Mindenki tudja, hogy a fék kifogástalan működésén a közlekedésben résztvevők élete is múlhat! Csakis megfelelően funkcionáló fékalkatrészekkel lehet teljes biztonsággal közlekedni. Most pedig, így az őszbe lépve, illetve tél előtt még inkább fontos odafigyelni az állapotukra: a látási viszonyok rosszabbodnak, csapadékosabbá válik az időjárás, bármikor szükség lehet egy hirtelen fékezésre és a jó fékteljesítményre.

Túl kevés figyelmet kap a fékrendszer

A különböző fékalkatrészek, mint például a fékbetét, féktárcsa, fékcső, féknyereg, fékpedál, stb., sajnos túl kevés figyelmet kapnak az autó-tulajdonosoktól. A legtöbben csak akkor vesznek róluk tudomást, ha már gond van velük, vagy épp, ha sürgőssé válik a fékolaj cseréje – holott nem csak ilyenkor kell foglalkozni velük! Egy kis odafigyeléssel meghosszabbíthatjuk a fékrendszer élettartamát, annak állapota ugyanis nem csupán az alkatrészek minőségétől, de a sofőr vezetési stílusától is jelentős mértékben függ. A motorfék következetes alkalmazásával, vagy egy adott helyzetben a fékpedál folyamatos nyomása helyett szakaszos fékezéssel például jelentősen lassíthatjuk a féktárcsa és a fékbetét kopását. Persze ez nem jelenti azt, hogy pusztán odafigyeléssel örök életűek lesznek fék alkatrészek; mindenképp érdemes a kötelező szervizek alkalmával ellenőriztetni a teljes rendszert. Megéri rászánni a pénzt az átvizsgáltatására, hiszen sokkal mélyebbre nyúlhatunk a pénztárcánkban, ha esetleg utólag kell majd egy komolyabb meghibásodást helyrehozni; de ha nem szeretne erre költeni, otthon is átvizsgálhatja a fékrendszert.

Nem mindegy, hogyan tapossa a féket

Amennyiben kellő figyelmet fordít a fékek optimális használatára, akkor jelentős kilométerekkel növelheti meg a fékalkatrészek élettartamát. Nem csak a pénztárcáját kímélheti ezzel, de a környezetet is, tekintettel arra, hogy nem túl környezetbarát az alkatrészek gyártása. Kevésbé kopik a fék, ha nem nyomja tövig a lehető legtovább a gázpedált, hanem lehetőleg időben fékezve inkább hagyja, hogy a motorfék is dolgozzon. Azzal is sokat segíthet, ha a folyamatos fékezés helyett inkább a szakaszos módszert választja – két fékezés között ugyanis kicsit le tud hűlni a rendszer, így nem amortizálódik olyan gyorsan. Továbbá ne bánjon úgy autójával, mint egy málhás szamárral: ha túlpakolja az autót vagy a rákapcsolt utánfutót, esetleg mindeközben még a tempót is fokozza, akkor túlterheli a féket, ami a vártnál sokkal gyorsabb kopást eredményez. Ez a mozgási energiával magyarázható: minél nagyobb a tömeg, annál nagyobb terhelésnek van kitéve a fékrendszer. Ugyanez igaz a nem megfelelően megválasztott sebességre is: ha például egy lakóövezetben a megengedett 30 km/h helyett 60 km/h-val haladunk, akkor négyszer akkora fékerőre van szükség az autó megállításához, mint az első esetben – tehát annál tovább hatványozódik a szükséges fékerő nagysága, minél gyorsabban közlekedünk.

Defenzív, nyugodt vezetési stílussal és technikás fékezéssel jelentős mértékben meghosszabbíthatjuk a fékrendszer élettartamát (is)

Egy szó, mint száz, helyesen megválasztott vezetési stílussal jelentős mértékben lelassíthatjuk a fékrendszer amortizálódását. Persze egyszer így is eljár a rendszer felett az idő. A kellő módszereket alkalmazva és a fenti tanácsokat betartva azonban a féktárcsák például akár 100-150 ezer kilométert, míg a fékbetétek akár 50-80 ezer kilométert is kibírhatnak!

Otthon is megpróbálkozhat a fék karbantartásával

A fékrendszer elkopott, meghibásodott alkatrészeit otthon is kicserélheti, amennyiben kellő affinitást érez magában a szereléshez, ám ezt követően mindenképpen ajánlott fékhatás mérésre vinni az autót. Fék mechanika alkatrészeket manapság már a legtöbb online autóalkatrész boltban lehet kapni. Érdemes alvázszám alapján ajánlatot kérni, egy adott, ugyanolyan motorral rendelkező modellt ugyanis többfajta fékbetéttel és féktárcsával szerelhettek, illetve szerelhetnek a gyártáskor.

Amennyiben vásárlás előtt áll, érdemes a Kovács Autó weboldalára ellátogatnia, ahol a nagy cégtörténettel büszkélkedő webáruház egy jól strukturált keresővel várja Önt. Itt gyorsan és könnyen kiválaszthatja a megfelelő fékalkatrészeket, és ha nem teljesen biztos a kellő méretben, akkor a munkatársak alvázszám alapján készséggel segítenek Önnek az autójához megfelelő fékalkatrészek kiválasztásában. Érdemes minden évben legalább egyszer átvizsgálnia vagy átvizsgáltatnia a fékbetétek, féktárcsák és -dobok állapotát; ehhez elegendő egy minimális megbontás, de lehet, hogy még egy gyors szemrevételezés is. Ennek során érdemes azt is megnézni, hogy nincs-e valamiféle szivárgás a munkahengereknél. Ha túlkopottnak tűnnek a fékbetétek, akkor mindenképp rá kell nézni a tárcsák, dobok állapotára, vastagságára is. A fékbetétek cseréjével egyidejűleg a féktárcsát is szabályozni vagy cserélni szokták, aminek oka, hogy az egyenetlen súrlódó felülettel érintkező új fékbetéteknek akár 40 százalékkal is csökkenhet az élettartama, a teljes bekopásig ráadásul még a fékhatás is romlik. A fékcsövekre is külön figyelmet kell szentelni az átvizsgálások során, a fém alkatrészeket ugyanis folyamatosan veszélyezteti a korrózió, a hajlékonyabb és rugalmasabb gumi elemek pedig elkophatnak, kirepedezhetnek a sűrű igénybevételtől.

Az autók műszaki állapotát tekintve nincs fontosabb a megbízhatóan és tökéletesen működő fékberendezésnél

Végül nem marad más hátra, mint a keréktárcsákon esetlegesen megjelenő fékpor eltávolítása. Ne ijedjen meg tőle, ha ilyet lát, ez teljesen normális. Ám a fékportól rendszeresen meg kell tisztítani a felnit annak érdekében, hogy az ne égjen bele – mert ha ez megtörténik, akkor bizony már késő bánat.