Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Valahol már sejtettük: a dízeleket jóformán ellehetetlenítő előírások kijátszása nem csak a Volkswagen sajátja, azonban a jelek szerint váratlan helyeken is felbukkannak csalások. A Mitsubishi után a Suzuki is elismerte, hogy belpiacos autói nem feleltek meg a japán előírásoknak, és már az Opel dízelmotorjait is gyanúsítják.

Miközben a Mitsubishit érintő botrány a főkolomposok lemondásával csillapodni látszik, ezúttal a Suzuki Motors került terítékre. Hidehiro Hirano, a vállalat szóvivője ma reggel bejelentette, hogy a vállalatot vezető Osamu Suzuki a mai nap folyamán bejelenti az érintett japán minisztériumnak, hogy nem az előírások szerint végzett tesztek alapján adták meg a japán fogyasztási adatokat.

A bejelentés 16 belpiacos modellt érint (tehát a nálunk forgalmazott autókat elkerüli a botrány), de Japán negyedik legnagyobb autógyártója hangsúlyozza, hogy nem szándékosan manipulálták az eredményeket. A típusok mérési eljárásának elemzésekor vette észre a Suzuki a problémát, hogy ahelyett, hogy egyben végeznék el a tesztet, helyette különböző modulokra bontva mértek – de az eredmények a kutatások alapján „a mérési hibahatáron belül maradnak.”

A gyártó nem győzi hangsúlyozni, hogy a mérések jelentéktelenek, de azért hozzáteszik, hogy a mérési hely sem tűnik előírás szerűnek. A domboldalban, tengerparton található helyszínen ugyanis az időjárási körülmények, például a konstans hátszél jelentősen befolyásolhatja a mérési eredményeket.

A bejelentést követően a Suzuki részvények értéke 11 százalékot esett.

Az Opel is hasonló cipőben járna, mint a Volkswagen? A német Spiegel magazin a Deutsche Umwelthilfe (DUH) és az ARD televízió egyik műsorával összeállva a dízel Zafira kapcsán fedezett fel furcsaságokat. A speciális szoftver bizonyos körülmények között, például 145 km/h-s tempó vagy 2400-as fordulatszám felett nem foglalkozik az emissziókat. Ugyanez az Insignia elemzésekor is feltűnt az ellenőrzés során.

Az Opelnél maga a vállalatvezető, Dr. Karl-Thomas Neumann reagált a vádakra, egyszerűen helytelennek nevezve azokat. Elmondása szerint a márka nem használt illegális csalást lehetővé tevő készüléket. „Félrevezető leegyszerűsítések és félreértések a dízelmotor modern emissziót vezérlő rendszerének bonyolult kapcsolatainak tekintetében” – így jellemzi a márka a vádakat. Neumann hangsúlyozta, hogy az összes Opel motor megfelel az előírásoknak, és úgy gondolja, hogy az illetékes hatóságok is erre jutnának.

Mindenestre az Opel, a Volkswagen, az Audi, a Mercedes és a Porsche visszahív összesen 630 ezer dízelüzemű gépjárművet, hogy ellenőrizzék az emissziót vezérlő számítógépek helyes működését, és a vezérlés módosítsák, hogy „biztosítsák az alacsonyabb mértékű szennyezést.” Talán jobb is ez a megoldás, hiszen, ha minden egyes autógyártónál elkezdenének átfogó vizsgálatokat végezni, könnyen lehet, hogy legalább féltérdre ereszkedne a gazdaságilag épp új erőre kapó autóipar.