Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Még eggyel feljebb lépve a Lexus GS fejlődését figyelhetjük meg. Az ezredfordulón ebből magas teljesítménnyel a GS430 állt rendelkezésre, amely a maga 283 lóerejével 12,3 litert nyakalt be 100-on, kihívója viszont már hibrid technikával felvértezve várja a csatát. A 296 lóerős benzinmotor és a 200 lovas elektromotor párosa ténylegesen komoly teljesítményt állít elő (együttesen 345 lóerő), s mindehhez és az 1,8 tonnát meghaladó tömeghez hihetetlen módon csupán 7,6 literes átlag párosul, amely a már debütált, hamarosan piacra kerülő új GS450h esetében tovább mérséklődik egészen 6,3 literre - de az igazságosság kedvéért még nem ez utóbbi adattal végezzük a számítást. A régi modell tehát 3050 forintból tett meg 100 km-t, míg a hibrid újdonság 3010 forintért képes ugyanerre. Itt már nem olyan markáns a differencia, de még így is a gyorsabb, erősebb új modell mellett szól, miközben nem feledkezhetünk meg a még hatékonyabb következő generációról sem.

A Mercedes-Benznél a BlueEfficiency a kulcsszóHa a menetteljesítményeket vesszük alapul, hasonló értékekkel vehetjük számba a BMW esetében a régi 540i-t és az új turbómotorral szeret 528i-t, ahol a fogyasztások 12,3 illetve 6,5-ös értékekkel állnak, azaz a technológia itt is diadalmaskodna a felszökő árak ellenében - megjegyzendő továbbá, hogy szinte minden konkurens modell esetében megfigyelhető a hihetetlen fogyasztáscsökkenés.

A felsőkategóriában a választásunk a Mercedes-Benz legnagyobbikára esett. A stuttgartiak S-osztálya mostanság a 306 lóerővel büszkélkedő V6-os, S350 BlueEfficiency motorral lehet racionális választás, melynek gyári átlagfogyasztása a teljesítmény és a masszív tömeg ellenére is alig 7,6 liter. Hozzá párnak az ezredfordulóról a V8-as S430 érkezhet, amely teljesítménye valamivel csekélyebb (279 LE), ráadásul a 0-100-as sprintben is négy tizeddel lassabb utódjánál, ellenben sokkal torkosabb: 12,3 literes fogyasztása ma már elég magas értéknek számít. Forintokra fordítva a helyzetet az S430-nál 3050, az S350 BlueEfficiency-nél 3010 Ft áll az elszámolásnál, azaz megint azt mondhatjuk, hogy a technika kiküszöbölte az árak felszökését.

A luxusterepjáróknál sem más a helyzet, a Lexus RX300 ugyanis annak idején 13 literrel érte be, ami 3224 Ft-nak felel meg, míg a hibrid technikával felvértezett RX450h a 100 lóerővel nagyobb teljesítmény mellett is jóval kevesebbet, 6,3 litert kér 100 km-re, ami a mai árakon 2516 forint. Érdekes, hogy éppen a fogyasztás kérdéskörében kevésbé releváns luxuskategóriában adódik markáns különbség a frissebb modellek javára.

Érdekel valakit egy Ferrari étvágya?

Nem hagyjuk ki a csúcsok-csúcsát, a szupersport kategóriát sem, ahol a Ferrari palettáját vesszük górcső alá. A jelenlegi kínálat legmodernebb darabja a start-stop rendszerrel is felszerelt 458 Italia HELE, amelynek 570 lovas, 4,5 literes V8-asa a gyártó szerint 11,8 literrel is beéri, miközben a 400 lóerős 360 Modena ugyanilyen körülmények között 17,9 litert fogyaszt el, azaz 4673 Ft áll szemben a Modena által produkált 4439 forinttal. Igaz, nem túl árérzékeny kategóriáról beszélünk, de mindenképp megjegyzendő, hogy itt is drasztikusan csökkent a fogyasztás, azaz alig kell többet letenni a töltőállomás asztalára, mint annak idején, ráadásul közel másfélszeres teljesítményről beszélünk. Viszont a California HELE esetében egy hasonló menetteljesítményeket produkáló, és egy kabrió-opcióval kevesebb, szintén orrmotoros 550 Maranellót nézve 11,5 liter illetve 22,9 liter vív csatát, azaz jóformán a felére nyomták le az olaszok az étvágyat hasonló teljesítmény mellett gyakorlatilag 10 év leforgása alatt.

Hiába, a gyártók nem véletlenül ölnek eurómilliókat fejlesztésekbe, nem véletlenül tesztelnek éjt nappallá téve. Habár sok esetben fel sem tűnik, az utóbbi évtizedben eszméletlen sokat fejlődött az autóipar a gazdaságosság terén, jelen cikkünk mégis igazolja, hogy a lehetetlen nem létezik: a technológia előrehaladása egyszerűen kifejezve képes felvenni a versenyt a rohamosan növekvő üzemanyagárakkal. Ez az, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül: a mérnöki tudomány, és a technika diadala.