Szokásunkhoz híven - az idei évben egészen pontosan immár ötödik alkalommal -. kihirdettük az Autó Pult Év Autóit. Ahogy az elmúlt években, a 2014-es Autó Pult Év Autója választáson is kilenc kategóriában hirdettük ki a dobogósokat, a kategória-győztesekből pedig Olvasóink választhatták ki szavazásunk során a legjobbak legjobbját, vagyis az Autó Pult 2014-es Év Autóját.
Mi pedig csak annyit fűznénk hozzá a kialakult eredményhez, hogy idén is igazán büszkék vagyunk Olvasóinkra. Végül szoros mérkőzésben, de a szavazatok mintegy 18 százalékát elhódítva állhatott fel a képzeletbeli dobogó első helyére a Volvo új sikervárományos luxusterepese, a második generációs XC90. A svédek akár hétüléses zászlóshajója – amelyről részletesen ide kattintva olvashatnak – óriási fejlődésen ment keresztül, és minden területen a kategória legjobbjai közé sorolható. És annak ellenére, hogy vezetni csak néhány hónapon belül lesz alkalmunk az igencsak lassan piacra érkező autót, az üléspróbák, valamint külföldi vélemények alapján kijelenthetjük, hogy a szegmens talán legkiegyensúlyozottabb típusához van szerencsénk, ami az emberek számára jóval szimpatikusabb a legtöbb prémium kategóriatársnál, ráadásul immár innovációban is kiemelkedően magas szintet hoz.
A képzeletbeli dobogó második fokára is egy sikermodell állhatott fel, ami nemcsak Olvasóinknál, hanem a COTY-féle Év Autója választáson is elsöprő sikert aratott: a vadonatúj Volkswagen Passatról van szó, amit a COTY az Év Autójának választott idén. Nem kérdés, a végtelenül kiegyensúlyozott német abszolút megérdemli helyezését, s a szavazatok alapján csupán két százalékkal maradt le a Volvo luxusterepesétől.
A bronzérmes a ’Zöld-innováció’ kategória győztese, a Toyota Mirai lett a szavazatok 14,5 százalékát elhódítva, a Mirai sikere pedig hűen jelzi, hogy Olvasóink nem csak objektívek, de gondolkodásuk környezettudatos és díjazzák a csúcstechnikát. Minden elismerésünk a Toyotáé, hogy 2015-ben piacra dobta a jövő egyik titkos alternatív hajtásrendszerét: a Miraiba Hidrogént kell tankolni, az üzemanyagcellás elven működő típus pedig a Hidrogénből elektromos áramot termel, így a közvetlen hajtást végül elektromotorok végzik. Vajon a Toyota ismét felforgatja a világot, akárcsak ’97-ben, a hibridtechnika szériagyártásba küldésével (Prius első generációjára gondoljunk)? Elképzelhető, hogy igen.
A negyedik helyért óriási küzdelem folyt, de a zseniális Mazda MX-5 és a hazai gyártású, kiválóan teljesítő Suzuki Vitara közül végül a japán roadster került ki győztesen – előbbi 13,9, utóbbi pedig 13,5 százalékos ’részesedéssel’. Olvasóink értékelése alapján a továbbiakban a sorrend a következőképp alakult: BMW i8 (12,6 százalék), majd kissé lemaradva az Év vételét jelentő Nissan Qashqai 1.5 dCi (6,7 %), végül pedig érdekes módon a Porsche Cayman GT4, ami a piac egyik legjobban vezethető és legmókásabb négykerekűje (5,4 %). Az eredmények alapján úgy néz ki, hogy Olvasóink jobban kedvelik a praktikus családi autókat, valamint jobban díjazzák a technikai innovációkat a páratlan vezetési élményt kínáló, villámgyors, azonban nem éppen család-kompatibilis és egyben elérhetetlen sportautóknál.
A következőkben felelevenítjük az Autó Pult 2014-es Év Autója választásának kategóriagyőzteseit, dobogósait:
1; Élménydús autók 10 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Mazda MX-5
A negyedik helyért óriási küzdelem folyt, de a zseniális Mazda MX-5 és a hazai gyártású, kiválóan teljesítő Suzuki Vitara közül végül a japán roadster került ki győztesen – előbbi 13,9, utóbbi pedig 13,5 százalékos ’részesedéssel’. Olvasóink értékelése alapján a továbbiakban a sorrend a következőképp alakult: BMW i8 (12,6 százalék), majd kissé lemaradva az Év vételét jelentő Nissan Qashqai 1.5 dCi (6,7 %), végül pedig érdekes módon a Porsche Cayman GT4, ami a piac egyik legjobban vezethető és legmókásabb négykerekűje (5,4 %). Az eredmények alapján úgy néz ki, hogy Olvasóink jobban kedvelik a praktikus családi autókat, valamint jobban díjazzák a technikai innovációkat a páratlan vezetési élményt kínáló, villámgyors, azonban nem éppen család-kompatibilis és egyben elérhetetlen sportautóknál.
A következőkben felelevenítjük az Autó Pult 2014-es Év Autója választásának kategóriagyőzteseit, dobogósait:
1; Élménydús autók 10 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Mazda MX-5
A Mazda mérnökei a vadonatúj MX-5 kapcsán ezúttal is becsülettel kitettek magukért: a luxust egyre inkább előtérbe helyező trendekkel ellentétben a japánok a színtiszta vezetési élményt célozták meg a negyedik generációval, aminek debütálása nem mellesleg a típus 25. születésnapjának évében történt. Az 'ND' visszatért a gyökerekhez, ami azt jelenti, hogy jóval kisebb és közel 100 kilóval könnyebb lett elődjénél - az alapmodell így üresen alig egy tonnát nyom. A recept pedig a régi: kézi mozgatású, könnyű vászontető, merev karosszéria, hosszirányban elhelyezett 4-hengeres szívómotorok (ezúttal 1,5- és 2-literes teljesítménnyel), szuper kézi váltó, hátsókerékhajtás, és élmény minden mennyiségben. Mi még nem vezethettük az elérhető árú roadstert, de a külföldi kollégák szerint még a 131 lóerős alapmotorral is rendkívül mókás a könnyű jószág. Egyszerűen telitalálat az MX-5, s hálásak vagyunk, hogy a mai világban egy ilyen őszinte játékszert kaptunk a Mazdától. Az ár még nem ismert, de várhatóan még a csúcsmodell is bőven befér 9 millió alá, az alapár pedig 6-6,5 millió forint körül várható.
2. helyezett: MINI Cooper S 5 ajtós
A kis MINI-kre jellemző kivételes vezetési élmény végre praktikusabb formában is elérhető: nagy húzás volt a BMW részéről a vadonatúj 5-ajtós MINI bemutatása, ami formailag a klasszikus 3-ajtós kivitelt idézi (vagyis nem csúnyították el úgy, mint korábban a Clubman-t), viszont némileg megnyújtották a tervezők, a plusz két ajtó pedig aranyat ér. Az immár négy méter hosszú kisautó nem csak nagyobb hátsó teret, 4- helyett papíron 5-ülést és plusz két ajtót, de nagyobb csomagtartót kínál, így pedig nagyjából hozza a hasonló méretű modellek praktikumát és használhatóságát. Az élmény pedig cseppet sem csorbult: ugyanolyan jó vezetni, mint a kistestvért, sőt, a hosszabb tengelytáv miatt kanyarban még stabilabb lett. A mi ajánlásunk a 192 lóerős, benzines Cooper S kivitel, aminek felára nem eltúlzott (5 ajtóval az alapár 6,78 millió), s a BMW-féle 2-literes négyhengeres turbómotor valóban bivalyerős, visszafogott étvágy és szuper hangélmény mellett. Higgyék el, remek móka!
3. helyezett: BMW 218i Cabrio
Már 10 millió forint alatt, pontosabban 'már' 9,2 milliótól megadatik egy négyszemélyes, nyitható tetejű BMW birtoklásának élménye. Ráadásul a 2-es sorozat tavaly bemutatott Cabrio kivitele a következő generációval ellentétben még a márka klasszikus értékeit hordozza magán, vagyis hátsókerékhajtású. 10 millió alatt nem meglepő módon csak az alapkivitelt, vagyis a 218i változatot tudhatjuk magunkénak. S hogy mi benne a különleges? Az, hogy immár a márka új 1,5 literes, 3-hengeres benzines turbómotorja hajtja, ami 136 lóerőt és 220 Nm-t állít csatasorba. A százas sprintet alig több mint 9 szekundum alatt abszolválja a belépő erőforrással a bajor négyüléses, végsebessége közel 210 km/h, vegyes gyári fogyasztása pedig csupán 5,5 l/100 km - vagyis a kellemes kabriózáshoz ereje bőven elég, s nem is szomjas. A kellemes, fordulaton morgós 3-hengeres orgánum hab a tortán, és ne feledjük, hogy rengeteg tartalék van a motorban: az i8-ban például kissé átalakítva 231 lóerőt tud. Aki ragaszkodik a legalább 4 hengerhez, 1 millióval drágábban beülhet a 2-literes, 184 lovas, négyhengeres 220i-be, míg a 326 lovas M235i Cabrio igazi ínyencdarab - a következő kategóriában is épphogy lecsúszott a dobogóról...
2; Élménydús autók 10 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: BMW i8
Kijelenthetjük, hogy a bajorok az i8 benzines-elektromos hibrid sportautóval bőven megelőzték korunkat, s 2014-ben piacra dobták a jövő sportautóját. Annyira bonyolult az i8 technikája, hogy már pusztán az is csodaszámba megy, hogy működik. Márpedig működik, méghozzá nem is akárhogy! Nemrégiben hosszasan tesztelhettük a jövőbe mutató gépet, ami egyszerűen mindenkit lehengerelt. A menetteljesítmények terén nem tud, és nem is akar a legkeményebb sportolók babérjaira törni, de annyira különleges, és egyben óriási élmény vezetni, hogy mindenkit lehengerelt. A 362 lóerős összteljesítmény egy 1,5 literes 3-hengeres benzines és 2 elektromotor együtteséből áll elő, az i8 pedig alapvetően összkerékhajtású, de ha akarjuk, pont úgy teszi a fenekét, mint hátsókerekes társai. Igény szerint pedig bő 30 km-t teljesen elektromosan is meg tud tenni. Minket lenyűgözött, sőt, mondhatjuk, hogy az egész világot. Még számos kategóriában dobogós lehetne az i8 (például zöld innováció, high-tech), de mivel itt úgyis egyöntetűen diadalmaskodott, a többi kategóriában helyet hagytunk mások számára is.
2. helyezett: Ford Mustang GT
Az egyik szemünk sír, hiszen a Chevrolet európai piacról történő tavalyi kivonulásával elvesztettünk egy kultikus izomautót (természetesen a nagyon finom Camaróról van szó), a másik viszont nevet, hiszen végre Európa is megkapta a vadonatúj Ford Mustangot, így ismét vásárolhatunk igazi amerikai 'muscle car'-t hivatalos forrásból. Az új Mustang pedig jobb, mint valaha volt: végre független felfüggesztést kapott hátul is, telis-tele van modern extrákkal, felszereltségben és kényelemben a kor mai színvonalát képviseli, a forma pedig továbbra is nagyon-nagyon dögös. A 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost turbómotor szerintünk nem igazán illik a típushoz, de az 5-literes szívó V8 annál inkább, ami ráadásképp nem egy őskövület, hanem egy modern erőforrás. A V8-as Mustang GT menetteljesítményei kiválóak (ez persze nem is csoda jó 420 lóerővel), hangja élményszámba megy, a Mustang GT kupé 13 millió forintos ára pedig több mint korrekt - nem lehet hivatalos forrásból hangulatosabb új autót kapni ennyi pénzért.
3. helyezett: Mercedes-Maybach S-osztály
Bizonyára sokan meghökkennek a kategória bronzérmesén, hiszen mi köze is van egy luxuslimuzinnak az élményekhez?! Ugyanakkor nem győzzük hangsúlyozni, hogy az élménydús autók kategóriája nem feltétlenül sportos vezetési élményt takar (arra ott van a sportautók osztálya), hanem bármilyen élményt, ami az adott típust különlegessé teszi. Nos, a Mercedes-Maybach S-osztály elég sok élményt ad utasainak, amit ezúttal kényeztetésnek is nevezhetnénk. A Mercedes-Benz S-osztályra épülő zászlóshajó kétségtelenül a hátsó sor fantasztikusan kényelmes üléseiben ücsörgő utasokat kényezteti leginkább, így igazából mindegy is, hogy a V12-es vagy a jóval olcsóbb V8-as motor hajtja a típust. Továbbá örömteli, hogy a Maybach név nem tűnt el a piacról: jó ötlet volt a csillagosok részéről, hogy a Mercedes a legendás márkanevet felhasználva kínálja legnagyobb presztízsű autóját, ami nem mellesleg a világ legcsendesebb szériagyártású négykerekűje - legalábbis a hátsó üléseken mérve. A 41 millió forintos alapár pedig annyira nem is tűnik túlzásnak, mi először többre tippeltünk.
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Porsche Cayman GT4
Amióta a Porsche Cayman GT4-ről lehullt a lepel, mi folyamatosan arról álmodozunk, hogy egyszer vezethessük az autót. A Cayman minden kivitelében remek sportautó, a GT4 kivitel pedig többek között megkapta azt, amit a fantasztikus 911 GT3-ból hiányoltunk: a kézi váltót. Nos, a GT4 kizárólag manuális váltóval rendelhető, ami kivételes szintre emeli az ember-gép kapcsolatát, s ez egyúttal a mai világban unikumnak számít a sportgépeknél. A Porsche GT-modellek építéséért felelős részlege alaposan átdolgozta a Caymant: az első futómű és a fékrendszer például a méregdrága 911 GT3-tól érkezik, a hátsó futómű teljesen új, sokkal komolyabb lett az aerodinamika, a 3,8 literes, papíron 385 lóerős (de a valóságban jóval több) szívó erőforrás pedig a 911 Carrera S átdolgozott szíve. Legyen szó akár közútról, akár versenypályáról, nincs olyan sportautó a világon, amivel szívesebben élnénk együtt hosszútávon. A 85 ezer eurós indulóár a Cayman GT4 tudásához képest, Porschés szinten nézve barátinak mondható, hiszen ennyiért még soha nem lehetett ilyen komoly kaliberű közép- vagy farmotoros pályagépet vásárolni a márkánál.
2. helyezett: Ferrari 458 Speciale A
Az egyik szemünk sír, hiszen a Chevrolet európai piacról történő tavalyi kivonulásával elvesztettünk egy kultikus izomautót (természetesen a nagyon finom Camaróról van szó), a másik viszont nevet, hiszen végre Európa is megkapta a vadonatúj Ford Mustangot, így ismét vásárolhatunk igazi amerikai 'muscle car'-t hivatalos forrásból. Az új Mustang pedig jobb, mint valaha volt: végre független felfüggesztést kapott hátul is, telis-tele van modern extrákkal, felszereltségben és kényelemben a kor mai színvonalát képviseli, a forma pedig továbbra is nagyon-nagyon dögös. A 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost turbómotor szerintünk nem igazán illik a típushoz, de az 5-literes szívó V8 annál inkább, ami ráadásképp nem egy őskövület, hanem egy modern erőforrás. A V8-as Mustang GT menetteljesítményei kiválóak (ez persze nem is csoda jó 420 lóerővel), hangja élményszámba megy, a Mustang GT kupé 13 millió forintos ára pedig több mint korrekt - nem lehet hivatalos forrásból hangulatosabb új autót kapni ennyi pénzért.
3. helyezett: Mercedes-Maybach S-osztály
Bizonyára sokan meghökkennek a kategória bronzérmesén, hiszen mi köze is van egy luxuslimuzinnak az élményekhez?! Ugyanakkor nem győzzük hangsúlyozni, hogy az élménydús autók kategóriája nem feltétlenül sportos vezetési élményt takar (arra ott van a sportautók osztálya), hanem bármilyen élményt, ami az adott típust különlegessé teszi. Nos, a Mercedes-Maybach S-osztály elég sok élményt ad utasainak, amit ezúttal kényeztetésnek is nevezhetnénk. A Mercedes-Benz S-osztályra épülő zászlóshajó kétségtelenül a hátsó sor fantasztikusan kényelmes üléseiben ücsörgő utasokat kényezteti leginkább, így igazából mindegy is, hogy a V12-es vagy a jóval olcsóbb V8-as motor hajtja a típust. Továbbá örömteli, hogy a Maybach név nem tűnt el a piacról: jó ötlet volt a csillagosok részéről, hogy a Mercedes a legendás márkanevet felhasználva kínálja legnagyobb presztízsű autóját, ami nem mellesleg a világ legcsendesebb szériagyártású négykerekűje - legalábbis a hátsó üléseken mérve. A 41 millió forintos alapár pedig annyira nem is tűnik túlzásnak, mi először többre tippeltünk.
3; Sportautók
Az Autó Pult Év Autója: Porsche Cayman GT4
Amióta a Porsche Cayman GT4-ről lehullt a lepel, mi folyamatosan arról álmodozunk, hogy egyszer vezethessük az autót. A Cayman minden kivitelében remek sportautó, a GT4 kivitel pedig többek között megkapta azt, amit a fantasztikus 911 GT3-ból hiányoltunk: a kézi váltót. Nos, a GT4 kizárólag manuális váltóval rendelhető, ami kivételes szintre emeli az ember-gép kapcsolatát, s ez egyúttal a mai világban unikumnak számít a sportgépeknél. A Porsche GT-modellek építéséért felelős részlege alaposan átdolgozta a Caymant: az első futómű és a fékrendszer például a méregdrága 911 GT3-tól érkezik, a hátsó futómű teljesen új, sokkal komolyabb lett az aerodinamika, a 3,8 literes, papíron 385 lóerős (de a valóságban jóval több) szívó erőforrás pedig a 911 Carrera S átdolgozott szíve. Legyen szó akár közútról, akár versenypályáról, nincs olyan sportautó a világon, amivel szívesebben élnénk együtt hosszútávon. A 85 ezer eurós indulóár a Cayman GT4 tudásához képest, Porschés szinten nézve barátinak mondható, hiszen ennyiért még soha nem lehetett ilyen komoly kaliberű közép- vagy farmotoros pályagépet vásárolni a márkánál.
2. helyezett: Ferrari 458 Speciale A
Úgy gondoljuk, hogy ezúttal nincs is értelme hosszasan magyarázkodni: a Ferrari 458 Speciale tavaly nem véletlenül nyerte meg a kategóriát, a mostani ezüstérmes pedig a Speciale nyitható tetejű kivitele, amit a típusnév mögött szerénykedő "A" betű jelez, az Aperta szóra utalva - ez olaszul azt jelenti, hogy nyitott. Röviden akár így is jellemezhetnénk a Ferrari 458 Speciale A-t: minden idők talán legélvezetesebb Ferrarija. De hogy miről is van szó egy kicsit bővebben? A remek 458-as versenypályákra hangolt változatáról. A 458 Speciale legfinomabb pontja kétségtelenül rekorder motorja: míg máshol szinte a csapból is a turbók folynak, a Ferrari a klasszikus szívómotorokra rátett még egy lapáttal, s megépítette minden idők legmagasabb literteljesítményű egységét, ami a márka utolsó V8-as szívó mohikánja. A 135 lóerő literenként azt jelenti, hogy a látványnak is gyönyörű 4,5 literes V8-as 605 (!) lóerőt produkál, s az autó minden pontját a versenypályára optimalizálták a mérnökök. A habot a tortán a súlycsökkenés jelenti - a könyörtelen, fenomális hangokon éneklő, és akár 9000/perc fölé forgatható motornak alig 1,4 tonnát kell mozgatnia, így a 9 szekundumos 0-200 km/h-s sprint sem meglepő. Nem kérdés, brutális bestia a Speciale, amelynek minden gyűjtő garázsában helyet kellene kapnia - garantáltan az egyik utolsó, klasszikus 'iskola' szerinti igazi sportautó, ami nyitható tetővel egy fokkal még a zárt változatnál is csábítóbb, meg persze különlegesebb.
3. helyezett: Mercedes-AMG GT
A Mercedes-Benz SLS AMG leköszönt, ami azt jelenti, hogy elveszítettünk egy rendkívül hangulatos sportautót a stuttgartiaktól, viszont nem kell szomorkodnunk, mert máris megérkezett az SLS helyére a Mercedes-AMG új sztárja, a GT. A GT sokkal modernebb, könnyebb, kezesebb elődjénél, ráadásul mivel a gyáriak egy fokkal lejjebb pozícionálták, ára is alacsonyabb. A hajtásról persze ezúttal is V8-as benzinmotor gondoskodik, de nem a régi 6,2 literes szívó egység, hanem egy kétturbós 4-literes, ami alapesetben 462, az S sportváltozatban pedig 510 lóerőt ad le. A hátsókerékhajtás, az önzáró differenciálmű és a hegyomlásnyi nyomaték révén igazi gumiégető bestia a Mercedes-AMG GT, amely - turbómotor ide vagy oda - pokoli hanggal énekel. A dögös kinézetű kétüléses kupé ötvözi a klasszikus, régi iskola szerint készült sportautók tulajdonságait a mai kor vívmányaival.
4; Családi autók 5,5 millió forint alatt
Az Autó Pult Év Autója: Suzuki Vitara 1.6 2WD
Egy igazi utolsó pillanatos nyertesnek örvendhetünk, ami hűen mutatja, mennyire jó, hogy mostanig vártunk az Autó Pult Év Autói választás eredményével. Ugyanis a vadonatúj, nem mellesleg Esztergomban gyártott Vitarát eddig nem sikerült kipróbálnunk, s nem gondoltuk volna, hogy ennyire kiegyensúlyozott, jó autó lett - épp tegnap vettük át a tesztautót, amit a Dacia Dusterrel hasonlítunk, a cikk rövidesen érkezik. A Vitara kívül kicsi, de utastere meglepő módon tágas (akár négy 190 cm magas felnőtt is simán elfér benne), csomagtartója korrekt méretű, belseje igényes, új érintőképernyős fedélzeti rendszere szuper (gyors, tud magyarul és szép megjelenítésű), futóműve jó, elsőkerékhajtással 1,6 literes 120 lóerős alap benzinmotorja is virgonc, ára pedig ezzel a hajtáslánccal kedvező. A középső, kimondottan gazdag felszereltségi szinttel listaáron 4,8 millió az ára, de állítólag már 4 millió forintnál alig többért el lehet hozni a kereskedésekből ezt a változatot, amivel bombavételnek számít. Ha pedig ennyi nem lenne elég, a Vitara csinos lett, crossoveres felépítése pedig praktikus, fiatalos és menő. Arra pedig különösen büszkék vagyunk, hogy az autó egy igazi hungarikum. Az aranyérem teljesen megérdemelt!
2. helyezett: Nissan Pulsar dCi 110
A Nissan Pulsar szinte a semmiből jött, látott és győzött. A japánok kompaktja a kategória legnagyobb hátsó terével kecsegtet, mindemellett viszont számos remek tulajdonsága van: kényelmes, csendes, jól összerakott, telis-tele van modern extrákkal (amelyek ráadásul megfizethetőek), ár/érték arányban pedig kiváló. Olyannyira jól sikerült, hogy benzinmotorral döntetlenre vizsgázott a kategória éllovasa, a Golf 1.2 TSI ellen, dízellel pedig meg is verte volna a VW-t. A jó öreg 1,5 literes 110 lóerős dízellel a Pulsar nagyon takarékos (vegyesben bőven elvan 5 liter alatt), egészen dinamikus, fenntartási költségei alacsonyak, így családi autónak tényleg kiváló.
3. helyezett: Mazda2 1.5 G90
A Mazda2-vel kiteljesedett a japánok palettája: mostantól szinte minden fontosabb kategóriában rendkívül ütős modellel versenyez a gyártó, gondoljunk csak például a 3-asra, a 6-osra, a CX-5-re, a most érkező CX-3-ra, vagy akár az MX-5-re. Az új Mazda2 a szokásos, 'újkori' Mazda receptet követi, vagyis lelke a fiatalos, dinamikus formaterv mellett a zseniális Skyactiv technológia. A motorháztető alatt 1,5 literes 4-hengeres motorokat találunk - a benzines és a dízel is ekkora, de előbbi turbó nélküli, míg utóbbi feltöltött. A szupertakarékos 105 lovas dízel is érdekes jószág, azonban elég drága, az olcsóbb benzinesek pedig amúgy is jobban passzolnak a kisautóhoz. A Mazda2 minden tekintetben a kategória egyik legjobbja (nagy kisautó összehasonlítónk rövidesen érkezik), s alacsony tömegével bebizonyítja, hogy mondjuk egy 90 lóerős szívó benzinmotor is mekkora élményt garantál, ha megfelelően modern technika dolgozik a háttérben - ráadásul a 4,5 l/100 km-es gyári vegyes fogyasztás nagyon alacsony, tekintettel arra, hogy benzinesről beszélünk. Tény, hogy a Mazda2 nem tartozik a kategória legolcsóbbjai közé, de erre nincs is szüksége, hiszen nem sok ellenfele akad.
5; Családi autó 5,5 millió forint felett
Az Autó Pult Év Autója: Volkswagen Passat B8
Igaz, hogy egy vadonatúj modellről beszélünk, azonban a Volkswagen Passat legfrissebb, immár nyolcadik generációját vélhetően senkinek nem kell bemutatnunk: a németek középkategóriása ismét egyértelműen felugrott a szegmens képzeletbeli trónjára, s annyira kiegyensúlyozott autó lett, hogy szinte nem tudtunk belekötni. Kombi karosszériával már teszteltük az autót, ami nem csak önmagában, de a prémium középkategóriások talán legjobbja, a 3-as BMW ellen is megállta a helyét, ráadásul nem csak méretben, hanem vezethetőségben és minőségben is. A Passat átgondoltsága és minősége már-már karcolgatja a prémium kategóriát, de tudják ezt a gyáriak is, ugyanis sajnos prémium áron kínálák portékájukat. Nem csak céges, hanem családi autóként is tökéletes a modell, karosszériaváltozattól függetlenül - elöl-hátul óriási helyet és négy ajtóval közel 600, kombiként pedig 650 literes csomagtartót kínál alapesetben. Mindezeken felül a kínálat telis-tele van modern benzin- és dízelmotorokkal, természetesen DSG automataváltó és összkerékhajtás is kérhető hozzá, az extrakínálat pedig végtelen. Nem kérdés, hogy szinte mindenki találhat magának való Passatot. Az első hely abszolút megérdemelt, s nem csak nálunk az Év Autója a Passat, hanem a COTY-féle 2014-es Év Autója választást is megnyerte.
2. helyezett: Kia Sorento
Sajnos a Kia nagyobbik crossovere sem egy olcsó jószág, ugyanis listaáron nem kevesebb, mint 9,4 millió forinttól indul a kínálat (s amely változatot mi leginkább ajánljuk, az 10,35 millió), de a Sorento egyrészt kiemelkedő kvalitásai révén megéri árát, másfelől pedig tényleg remekül sikeredett. Az sem utolsó szempont, hogy hét üléssel is kérhető, ráadásul a leghátsó sor nem számít kínzópadnak. Igaz, hogy az autó veszített kicsit terepképességeiből, így inkább SUV, mintsem terepjáró, másrészt viszont a tulajdonosok leginkább úgyis aszfalton használják, ahol sokkal jobban viselkedik: stabilabb, jobban vezethető, biztonságosabb és csendesebb, mint régen, ha pedig le kell térni az útról, nem fog zavarba jönni. Az összkerékhajtást szerencsére nem kötelező megvenni - sokaknak nincs is szüksége az 500 ezer forintos tételre. 10 millióért viszont már minden földi jóval, automataváltóval, rengeteg hellyel kecsegtet a modell, amelyhez természetesen jár a koreai márka megszokottan bőkezű garanciája. És van egy jó hírünk: gyenge Sorento nem létezik, ugyanis alapáron 2,2 literes, 200 lóerős dízelmotor hajt minden változatot, így teljesítményből garantáltan nem lesz hiány. Ennek ellenére a fogyasztás nem zavaróan magas, 7-8 liter körül eljárhatunk vegyesben a nagytestű Kiával.
3. helyezett: BMW 2-es Gran Tourer
A BMW 2-es Gran Tourer egy igazi hiánypótló termék: a prémium gyártók közül mindeddig senki nem kínált viszonylag elérhető árú, épeszű méretű hétszemélyes modellt, történetesen egy kompakt egyterűt. A BMW (itt is) felismerte a piaci rést, és piacra dobta a 2-es Gran Tourer-t, amit még nem próbáltunk, de a Genfi Autószalonon gyűjtött tapasztalatok alapján nagy örömmel fogadjuk az autót. A Gran Tourer - ami nem mellesleg alapesetben nem hátsó-, hanem elsőkerékhajtású - a szintén viszonylag friss 2-es Active Tourer modellre épül, azonban az ötszemélyes kompakt egyterűt megnyújtották a tervezők, így pedig opcionálisan +2 ülést is bele tudtak szorítani. Persze leghátul szükségülésekről beszélhetünk, de a legtöbb (nem prémium) kategóriatása sem tud többet, gyerekeknek pedig - főleg rövid távra - jó szolgálatot tehet a két hátsó ülés. A BMW-től megszokott módon a hajtáslánckínálat bőséges, extrából pedig minden van, amit csak elképzelünk, így nem nehéz a 7,9 milliós alapárat megduplázni. Alapáron 1,5 literes, 136 lóerős benzinmotorral érkezik a típus, ami teljesen jól szolgálja a mindennapi használatot, azonban mi biztosan kiadnánk plusz 1 milliót a remek 2-literes, 192 lóerős turbós benzinesre, amivel már-már sportosan mozog az egyterű, némi vezetési élményt becsempészve a szürke hétköznapokba. Nem mellesleg utóbbi erőforrás egyenesen a MINI Cooper S-ből érkezett - de kisebb az élmény, vélhetően a dízelek lesznek a vásárlók kedvencei.
6; Az év vétele
Az Autó Pult Év Autója: Nissan Qashqai dCi 110
A BMW 2-es Gran Tourer egy igazi hiánypótló termék: a prémium gyártók közül mindeddig senki nem kínált viszonylag elérhető árú, épeszű méretű hétszemélyes modellt, történetesen egy kompakt egyterűt. A BMW (itt is) felismerte a piaci rést, és piacra dobta a 2-es Gran Tourer-t, amit még nem próbáltunk, de a Genfi Autószalonon gyűjtött tapasztalatok alapján nagy örömmel fogadjuk az autót. A Gran Tourer - ami nem mellesleg alapesetben nem hátsó-, hanem elsőkerékhajtású - a szintén viszonylag friss 2-es Active Tourer modellre épül, azonban az ötszemélyes kompakt egyterűt megnyújtották a tervezők, így pedig opcionálisan +2 ülést is bele tudtak szorítani. Persze leghátul szükségülésekről beszélhetünk, de a legtöbb (nem prémium) kategóriatása sem tud többet, gyerekeknek pedig - főleg rövid távra - jó szolgálatot tehet a két hátsó ülés. A BMW-től megszokott módon a hajtáslánckínálat bőséges, extrából pedig minden van, amit csak elképzelünk, így nem nehéz a 7,9 milliós alapárat megduplázni. Alapáron 1,5 literes, 136 lóerős benzinmotorral érkezik a típus, ami teljesen jól szolgálja a mindennapi használatot, azonban mi biztosan kiadnánk plusz 1 milliót a remek 2-literes, 192 lóerős turbós benzinesre, amivel már-már sportosan mozog az egyterű, némi vezetési élményt becsempészve a szürke hétköznapokba. Nem mellesleg utóbbi erőforrás egyenesen a MINI Cooper S-ből érkezett - de kisebb az élmény, vélhetően a dízelek lesznek a vásárlók kedvencei.
6; Az év vétele
Az Autó Pult Év Autója: Nissan Qashqai dCi 110
A Nissan Qashqai alacsonyabb teljesítményű dízelmodellje elsősorban a nemrégiben meghirdetett importőri akciónak köszönheti győzelmét: már a listaárak szerint sem elrugaszkodott a praktikus és kiegyensúlyozott kompakt crossover 6,28 milliós alapára, de a 900 ezer forintos kedvezmény bombavétellé teszi. 5,38 millió forintért véleményünk szerint kihagyhatatlan ajánlat a japánok büszkesége, aminek nem csak korábbi, de új generációja is sikert sikerre halmoz. A jól ismert, Renault-féle 1,5 literes dCi dízelmotor legfrissebb generációja 110 lóerőt és 260 Nm-t teljesít, ami nem hangzik soknak, a Qashqai azonban sem méretben, sem pedig tömegben nincs elhízva, így épeszű használatra bőven elegendő a dCi 110 kivitel ereje, a már lentről nyomatékos, kellemes karakterű egység pedig nagyon alacsony fogyasztással örvendezteti meg gazdáját - vegyes használat során az 5 liter körüli érték sem számít álomnak. A 115 lovas 1,2 literes turbós benzines sem számít rossz üzletnek 4,99 milliótól, azonban 380 ezres felárát pillanatok alatt visszahozza a több mint két literrel étvágytalanabb dízel. Szerencsére nem csak a hajtáslánc, de az egész Qashqai teljesen rendben van, a gyártó a második generációt is nagyon jól kitalálta, alig találhatunk benne néhány apróbb hiányosságot.
2. helyezett: Suzuki Vitara 1.6 2WD GL+
A dobogó második fokán ismerős versenyzőt találunk: az 5,5 millió forint alatti családi autók kategóriájában elsöprő győzelemmel diadalmaskodott az Esztergomban gyártott, vadonatúj kiskategóriás Suzuki crossover, ami épp a napokban vendégeskedik szerkesztőségünknél, és egyre jobban beássa magát a szívünkbe. Kívül pici, belül tágas, csomagtartója meglepően jól használható, kívül-belül divatos, minősége korrekt, egész modern megoldásokat találunk benne, 1,6 literes 120 lóerős benzinmotorja pedig az alacsony tömeg miatt virgonccá teszi, ráadásul alacsony, vegyesben 7 liter alatti étvággyal kecsegtet. Az összkerékhajtásra nincs is szükség, de aki ragaszkodik hozzá, megtalálja azt is a kínálatban. A Suzuki biztosan nagyot fog szakítani a Vitarával, ami nem csak hazánkban, de világszerte sikeres lehet. Ráadásul nálunk ára is nagyon vonzó: bár a listaárak nem túl alacsonyak, tudni érdemes, hogy a kivitel függvényében 6-800 ezer forint kedvezményre számíthatunk, vagyis már alig több mint 4 millió forintért egy nagyon jól felszerelt, remek kivitelnek (GL+) örülhetünk. Büszkék lehetünk a Vitarára!
3. helyezett: Infiniti Q50 és Q70 Hybrid (35h)
Furcsa lehet, hogy az Év vétele kategóriában miként kerülhetett fel a dobogóra két olyan modell, amely 14,56 millió (Q50S Hybrid) illetve 16,09 millió (Q70 Hybrid) forintos indulóáron kelleti magát, de megmagyarázzuk! Ebben a kategóriában nem feltétlenül a legolcsóbb autók szállnak ringbe, hanem azok, amelyeknek ár/érték arányuk kiemelkedő. Márpedig az Infiniti két bivalyerős hibridje - legalábbis a konkurensekhez hasonlítva - egyenesen olcsónak is nevezhető, hiába elérhetetlenek a legtöbb ember számára. Ne feledjük, hogy mindkét esetben 364 lóerős, rendkívül sportos és izgalmas hangú hibrid hajtásláncról beszélünk, ami 5,1 illetve 5,3 másodperc alatt (Q50 / Q70) lövi álló helyzetből 100 km/h-s sebességre a japán szedánokat, úgy, hogy vegyes átlagfogyasztása mindeközben 6,2 liter, és 8 literből a valóságbal is ki lehet jönni. A konkurens prémium márkák hasonló teljesítményű hibridjeiket sok-sok millióval kínálják drágábban, főleg, ha figyelembe vesszük az Infinitik rendkívül bőséges alapfelszereltségét. Mind a kisebb Q50, mind pedig a szuperkényelmes és óriási Q70 jó választás - előbbi a sportos sofőröknek, utóbbi pedig a luxus kedvelőinek kiváló választás.
7; High-tech innováció
Az Autó Pult Év Autója: Volvo XC90
Furcsa lehet, hogy az Év vétele kategóriában miként kerülhetett fel a dobogóra két olyan modell, amely 14,56 millió (Q50S Hybrid) illetve 16,09 millió (Q70 Hybrid) forintos indulóáron kelleti magát, de megmagyarázzuk! Ebben a kategóriában nem feltétlenül a legolcsóbb autók szállnak ringbe, hanem azok, amelyeknek ár/érték arányuk kiemelkedő. Márpedig az Infiniti két bivalyerős hibridje - legalábbis a konkurensekhez hasonlítva - egyenesen olcsónak is nevezhető, hiába elérhetetlenek a legtöbb ember számára. Ne feledjük, hogy mindkét esetben 364 lóerős, rendkívül sportos és izgalmas hangú hibrid hajtásláncról beszélünk, ami 5,1 illetve 5,3 másodperc alatt (Q50 / Q70) lövi álló helyzetből 100 km/h-s sebességre a japán szedánokat, úgy, hogy vegyes átlagfogyasztása mindeközben 6,2 liter, és 8 literből a valóságbal is ki lehet jönni. A konkurens prémium márkák hasonló teljesítményű hibridjeiket sok-sok millióval kínálják drágábban, főleg, ha figyelembe vesszük az Infinitik rendkívül bőséges alapfelszereltségét. Mind a kisebb Q50, mind pedig a szuperkényelmes és óriási Q70 jó választás - előbbi a sportos sofőröknek, utóbbi pedig a luxus kedvelőinek kiváló választás.
7; High-tech innováció
Az Autó Pult Év Autója: Volvo XC90
A Volvo mondjuk a német prémium gyártókkal összehasonlítva egy aprócska cégnek tekinthető, így a fejlesztések tekintetében nem lehet elvárni ugyanazt az 'innovációs darálót', amit a legnagyobbak művelnek. A svédek viszont az óriási XC90 luxus SUV esetében tényleg beleadtak apait-anyait, s megalkották a kategória legszimpatikusabb modelljét, ami ráadásul nem csak szimpatikus, de rendkívül modern is. A downsizing elvét követve a tervezők eltüntették a nagy motorokat, mostantól minden esetben 2-literes, négyhengeres erőforrások gondoskodnak a testes terepes meghajtásáról. Ráadásul nem csak izmos 2-literes benzineseket és dízeleket (akár 320 illetve 225 lóerővel), de egy konnektorról tölthető hibridet is találunk a kínálatban (T8), ami szintén nagy dolog a svédektől - le a kalappal előttük, látszik, hogy rengeteget invesztáltak a fejlesztésbe, s az is biztos, hogy a törekvés meg fog térülni, az XC90 sikerre van ítélve. A kínálatban minden extrát megtalálunk, amit csak elképzelünk a prémiumok között, s az is örömteli, hogy immár nyolcsebességes automataváltót használ a gyártó. Az XC90 csendes és minden elképzelhető luxussal kényeztető utastere ráadásul opcionálisan hétszemélyes, ráadásul a leghátsó két ülés is majdnem teljes értékű, s ilyenkor is meglepően nagy csomagtartó marad. Nekünk a kedvenc autónk a kategóriában.
2. helyezett: Audi TT (12,3 colos műszerfali navigációval)
Az Audi az új TT-vel bebizonyította, hogy hiába a mai kor számtalan funkciója, igenis lehet teljesen letisztult utasteret készíteni: ha a vásárlók mindentudó navigációs/multimédiás rendszert kérnek, a megszokott, középkonzolon trónoló óriási kijelző helyett 'csupán' egy digitális műszerfalat kapnak. Azért nem kell megijedni, a 12,3 (!) colos, szuper felbontású, szép megjelenítésű többfunkciós műszerfal mindent tud, amit csak elvárhatunk, a nem mindig előnyös érintéses irányítás helyett pedig jó kis forgó-/nyomókapcsolóval vezérelhetjük a rendszert. Persze a kézírás-felismerés is jelen van a 'fedélzeten'. Ha használjuk, a TT a navigációt (vagy épp telefont, multimédiát stb.) nagyban megjeleníti a műszerfalon, az órákat pedig a kijelző két szélére tolja kisebb méretben, ha pedig fontos közölnivalója van (gyorshajtási információ stb.), azt nagyobb méretben kiemeli. Nem csak a különc műszercsoport zseniális, hanem a klímakonzol is, ahonnan eltüntek a megszokott kapcsolók: a középső három légbeömlőről irányíthatjuk a klímát. Az eredmény egy rendkívül tetszetős, lényegre törő belső, könnyű kezelhetőséggel és jó áttekinthetőséggel. Mindezeken felül maga az autó is modern: izmos turbómotorok dolgoznak a hatékony meghajtásról, a könnyű anyagok pedig jelentős súlycsökkenést eredményeztek. A hab a tortán pedig az, hogy az Audi büszkeségének immár harmadik generációja továbbra is Győrben készül, vagyis egyben a mi büszkeségünk is lehet.
3. helyezett: Mazda MX-5
A Suzuki Vitarához hasonlóan a Mazda MX-5 negyedik generációja is dupla elismerést érdemel: nagy örömünkre a roadster legfrissebb felvonása visszatért a gyökerekhez, a mérnökök törekvéseinek köszönhetően pedig fokozott vezetési élménynek örvendhetnek a leendő sofőrök. S hogy mi köze van az autónak a 'High-tech innovációkhoz'? Az, hogy minden relatív, s bár abszolút értelemben nem beszélhetünk az MX-5 esetében világmegváltó technikai megoldásokról, az árkategóriához képest igenis tiszteletre méltó a japánok törekvése: az alig egytonnás négykerekű telis-tele van merev, könnyű (és persze drága) anyagokkal, s minden megoldása a vezetési élményre fókuszál. A négyhengeres motorok szintén modernek SkyActiv technológiájuk révén, ráadásul nem csak virgoncak, étvágyuk is alacsony, így az MX-5-nek nem csak a vételára, de fenntartása sem katasztrófa. Ráadásul könnyű súly ide vagy oda, a repertoárban szinte minden extrát megtalálunk, amit manapság elvárhatunk, s nem hiányoznak a biztonságtechnikai fejlesztések sem.
8; Zöld-innováció
Az Autó Pult Év Autója: Toyota Mirai
Amikor a '90-es évek közepén szinte minden gyártó a dízelmotorok fejlesztésével volt elfoglalva, a Toyota az időt megelőzve előrukkolt az első generációs Priussal (1997-ben), a benzines-elektromos hibrid technológiát szériagyártásba küldve. Mindenki tudja, hogy a japánok mekkora sikert értek el a Priussal és úgy általában a hibrid technológiával. Most 2015-öt írunk; szinte minden gyártó a különféle, sok esetben már konnektorról is tölthető hibridmodellek piacra dobásával van elfoglalva, a Toyota pedig ismét mindenkinek fityiszt mutatott: igaz, hogy egyelőre csak limitált darabszámban, de szériagyártásba küldte a Mirai modellt, ami üzemanyagcellás meghajtással büszkélkedhet, vagyis az első 'valódi, hidrogénes' szériaautó. Egy újabb skalp az összes gyártónak a japánoktól? Erre csak a jövő fog magyarázattal szolgálni, de annyi bizonyos, hogy a Toyota ismételten nagyot dobott.
2. helyezett: Volkswagen Golf / Passat GTE
Amikor a '90-es évek közepén szinte minden gyártó a dízelmotorok fejlesztésével volt elfoglalva, a Toyota az időt megelőzve előrukkolt az első generációs Priussal (1997-ben), a benzines-elektromos hibrid technológiát szériagyártásba küldve. Mindenki tudja, hogy a japánok mekkora sikert értek el a Priussal és úgy általában a hibrid technológiával. Most 2015-öt írunk; szinte minden gyártó a különféle, sok esetben már konnektorról is tölthető hibridmodellek piacra dobásával van elfoglalva, a Toyota pedig ismét mindenkinek fityiszt mutatott: igaz, hogy egyelőre csak limitált darabszámban, de szériagyártásba küldte a Mirai modellt, ami üzemanyagcellás meghajtással büszkélkedhet, vagyis az első 'valódi, hidrogénes' szériaautó. Egy újabb skalp az összes gyártónak a japánoktól? Erre csak a jövő fog magyarázattal szolgálni, de annyi bizonyos, hogy a Toyota ismételten nagyot dobott.
2. helyezett: Volkswagen Golf / Passat GTE
Számos márka kínál konnektoros hibridmodelleket, azonban az összes közül a Volkswagen két büszkesége, a Golf GTE és a Passat GTE jelenti talán a leginkább élhető megoldást a mindennapok során. Először is, a típusok többsége leginkább korlátozott elektromos hatótávolságán vérzik el: sokan alig 30-35 km-es tisztán elektromos hatótávval büszkélkedhetnek, amiből a valóságban alig marad 20 km, a Volkswagen viszont a tisztességes akkucsomagnak köszönhetően mindkét hibridjénél 50-50 km-t ígér, ami már teljesen korrekt érték, ráadásul a csomagtartó terén sem kell komolyabb kompromisszumot hozni. A 102/115 lóerős villanymotorokat 150/156 lovas 1,4 literes TSI benzinesek egészítik ki (Golf GTE/Passat GTE), így a csúcsteljesítmény 204 illetve 218 lóerőben állapodik meg, 350/400 Nm-es maximális rendszernyomaték mellett. Mindez garancia a sportos menetteljesítményekre is, a hatékony TSI erőforrásoknak köszönhetően pedig akkor is elegendő erővel és korrekt fogyasztással számolhatunk, amikor az akku kifogyóban van. Persze a vételárak nagyon borsosak: a Golf 11,7 millió forinttól vásárolható meg, a Passat pedig 15 millió forint körülre várható, de tény, hogy a konkurenseknél sem nagyon találhatunk olcsóbb, és főleg nem jobb konnektoros hibrideket.
3. helyezett: Mitsubishi Outlander PHEV
A Mitsubishi rendkívül érdekes megoldással oldotta meg a konnektorról tölthető hibrid készítésének feladatát: a 12,5 millió forinttól megvásárolható Outlander PHEV mindkét tengelyén egy-egy elektromotort találunk, az akkukat pedig egy 2-literes benzines képes töltögetni, aggregátor funkciót betöltve. Azonban a 2-literes egység nagyobb sebességeknél fix áttételével a hajtásba is be tud kapcsolódni, s bár első hallásra kissé kuszának és bonyolultnak tűnik a hajtáslánc, a valóságban harmonikusan és megfelelően hatékonyan működik. Főleg azoknak lehet kiváló választás az autó, akik rendszeresen használják rövidebb távokon kedvencüket, ugyanis teljes feltöltéssel a körülmények függvényében 40-70 km-t is abszolválhatunk, zéró CO2-kibocsátással. Továbbá az Outlander értékei a PHEV kivitel esetében is adottak, vagyis egy tágas, nagyméretű crossoverről beszélhetünk. Viszont miután kifogy az akkukból a szufla, a 2-literes szívó benzinessel nem túl takarékos az autó, így azoknak nem jó választás, akik rendszeresen hosszú autópályás etapokon használják négykerekűjüket.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Zöld innováció kategóriában a BMW i3/i8 páros igencsak előkelő pozíciót érdemelne, viszont mivel a tavalyi évben megelőlegeztük a két típus sikerét és aranyéremmel díjaztuk az elektromos/hibrid BMW-ket, ezért a két bajor idén másoknak adta át képzeletbeli dobogós helyezését.
9; Modellpaletta
Az Autó Pult Év márkája: Mercedes-Benz
A csillagos márka tavaly a második helyen végzett a modellpaletta esetében, idén viszont megérdemelten került fel a Mercedes a dobogó legfelső fokára: a gyártó újdonságai egymást érik, s külön öröm számunkra, hogy tavaly debütált a harmadik kecskeméti termék, a CLA Shooting Brake is. A vásárlók nagyon várták már a GLE Coupét, ami a BMW X6 ellen indul harcba, a luxuslimuzinok kedvelői a Mercedes-Maybach S-osztálynak örvendhetnek, a sportautók szerelmesei pedig a Mercedes-AMG GT-t kapták 'ajándékba'. Közben a smartról sem feledkeztek meg a németek, megérkezett az új fortwo és forfour. Olyan gyakran dob piacra újabb és újabb típusokat a német prémiumgyártó, hogy már szinte követni is alig tudjuk őket, így valójában igencsak nehéz elszeparálni a 2013-as, 2014-es vagy 2015-ös újdonságokat; egy biztos, a dömping tovább folytadódik, rövidesen érkezik az E-osztály, a frissített M-osztály (mostantól GLE néven), az új GLC (GLK utód), és még sorolhatnánk. Az elsőség tehát nagyon megérdemelt.
2. helyezett: Nissan
Az ellenfelek rendesen felköthetik gatyájukat, a Nissan ugyanis igencsak összeszedte magát és gyors léptékben fejlődik: miután megérkezett a Qashqai remek második generációja, piacra lépett a ráncfelvarrott Juke, aminek igencsak jót tett a frissítés (például végre használható méretű csomagtartót kapott), de nem maradt el az új X-Trail bemutatása, és ne feledkezzünk meg a Navaráról sem. Ezzel majdnem teljes a Nissan crossoverek/SUV-k megújulása, s ha hozzávesszük, hogy egyes piacokon máris megjelent az új Murano, ami Európába is rövidesen megérkezik, a "majdnem" szócskát is eltüntethhetjük. Lényeg a lényeg, a Nissan crossover palettája frissebb, mint valaha, márpedig ez nagyon fontos a márkának, ugyanis bevallottan nagy hangsúlyt fektetnek erre a szegmensre. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a Pulsarról, mely a kompaktok egyik legjobb vétele lett, s szintén érdekes az elektromos e-NV200, ami a városi áruszállítást/személyszálítást igyekszik új szintre emelni. A hab a tortán, hogy közeleg a következő, igencsak dögösnek ígérkező Micra, és állítólag már a tervezőasztalokon van a Primera utódja, amit alig várunk!
3. helyezett: BMW és Mazda
Egyszerűen nem tudtuk eldönteni, hogy a BMW vagy a Mazda kerüljön fel képzeletbeli dobogónk harmadik fokára, úgyhogy végül döntetlent hirdetve megosztottuk a harmadik helyet. Az újdonságák számát illetően a bajorok vannak előnyben, azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy a prémiumok eleve helyzeti előnyből indulnak, ugyanis náluk óriási léptékben zajlik a fejlesztés, s számtalan kategóriában versenyeznek. Röviden összefoglalva gondoljunk csak bele: új 5 ajtós MINI, BMW i3, i8, 2-es Cabrio, 1-es ráncfelvarrás, X4, új X6, 2-es Gran Tourer, 6-os facelift, csak hogy a legfontosabbakat említsük...
Viszont a Mazda palettáján az általános kiegyensúlyozottság az, ami nagyon jó érv a dobogóra: most, hogy megérkezett az új Mazda2 és CX-3, a frissített 6-os, a frissített CX-5, valamint a vadonatúj MX-5, szinte teljessé vált a 'SkyActiv' caalád', s a kissé öregecske Mazda5 kompakt egyterűt leszámítva nincs olyan típus a japánok kínálatában, ami ne lenne saját kategóriájának egyik legjobbja.