Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az autós viták tekintetében mind a mai napig előkelő helyet foglalnak el az abroncsokkal illetve az abroncsválasztással kapcsolatos témák: szinte mindenkinek határozott véleménye van az ideális méretről, mintázatról, márkáról, mi több, márkán belül is egy-egy konkrét gumitípusról. Ebbe mi nem is mennénk bele, hiszen kétségtelen, hogy szinte minden korrekt minőségű terméknek megvan a maga előnye illetve hátránya, sajnos még nem találták fel a tökéletes gumiabroncsot (sem) - és garantáltan nem is fogják, hiszen minden kompromisszumokat követel, csak az a kérdés, hogy milyen téren.

Az évszakokkal kapcsolatos kérdésben viszont nekünk is határozott állásfoglalásunk van, ami röviden összefoglalva nagyon egyszerű: mindig az adott évszaknak, pontosabban fogalmazva időjárásnak megfelelő gumiabroncsokkal autózzunk, és a kitűzött költségkeretből igyekezzünk a lehető legjobb minőségű abroncsokat megvásárolni, mert bármennyire is elcsépelt a következő mondat, mégsem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy autónk kizárólag négy tenyérnyi felületen keresztül van kapcsolatban az úttesttel, a megfelelő tapadás hiányában pedig korlátozottá válik, vagy akár teljesen megszűnik az irányíthatóság, s elveszítjük az uralmat a jármű felett.

Persze az évszakkérdéssel kapcsolatban is sok-sok vélemény van: vannak, akik szerint egy jó nyári gumival télen is nyugodtan és biztonságosan lehet közlekedni, csak lehetőleg a nagyobb havazásokat kell elkerülni, míg a másik tábor szerint egy téli gumi tökéletes lehet egész évben, csak kicsit figyelmesebben kell nyáron vezetni.

A témát rövidre zárva: mindkét álláspont téves, mégpedig több okból; a gyártók nem véletlenül kínálnak kivétel nélkül külön téli és nyári abroncsokat. Lényeg a lényeg, téli körülmények között egy nyári gumi jelentős mértékben veszít tapadóképességéből, hidegben felkeményedik a keveréke és száraz úton is gyengén teljesít, miközben a téli abroncsoknál pont fordított a helyzet, túlzottan felpuhulnak meleg körülmények között, és azon felül, hogy minden tekintetben gyengén teljesítenek melegben, ha ‘megsütjük’ őket, téli képességeiket is részben elveszítik, s a következő télen már szintén gyengébben teljesítene.

Az egyetlen megoldást jelentő egészéves kompromisszum nevét vélhetően szinte mindenki ismeri: igen, a négyévszakos gumiabroncsokra gondolok, amelyek bár kétségtelenül nem képesek felvenni a versenyt (különösen extrémebb helyzetekben) télen a legjobb téli, nyáron pedig a legjobb nyári abroncsokkal, cserébe viszont manapság már kiegyensúlyozott teljesítményre képesek, nem mellesleg rengeteg nyűgtől és költségtől szabadítanak meg minket. Sokan élből elítélik a négyévszakos abroncsokat, ami nem véletlen, hiszen nemrégiben még tényleg igencsak gyenge képességekről tettek tanúbizonyságot, azonban az abroncsok is dinamikusan fejlődnek, s az elmúlt években talán épp ez a kategória ment át a legnagyobb javuláson, a legjobb termékek hozzák a néhány évvel ezelőtti nyári illetve téli gumik tudását.

Persze csodák továbbra sincsenek, s nem is várhatjuk el, hogy egy adott gyártó négyévszakos terméke pont olyan jól teljesítsen minden helyzetben, mint a ‘dedikált’ gumik. Azonban ‘normális’, épeszű használat mellett tényleg megállják a helyüket. Az igazságot különben nehéz mérlegelni: igen, valóban megtörténhet, hogy mondjuk egy baleset elkerüléséhez pont az az 1 méternyi fékút hiányozna, amit egy nyári/téli abroncs ráver a négyévszakosra, sőt, az is lehet, hogy pont az a 2 km/h-nyi kanyarsebesség kellene ahhoz, hogy ne csússzunk meg. Viszont a teljes igazsághoz akár meg is lehetne fordítani a nézőpontot: bizonyos körülmények között (például nagy esőben, egy hűvös nyári reggelen, vagy akár egy meleg kora tavaszi napon) megtörténhet, hogy a négyévszakos abroncs jobb, mint egy nyári/téli, ez esetben pedig éppen a kompromisszumos termék mentheti meg a helyzetet. Szóval minden csak attól függ, hogy honnan nézzük.

A kopáshatárok terén természetesen a szokásos szabályok érvényesek: a törvényi határ télen 4, nyáron pedig 1,6 mm, azonban ha ránk hallgatnak, télen inkább ne használjanak 5 mm alatti profilmélységű abroncsokat, nyáron pedig mi legalább 3, de inkább 4 mm-re szavazunk annak érdekében, hogy a nagyobb esőzések során ne hajóként viselkedjen az autónk. Apropó: tudni érdemes, hogy a DOT-számokra vonatkozó évjáratkorlátozás a ‘szokásos’ (vagyis a gyártási évtől legfeljebb 10 évig szabad használni a gyártók szerint ezeket a gumikat is) a négyévszakos abroncsokat azokban az országokban is elfogadják, ahol télen kötelező a téli gumik használata (például Ausztriában, téli időjárási körülmények között november 1 és április 15 között, de több országot is lehetne említeni).

A négyévszakos kategóriában különben több megközelítés létezik: vannak olyan gyártók, akik inkább ‘nyári irányba’ tolják el a kompromisszumos termékek tudását, míg mások elsősorban a téli kvalitások felé húznak, vagy ‘középen’ eveznek. Utóbbi kategóriába tartozik például a Goodyear idei, többszörös tesztgyőztes négyévszakos abroncsa, a Vector 4Seasons második generációja (Gen-2). S hogy miért hoztam fel a Goodyear portékáját? Azért, mert ez a cikk saját példánk okán született: városi autónkra, egy közel 12 éves ‘egynégyes benzines’ Volkswagen Polóra igyekeztem megtalálni az ideális abroncsot, és a kétszettes, külön nyári-téli megoldást három egyszerű okból vetettem el: egyrészt az autó alig 4-5 ezer km-t fut évente (vagyis két új szett esetében hamarabb ki kellene dobni az öregedés miatt a gumikat, minthogy elérjük a kopáshatárt), másrészt költségcsökkentés miatt, harmadrészt pedig a kényelem végett; így évente kétszer megspórolható a szokásos kerékcsere ideje, költsége.

A négyévszakos megoldás tehát kézenfekvőnek bizonyult, s hosszas utánaolvasás, valamint független tesztek elemzése után arra jutottam, hogy számomra a kategóriában a legjobb, s az egész évre nézve a legkevésbé kompromisszumos megoldást a Goodyear friss fejlesztése, a Vector 4Seasons Gen-2 jelenti. A kerékszettet különben 185/60 R14 méretben választottuk, ami megfelel a gyári előírásnak, s eddig maximálisan elégedett vagyok.

Egy ilyen gumiszett vételára nagyjából megfelel egy jó téli készlet árának márkán belül maradva, vagyis ezen a fronton nem kell többletköltséggel számolni. A fenti méret esetében darabonként mintegy 20 ezer forinttal lehet egyébként számolni. A kopásállóságot és a gördülési ellenállást tekintve ez a Goodyear a kategória élvonalában áll, vagyis hosszú élettartamra számíthatunk. Ráadásul további előnye a négyévszakos megoldásnak a költségek terén az, hogy egy nyarat biztosan ‘nyerünk’ vele, hiszen miközben a téli szettünket vélhetően eldobnánk a 4-5 mm-es kopáshatár elérésekor, ezzel utána még egy nyarat biztosan kényelmesen tudunk abszolválni, mert ‘nyáriként’ gond nélkül, a szokásos módon használható, miközben a télivel ez nem ajánlott. Ez esetben ki-ki számolja ki, hogy forintosítva esetleg mennyit ér a plusz egy (fél) szezon.

A másik költségkérdést a kerékcserék vetik fel: bizonyára minden gumis más-más áron dolgozik, továbbá két felniszett esetén mi magunk is kicserélhetjük a kerekeket otthon, de én saját példám alapján a következőképp számolok: ha van két felnikészlet, akkor a ‘gumisom’ 3-4 ezer forintért cseréli át a kerekeket (ez esetben viszont mindenképp ott van a második kerékszett költsége), ha pedig csak egy van, akkor ez az összeg 7-8 ezer forintra rúg alkalmanként. És évente kétszer - érdemes kicsit számolni. De hogy igazságosak maradjunk, kicsit illik levonni az összegből (legyen mínusz 25%), mert legalább kétévente érdemes elvinni a felszerelt négy évszakos szettet is ellenőrzésre, kiegyensúlyozásra. Ja, a nyűgről inkább nem is beszélek: a gumisnál kicsit rendszeresen várni kell, időt kell eleve szentelni a kerékcserékre, ráadásul az egyeztetés sem egyszerű általában a fő csereszezonokban.

A további előnyök közé tartozik, hogy nem szükséges tárolni a használaton kívüli abroncsokat (ami vagy további költséget jelent, vagy a lakásunkból/garázsunkból vesz el értékes helyet), továbbá gyakrabban cserélhetünk gumikat a mintegy kétszer több használat miatt, így mindig friss készlettel járhatunk, márpedig mivel nagyon fejlődik az iparág, ez egyben azt is jelenti, hogy ‘gyakrabban ülhetünk át’ a legújabb fejlesztésekre. A hátrányokat, kompromisszumokat szerintem nem szükséges kielemezni, hiszen csak magunkat ismételnénk - a lényeg, hogy a négyévszakos abroncsok télen nem képesek felvenni a versenyt a legjobb téli, nyáron pedig a legjobb nyári gumikkal, azonban egy prémium négyévszakos (mint például a példának felhozott Goodyear) hozza egy átlagos téli/nyári gumi tudását.

Összességében én korábban a téli-nyári váltás megrögzött híveként hallani sem akartam ilyen megoldásról, de ‘megtértem’, s eddig nagyon tetszik a Vector 4Seasons Gen-2 viselkedése, valamint a döntés kényelme és költségelőnye. Véleményem szerint - persze az autózási szokások függvényében - sokak számára lehet ideális egy hasonló döntés, főleg Magyarországon, ahol az éghajlat nem olyan radikális, alapvetően kimondottan kedvez a négyévszakos abroncsoknak.