Pezseg az élet a BMW háza táján. Alig, hogy lerántották a leplet az 5-ös frissített verziójáról, megérkezett az X5 legújabb generációja, amely miközben akár hétszemélyesre hízott, megkapta a bajorok aktuális csúcstechnikáját.
A jó recept mindig garantált siker - galériaA BMW kimondottan óvatos volt: a megújulásnál nem nyúlt hozzá az X5 alapkoncepciójához. Nem mintha erre szükség lett volna. A sportos SUV (avagy ahogy a gyártó hívja: SAV) kategóriájának legnépszerűbb tagja, amelyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy az első generáció bemutatása óta 1,3 millió példány talált belőle gazdára. A harmadik iteráció a megszokott utat járja, miközben hatékonyabb, dinamikusabb, tágasabb és kényelmesebb is lett.
A változatlan tengelytáv ellenére minden irányban gyarapodott
A külső formajegyek jóformán nem mutatnak újdonságot. A tervezőknek nem volt sok dolguk: a márka jelenlegi formai elemeit kellett csupán összeegyeztetni a jellegzetes felépítéssel. Gyakorlatilag minden megoldást láttunk már a BMW legújabb típusain, amely tekintve azok népszerűségét nem rossz ómen. Emellett a külső variálhatóságát is fokozták, amely különböző csomagok révén variálható lökhárító toldatokat és felniket jelent.
Finom részletek és csúcstechnika belülBelül a tervezők nagy figyelmet fordítottak a rendelkezésre álló tér növelésére, valamint az anyagok minőségének továbbfejlesztésére. A sajtóanyag külön kiemeli az elődnél egyértelműen jobb rugózási komfortot és tágasságot, de egyúttal a használhatóság is sokat javult. Az F15-ös kódjelet viselő újdonság 29 mm-rel hosszabb (4,886 m), 5 mm-rel szélesebb (1,938 m) és 14 mm-rel magasabb (1,762 m), mint az előd. A tengelytáv viszont maradt változatlan: 2933 mm.
Maximális kényelem és hétszemélyes kialakítás - hátul jobban variálhatunk
Immár nem csak előre, de hátra is kérhetünk elektromosan állítható komfortüléseket, de talán még fontosabb, hogy opcionálisan hétüléses kialakítással is elérhetővé válik az X5. Igaz, felnőttek számára maga a gyártó sem ajánlja az itt tartózkodást: a hosszabb utakra maximum 150 centiméteres testmagasságú utasoknak javasolják a leghátsó ülések használatát.
Az alapból 650 literes csomagtartót a 40:20:40-es arányban dönthető középső üléspaddal akár 1,87 köbméterig is növelhetjük – ez 30, illetve 120 literes növekedést jelent az elődhöz képest. Az új generációban is megmaradt a két részben nyitható csomagtartó, melyhez a felső rész elektromos nyitása már szériában jár.
Igény szerint komfortos vagy sportos - galériaAz X5 egyik újdonsága, hogy immár a beszálló 25d motorral hátsókerékhajtással is elérhető. A többi verzióhoz szériában jár a BMW xDrive névvel illetett intelligens összkerékhajtása, amely továbbfejlesztett verzióban, az opcionális adaptív futóművel még jobban együttműködni képes formában elérhető. Utóbbi dinamikus hangolása és aktív stabilizátorai révén a sportos vezetők választása, a kényelmet középpontba helyezők komfortos beállítással is kérhetik az X5-öt, melyhez jár a hátsó tengely légrugózása is. Természetesen az M sportcsomag, így pedig a még fokozottabban sportos beállítás sem marad el – hiába, az X5 terepe elsősorban az országút.
Induláskor 258, 381 vagy 450 lóerővel
A motorpalettán a gyártó aktuális kínálatának ismerői nem találnak nagy újdonságot. Az X5 lemezei alá is bekerült a 4,4 literes, feltöltött V8-as legújabb generációja, amely immár 450 lóerővel és 650 Nm-rel kínozza a nyolcfokozatú, start-stopos automataváltót. Az 50i névvel fémjelzett hajtáslánc kerek 5 másodperces 0-100-as sprinttel ruházza fel a nagytestű mindenest, miközben 10,5 literes vegyes fogyasztása az elődnél 2 teljes literrel kevesebb.
A típus megkapta a háromliteres dízelmotor aktuális változatát is, amely az előd 245 lóerős teljesítményével szemben 258 tagú ménest tud felmutatni, miközben maximális nyomatéka 20 Nm-rel 560-ra emelkedett, amely ráadásul 1500-as fordulattól egészen 3000-ig rendelkezésre áll. Az új X5 xDrive 30d a kötelező 0-100-as sprintet 6,9 másodperc alatt képes letudni (-0,7 s), vegyes fogyasztása pedig 1,2 literes csökkenés után 6,2 l/100 km-ra adódik.
Egyszerre három turbó is dolgozhat benne
Akinek ez is kevés, az már az indulásnál megveheti a márka csúcsdízelével is az X5-öt. Az M50d ugyanúgy háromliteres hengerűrtartalmat hasznosít, ám három turbófeltöltője révén 381 lóerő és 740 Nm nyomaték leadására képes. Ezzel az X5 5,3 szekundumos 0-100-ra képes, miközben fogyasztása a gyári adatok szerint 6,7 l/100 km.
Még az idén 4 új hajtáslánc érkezikAz egyelőre háromtagú kínálat decemberben bővül majd új motorokkal. A 35i szokás szerint 306 lóerőt fog felmutatni, 8,5 l/100 km-es vegyes fogyasztás mellett, miközben a 40d-vel köztes lépcsőt kap a paletta (313 LE, 6,4 l/100 km). A már emlegetett hátsókerékhajtású beszálló modell is a karácsonyfa alá érkezik: a kétliteres, biturbó dízelmotorral érkező típus 218 lóereje a gyáriak szerint visszafogott tempóban 5,6 literes fogyasztásra lesz képes. Némi felár ellenében természetesen összkerékhajtással is elérhető lesz a hangzatos beszálló. Az új motorok mindegyike megfelel már az Euro VI-os károsanyag-kibocsátási normáknak.
Súlyos literekről "szokott le" a generáció-váltással
Az elődnél jóval visszafogottabb fogyasztáshoz az 50-től 160 km/h-ig vitorlázni (azaz a bolygóművet leoldani és a motort alapjáraton „pihentetni”) képes nyolcfokozatú automata, az átlagosan 90 kilogrammal könnyebb önsúly, valamint a kategóriában jónak nevezhető 0,31-es légellenállási együttható is hozzájárult.
Az új X5-höz egyelőre decemberben elérhető lesz a frissített 5-ösben egy hónappal előtte bemutatkozó teljesen önállóan parkoló rendszer, amely mellett korunk minden fontosabb vezetéstechnikai segédrendszerét megtalálhatjuk majd az extralistán. A 360 fokos kamerarendszerének köszönhetően a vezető által kiválasztott parkolóhelyre teljesen önállóan, azaz a vezető közreműködése nélkül lesz képes beparkolni az X5, amely így testvérével együtt egy újabb lépést tesz az önmagát vezető autók felé.
Az extralista finom falatjai mellett nem árt szót ejteni a szériafelszereltségről sem, amely ezúttal nem mondható annyira szerénynek. Alapból jár majd az X5-höz a kétzónás automata klíma, a Bluetooth-os kihangosító és az automatikusan sötétedő belső tükör, de a navigációért – amely immár érintőfelülettel rendelkező forgókapcsolóval vezérelhető – ezúttal is borsos felárat kell fizetnünk.
Az ősszel már élőben is szemezhetünk vele
A harmadik generációjába lépő X5 továbbra is a BMW amerikai Spartanburgba telepített gyárában készül majd az X3, a hamarosan szintén megújuló X6, valamint a rövidesen érkező X4 mellett. Az első példányok Európában a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkoznak be, majd pedig november végén érkeznek a hazai kereskedésekbe.