Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A múltból a jövőbe - valahogy így lehetne jellemezni a Panamera generációváltását. Az utolsó csavarig megváltozott modell egyetlen dologhoz maradt hű: az alapfilozófiájához. Ezen kívül viszont mindent jobbá tett a Porsche. Hogy mivel és mennyire? A párizsi premier előtt, élőben vizsgáltuk ezt meg.

Látnivalókban gazdag - galériaHosszú várakozás előzte meg, ám végre lehullt a lepel: az új Porsche Panamera bemutatkozott. A típust alapjaitól kezdve építették újjá a mérnökök, ezúttal talán még több ponton közösködve az Audival, de a Porsche géneket sem elspórolva. Sokak számára azonban még fontosabb lehet a formailag dinamikusabb, szebbnek ható hátsó traktus. 

 

A Panamera külső karaktere még élesebbé vált a második generáció megérkezésével. A modell 5049 mm hosszú (+34 mm), 1937 mm széles (+6 mm) és 1423 mm magas (+5 mm), ám összhatásában elődjénél jóval szélesebbnek és alacsonyabbnak hat. Élőben megcsodálva a modellt a Turbo sportosabb lökhárítójával együtt az összkép még a 918 Spyder orrát is felidézi, hátul pedig egyértelmű az utalás a 911-re. Vannak olyan szögek, amelyekből a többi részletet kitakarva szinte megtéveszésig megjelenik az ikonikus sportautó - persze csak addig, amíg elő nem bukkan az álló helyzetben nyitható, egyébként csak országúti tempótól kinyíló hátsó légterelő. A nagy szárny nem csupán felbillenve kiemelkedik, hanem ott szét is nyílik, mint egy vadászgép aktív légterelője.

Szubjektív téma, de azt hiszem erre mondhatjuk, hogy az elődnél sokkal tetszetősebb.

Jól mutatják: a tetőív hátul alacsonyabb lettA fokozottan sportos megjelenés egyrészt a nyújtás hatása (ezt erősíti például a hátsó ajtók második B-oszlopon túlnyúló ablaka is), de főleg az utastér hátsó része feletti – 20 mm-rel – csökkentett magasság vizuális hatása. Ennek ellenére az egyenletesen jó fejtér a gyári közlemény szerint megmaradt, amelyet üléspróbánk is megerősített. 1,85 méterig még a feláras tetőablakrendszerrel is bőséges a fejtér, felette azonban az opció elhagyása javasolt. A tengelytáv 30 mm-rel, 2950 mm-re növekedett, amely bizony a lábtérben tetten érhető: már az alapverzió is olyan fejedelmi helykínálatot nyújt elöl-hátul, amely lekörözi például az új 7-es BMW-jét is.

Vörös csíkkal, mint egy összkerekes 911Az élesebb vonalakkal meghúzott karosszéria első részén a nagyobb légbeömlők és a „négypontos” LED-es fényszórók jelentenek nagy újdonságot – utóbbiból egyébként háromféle rendszer áll az ügyfelek rendelkezésére, az egyszerűtől a teljesen adaptív kialakítású világítótestekig. A sok helyen alumíniumból készülő karosszéria legérdekesebb része azonban a hátsó traktus, amely sokkal dinamikusabb, szerethetőbb lett, mint a kissé felfújt elődé. A hátsó kialakítás leginkább hangsúlyos részét a beépített, négypontos féklámpákkal ellátott LED-es hátsó lámpatestek adják. Ezeket vékony LED-csík köti össze. A kerékjárati íveket alapból 19, opcionálisan pedig akár 21 colos felnik töltik ki.

Belül három kijelző és érintőgombok fogadnak

Itt már csak a fordulatszámmérő analógA Panamera teljesen új belső kialakítással rendelkezik. Számos területen érintésérzékeny felületek veszik át a klasszikus nyomógombok funkcióját, és nagy-felbontású kijelzők olvadnak bele a belső formákba. A luxuskategóriában a Porsche belső terének digitalizációja, amely a 918 Spyder-rel kezdődött, a következő szintet a Panamera esetében az új Porsche Advanced Cockpit formájában éri el. A műszercsoporton egyedül a központi fordulatszámmérő maradt analóg, ezt két oldalról egy-egy hétcolos kijelző foglalja keretbe. Emellett a műszerfalon találunk még egy 12,3 colos, személyre szabható, mobilos jellegű kezelhetőséggel rendelkező érintőképernyőt, amelyen az Apple CarPlay integrációtól kezdve az online navigáción át a beszédvezérlésig minden megvalósítható.

Tanulmányból sorozatgyártásbaA középkonzol érintésérzékeny gombokkal ellátott új vezérlőpaneljén számos funkciót szabályozhatunk intuitív módon. Még a központi légbeömlők lamellái is elektromosan állíthatók érintésérzékeny csúszkákkal. A hátsó utasok a klímaberendezést és az infotainment funkciókat az opcionális négyzónás automataklíma paneljén keresztül vezérelhetik.

Hogy működik ez a valóságban? Egészen jól, igaz, az érintős gombok inkább csak látványban jelentenek komoly pluszt. Érdekesség, hogy miközben a váltó előválasztó karja feletti részen hagyományos érintőgombokat találunk, addig a váltó körüli feliratokat meg kell nyomni, amelyek ezt valós erővisszacsatolással (koppanás szerű élmény) nyugtázzák. Az élmény és a használhatóság kellemes, ellentétben a ténnyel, hogy továbbra is le kell nézni a működtetéshez (nem figyelve a forgalomra), ráadásul a zongoralakk panel erősen gyűjti az ujjlenyomatokat.

Bár luxusautóról beszélünk, a praktikum a kategória egyik csúcsát jelenti a Panamerában, már csak az ötajtós kialakításnál fogva is. Ehhez csatlakoznak a 20:40:20 arányban ledönthető hátsó ülések, amelyekkel a kb. 50 literrel nagyobb, alapból 495 literes csomagteret 1,3 köbméterig bővíthetjük.

A hátul ülőket is tejben-vajban fürösztheti

A rendszerek integrációjával egyre okosabbAz opciós listán természetesen minden megtalálható, a kiterjedt személyre szabási lehetőségektől a nyitható panorámatetőn vagy éppen az 3D high-end Buremester audiorendszeren át egészen a vezetési segédrendszerekig. Ezek között újdonság a hőkamerás éjjelátó rendszer, amely gyalogosok és állatok felismerésére is képes, sőt, az adaptív LED-ekkel együtt azokat egy pillanatra szúrófénnyel megvilágítja, amennyiben keresztezik útpályánkat.

Előrébb láthat, mint mi - galériaAz eddigieknél jobban lát előre az új Porsche InnoDrive, ami az adaptív tempomatot is magában foglalja. A navigáció, valamint az érzékelők és a kamerák adatai alapján meghatározza és elvégzi az optimális gyorsulást illetve lassulást, valamint a fokozatok kiválasztását és a vitorlázási funkció használatát a következő három kilométeren. Mindeközben az ’elektronikus másodpilóta’ a kanyarokat, a szintkülönbségeket és a sebességkorlátozásokat is figyelembe veszi. Emellett természetesen a hagyományosabb biztonsági opciók, mint a holttérfigyelő, sávtartó rendszer és autonóm vészfékező rendszer is megtalálhatóak a kínálatban.

Piaci indulásakor az új Panamera háromféle hajtáslánccal lesz elérhető, melyek közös nevező a két turbó jelenléte, amelyet a V-motorok hengersorai közé építettek a tervezők, egyrészt méretcsökkentés, másrészt pedig reakciójavítás céljából. Egyelőre a trió összkerékhajtású, a váltásról pedig a vadonatúj fejlesztésű, 8-fokozatú, duplakuplungos PDK II váltómű gondoskodik.

Nem mellesleg a világ leggyorsabb szedánjaEleinte a Panamera Turbo modellben dolgozik a sorozat legerősebb motorja. A 4,0-literes biturbó V8-as 550 lóerőt teljesít 5,750-es fordulatszámon és maximális forgatónyomatéka 770 Nm, amely 1,960 és 4,500/perc között áll rendelkezésre. Így az elődmodellnél 30 lóerővel erősebb, miközben nyomatéka 70 Nm-rel emelkedett. A nyolchengeres erőforrás a Panamera Turbót 3,8 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 km/h-ra; a Sport Chrono csomaggal (rajtautomatikával) ez mindössze 3,6 másodpercre csökken. A modell végsebessége 306 km/h. A lenyűgöző adatok kiválóan prezentálják, hogy milyen könnyedén mozog a Panamera Turbo, mindössze 3,6 kg/lóerős tömeg-teljesítmény arányának köszönhetően. A lenyűgöző menetteljesítményekkel az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztási értékek képeznek kontrasztot. A mindössze 9,3-9,4 l/100 km-es vegyes adat akár 1,1 literrel kevesebb, mint az előd esetében, amiben többek között a hengerlekapcsolás funkció is közrejátszik.

Még beszédesebb, hogy az új Panamera Turbo olyan időt tett le a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján, hogy mindenkinek leesett az álla. Ezek szerint valóban működnek az autóban alkalmazott technikai hókuszpókuszok, legyen szó akár az aktív aerodinamikáról, akár a szuperfejlett futóműről vagy a rendkívül hatékony hajtásláncokról, bizonyítva, hogy a fogyókúra elmaradása esetén is lehet tempóban fejlődni.

Az előző 911 Turbo nyomábanA Nordschleifén a bő kéttonnás szedán bizony nagyon kemény sportautókat illetve szuperautókat hagyott a háta mögött. A Porsche által kommunikált köridő egészen pontosan 7 perc 38 másodperc, amivel a világ leggyorsabb luxusautójának számít a Zöld Pokolban. A 7:38-as idővel különben olyan illusztris táborba csöppent a több mint 5 méter hosszú luxusautó, ahol például a következő delikvensek tanyáznak: Lexus LF-A, Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera, vagy épp a Porsche 997 Turbo (vagyis a 911 Turbo előző generációja).

Mondanunk sem kell, hogy ez mekkora teljesítményt sejtet. És a legszebb az egészben, hogy a Porsche állítólag semmiféle ügyes trükköt nem alkalmazott, vagyis az autó teljesen szériaállapotban vágott neki a Zöld Pokolnak, semmiféle profi bukócsövezést vagy speciális súlycsökkentést nem kapott, továbbá nem pályaabroncsok feszültek rajta, hanem azokkal az utcai kerekekkel futotta az időt, amivel az ügyfelekhez érkezik.

A sorban következő szériagyártású szedán különben nem kevesebb, mint 17 másodperccel lassabb a Panamera Turbónál: ő lenne az M5-ös BMW, ami mellesleg kisebb, könnyebb és 10 lóerővel erősebb a Panamera Turbónál. És ez csak a kezdet. A pletykák szerint tovább erősödik, sőt, elektromos segítséget is kap majd a típus - de erről később.

Vadonatúj motor került a Panamera 4S-beA Panamera 4S vadonatúj fejlesztésű, 2,9 literes, V6-os biturbó motorjának csúcsteljesítménye 440 lóerő (ez 20 lóerővel több az elődmodellnél), amely már 5,650/perces fordulaton elérhető, miközben 1,750 és 5,500/perc között az új hathengeres 550 Nm nyomatékot szolgáltat (30 Nm plusz). A Panamera 4S csupán 4,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra (4,2 másodperc rajtautomatikával), a végsebessége pedig ugyancsak impozáns, 289 km/h. A vegyes fogyasztás itt is közel 1 literrel javult, akár 8,1 l/100 km.

A világ leggyorsabb sorozatgyártású dízelmotoros autója jelenleg

Az új Panamera egy vadonatúj nyolchengeres dízelmotorral is elérhető lesz, elsőként állandó összkerékhajtással kombinálva. A Porsche sorozatgyártású autóiban valaha alkalmazott legerősebb dízelmotor 422 lóerőt teljesít (3,500/perces fordulaton), és maximális nyomatéka lehengerlő 850 Nm – amely folyamatosan jelen van az 1,000-től 3,250-ig terjedő fennsíkon. 285 km/h-s végsebességével a Porsche Panamera 4S Diesel jelenleg a világ leggyorsabb sorozatgyártású dízelmotoros járműve. Az öngyulladós Gran Turismo 4,5 másodperc alatt teljesíti a 0-100-as sprintet (4,3 másodperc Sport Chrono csomaggal), miközben vegyes üzemanyag-fogyasztása mindössze 6,7-6,8 l/100 km.

A dízelmodellben szintén központi turbóelhelyezést alkalmaztak a mérnökök, ám a common-rail befecskendezésű motort (aminek 2500 bar a maximális befecskendezési nyomása) szekvenciális turbófeltöltéssel szerelték fel a mérnökök. Ez lehetővé teszi, hogy a motor egy- vagy kétturbós üzemmódban működhessen, használattól függően. Alacsony és közepes motorfordulatszámokon a kipufogógáz kizárólag a két turbófeltöltő egyikét hajtja, ami fokozza a gázreakciót. A második turbófeltöltő nem dolgozik, amíg a fordulatszám el nem éri a 2,700-as értéket.

A csúcsmotorok után hamarosan elérhetőbb verziók is lesznek

Karbon-kerámia féket is kérhetünkA futóműnél is a sportosságot igyekeztek összegyúrni a kényelemmel – ennek érdekében a változtatható lengéscsillapítású egység mellett vadonatúj háromkamrás légrugózást is kérhetünk. Az így kapott sokarcúságot dinamikai téren még karosszériadőlés-csökkentő rendszerrel, elektromosan szabályozott differenciálzárral, valamint hátsókerék-kormányzással is fokozhatjuk. A rendszereket az úgynevezett 4D futóművezérlő a menetstabilizálóval együtt integrálja teljes egésszé, így elődjénél gyorsabb lehet kanyarban is az új Panamera, annak dacára, hogy elődjénél nem lett könnyebb a típus.

Felszerelve 40 millió alatt jelenleg nincs új Panamera

Amit csak akarunk: az egekig extrázhatóA Panamera új generációja már rendelhető, az első típusok pedig novemberben érkeznek a kereskedésekbe. A Panamera 4S esetén listaáron kb. 37,5 millió forint körüli beszálló árra számíthatunk, a dízelmotorért pedig hozzávetőlegesen 1,5 milliót kell pluszban kifizetnünk. A Turbo 51 millió forintos indulóára még innen is nagy ugrás, ám ez jóval gazdagabb alapfelszereltséget is takar. Az opciós tételek listája meglehetősen gazdag, így kezdetben még alkuval is kimondottan nehéz lesz a 40 milliós ár alatt maradni – a jövőben azonban érkeznek a kedvezőbb alternatívák és a zöldrendszámos verzió.

A Panamera jövője még csak most kezdődikUtóbbi alatt nem csak a takarékosságra kihegyezett, átlagosan gyors kiadásra kell gondolni. A Porsche szemléletváltása ugyanis a Panamera csúcsverziójában is kiteljesedik. A márka egyre inkább kacsintgat a villanyos hajtás irányába, leginkább teljesítmény-fokozás céljából – elég csak a hibrid 918 Spyderre gondolni. A legfrissebb hírek szerint mindez begyűrűzik a második generációs Panamera csúcsváltozatába is: a konnektoros Turbo S E-Hybrid akár 700 lóerős is lehet. Mindez olyan magaslatokba emelheti a típust, amelyet korábban egyetlen szedántól sem várhattunk, szuperautók színvonalát tükröző pályaidőket elérve - mindezt a tökéletes luxus ígérete mellett.

Hamarosan konnektorról is tölthetjük

Az új konnektoros hibrid csúcsverzió a Turbo 4,0 literes, biturbó V8-asát örökölné, amelynek teljesítményét némi elektronikai áthangolással közel 600 lóerő környékére emelnének a mérnökök. Ehhez jön az elektromotoros rásegítés, akár az első és a hátsó tengelyen is egy-egy egységgel. Mindez a teljesítmény eredőjét 700 lóerőre tornázná, a csúcsnyomaték pedig félelmetes 1085 Nm lehet. Emellett a reakciók is javulnak a gyors elektromos segítséggel, ráadásul a hatékonyság is emelkedik. Ráadásképp pedig a modell elektromos hatótávja lazán meghaladja majd a 30 kilométert, így kiérdemelve a zöld rendszámot is.

Emellett egyes források szerint kizárólag benzinmotoros Turbo S is készül majd 580 lóerővel, illetve a már megszokott V6-os hibrid hajtáslánc is feltűnik, valamivel 400 lóerő feletti teljesítménnyel. És ezzel még mindig nincs vége.

A kínálat később egy sportosan praktikus kombi modellel bővülhet, a kategória messze legpraktikusabb modelljét felmutatva. A Shooting Brake karosszériával érkező Sport Turismo teljesen új trendet indíthat be a luxuskategóriában.

Ráadásul a 2012 végén bemutatott tanulmánynak köszönhetően sokat nem is kell találgatnunk arról, hogy a második generációs luxusmodell különlegesebb kiadásának hátsóját hogyan képzeli el a Porsche. A meghosszabbított tetővonal várhatóan folyatja majd az enyhe lejtését, így igazán dinamikus végződést kapunk, fokozott hátsó fejtérrel és csomagtérrel. Minden más változatlan marad, igaz, előfordulhat, hogy egy-egy új hajtáslánc is bemutatkozik a teljes Panamera sorozathoz a típus leleplezésének időpontjában.

A dinamizmus megmarad - beindulhatnak a kombi trendek a luxusosztályban is?

A vadonatúj modellben rejlő potenciál kiaknázása tehát folyamatban van, de előfordulhat, hogy nem a Shooting Brake-kel lesz teljes. Egyesek ugyanis már a kupé és kabrió változatról is pusmognak...