A napokban megsértett Olvasónk keserédes tapasztalatokkal vette fel velünk a kapcsolatot, mivel egy neves médium képviselői az ellentmondásos információk közlését nemhogy nem találták korrigálásra érdemesnek, de még a hibára figyelmeztető szemfüles levélírót is rendre utasították.
Márpedig egy jól működő szolgáltatói szférában az eseményeknek ezzel gyökeresen ellentétes mederben kellett volna folyniuk, hiszen a szaksajtó feladata többek között az autók fejlődésének nyomon követése és az információnyújtás lenne azok számára, akiknek az élete nem kizárólag a közlekedési témák illetve eszközök köré fonódik.
Nagy felbolydulást keltett az Audi A4-es
Nos, a jelek szerint időnként megfeledkezünk a körforgásban betöltendő szerepünkről, valamint a vásárlóktól, illetve a forgalmazóktól való függésünkről, hogy a mérnökök iránti tiszteletről már ne is szóljunk, így ez esetben a csorba kiköszörülése végett kérünk szót az ügyben.
A konfliktus kiváltója a több lapot is megjárt Audi A4-es tesztautó, melynek motorházteteje alatt egy kétliteres, 177 lóerős TDI dízelmotor dohog, hogy aztán a hajtásláncban egy fokozatmentes (CVT-rendszerű) Multitronic automataváltó továbbítsa erejét az első kerekekhez. A problémát már Ádám nevű Olvasónk írja le:
"Kedves szerkesztők!
A múlt héten a TotalCar tesztjében olvastam, hogy az Audi A4 2.0 TDI automataváltóját többször nyolcfokozatúnak titulálják, miközben az autóban az Autómenedzser és a Vezess írása szerint is egy fokozatmentes Multitronic van. Én utánanéztem, és ehhez a motorhoz nem is lehet kérni a ZF-féle 8-fokozatú automataváltót, s bár a ti autótok kicsit más volt, ti is a Multitronic alapján írtatok. A hibát jeleztem a TC-nek, de onnan először felettébb bunkó módon elhajtottak, majd második levélváltásunkkor értelmezhetetlen katyvaszban feleltek, amivel mondanak is valamit, meg nem is. Kérlek, hogy tisztázzátok, mi is az igazság, mert már magamat érzem bolondnak az ügy miatt.
Üdv, Ádám"
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy Ádám a fent megnevezett médiumnak saját belátása szerint is kissé támadó hangnemben címzett levelet, ami valamelyest joggal válthatott ki elkapkodott válaszreakciót.
"Kedves TC szerkesztőség!
Szeretném felhívni a figyelmeteket arra a - szerény véleményem szerint brutális - hibára, amit motordoki az elmúlt napokban megjelent Audi A4 tesztben vétett. Noha Multitronic váltóval szerelt példány szerepelt a tesztben, amely köztudottan fokozatmentes CVT automata szerkezet, a szerző mégis többször, gyakorlatilag a tesztben végig 8 sebességes váltónak titulálja, illetve a szép váltogatásról ír.
Hogy teszteltek, ha jóformán azt sem tudjátok, hogy mit teszteltek? Az még oké, hogyha esetlegesen egy lóerő vagy egyéb adatnál van elírás... no de ez már más kategória. Felmerül a kérdés, hogy milyen szaktudással rendelkezik az, aki egy alaposnak mondott teszt során nem tudja megkülönböztetni a fokozatmentes és a hagyományos automataváltót?
Az ilyen baklövéseket azért észreveszik ám az olvasók is. Remélem levonjátok a megfelelő következtetéseket.
Üdv, Ádám"
A válasz már indulatokkal fűtött, miközben megerősíti a tárgyi tévedést, s kissé méltatlan, leereszkedő hangnemben kezeli az olvasót. A természetes emberi reakció persze érthető, s az is tudva való, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik, az azonban már sajnálatos, hogy a tisztelet, az alázat, no meg a megfelelő értékrend felállítása nem része az egyetemi tanulmányoknak.
"Kedves Ádám!
Szeretnénk felhívni a figyelmedet arra a - szerény véleményünk szerint brutális - hibára, melyet az ominózus cikk olvasásakor vétettél. Noha a tesztben sehol nincs említve a Multitronic, mégis ezt emlegeted, holott a tesztelt autó a ZF BMW-kből már jól ismert, nyolcfokozatú automata váltójával volt szerelve. Hogy olvasol, ha jóformán azt sem látod, miről? Az még oké, hogy ha esetlegesen egy lóerő-adatot nézel el...de ez már más kategória. Felmerül a kérdés, hogy vajon egy olvasó, aki szemmel láthatóan képes e-mail-klienst használni és levelet írni hogyan nem veszi észre, hogy a kellő szaktudással és mérnöki diplomával rendelkező kollégánk bizony semmiben nem tévedett, ellentétben veled. Reméljük, levonod a megfelelő következtetéseket.
üdvözlettel V. I."
Ádám válaszát már aligha illethetjük kritikával, hiszen igyekszik békülő hangnemben felhívni a figyelmet arra, hogy a tesztelők valóban hibát vétettek.
"Kedves István!
Valóban nem szerepel a tesztben, hogy Multitronic váltós az A4 Avant, azonban mertem feltételezni, hogy mégis az, mivel az Audi a kétliteres dízelmotorhoz a kézi váltó mellett csakis fokozatmentes automata szerkezetet kínálja. Nézz utána nyugodtan. Mind a magyar, mind a német oldalon ez az információ szerepel. Így továbbra is fenntartom, hogy a szóban forgó tesztautó esetében nekem volna igazam. Amennyiben bizonyíthatóan tévedek, vendégem vagy egy jóízű sörre. Alátámasztásul az Autómenedzser tesztje szolgál, ahol a szerző szintén fokozatmentes Multitronic váltóként említi. Persze ő is vét, hiszen fogalomzavarosan ezt írja: "A multitronic fokozatmentes (8 sebességes) automatikus sebességváltó..."
Lényeg a lényeg, nem a Motordoki szaktudását szerettem volna kétségbe vonni, hiszen az írásait több ízben is olvastam már, csupán feltűnt számomra az egyértelműnek tűnő hiba.
Üdv, Ádám"
A Multitronic alapvetően különbözik a duplakuplungos, vagy éppen a bolygóműves konstrukcióktól
"Értem már, mi a gond. Alapvetően az, hogy a fokozatmentes váltó is rendelkezik virtuális, előprogramozott fokozatokkal, melyek között ugyanúgy választhatsz, mint egy klasszikus automatánál. Ez így van mindegyik CVT-esetében, tkp. tucatnyi fokozatot is előre programozhatsz. Mindezt megfejeli még a tény, hogy az Audi már használja a nyolcsebességes ZF-váltót, ami klasszikus, hidrodinamikus automata. Ezért a keveredés. Van ilyen, az autó megítélésén semmit nem változtat.
üdv V. I."
Az igazság pedig az, hogy a tesztautóban valóban egy fokozatmentes - az Audi háza táján Multitronic névre keresztelt - váltó teljesít szolgálatot, bár megjegyzendő, hogy a tapasztalt tesztelőnek feltűnt, hogy valami különbözik a megszokottaktól, s erre cikkében is utal, ám végül mégis győz a rutin, s a ZF bolygóműves Tiptronic váltója kerül megnevezésre.
„Szépen vált az automata, szinte szlip nélkül teszi le a nyomatékot az útra. Biztos csak azért érzem úgy, mert már régen ültem automatában.” (TC)
„Akkor kérem szépen, fáradjunk a kasszához, volt egy 177 lóerős részecskeszűrős motor nyolcfokozatú Tiptronic, szellőzős, fűtött bőrülések, még néhány satöbbi, az mindösszesen, nézzük csak...pontosan 15 milló 200 ezer Forint.” (TC)
A hasonló szituációkra mondta bölcs matematika professzorom, hogy „fiam, ahol szingularitást érzel, ott biztosan baj van”. A fogalom számtani vonatkozásaiba most nem kívánok belemenni, de a jótanács tanulsága az, hogy amennyiben baljós jeleket vélünk felfedezni az élet bármely területén, ott bizony 'baj van'. Ez az egyetlen mondat pedig már sokszor mentette meg az irhámat mind pénzügyi döntésekben, mind balesetveszélyes szituációkban, s amennyiben a fenti bölcsesség visszhangzott volna kollégánk fejében is, biztosan alaposabb kutatómunkába kezd.
Az elmélet ilyen egyszerű. Az Audi sokkal összetettebb szerkezetén persze már aligha fedeznénk fel az összefüggésket. A videó sajnos angol nyelvű.
Szemléltetés gyanánt a fokozatmentes szerkezet működési elvét végtelenül leegyszerűsítve úgy lehetne elképzelni, mintha két, egymással szembe fordított kúpon mozogna egy lánc, így téve lehetővé, hogy gyakorlatilag bármely (fogaskerekek kapcsán fogszámviszonnyal jellemzett) áttétel megvalósulhasson.
Aki hajtott már hegyi kerékpárt, biztosan tudja, hogy amennyiben a behajtó oldalon a kúp szűkülő átmérőjű palástján, annak csúcsa felé közeledik a lánc, miközben az a kihajtó tengelyen a kúp alapja felé igyekszik, az lassító-, míg ellenkezőleg gyorsító áttételt jelent. Ilyen módon persze nem beszélhetünk hagyományos értelemben vett váltásról, ám a motor mégis mindig az aktuális igénybevételnek leginkább megfelelő fordulatszám-tartományban üzemeltethető.
Ha a konstruktőrök ennyit dolgoznak érte, legalább illene felismerni
Kritika ért azonban egy harmadik megjegyzést is, amit pedig védelmembe vennék, hiszen esetünkben manuális módban az Audi-féle fokozatmentes szerkezetnek nyolc előre programozott fokozata van, s e momentum segítségével a hagyományos váltók áttételezésével való összehasonlítás lehetővé válik.
„Ha egy autó 3000-es fordulaton 8. fokozatban majdnem kétszázzal utazik süketszoba-szerű csendben, akkor én arra jobb féket kívánnék.” (TC)
Összegezve tehát elmondható, hogy Ádámnak bizony igaza volt, így a kollégák oktalanul tartottak ki helyesnek vélt álláspontjuk mellett. Hibázni persze a legjobbak is szoktak, s a legnagyobb erény talán nem is a széleskörű tárgyi ismeret, mint inkább saját felelősségünk felvállalásának képessége lenne. Mert lendülettel előre törtetni könnyű, de elesni, és méltósággal felállni már embert próbáló feladat.