Az emberiség történetében fontos szerepet kap a versengés: ki ejti el a legnagyobb mamutot, ki hódítja meg a legtöbb országot, ki futja le leggyorsabban a száz métert – mind olyan kérdés, aminél a végrehajtó személye mellett fontos a dátum és az elért eredmény értéke is. Autós magazinként most a járművek hajtására használt motorok legnagyobbikait gyűjtöttük egy csokorba. Nem ígérjük, hogy csak klasszikus autókat mutatunk be, de azt igen, hogy a cikk végén meglepetés várja a kitartó olvasót.
19. Bugatti Chiron: 8,0 liter
Bugatti Chiron 7993 köbcentis W16-os motorral
Válogatásunk első tagja már sejteti, mire számíthatunk a későbbiekben: napjaikban nem kapható nagyobb motorral szerelt szériagyártmányú személyautó. Négy turbó lélegezteti a Bugatti Chiron 7993 köbcentiméteres W16-os motorját, teljesítményét 1500 lóerő körülire becsülhetjük. A Veyronba épített 1001 lóerős verzióhoz képest jelentős a teljesítménytöbblet, így meg kell hajolnunk a fejlesztőmérnökök tudása előtt.
18. Dodge Viper: 8,4 liter
A Dodge Viper V10-es blokkja 8,4 literes lökettérfogatával a világ legnagyobb modern sorozatgyártású motorja volt egészen 2017-ig. Akkor álltak le a 654 lóerős típus gyártásával. Eredetileg 8,0 literes változatban kezdődött a pályafutása – a méretnövekedéssel tovább javult az autó rugalmassága. Teljesítménye messze elmarad a Bugattitól, de nem is lenne igazságos az amerikai izomautó szívó motorját összehasonlítani a négyturbós szörnyeteggel.
17. Bugatti Royale: 12,7 liter
Nagyjából évente egy készült a Bugatti Royale-ból, a gyakorlatilag „hengerenként 1,6-os” motorral szerelt luxusautóból. A nagy gazdasági világválság idején (1927 és 1933 között) gyártott jármű nem lett túl sikeres, hiszen rendkívül magas árát csak kevesek tudták kifizetni. Vásárlói elsősorban nem is cégvezetők, hanem uralkodók voltak. A 12,7 literes nyolchengeres motorok mai szemmel elképzelhetetlen módon születtek újjá: a kasztniból kivéve több példány is vonatok erőforrásaként szolgált, egészen az 1950-es évek végéig használták őket Franciaországban.
16. Weineck Cobra: 12,8 liter
12,8 literes a Weineck Cobra V8-asa
A német Weineck cég híres a különösen nagy motorok iránti rajongásáról. Talán legismertebb művük egy AC Cobra átépítése: nagyjából 12,8 literes (780 köbhüvelykes) V8-ast szereltek a járműbe. A modell állítólag 4,9 másodperces gyorsulásra képes a nagyjából 1100 lóerős erőforrás segítségével: 0-ról 200-ra.
15. Pierce-Arrow Model 66 és Peerless Model 60: 13,5 liter
13,5 literes a hathengeres Pierce-Arrow
Az amerikai autóipar hőskorában három sikeres gyártó neve is "p" betűvel kezdődött. A Packard nevéhez fűződik az első személyautóba szerelt V12-es motor kifejlesztése. A Pierce-Arrow és a Peerless kicsit más irányt választott: erőforrásaik csupán hathengeresek voltak – viszont 13,5 literes méretüket azóta se szárnyalta túl egyetlen szériamodell sem. Alacsony fordulatszámnál is elképesztően nyomatékosnak bizonyult a hajtómű, nem is meglepő, hogy sofőrjeik alapvetően csak a legfelső fokozatot használták. Az első világháború előtt gyártott típusok neve: Pierce-Arrow Model 66 és Peerless Model 60.
14. Cadillac Sixteen: 13,6 liter
16 hengerből 13,6 liter: ez a Cadillac Sixteen
Mindössze egyetlen példány készült eme különleges Cadillacből. A V16-os motor mérete 13,6 liter, és a GM LS jelölésű motorcsaládja alapján fejlesztették ki. Sajnos csalódniuk kellett az 1000 lóerős teljesítmény kipróbálására vágyakozóknak: a Sixteen örökké tanulmány maradt, sosem készült belőle szériakivitel. A korunkat jellemző méretcsökkentési hullám közepette nem is reménykedünk hasonló méretű erőforrás megjelenésében.
13. Scania 730 S: 16,4 liter
A haszongépjárműveknél is folyamatos a fejlődés. Az egyre hatékonyabbá váló motorok némi méretcsökkentést hoztak a kamionok világába is. Nem minden esetben fontos azonban az utolsó kilogrammok lefaragása – ezért láthatunk még napjainkban is V8-as motorral szerelt Scaniákat Európa útjain. A svéd gyártó csúcsmodelljét 730 lóerős 16,4 literes motorja hajtja. Érdekesség, hogy létezik egy minimálisan kisebb (16,3 literes) blokk a gyártónál, ami 650 és 520 lóerős változatban is készül. Az alacsonyabb teljesítményszint bőven elérhető lenne hathengeres erőforrás bevetésével, de mint tudjuk: a V8 a pokolban is V8.
12. Godfather: 16,5 liter
Sonny Leonard és a 16,5 literes "Keresztapa"
A Chevrolet Big Block sem volt éppen fűnyírómotor a maga 5,7 literes nagyságával, a GM konstrukciójából kifejlesztett Godfather erőforrás viszont méretével átlépte az 1000 köbhüvelykes méretet is. A 16,5 literes egység fő bevetési területe a gyorsulási versenyek világa. Turbó vagy kompresszor nélkül is 2100 lóerős teljesítményűnek mérték a Sonny Leonard nevéhez fűződő blokkot.
11. Christie: 19,9 liter
Christie 19,9 literes négyhengerese
Alig néhány gyűszűnyi hiányzott a 20 literhez: John Walter Christie mindössze négy hengerrel hozta össze a nagydíjak történelmében rekordot jelentő lökettérfogatot. Az 1907-es Francia Grand Prix-re épített jármű ráadásul elsőkerékhajtású volt – alkotóját valószínűleg nem hatották meg a hajtási befolyások. Sajnos mindössze négy kör után megadta magát a technika, így Christie szomorúan hajózhatott vissza New Jersey-be.
10. Blitzen Benz: 21,5 liter
Christian Lautenschlager nyerte az 1908-as Francia Nagydíjat. Az akkori versenyautót alapul véve a következő évre hat példánnyal készült a Benz, az eredeti 15,1 literes motorok méretét egészen 21,5 literesre növelték. A Blitzen Benz tartotta a szárazföldi sebesség rekordját, így egy darabig a Föld leggyorsabb autója cím büszke birtokosa is volt. Tervezésekor a legnagyobb csúcssebesség elérését tartották szem előtt, de nem vallott szégyen a versenypályák kanyarjaiban sem. A modell bő 200 lóerős teljesítménye 228 km/h-s sebességig tudta gyorsítani a versenyautót.
9. Sunbeam 1000hp: 2 x 22,4 liter
A repülőgépmotoros Sunbeam 1000hp sebességi rekorder volt
A Mystery néven is emlegetett Sunbeam már csak félig autó: 22,4 literes hajtóműve ugyanis a gyár egy másik csarnokából került a járműbe. A Matabele motor eredetileg repülőgépekben szolgált. És nem végeztek fél munkát: rögtön két egységet is elrejtettek a karosszéria alatt. Nevével ellentétben „mindössze” 900 lóerő körüli teljesítményre volt képes. Viszont az 1927-es rekorddöntés így is imponáló volt: 327 km/órás átlagsebességével majdnem 50 km/órával múlta felül az addigi csúcstartót (aki szintén szerepel a válogatásban).
8. Golden Arrow: 23,9 liter
Majdnem 24 literes volt az Arany Nyíl motorja
A Sunbeam után szintet lépett a Golden Arrow: egyetlen (igaz, 23,9 literes) motorjából legalább annyi erőt préseltek ki, mint a kétmotoros Mystery-ből. 1929-ben már a 370 km/órát is meghaladta a hivatalosan mért sebesség, így a Napier Lion-motoros csoda vehette át a szárazföldi sebességrekorder címet – a motor mellett ne feledkezzünk meg az „Arany Nyíl” aerodinamikus kialakítású karosszériájáról sem.
7. Babs: 27,0 liter
27-literes szörny volt az aranyos nevű Babs
Count Louis Zborowski több járművének meghajtását is repülőgép-motorra bízta. A Higham Special sorban a negyedik és a legnagyobb motorral szerelt modellje volt: a V12-es Liberty 27,0 literes méretével igencsak impozáns hatást keltett. Zborowski sajnos versenyzés közben életét vesztette, a Higham így JG Parry Thomas tulajdonába került. Az időközben Babs névre átkeresztelt gépen reszelgetett kicsit, és majdnem 273 km/órával futott rekordot – igen, ezt az 1926-os eredményt múlta felül egy évvel később a fent említett Mystery.
6. Fiat S76: 28,3 liter
Fiat a Blitzen-Benz ellen: 28,3 literrel támadta a csúcsot az S76
A Blitzen Benz eredményei nagy hatással voltak az európai autógyártókra. A Fiat is elirigyelte a németek sikereit, válaszul pedig megalkotta az S76-ost – a Torinói Szörnyből két példányt gyártottak le 1910-ben. Megközelítőleg 7,1 literes hengereiről azt híresztelték, hogy léghajók motorjából kölcsönözték. Valójában direkt az autó számára tervezték az összesen 28,3 literes űrtartalmú egységet. A sebessége alkalmas lett volna a rekorddöntése, azonban az előírt egy órán belül egyetlen alkalommal sem tudta két irányban teljesíteni a mért szakaszt. Bár egy időben mindkét autó eltűnt a rajongók szeme elől, Duncan Pittaway előkerítette az egyik autó alvázát, beépítette a másik jármű motorját, és még versenyzett is az így létrehozott öszvérrel.
5. Bluebird: 37,0 liter
Többszörös rekorder a 37-literes motorral szerelt Bluebird
Repülőmotorként kezdte, nagysebességű hajókban is megtalálhattuk, híressé azonban a szárazföldi rekorder Bluebirdbe építés tette; mi az? Ha ezt a kérdést kapjuk egy kvízműsorban, a Rolls-Royce 37-literes kompresszoros R motorja a helyes megoldás. 2300 lóerő fölötti maximális teljesítménnyel érte el 1933 februárjában a rekordot jelentő 437 km/órás sebességet Sir Malcolm Campbell-lel a fedélzetén. Még két alkalommal sikerült növelni a sebességen: 1935 márciusában 444 km/óra, öt hónappal később pedig már 483 km/óra jelentette a rekordot. Mivel ez utóbbi érték a 300 mérföldes álomhatár áttörését jelentette, az autót tulajdonosa elégedetten visszavonultatta.
4. Packard-Bentley (‘Mavis’): 41,8 liter
Kerekítéssel 42 literes Chris Williams büszeksége
Chris Williams számára a 24-literes Napier-Bentley sem volt elég nagy. Bár autója igazi közönségkedvenc volt a veteránautós eseményeken, ő valami különlegesebbre (és persze nagyobbra) vágyott: 41,8 literes V12-es Packard 4M-2500-as motort épített egy 1930-as Bentley karosszériájába. A második világháborúban torpedónaszádok hajtóműjeként használt 1500 lóerő körüli teljesítményre képes egységgel szerelt autó talán végre elégedetté teszi megalomániás tulajdonosát.
3. Brutus: 46,9 liter
Brutus 46,9 literesre sikerült
Válogatásunk dobogójához repülőgép-hajtóműre volt szükség: a háború előtti időkből származó American LeFrance adta az alapot a 46,9 literes BMW VI motornak. A bajor gyártó első V12-es motorja a sűrítési arány függvényében különböző teljesítményű változatokban volt elérhető. Készült belőle egy kísérleti vasúti jármű propeller hajtással, ami a legalább 600 lóerős erőforrás segítségével közel 230 km/órás sebességre volt képes.
2. Caterpillar 797F: 106 liter
Tekintélyes 106 literes... nem az üzemanyagtartály, a hengerek térfogata: Caterpillar 797F
Kezdjük a nyers számokkal: húsz henger, 106 literes teljes lökettérfogat, 4000 lóerő körüli csúcsteljesítmény és nagyságrendileg 22 ezer Nm forgatónyomaték– ezek a Caterpillar 787F ismérvei. A hasonló méretű bányagépekben a motor jellemzően a villanymotor számára állít elő energiát, de nem ennél a modellnél: itt a motor maga a hajtómű, a hátsó kerekekhez hétfokozatú automata váltón keresztül jut el az erő.
1. MAN B&W 11G95ME-C9.5: 26.977 liter
Kakukktojás az abszolút rekorder: az MSC Jade konténerszállítót egy szűk 27 köbméteres MAN egység hajtja meg
Utolsó versenyzőnk jelenti a non plus ultrát (és kicsit talán csaltunk). A felsorolás többi résztvevője összesen nem éri el az 500 liternyi térfogatot, de a hajózás világában ekkora méret még csak a robogók szintjét jelentené. Több forrás szerint is a világ legnagyobbika a Wärtsilä-Sulzer RTA96-C – 25,3 köbméteres motorjánál azonban találunk még nagyobbat, ez pedig az MAN B&W 11G95ME-C9.5. A német gyártó specifikációja 26.977 literesnek adja meg a méretét. Egy majdnem húszezer konténernyi kapacitású, 18 csomós utazósebességű apróság meghajtására használják: a svájci-olasz társulás MSC Jade nevű óceánjárója 398 méteres hosszával impozáns méretű ugyan, de a 400 méteres rekordot nem éri el.