Az Opel hazai importőrének köszönhetően a hét közepén egy meglehetősen exkluzív beszélgetés résztvevői lehettünk néhány hazai kollégával egyetemben: Magyarországra látogatott tárgyalni Peter Christian Kuespert, a márka értékesítési igazgatója, aki számos érdekes információt osztott meg velünk a márka európai jövőjével kapcsolatban.
Az Opel jó néhány nehéz évet követően igazán jó útra tért az eladások és a fontos számok tekintetében, s például 11 országban jelentős növekedést könyvelhetett el a márka. A gyártó összes modellje komoly sikereket könyvelhetett el, s meglepő, hogy a résmodellek (mint például a Mokka, a Meriva vagy az Adam) is kiválóan teljesítenek, persze elsősorban Nyugat-Európában – a kelet-európai piac elsősorban a hagyományos kategóriákba sorolható típusokat részesíti előnyben. Annak ellenére, hogy két óriási piacon, Oroszországban és Törökországban (elsősorban a viszályos politikai helyzetek végett) nehéz dolga van a márkának, jelentős fejlődést várnak a szakemberek, akik 2016-ra teszik a várható fordulatot, amikor is véleményük, pontosabban reményeik szerint egyértelműen profitot fog termelni a villámos márka, ezt követően pedig hosszú távon kívánják fenntartani a sikeres állapotot.
Peter Christian Küspert, az Opel értékesítési igazgatója - a márka jövőjéről beszélgettünk
Ehhez persze elengedhetetlen a folyamatos kemény munka, a tervek szerint azonban ezzel nem lesz baj. Két fontos alappillére lesz az Opel feltámadásának: az egyik, hogy a vezetőség pontosan definiálta azokat a szempontokat, amelyek az Opelt Opellé teszik, s amitől a fejlesztések során nem térhetnek el a tervezők. Itt a hangsúly egyrészt az egyedi és azonnal felismerhető külső-belső formaterven van, másrészt pedig az úgynevezett „german engineering” megfogalmazáson, ami magyarul egyszerűen csak klasszikus német iskola szerinti tervezést jelent. A feltámadás második, talán még fontosabb alappillére a várható modelldömping.
Hogy miről is van szó? Peter Christian Küspert szerint a 2014-2018 közötti intervallumban nem kevesebb, mint 27 (!) új modellről, ami 4 év alatt hihetetlenül soknak számít. Persze ez a szám tartalmazza a már meglévő típusokból kialakított egyéb változatokat is (például az Adam crossover változatát, a divatos Rocks-ot), továbbá jelentős részét modellfrissítések fogják adni, de az elkövetkező években szép számban számíthatunk vadonatúj típusok megjelenésére is. Ilyen például a nemrégiben bejelentett új Corsa, vagy a rövidesen piacra lépő, teljesen áttervezett Astra-család, ami már javában tesztköreit futja. A szakértő elmondta, hogy például a VW-csoporthoz hasonlóan az Opel is moduláris platformokkal fog dolgozni a jövőben, ami mind költségszempontból, mind pedig a modellciklusok felgyorsításának tekintetében fontos változtatás.
Igazi újdonságdömpingre számíthatunk - a képen az új Corsa
A modellpaletta felfrissülésében fontos szerepet játszanak az új erőforrások is, ha pedig új motorok, akkor nem lehet nem megemlíteni a hazai, szentgotthárdi motorgyárat, ahol óriási fejlesztéseket eszközölt a márka, és amelynek stratégiai szerepe egyre fontosabb lesz az elkövetkező években. Hogy is ne lenne, hiszen az Opel európai motorkínálatának gerincét az új 1,6 literes benzines és dízel, valamint a rövidesen a kínálatba érkező 1-1,2 literes motorok adják és fogják adni. Mind a magyarországi vezetőség, mind pedig az Opel értékesítési vezetője büszke a szentgotthárdi gyár teljesítményére, ahol a jövő évben a tervek szerint már az 500 ezret is meghaladja a legyártott motorok száma, s ez a szám 2016-ra megközelítheti az egymilliót. A 27 új modell mellett egyébként a motorok száma is hasonló dinamikával gyarapodik, az ígéretek szerint ugyanis 2014-2018 között 17 új motor gyarapítja a listát.
Az értékesítési igazgató tartogatott számunkra egy abszolút naprakész újdonságot is, amire az új stratégia keretében volt szükség: az európai cégcsoport (beleértve az egyéb márkákat is, például a Cadillac-et) mostantól Opel Group néven fut, a korábbi GME elnevezéssel ellentétben. Különben nem csak a név változott, hanem az Opelnek a struktúrája is: teljesen új például a számlázás. Mostantól az Adam Opel AG számláz az Opel Group számára, az Opel Group pedig továbbszámláz a különféle országok importőreinek, így a jövőben az Adam Opel AG sokkal komolyabb szerepet kap a pénzek mozgásában.
A szentgotthárdi Flex-üzem nagy szerepet játszik a növekedésben
Megtudtuk azt is, hogy prémium modellekre hiába is számítunk, az Opel nem tervez ilyeneket piacra dobni, a márka marad a jól bevált értékeknél és célcsoportnál. Azonban a prémium szegmensben a vezetőség meg fogja erősíteni a Cadillac európai szerepét, és reményeink szerint hazánkban is (újra) megjelenik a márka, amelynek Európában biztosan jót fog tenni a dízelmotorok megjelenése. Az Európából kivonuló Chevrolet palettáját azonban sajnos nem tervezi pótolni az Opel, így nem fogunk találkozni úgynevezett „budget” Opelekkel. A gyáriak arra számítanak, hogy a korábbi Chevrolet vásárlóknak egy kisebb részét – akik mindenképp alacsonyabb áron tudnak csak autót vásárolni – elveszítik, azonban a korábbi ügyfelek többsége várakozásaik szerint átpártol majd az Opelhez, tovább növelve a márka eladásait.
Egy olcsóbb Opel azonban rövidesen megjelenik a palettán: hamarosan érkezik a villámosok városi kisautója, kizárólag 5 ajtóval és friss padlólemezzel. A kínálat másik felén számíthatunk további rétegmodellek megjelenésére (például Monza sportkupé), amelyek amolyan presztízsnövelő szerepet kapnak, és ugyanezt hivatott majd képviselni a márka motorsportba való visszatérése. Ezzel kapcsolatban pontosabb információkkal nem rendelkezünk, de annyi bizonyos, hogy az Opel visszatér a versenypályákra. Mindemellett legalább ilyen fontos, hogy az Ampera sem marad utód nélkül, s bár az Opel következő teljesen elektromos típusa nem az Ampera egyenes ágú leszármazottja lesz, szomorkodásunkra nincs okunk, ugyanis sokkal „Európa-közelibb” megoldásra számíthatunk.
Számos újdonságot hoz majd a jövő
Mi mindenesetre bízunk benne, hogy az Opel pozitív kilátásai és tervei tényleg valóra válnak, amiben bizony a magyar piac is szerepet vállal. Igaz, hogy globális szinten szinte hibaszázaléknak számít hazánk eredménye, azonban a magunk szintén a márka forgalmazója igazán büszke lehet az Opel szereplésére: az első félévben több mint ötezer autó talált gazdára, ami azt jelenti, hogy közel 500 darabbal vezeti a listát a villámos cég, s az előző év hasonló időszakához képest ez a darabszám (összesítve a személy- és kishaszon-piacot) mintegy 68 százalékos (!) növekedést jelent, ami bőven túlteljesíti az egyébként szépen fejlődő (+26 százalék) magyarországi összeladásokat.