Noha a fosszilis hajtóanyagok korának múlásával a jósok már évtizedek óta riogatnak minket, a pánikkal takarózó áremelések satujában a benzincsapok mégsem akarnak elapadni. Mindenesetre az biztosan borítékolható, hogy közlekedési szokásaink és mobilitási igényeink változóban vannak, s az a vállalkozás, amelyik a nem is olyan távoli jövőben gyógyírt talál a nagyvárosok zsúfoltságának, valamint bolygónk környezetterhelésének betegségeire, bizonyosan és végérvényesen leszámolhat konkurenseivel. Kézzelfogható csodának már ma is szemtanúi voltunk, de a mennybemenetelhez olyan alternatívákra van szükség, melyek széles körben képesek kifejteni a hatásukat.
A BMW a bajor termékek hihetetlenül agresszív árpolitikája dacára talán egyedüliként közeledik a teljes társadalom igényei felé. Állításunkra bizonyítékul szolgál a Carsharing intézményének promóciója, ami fejlettebb társadalmakban ezekben a percekben is egyre nagyobb sikernek örvend, hiszen nem csak a saját autó birtoklásának sokszor felesleges terheitől szabadíthatja meg az embereket, de azokat is kényelmes négykerekűekbe ülteti, akik korábban csak a buszok ablakára biggyesztett orrheggyel csodálhatták, hogy a közösségi közlekedés poklán kívül is van élet.
Noha a fosszilis hajtóanyagok korának múlásával a jósok már évtizedek óta riogatnak minket, a pánikkal takarózó áremelések satujában a benzincsapok mégsem akarnak elapadni. Mindenesetre az biztosan borítékolható, hogy közlekedési szokásaink és mobilitási igényeink változóban vannak, s az a vállalkozás, amelyik a nem is olyan távoli jövőben gyógyírt talál a nagyvárosok zsúfoltságának, valamint bolygónk környezetterhelésének betegségeire, bizonyosan és végérvényesen leszámolhat konkurenseivel. Kézzelfogható csodának már ma is szemtanúi voltunk, de a mennybemenetelhez olyan alternatívákra van szükség, melyek széles körben képesek kifejteni a hatásukat.
A BMW a bajor termékek hihetetlenül agresszív árpolitikája dacára talán egyedüliként közeledik a teljes társadalom igényei felé. Állításunkra bizonyítékul szolgál a Carsharing intézményének promóciója, ami fejlettebb társadalmakban ezekben a percekben is egyre nagyobb sikernek örvend, hiszen nem csak a saját autó birtoklásának sokszor felesleges terheitől szabadíthatja meg az embereket, de azokat is kényelmes négykerekűekbe ülteti, akik korábban csak a buszok ablakára biggyesztett orrheggyel csodálhatták, hogy a közösségi közlekedés poklán kívül is van élet.
A Carsharing térnyerésével saját autónk ugyan nem lenne, de a közösségi közlekedésnek is alternatívája lehet
BMW i8 Concept - galériaA németek ezen a ponton sem álltak meg, hiszen a közös autóhasználatot is kiegészítendő, megalapították a BMW i elnevezésű leányvállalatot, melynek fő célkitűzése, hogy az alternatív hajtású autók fejlesztése mellett az intelligens járműrendszerek térnyerésével nyújtson olyan szolgáltatásokat, amik az útvonalválasztás optimalizációjától a biztonság növelésén keresztül, egészen a flottakezelés reformjáig hathatják át a mindennapjainkat.
A mézesmadzag már igen hosszúra nyúlik, de az első fecskék mégis közöttünk járnak, hiszen az elektromos MINI, vagy éppen a BMW 1-es ActiveE változatai már szolgálatba álltak, s hamarosan piacra kerül a nagyvárosok kisautója, az i3, valamint az ügyet a gyakorlatban csak népszerűsíteni szándékozó i8-as egyaránt. Noha a hibrid sportautó hazánkban nem is számíthat elsöprő sikerre, magyar vonatkozása már biztosan lesz, hiszen szénszálas karosszériaelemeinek gyártására a Pécsett tevékenykedő Honsa Kft. kapott lehetőséget.
Amennyiben a már megjelenése előtt is mozisztárrá avanzsáló tanulmányt vesszük szemügyre, azt is gondolhatnánk, hogy a német irányítás alatt tevékenykedő vállalkozásnak inkább szobrászati tapasztalatokkal kellene rendelkeznie, igaz, benyomásaink cáfolatára inkább az válik egyértelművé, hogy a futószalaghoz közeledő típus költséghatékonysági és gyártástechnológia megfontolásokból kiábrándító módon ölt egyre józanabb formákat magára. Arra persze a hivatalos bemutatóig nem derülhet fény, hogy az i8 lesz-e csontig hatoló extázis kiváltója, de a BMW svédországi tesztjére betekintve talán teljesebb képet alkothatunk az újdonságról.
Áttörő sikert nem hoz, inkább a sztereotípiák legyőzésében lesz főszerepe
Először is célszerű leszögeznünk, hogy az újdonság bizonyosan nem váltja majd meg a világot, s lényeges változást sem hoz majd az autózás világába, hiszen már csak anyagelvűségéből fakadóan is méregdrága lesz. Az akkumulátorok ballasztjának kompenzálására ugyanis az autó többi építőelemének kellett könnyűnek lennie, ami az egyelőre költséges karbonszálas elemek használatát tette indokolttá. A magas vételár tükrében a takarékoskodásra és a hatékonyság növelésére vonatkozó célkitűzések a teljes életciklus költségeit vizsgálva eleve értelmüket vesztik, de ettől az imázsépítő típus társadalmi felelősségvállalásának mérlege még lendülhet a pozitív irányba is.
BMW i8 Concept - galériaA németek ezen a ponton sem álltak meg, hiszen a közös autóhasználatot is kiegészítendő, megalapították a BMW i elnevezésű leányvállalatot, melynek fő célkitűzése, hogy az alternatív hajtású autók fejlesztése mellett az intelligens járműrendszerek térnyerésével nyújtson olyan szolgáltatásokat, amik az útvonalválasztás optimalizációjától a biztonság növelésén keresztül, egészen a flottakezelés reformjáig hathatják át a mindennapjainkat.
A mézesmadzag már igen hosszúra nyúlik, de az első fecskék mégis közöttünk járnak, hiszen az elektromos MINI, vagy éppen a BMW 1-es ActiveE változatai már szolgálatba álltak, s hamarosan piacra kerül a nagyvárosok kisautója, az i3, valamint az ügyet a gyakorlatban csak népszerűsíteni szándékozó i8-as egyaránt. Noha a hibrid sportautó hazánkban nem is számíthat elsöprő sikerre, magyar vonatkozása már biztosan lesz, hiszen szénszálas karosszériaelemeinek gyártására a Pécsett tevékenykedő Honsa Kft. kapott lehetőséget.
Amennyiben a már megjelenése előtt is mozisztárrá avanzsáló tanulmányt vesszük szemügyre, azt is gondolhatnánk, hogy a német irányítás alatt tevékenykedő vállalkozásnak inkább szobrászati tapasztalatokkal kellene rendelkeznie, igaz, benyomásaink cáfolatára inkább az válik egyértelművé, hogy a futószalaghoz közeledő típus költséghatékonysági és gyártástechnológia megfontolásokból kiábrándító módon ölt egyre józanabb formákat magára. Arra persze a hivatalos bemutatóig nem derülhet fény, hogy az i8 lesz-e csontig hatoló extázis kiváltója, de a BMW svédországi tesztjére betekintve talán teljesebb képet alkothatunk az újdonságról.
Áttörő sikert nem hoz, inkább a sztereotípiák legyőzésében lesz főszerepe
Először is célszerű leszögeznünk, hogy az újdonság bizonyosan nem váltja majd meg a világot, s lényeges változást sem hoz majd az autózás világába, hiszen már csak anyagelvűségéből fakadóan is méregdrága lesz. Az akkumulátorok ballasztjának kompenzálására ugyanis az autó többi építőelemének kellett könnyűnek lennie, ami az egyelőre költséges karbonszálas elemek használatát tette indokolttá. A magas vételár tükrében a takarékoskodásra és a hatékonyság növelésére vonatkozó célkitűzések a teljes életciklus költségeit vizsgálva eleve értelmüket vesztik, de ettől az imázsépítő típus társadalmi felelősségvállalásának mérlege még lendülhet a pozitív irányba is.
Sok szénszál és aluminium - drága muri lesz
Mindenesetre a gyártó azt ígéri, hogy a hibrid 2+2 üléses sportkupé a Porsche 911-es menettulajdonságait egy Volkswagen up! fogyasztásával kombinálja majd. Mint említettük, a külcsín lassan letisztul, s egyelőre az sem bizonyos, hogy az ajtók valóban felfelé nyílnak majd, de ettől függetlenül az i8 méreteiből adódóan is határozott kiállású. A sportos hatás az üléspozíció kapcsán is erősödik, hiszen igen alacsonyan, és a lábakat előre nyújtva foglalunk helyet a nagyságrendileg 1480 kg tömegű autóban. A hangsúly azonban sokkal inkább a hajtásláncra helyeződik, hiszen egy friss fejlesztésű benzin-elektromos plug-in hibridről beszélünk, aminek lelkét a BMW vadonatúj háromhengeres erőforrása adja.
Nem vicc: háromhengeres sportautó
Az 1,5 literes egység ugyanaz a konstrukció, ami a gyártó elsőkerékhajtású modelljeit, s a MINI friss újdonságait is repíti majd, itt azonban a 223 lóerős teljesítmény és a 300 Nm-es nyomaték egy hatfokozatú automataváltón keresztül a hátsó kerekeket nyüstöli. Az alumínium blokk kis hengerűrtartalmán persze fennakadhat a szemöldökünk, de minden kétségünk elszáll, amikor a típushoz fejlesztett digitális műszeregységre vetjük a tekintetünket, aminek tanulsága szerint 6500-as tartományig is foroghat a főtengely.
A műszerfalat még nem mutathatjuk - nem ilyen leszNoha a hanghatás önmagában is jellegzetes, abban egyetértenek a fejlesztők, hogy a hangulat fokozásához a motornak az utastérben még erősebben kell hallatnia a hangját, de éppenséggel az is meglehet, hogy majd a szórakoztató berendezés hangszórói generálnak mesterséges élményforrást. E tekintetben az első abroncsokat nyúzó elektromotorra aligha lehet számítani, de a 131 tagú ménes és a 250 Nm-es nyomaték azért kiveheti a részét a hajtásból. Megjegyzendő azonban, hogy egy második villanyos erőforrás is csatlakozik a hátsó kerekekhez, ami 6 lóerejével és 8 Nm-es értékével a kiválasztott vezetési módtól függően (Eco-pro, Comfort, Sport)alternátor és generátor üzemben egyaránt dolgozik.
Nem vicc: háromhengeres sportautó
Az 1,5 literes egység ugyanaz a konstrukció, ami a gyártó elsőkerékhajtású modelljeit, s a MINI friss újdonságait is repíti majd, itt azonban a 223 lóerős teljesítmény és a 300 Nm-es nyomaték egy hatfokozatú automataváltón keresztül a hátsó kerekeket nyüstöli. Az alumínium blokk kis hengerűrtartalmán persze fennakadhat a szemöldökünk, de minden kétségünk elszáll, amikor a típushoz fejlesztett digitális műszeregységre vetjük a tekintetünket, aminek tanulsága szerint 6500-as tartományig is foroghat a főtengely.
A műszerfalat még nem mutathatjuk - nem ilyen leszNoha a hanghatás önmagában is jellegzetes, abban egyetértenek a fejlesztők, hogy a hangulat fokozásához a motornak az utastérben még erősebben kell hallatnia a hangját, de éppenséggel az is meglehet, hogy majd a szórakoztató berendezés hangszórói generálnak mesterséges élményforrást. E tekintetben az első abroncsokat nyúzó elektromotorra aligha lehet számítani, de a 131 tagú ménes és a 250 Nm-es nyomaték azért kiveheti a részét a hajtásból. Megjegyzendő azonban, hogy egy második villanyos erőforrás is csatlakozik a hátsó kerekekhez, ami 6 lóerejével és 8 Nm-es értékével a kiválasztott vezetési módtól függően (Eco-pro, Comfort, Sport)alternátor és generátor üzemben egyaránt dolgozik.
Hangja még nincs, de a mérnökök ígérik, hogy találnak megoldást
Mindenesetre a 360 lóerős rendszerteljesítmény és az ~560 Nm nyomaték megteszi a magáét, így akár 4,6 szekundum alatt is elérhetjük a 100 km/órás sebességet, miközben a flúgos futam az elektronikusan korlátozott 250-es felső határnál ér véget. Noha ezek - a végső beállításoknál inkább szerényebbnek mutatkozó - adatok sportautók között már nem keltenek pánikot, a 60-120 km/órás etap 4 másodperces rugalmassági mutatójának hallatán azért már elégedetten csettinthetünk. Összehasonlításképp például egy BMW M3 Coupé DKG kezdetben még tarthatná a lépést, de igencsak optimista 11,4 literes átlagfogyasztása az i8 2,7 l/100 km-es értékével összehasonlítva árulkodik a hibrid túrakupé szellemi fölényéről, ráadásul az újdonság 32-35 km-es távolságokat tisztán elektromos üzemben is képes a háta mögött hagyni.
Azért jött a fagyba, hogy a vezérlés minden körülményre felkészülhessen
A konstruktőrök nem is bíznak semmit a véletlenre, hiszen Svédországba éppen azért jöttek, hogy az újdonság ne csak "játszásiból" legyen hibrid, hanem a legzordabb körülmények között is képes legyen élni az elektromos hajtás adta lehetőségekkel. A vezérlés algoritmusának alkalmazkodóképessége csak a fejlesztési munkálatok apró részlete, de abban már most mindenki egyetért, hogy az egyes üzemmódok közötti átmenet szinte észrevehetetlen.
Az első benyomások tehát abszolút pozitívak, igaz, azt még nem lehet 100 százalékosan kijelenteni, hogy az i8-as vérbeli sportautóvá válik. Jelen pillanatban inkább egy kiváló, mindennapi használatra alkalmas túrakupéval állunk szemben, amit a ~880 km-es hatótávolság is alátámaszt.
Vajon versenyképes lesz? - Bizonyos körökben biztos sikerre van ítélve...
A versenyképességről persze az árcédula dönt majd, miközben nagyságrendileg 30-35 millió forintról csiripelnek a madarak, azaz az irreleváns üzemeltetési költségeket figyelmen kívül hagyva egyértelműen a Porsche 911 vadászterületére merészkedik BMW i csoport, mely típussal szemben első nekifutásra a puszta helytállás is dicséretes eredmény lenne egy sztereotípiák ellen küzdő hibrid jármű számára.