2007 októberében a fejlesztésért felelős mérnökök, Ian Minards és Marek Reichman verejtékező tenyérrel álltak az Aston Martin igazgatójának irodájában. Dr. Ulrich Bez meghívásához már hozzászoktak a konstruktőrök, de legutóbbi telefonhívásában mégis olyan elszántságról tett tanúbizonyságot, ami nem kis kihívással kecsegtetett.
„Egy igazi szuperautót szeretnék, ami szép és igazán gyors. Legalább 700 lóerős legyen, a legmodernebb versenytechnikával. Egyszerűen építsétek meg nekem a kompromisszummentes Aston Martint! Ja, és majdnem elfelejtettem: a projektnek nyereségesnek kell lennie!”
Öröm dolgozni rajta - galériaAz ilyen feladat egy mérnök számára maga az álom, még akkor is, ha megvalósítása korántsem mentes az akadályoktól, ám az említett urak az irodát elhagyván azonnal munkához láttak, így 2008 hajnalára össze is gyűjtötték a legtapasztaltabb partnereket. A szénszálas komponensek beszállítója a kanadai Multimatic lett, az alumínium megmunkálás specialistájának a brit CPP céget választották, míg a világ legmodernebb szívómotorját a Cosworth építi meg. A szupercsapat tehát összeállt, és az alapkoncepció is világos volt. A One-77 a rendelkezésre álló V/H-platformra épül orrmotoros elrendezéssel, míg a transzaksziális építési módnak megfelelően az automatizált sebességváltó a hátsó tengelynél kerül elhelyezésre. Az autó száraz tömegét 1500 kilogramban maximalizálták.
A lehető legmodernebb anyaghasználattal és megmunkálással készül
A ritkaság alapkövét az úgynevezett "Monocoque cella" jelentette, ami módfelett könnyű, ugyanakkor rendkívül merev. A technológiát korábban csak a Forma-1-ben hasznosították a konstruktőrök, illetve az Aston Martinnal egy időben a McLaren MP4-12C is e szerint épült. A kevés alkatrész összeillesztésével készülő kabin így mentes az illesztési hézagoktól, vagy a forrasztási varratoktól, miközben a gyártási eljárás garantálja a tökéletes szimmetriát. A biztonságot is biztosító kabint az alumínium vázra ültetik. Az úttartásról adaptív nyomórudas felfüggesztés gondoskodik, míg a lassítást karbon-kerámia fékek segítik. Ínyencség, hogy a hátsó felfüggesztés rugói és gátlói a szélvédő alatt, látható helyen kaptak helyet.
Aston Martin One-77 - galériaA formatervezők az Aston Martin berkein belül sosem ügyetlenségükről voltak híresek, de ezúttal kreativitásuk szabad utat kapott, hiszen végre kitolhatták szűkebb anyagi korlátaikat. A komplex formák számos helyen nem engedték meg az alumínium gépi megmunkálását, így a One-77 öltönye bizony kézzel készül. A tökéletes kifinomultság és letisztultság miatt a látható illesztések számát és hosszát minimalizálni igyekeztek a szakemberek, így a farrész egy igen nagy komponensből áll. (Az autót összetörni nem javallott, hiszen javítása éppen a nagy elemek miatt igen költséges mulatság.) Érdemes közelebbről megtekinteni a visszapillantó tükrök kiszögellését, ahol szintén nem látunk hézagot, ugyanis az ajtóval egybeolvadt. Már a szem is szinte lesiklik a finom vonalakról, így bár a tökéletesség példaképe első pillantásra nem tűnik sokkal különlegesebbnek egy „átlagos” Aston Martinnál, részleteiben mégis igencsak lenyűgöző.
A formák nem engedik meg a gépi megmunkálást - érdemes megfigyelni a tükrök nyúlványait
Az autó összeszerelése egy külön üzemben zajlik, ahol nagyobb a tisztaság, mint a kórházak intenzív osztályán. Egy 27 főből álló csapat dolgozik itt hét állomáson, akik az előkészített alkatrészeket kézi munkával összesen 2.700 óra alatt illesztik össze. Összehasonlításként: ugyanez az adat egy DB9-es esetében csupán 200 óra. A megrendelők egyedi kívánságától függően a kulcsrakész állapotig 4-6 hét telik el, s ez még nem tartalmazza a fényezés két hetes időszükségletét.
Nem csak szép, piszkosul gyors is - galériaMint emlékszünk, Bez Úr követelései közül az Aston Martin One-77 festői szépsége csak a feltételek egyik pontját teljesíti, ugyanis az autónak piszkosul gyorsnak is kell lennie. Bár a típuselnevezésben szereplő szám a teljes termelési darabszámot jelöli, a tesztelők nem haboztak tíz autóval egyenként 8000 km-t megtenni. Az említett távolságot természetesen szinte a pokolban ’tekerték le’ a pilóták, hiszen jártak a Nürburgringen, vagy éppen Nardoban, és farkasordító hidegben ugyan úgy, mint a tikkasztó hőségben.
A végső beállítások során a végsebesség 354,86 km/órára adódott, mivel a hátsó diffúzor, és az automatikusan kiemelkedő szárny nagyobb leszorítóereje végül 'belassította' a szuperautót, cserébe viszont a stabilitás még a magasabb tartományokban is biztosított. A karosszéria légbeömlő nyílásai szintén negatív irányba fordították a légellenállási együttható értékét (0,39), ám garantálják a hajtás és a fékek hűtését tartósan erős igénybevétel mellett is.
A világ legerősebb szívómotorja van a motorháztető alatt
A motorháztető alatt megbúvó szörnyeteg eddig nem hallatott magáról, ám a világ legerősebb szívómotorja nem okoz majd csalódást. A 274 kg tömegű erőforrás 7,3 literes hengerűrtartalma a V alakban elhelyezkedő 12 hengerre oszlik el. A gázpedál padlóba taposásakor 761 lóerő kap szabad utat, miközben 750 Nm nyomaték szaggatja az aszfaltot. Az említett maximális teljesítmény felülmúlja akár a 691 lóerős Pagani Zonda Cinque, akár a 750 lóerős Zonda R Clubsport hasonló adatát. A karbon borítás alatt teljesen új hengerfejek lapulnak és a száraz karteles kenési mód a keresztirányú gyorsulás fokozását is megengedi, miközben tíz centiméterrel lejjebb kerülhetett a tömegközéppont a DBS-hez viszonyítva, s a tengelyek közötti kiegyensúlyozottság is biztosított. Nem mellesleg a motor teljesíti az Euro 5-ös normákat is, miközben 98 literes tüzelőanyag-tartálya 500 km hatótávolságot eredményez.
Egész hadsereg dolgozik rajta két hónapon átLassan-lassan elkészül az Aston Martin csodagépe, azonban még figyeljünk egy percet a praktikumra is: a csomagtartó már csak hab a tortán. A 77 boldog tulajdonos a szokott szimfóniát hallgathatja végig, ahogy szabadjára engedi a szörnyeteget. A motorok énekének általában két alapverzióját különböztetjük meg. Először ott van az amerikai, tüdőből dolgozó monstrumok gurgulázó brummogása, másrészt pedig az európai csúcs-modern erőforrások Ferrarikhoz illő sivítása. Nos, az Aston Martin remekműve ezek tökéletes elegyét produkálja, így nincs olyan autókért rajongó fanatikus, akinek ne szökkenne könny a szemébe, amikor a One-77 örömódáját hallgatja.
Ritkább mint egy Veyron, ezért különös szerencse találkozni vele
A hetvenhét darabos széria exkluzivitása még a gyorsabb és drágább Bugatti Veyront is felülmúlja, így nem csoda, hogy a pletykák szerint egy gyűjtő nem volt rest azonnal tíz darabot rendelni. Az ügyfél, aki minden bizonnyal a Közel-Keleten tengeti sanyarú életét, minden egyes autóhoz más-más fényezést és kárpitot rendelt, és ezzel együtt számlájának végösszege meghaladja a 3,5 milliárd forintot.
A 761 lóerős ritkaság tervezett 77 darabjából immáron 65-öt elígért az Aston Martin, ám a maradék tucatnyi autó hathatós értékesítésének érdekében a vállalat egy ázsiai túrát is szervezett. Az előzetes felmérések szerint mintegy kétszáz dúsgazdag és elszánt gyűjtő lenne hajlandó az asztalra csapni a 70 millió forintos előleget, így a korábbi 390 millió forintos árcédula végül igencsak meghízhat.
A gyűjtők és a hölgyek is imádják - galériaMindenesetre öröm tudni, hogy a borsos ár valódi értéket takar, hiszen az ultramodern gyártási technológia a tradicionális kézi munkával párosítva önmagában lenyűgöző elegyet alkot, s ekkor még nem láttuk a One-77 festői vonalait, nem hallottuk a világ legerősebb szívómotorjának énekét, és nem tapasztaltuk a 355 km/órás végsebességet, vagy a 3,5 másodperc alatti gyorsulás örömét. Ilyen egy 21. századi szuperautó! Ám még az Aston Martin sem ülhet a babérjain, hiszen könnyen lehet, hogy a 2011-es esztendő még nagyobb csodákkal kápráztat el minket..
Az utakon csak ebből a szögből látjuk majd