aktualizálása is ennyire fontos. Már néhány év alatt is jelentősen változhat az úthálózat, egy 5 éve frissített navigáció pedig gyakorlatilag bármilyen utazásnál tartogat meglepetéseket, vagy okoz időveszteséget. Ezért nem árt rendszeresen frissíteni a navit, de nem árt vigyázni: sok helyen ugyanis pénzt kérnek ezért. A Kia az újabb, LG alapú rendszerekre 6 frissítést kínál ingyenesen, ami nem általános: a Dacia esetében például ez csak az átadást követő 90 napon belül történhet térítés nélkül.

A navigációs rendszer frissítése sem elhanyagolható tényező

Ezzel még mindig nem zárhatjuk le a kört, hiszen bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe (akár lerobbanás kapcsán), hogy segítségre van szükségünk. Ilyenkor jól jönnek a gyári segítő és mobilitást szavatoló szolgáltatások – amennyiben ingyenesen elérhetőek. Sokan nem is tudják, hogy mennyi mindenre kiterjed egy ilyen szolgáltatás: baj esetén nem csak az ügyintézést bonyolítják és a javítást intézik, de ingyenesen bizonyos megkötésekkel csereautót adhatnak, fizethetik a szükséges szállást, az esetleges hazautazási költségeket. Feltétel: az érvényesség. Általában ezt a hagyományos garanciával hangolják össze a gyártók, vagyis a hosszabb jótállás kétszeresen is előnyös lehet.

A versenypályás használat a garancia elvesztését jelentheti - a Porschénél nem

Apró betűs részek persze mindenhol vannak, amiért nem lehet senki sem okolni: miközben mindenki a lehető legtöbbet igyekszik megtenni ügyfeleiért, valahol mindenki a saját érdekeit képviseli. Sokak számára mókás ötlet lehet egy-egy pályanapon akár csak pár kör erejéig kipróbálni az autója képességeit, ám ez hatalmas megterhelést jelent az általában közúti közlekedésre készült személyautókra. Így a legtöbb esetben versenypályás vagy versenyzési célú használattal ugrik a garancia (ez alól tudomásunk szerint csak a Porsche kivétel, amelynek termékeivel átalakítás nélkül gurulhatunk a zárt aszfaltcsíkra). A helyes ápolás és karbantartás is fontos: ha például elhanyagolt meghibásodás vagy kisebb sérülés okoz gondot, és erre fény derül, akkor szintén búcsút mondhatunk a jótállásnak.

Van, ahol felárért bővíthetünk 5 évre

Némelyik gyártó (pl. Ford, Renault, Volvo, stb.) kínálatában találunk feláras garanciát is. Bár úgy tűnhet, hogy ez csak egy újabb módja annak, hogy több pénzt csalogassanak ki a zsebünkből, mivel a márkák úgyis tudják a meghibásodási adatokat, és ez alapján számolnak, de a valóságban ez nem így van. Hiszen egy teljesen új típusnál a gyártó is csak a sötétben tapogatózik, ráadásul minden előállításnak van szórása, ha pedig a pechesebb végébe tartozunk (amibe különösen a gyártás megkezdésekor tudunk kerülni), akkor bizony jó befektetés lehet a plusz jótállásért fizetni. Továbbá még ha anyagilag nem is biztosan jövünk ki jól a végén, mert szerencsések vagyunk, akkor is további évekig közlekedhetünk nyugodtan.

Persze sokan vannak, akik már alapból bőséges jótállást kínálnak. A Jaguar vagy a Mercedes-Benz például a 4 év mellé a kötelező szervizeket is beépíti, a Volkswagen konszern pedig ilyen távra 200 ezer kilométerig vállal jótállást. Az ötéves garancia sem ritka, sőt, a Hyundai ezt kilométer-korlátozás nélküli Nirvánával fejeli meg. A Kia hét esztendője pedig az átlagos távokat autózók számára lehet a mennyország – vagy legalábbis egy okkal több, hogy az adott autó mellett döntsenek.