Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nincs esély bliccelni. Ezzel a címkezdettel küldte sajtómeghívóját az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szerkesztőségünkbe, hogy nézzük meg, - jogszabályi felhatalmazás alapján - miként fogják a kamerák mellett mostantól mobil csoportokkal, helyszíni megállítással is vizsgálni az autópálya e-matrica meglétét a díjköteles szakaszokon. A „szolgáltatás” a mobil ellenőrzőcsoportoknál igen komplex lesz, hiszen jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíjat a helyszínen be kell/lehet fizetni, ugyanis a gépjármű az ellenőrző eszközök szállítása mellett mobil irodaként is funkcionál majd.

Mindenki álljon meg, szálljon ki és mutassa a cetlit, hadd lássam, hogy fizetett!

Mobil iroda? Nem semmi, eddig csak képeken láttam olyat csúcskategóriás luxuslimuzinok hátsó traktusában, ám ennek ellenére nem mentem el megnézni élőben a rendszert, melyre természetesen a meghívást ezúton is köszönjük. Azért nem, mert a hír hallatán egyből beugrott a kilométerenként sebességmérővel bekamerázott autópálya víziója, a birkaként kezelt utasokat terelő jegyellenőr munkatárs a peronokon a közösségi közlekedésben, a parkolási mizéria fővárosunkban, valamint az a látomás, ahogy ezzel az új mobil csoporttal számos autósnak indokolatlanul szakítják majd meg autópályás utazását, amit azután a megengedett sebesség átlépésével hoz be. Nem beszélve arról, hogy a megállításos ellenőrzés ellentétes az e-matrica alapvető vívmányával, miszerint úgy lehet útdíjat szedni a közlekedőktől, hogy közben nem állítjuk meg, nem lassítjuk le a járműveket.

Mobil eszközzel vizsgálják a rendszámokat, és a helyszíni „irodában” kell fizetni

Egyfelől értem én, válság van, semmire nem jut pénz, ezért minden cég ott fogja meg a költségeket, ahol tudja. A közlekedés terén a szolgáltatók első számú - sok esetben virtuális - ellenségei a szabálytalankodók, bliccelők. Az autópálya kezelő egyébként jogosulatlan úthasználók tekintetében európai összehasonlításban nem is áll rosszul, és a megállításos ellenőrzés tesztidőszakában mért 1,5 %-os bliccelési arány sem mondható jelentősnek. Persze, ha jobban belegondolunk, inkább faragjanak a renitenseken, mintsem hogy örökké emeljék a díjakat, ami egyértelműen a rendesen fizetőket sújtaná.

Eredmények: 120 ezer vizsgált jármű és 24 millió forint pótdíj

Továbbmenve, ezek az akciók Önökért, vagyis azokért vannak, akik rendre fizetnek, próbálják betartani a szabályokat, hisz akik nem váltják meg az úthasználatot, parkolóhelyet, viteldíjat, netán bármely szabálytalanságot követnek el, azok hellyel-közzel a többi fizető kuncsaft kontójára közlekednek.

Ám az irány, ami a mai magyar közlekedési költségek behajtását övezi - elvonatkoztatva konkrét cégektől - erősen kérdéses. Vagyis, hogy tűzzel-vassal kergetjük a „sok” bliccelőt a legelképesztőbb módszerekkel, hajszoljuk a nulla százalékos arány vízióját, közben zargatva a jogkövető állampolgárokat, és ami a legrosszabb, maszkolva a valós financiális problémákat.

Visszakanyarodva az autópályára, vajon valós előrelépés a bevezetésre kerülő újítás, főleg annak tükrében, hogy - számtalanszor életveszélyes helyen parkoló - mobil kamerás járművekkel és fix kamerákkal eddig is gyűjtötték az adatokat? Az indok két alapvető pillérre támaszkodik. Egyrészt így megspórolható a levelezgetés a sokszor csak nehézkesen beazonosíthat tulajjal, vagy üzembentartóval és könnyebben kiszűrhetőek a külföldi bliccelők is, mert nem meglepő módón a jogosulatlan úthasználók 78%-a külföldi volt a tesztidőszakban.

Ennyi kamera sem elég?

Az autópályások komolyan gondolják a külföldi, vagy külföldi rendszámmal bliccelők fülön csípését, hiszen a bankkártya mellett akár euróban is lehet majd fizetni a helyszínen (pillanatnyilag "baráti", 275 forintos árfolyamon).

Racionális érvek mentén talán be is hozhatja a folyamatosan szolgálatot teljesítő 6 (!) darab új mobil egység a technika beszerzési- és működtetési költségeit, valamint a személyzet bérét, amíg meg nem jön a várt hatás és nem kezd lankadni a nem fizetők száma. De vajon tényleg ez a helyes irány?

Ismerve a mai szomorú valóságot, aki bliccelni akar, az bliccelni is fog, ha pedig esetleg mégsem tud, akkor majd megy „ingyen” máshol – persze legalább annyival, amennyivel az autópályán közlekedne.  Ez pedig nem hiányzik senkinek, még akkor sem, ha tény, hogy a gyorsforgalmi utak kiépítése, fenntartása többletköltséget és többletszolgáltatást ad a hagyományos országutakkal szemben, hiszen a nagyobb megengedett sebesség biztosítása kétségtelenül több munkával jár.

Európa más országaiban is van ám megállításos ellenőrzés

Ám arról szeretünk megfeledkezni, hogy összérdeket nézve a sofőröket - beleértve a külföldi tranzitforgalmat is - inkább a gyorsforgalmi utak használatára kellene ösztönözni. Leginkább azért, mert ezeken a nemes aszfaltcsíkokon gyorsan, és a nagyobb sebességhez képest mégis biztonságosan, hova tovább kényelmesen, fajlagosan kevesebb károsanyag-kibocsátással, ráadásul a lakott területeket elkerülve lehet áramoltatni a közúti forgalmat.

Tehát a személy- és teherautó forgalom átterelése az autópályákra és autóutakra az államnak higgyék el, megéri, mert így a lakott területek zajterhelése, környezetszennyezése, forgalomzavarása, vagy éppen a balesetek kockázata csökken, nem is beszélve a gazdaságélénkítő hatásról, hisz az idő pénz bölcsesség nem kerüli ki a közlekedést sem.

Akinek van pénze luxusautóval száguldozni, annak legyen pénze az útdíjra is

Ennek tükrében pedig az autópályákra kellene csalogatni a kuncsaftokat, amihez a díjfizetés bevasalásának egyre drasztikusabb, és talán nem is hatásos módjai helyett inkább azon érdemes töprengeni, vajon hogyan lehet a lehető legtöbb közlekedő számára bevezetni a megtett távolsággal (érték)arányos útdíjat, mely akár figyelembe veszi a járművek emissziós normáit is, természetesen szem előtt tartva, hogy bizonyos termékek szállítása, vagy egyéb közösségi érdekek néha előnyt élvezne.

Meg elgondolkodni azon, hogy az autópályás úthasználati díjak csökkentése, az elérhető e-matrica típusok, a szolgáltatások, például az érvényességi időtartamok bővítése talán az externális költségek terén, valamint a szolgáltatást igénybevevők számának a növekedésével, no meg a bliccelési kedv lankadásával esetleg behozná az árát és nem biztos, hogy ördögtől való gondolat, vagy helytelenebb irány a behajtási szisztémák bővítésénél.

Nincs ellenvetésem, meg kell venni, csak mennyiért és miből lehet válogatni

Ami persze nem jelenti azt, hogy nem kell felvenni a kesztyűt a fizetést elkerülőkkel szemben, pusztán az lenne jó, ha nem csak gyógyszert írnánk a betegségre, hanem megpróbálnánk megérteni a kór okát is és annak megfelelően dolgoznánk ki a gyógymódot. Tudom, ez nehéz dió, hisz nem lehet mindenki számára egyszerre kedvezni, hova tovább az útdíjak kialakítása, menedzselése soktényezős folyamat, vagyis sok esetben az autópályák kezelőinek is meg van kötve a keze.

Mire figyeljen e-matrica vásárlásakor?

Az három fő adat a jogosultság megvásárlásakor ugye a rendszám, amire külön kell gondolni, ha van a járműnek szerelvénye is, illetve a díjkategória, vagyis annak is bírság jár, aki nem megfelelő kategóriához vásárol e-matricát, továbbá az érvényességi időintervallum, aminél jó észben tartani a kezdő és lejárati időpontot is.

Az úthasználat jogszerűségét az ellenőrző szelvény igazolja, az úthasználati díj elektronikus megfizetése esetén pedig a nyugtázó értesítés szolgál igazolásként.

Fontos megemlíteni, hogy az ÁAK az ellenőrzést bárhol végezheti a díjköteles útszakaszon, tehát a díjköteles úthoz közvetlenül kapcsolódó pihenőket, valamint a csak a díjköteles szakaszokról elérhető, illetve a csak a díjköteles szakaszokra fel- és levezető csomóponti ágakat is vizsgálhatja.

Díjas és díjmentes szakaszok

Nem árt tudni, hogy a díjfizetésre kötelezett útszakaszokon lévő értékesítési helyek nem az aktuális utazáshoz szükséges úthasználati díj megfizetésért létesültek, magyarul nem lehet arra hivatkozni, hogy csak el akart jutni valaki az autópálya fizetős szakaszán az első olyan pontig, ahol végre vehet e-matricát. Ebből persze az is következik, hogy a mobil ellenőrző csoportok akár a díjköteles útszakasz értékesítő helyein is tarthatnak majd ellenőrzéseket.

Ha valaki mégis elfelejti, vagy nem veszi észre, hogy lejárt az e-matricája és így kettőnél több díjfizetés nélküli úthasználata keletkezik, akkor az úthasználó, tulajdonos vagy üzembentartó a díjrendeletben meghatározott feltételek teljesítése mellett – magyarul, ha nem telt el hosszú idő az önkénytelen bliccelések között – személyesen, vagy írásban kérheti a tartozása maximalizálását, legfeljebb kettő pótdíjfizetési kötelezettségre.