Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Van Németországban egy nagy épület, fehérre meszelt falakkal és ablakokkal, csendben meghúzódva Stuttgart külvárosában, egy Mitsubishi kereskedés árnyékában. A telek apró kerítésén épp, hogy látszik a tábla: a Porsche AG tulajdona. Innen tovább jutni már sokkal nehezebb, mi viszont megtettük – leporoltuk a Porsche múltjának elfeledett sztárjait, próbálkozásait.

Ami nem fér oda, itt kerül lakat alá - galériaA Porsche Múzeumot talán senkinek sem kell bemutatni. Stuttgart-Zuffenhausen legimpozánsabb épülete egy kiváló étterem és egy felújító részleg mellett néhány tucatnyi mérföldkőnek ad otthont. A német sportautó-gyártó történelme viszont sokkal több különlegességet tartogat, mint hogy minden beférjen a látogatható kiállításra. Közel 500 ismert, titkos vagy elfeledett típus, koncepció, kezdemény található a múzeum félreeső raktárában, ahova a 911 50 éves születésnapja alkalmából exkluzív bepillantást nyerhettünk.

Az egyedi jelző itt abszolút helytálló - galériaMár a belépő is magáért beszélt. Egyszerű vasajtón belépve egy hóbortosan öltözött, könyvtáros alkat fogadott minket, akin azonnal látszott az izgalom, hogy bemutassa az autókat. Nem csoda: itt tényleg nem gyakran fogadnak látogatókat. De én alig tudtam figyelni szívélyes vendéglátónkra, a háttérben már rögtön egy igazi ritkaság vonta magára figyelmemet. Nagyon kevesen tudják, hogy a 993-as kódjelű 911-ből készült Speedster. A hivatalosan nem is létező szériából kettő látott napvilágot. Az egyik – egy Cabriolet utólagos átépítése a Porsche Exclusive részlegben – Jerry Seinfeld számára készült 1998-ban. Az egyetlen igazi, sötétzöld Speedster azonban Ferdinand Alexander Porsche számára készült 1995-ben, hogy az autóipar prominens személyisége a 60 születésnapját méltó módon ünnepelhesse vele. Hát ő állt velem szemben.

Kétkerekű Porsche - ne lepődjünk meg semmin

Egy falat ősi történelem - galériaEzek után megkezdődött a gyors tárlatvezetés. A Carrera 4 összkerékhajtás prototípusa és egy Porsche motorkerékpár mellett úgy mentünk el, mintha ott sem volna. Pedig utóbbi is nagyon érdekes történet. A gyár ugyanis mérnöki erejét kihasználva nagyon sok megrendelőnek dolgozott (elég csak az első Opel Zafirára gondolni, melynek utasterét szintén a zuffenhauseniek fundálták ki), így például a német rendőrségnek is. Az állami felkérésre létrehozott megoldásuk pedig a korabeli tökéletes szolgálati motor címszó alatt jött létre.

Továbbhaladva a Porsche történelem összes fontos versenyautóját megtaláltuk. Hiteles állapotban, vagyis nem múzeumi pompára csiszolva, hanem úgy, azokkal a szennyeződésekkel, kopásokkal és sérülésekkel, amelyekkel a modell a legutolsó versenyét befejezte.

Középre toldva szélesítették ki a karosszériátA Porsche 914-et sokan a márka épp hogy megtűrt próbálkozásának tekintik, pedig a Volkswagennel közösen megépített középmotoros targa 1 tonna alatti tömegével így is élvezetes vezethetőségről gondoskodott. Hát még a raktárban veszteglő 914/6 és 914/8. Míg előbbi kétliteres boxerhatos motort kapott, addig utóbbiban nyolc fekvő henger szolgált. A 302 és utcai verzióban 264 lóerős motorral szerelt típusok egyrészt Ferdinand Piëch felkérésére (hogy bizonyítsa a koncepció a kvalitásait), másrészt Ferry Porsche 60. születésnapjára készültek. Sajnos egyik feladat sem sikerült: miközben a 914 a kudarc felé robogott, Ferry Porsche saját autója is a garázsban öregedett meg.

A tanoncok itt izzadtak és örültek egyszerreTovább robogva az idő szekerével jót mosolyoghattunk a Porsche Vezetéstechnikai Iskola által használt, „kibelezett” 964-es és 993-as alapokon, amelyek tényleg a lehető legpuritánabb módon fecskendezték a tanoncokba a vezetés színtiszta, közvetlen élményét. Aztán hirtelen a baloldalon matt fekete furcsaságra lettem figyelmes.

Hát te meg ki vagy?Az egykori „kémfotós” tesztautók között állt egy 959-es farrészt magán hordó 993-as. A szuperautó-sportautó hibrid a két rokon típus közé ékelődött volna be a kínálatba, hogy a Turbónál gyorsabb, de a technikai csúcsokat megmászó 959-nél elérhetőbb legyen. Végül a gazdasági körülmények közbeszóltak, pedig a 996 előtt ő lett volna az első vízhűtéses boxerhatos motorral szerelt 911-es. Az itt pihegő példányban viszont meglepő módon V8-ast találtunk, mindenféle műszerekkel teletűzdelve.

A Mercedes-Benz-nek látszó tárgy valójában egy Porsche

Négyajtós tanulmányelőd a '90-es évekbőlA motor hőháztartását vizsgálták itt a mérnökök, éppen úgy, mint a raktár másik végében álló, első ránézésre a kémfotósokat megtévesztő Mercedes kupé karosszériát viselő Porschében. Minek? Ő bizony már a 989-es kódnéven érkező négyajtós szedán motorterébe került volna, amely viszont soha sem került szériába – még koncepció formájában sem. 1992-ben végképp eltörölték a projektet és bezúzták a koncepciót. Legalábbis az első hírek erről szóltak, de az Autoweek magazin megcáfolta ezt, igaz, fotót nem tudott közölni. Mi viszont láttunk egy négyajtós koncepciót a hátsó sarokban porosodni, amely megfelelhetett a kor formai követelményeinek – igaz, meglehetősen elnagyolt formában. Bár teljes bizonyosságot erről nem szereztünk, könnyen lehet, hogy a Panamera elődjéről világújdonságként mi rántjuk le a leplet.

A titkos Panamera-előd

Ha már elődökről beszélünk...Ha már Panamera: a Porsche dízelmotoros történelmének is felvettük a fonalát. Sokan nem tudják, de nem csak a Lamborghini dédelget traktoros gyökereket – régebben a zuffenhauseniek is készítettek ilyen munkagépeket, amelyek leginkább könnyű súlyuk okán örvendtek népszerűségnek. Volt itt 822 köbcentis egyhengerestől a 3,3 literes, négyhengeres, léghűtéses dízelmotorig minden – utóbbiból már az ’50-es években 50 lóerőt csikartak ki a mérnökök.

Miközben sok egyedileg erősített vagy éppen sebességi rekord döntésére készített modell mellett vezetett az út (utóbbiak a festés hiány miatti súlycsökkentésről lehetett felismerni), az egyik beugróban különc 996-os kabriót fedeztem fel. Furcsa státusza abból adódott, hogy a végül szériába kerülő vászontetővel szemben ő keménytetős kabrió volt – a kor divatjának megfelelően majdnem ide vezetett a 911 útja, ám feltehetőleg az aránytalanul nagy hátsó puttony miatt végül elvetették a megoldást.

A CC ötletével a Porsche is kacérkodott

Az Így építs szuperautót készlet első elemeiNagyon érdekes volt látni, hogy miként történik egy autó alapjainak kikísérletezése, a mérnökök tudásának gyarapítása. Ezt jó pár szerényen meghúzódó 924-en lehetett lemérni, amelyek között az eredeti koncepcióval ellentétben volt farmotoros, hátsó-, össz-, és elsőkerékhajtású (!) kivitel is, hogy az elmozgás lehetséges útjait vizsgálják. A legnagyobb mosolyt viszont kétségtelenül az a konstelláció csalta arcomra, amelyben néhány műanyag elem között ott volt egy ismerős ülés és kormány. A Carrera GT, a legutolsó kőkemény szuperautó alapjait tervezték így a mérnökök – szó szerint a vezetőfülkétől kiindulva.

A látszat csal: ő az első BoxsterÓrákig lehetne a mesét folytatni, kezdve a versenysport helyszíneken használt apró robogóktól, a megrendelésre gyártott fenntartható autó koncepción át (melynek „rácsos” karosszériája óriási előrelépést hozott a szériaautók rozsdavédelmében is) a kombis jellegű ős-911-ig, ám innentől beszéljenek helyettem a képek.

Amint a múlt csendben porosodó és letakart bástyái között sétálgattam, újra éreztem, hogy elveztem. Ahogy Pandora a szelencéjét, úgy én is az autózás szeretetének még mélyebb bugyrát nyitottam fel magamban. A bátorság sokszor meghozza gyümölcsétAz olajos benzingőz (na, jó, és dízelgőz, no meg az elektronok pattogása) tökéletesen belevéste magát orromba és fülembe. Remélem, a jelen és a jövő is legalább annyi autóipari úttörést hoz majd, mint az elmúlt évtizedek és egyre több különc koncepció lát napvilágot a gazdasági részleg heves tiltakozása ellenére is. A jó megérzések ugyanis tökéletesen ellent tudnak mondani a rációnak és mégis úgy törnek át sokszor az ellentmondó számok hegyén, hogy abból aztán legendák születnek.