Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Genfi Autószalonon Pierre Boutinnal, a Nissan regionális ügyvezető igazgatójával készítettünk interjút az új Micra és a Juke kapcsán, de az is kiderült, hogy a japán márka teljesen új stratégiával igyekszik a jövőben vásárlói kedvében járni.

Nagy reményekkel - kattintásra galéria nyílikBoutin úr elmondása szerint a termékfejlesztésnél a hangsúly a költségcsökkentésre helyeződött, hogy az árak változatlansága mellett minél nagyobb értéket nyújtsanak a vásárlóknak. Ennek jegyében született már a Micra negyedik generációja is, amelynek alapját – elsőként – már a költségtakarékos, globális V platform szolgáltatja.  A Japánban fejlesztett kisautó a világ minden pontján – a helyi igényekhez szabva – kapható lesz, a gyártást pedig négy üzemben, Thaiföldön, Mexikóban, Kínában, és Indiában végzik majd. Számunkra az utóbbi a fontos, ugyanis az angol gyártású elődmodellel szemben az újdonság már Indiából érkezik hazánkba, viszont – pont a globális debütálás összehangolása miatt – forgalmazása csak ősszel kezdődik.
 
 
Kevésbé nőies, visszafogott - galériaÉs hogy milyen az új kisautó? Arról már a képek is árulkodnak, hogy az elődje által kialakított nyomvonalon halad, azonban formaterve már nem annyira egyértelműen nőies. Ennek következtében a közép-európai eladások terén is sokkal inkább számítanak a férfi közönségre: az előzetes becsélések szerint a jelenleg futó típus 30 százalékos értékéhez képest tíz százalékkal nagyobb vásárlói arány várható az "erősebbik nemhez" tartozók részéről. „Többek között ennek is köszönhetően nagyobb eladásokat várunk az új modelltől”, árulta el az Autó Pultnak Pierre Boutin, és bár az árakról még nem történt hivatalos bejelentés, valószínűleg elődjéhez hasonló áron kerül majd az új Micra is a kereskedésekbe - sőt, az is elképzelhető, hogy olcsóbb lesz a korábbi generációnál. A valamivel visszafogottabb külsőért a vidám, többszínű belső tér igyekszik kárpótolni. A Micra 3,8 méteres hosszához képest elöl kellemesen tágas, és hátul is egyedül a fejtérrel akadt gondunk – igaz, ott is csak 185 centiméteres magasság felett. Viszont cserébe a csomagtartó mérete a Note-éval vetekszik. A városi használatot a kis méret mellett a 9 méteres fordulókör is segíti, ráadásul – igazán üde színfoltként – parkolási helymérő is rendelhető extrafelszerelésként: a PSM névre hallgató készülék szolgáltatásait a vezetési képesség szerint veheti igénybe a sofőr, vagyis választhat amatőr, normál, és profi szint között, és az ügyes műszer eszerint ajánlgat parkolóhelyeket.
 
 
A modell további érdekessége a motorválaszték, amely dízel verziók helyett két különösen takarékos, teljesen új benzinest kínál. Az alapmotor 80 lóerős, 1,2 literes háromhengeres lesz, 108 Nm nyomatékkal, és 115 g/km-es károsanyag-kibocsátással. Ez valamivel kevesebb, mint 5 literes fogyasztásnak felel meg 100 kilométerre, amely az alacsony önsúly (üresen 945 kg) tükrében reálisnak mondható. 
 
Az interjú során a vezetési élmény is sokszor kihangsúlyozásra került. Az ennek teljes mértékű kihasználásához szükséges nagyobb teljesítményt ugyanezen motor kompresszorral feltöltött, 99 lóerős változata szolgáltatja majd, amelyhez start-stop automatikát is csatol a gyártó, így még látványosabb fogyasztást, és károsanyag-kibocsátást elérve. Míg előbbiről egyelőre nem áll rendelkezésre adat (4 liter körüli vegyes fogyasztás valószínűsíthető), utóbbi rendkívül jó, mindössze 95 g/km. Az ötfokozatú kéziváltó mellett egyébként mindkét motorhoz rendelhető a japánok CVT váltója.
 
 
A Micra új generációja szinte eltörpül a Nissan másik újdonsága, a Juke mellett, amely a márka által kezdett, és sikeresen továbbvitt crossover vonalat erősíti. A modell újdonsága – a különleges formavilágon kívül -, hogy bár látszólag a kisméretű egyterű kategóriában indul, valójában nem lehet skatulyába tenni. Ugyanis a visszafogott egyterűek közül ránézésre is azonnal kiugrik, józan felszereltsége, illetve árazása miatt pedig igazából a Mininek (természetesen a Countryman-ra gondolunk) sem jelent konkurenciát; és bár rendelhető erős turbómotorral, magas felépítése miatt mégsem sportautó, viszont nem is terepjáró. Illetve épphogy ellenkezőleg. A Juke – a Nissan illetékeseinek elmondása alapján – a felhasználói igények teljes mértékű figyelembevételével készült, és valóban mindegyik kategóriából kihasít egy részt: a cél az volt, hogy ez mindenből a legjobb rész legyen. Összefoglalva: a Juke a Qashqai C szegmensben elért sikereit szeretné megismételni a B kategóriában.
 
Kategóriák szélein - kattintásra galéria nyílikHogy ez mennyire sikerül, azt egyelőre még nem tudjuk megmondani, de remélhetőleg egy későbbi teszt során sikerül jobban megvizsgálni a típus képességeit. De nézzük, mit ígér a modell. A Juke még a Renault – Nissan közös fejlesztésű Alliance B platformjának meghosszabbított verziójára épül, és bár magas építésűnek tűnik, valójában csupán 3 centiméterrel magasabb, mint egy Micra. 4,13 méteres hosszával inkább a kompakt méretkategóriába tartozó jármű belső tere négy felnőtt számára elegendő helykínálattal rendelkezik, 250 literes csomagtartó mellett. A külsővel ellentétben egyébként a belső szerényebb, de az átláthatóság mellett a tervezők azért az egyedi megoldásokra - például a külső színében pompázó középkonzolra – is figyeltek.A meghajtási mód terén éles vonalat lehet húzni az első-, és az összkerékhajtású modellek között, ugyanis utóbbiak a sunderlandi gyár helyett Japánban készülnek majd, és kétkerekes társaikkal ellentétben hátul jóval fejlettebb multilink futóművet kapnak, amely a Juke-nak a kategóriatársakhoz mérten kivételes kanyarképességeket biztosíthat majd. A 4x4-es verzió különlegessége a nyomatékelosztó rendszer, amely a hátsó tengelyen kerekenként tudja szabályozni a leadott erőt – ilyen fejlett megoldást eddig szinte csak kategóriákkal feljebb találtunk.
 
 
A Juke beltere már visszafogottabb - galériaA motorok terén ugyancsak akad meglepetés. A 120 lóerőre erősödött 1,6-os mellett ugyanis egy teljesen új (szintén 1,6 literes, ám valamivel nagyobb hengerűrtartalmú) turbós egység is bekerül a kínálatba, amely 190 lóerős teljesítménnyel ruházza fel a(z elsőkerékhajtással, és kéziváltóval, üresen) 1260 kilogrammos Juke-ot. A hajtáslánc további pikantériája, hogy a korábbi híresztelésekkel ellentétben nem hat-, hanem ötsebességes manuális váltóval (illetve kérésre CVT-vel) fognak piacra kerülni a benzinmotoros darabok. Az imént említetteken kívül egy 110 lóerős, részecskeszűrővel is ellátott 1,5 literes turbódízel is kerül a kínálatba, immár hatsebességes kézi váltóval. Később valószínűleg tovább bővül majd a kínálat, és lesz(nek) köztes teljesítményszintű erőforrás(ok) is.
 
Az árakról egyelőre nincsenek információk, ugyanis hazánkban a forgalmazás csak jó néhány hónap múlva, ősz végén kezdődik. Mi azonban már most kíváncsian várjuk a kategóriahatárokat átszelő mindenest, illetve a gyártó további crossoverjeit. Úgy tűnik, hogy a Nissan rátalált a számára ideális útra, és a tradicionális szegmensek helyett inkább a határok feszegetését, új részszegmensek kialakítását célozza meg. Azt még korai lenne megmondani, hogy a Juke esetében siker koronázza-e majd erőfeszítéseiket, de rövidesen egészen biztosan üde színfolttal bővül majd a magyar piac (is).