A Volvo magyarországi importőre nagyon büszke volt arra, hogy a héten náluk vendégeskedhetett egy vadonatúj XC90-es, amit már hosszú évek óta várunk, mint a messiást. A hazai bemutató tényleg nagy dolog volt, hiszen épp a múlt héten ünnepelte európai premierjét a méretes SUV, ráadásul Genfben akkora sikernek örvendett a Volvo büszkesége, hogy helyszínre látogató kollégák elmondása szerint alig lehetett hozzáférkőzni.
Sok újdonságot a találkozást követően sem igazán tudunk elmondani, hiszen korábbi bemutató cikkünkben az XC90-ről szinte mindent leírtunk, amit csak le lehetett, ráadásul az árlista szintén ismert tavaly október óta, mi pedig az árakat is lehoztuk már.
Innen nézve brutális, máshonnan barátságos az XC90 - galéria
Alapvetően egy olyan dolgot tudtunk meg, ami tényleg fontos: teljes valójában a jelenlegi állás szerint júniusban érkezik hozzánk az autó, addig pedig (legalábbis Láttuk az XC90-et, de sajnos júniusig várni kell ráhazánkban) nem igazán lesz lehetőségük az érdeklődőknek élőben megcsodálni a típust. A tesztautó is csak nyáron áll munkába, így várhatóan sajnos nekünk sem lesz esélyünk korábban vezetni az óriást, pedig nagyon kíváncsiak vagyunk rá.
Viszont meglepő módon sokaknak nincs szükségük sem a megtekintésre, sem pedig a beszámoló cikkekre: közel 100 darab (!) máris gazdára talált Magyarországon a vadonatúj XC90-ből, ami hihetetlenül soknak számít a magas árhoz, és a kategória eladási számaihoz képest. Egészen pontosan az összesen 1927-ből 19 darab méregdrága, limitált First Edition modell talált látatlanban gazdára, amihez 74 ’sima’ változat csatlakozott.
A 21 colos óriáskerekek szinte elvésznek a kerékjáratokban...
Ráadásul ez a szám még a hétfő reggeli állást tükrözi, márpedig a sajtótájékoztató után rengeteg ügyfélnek is bemutatták a Volvósok a csúcsmodern terepest, s minden bizonnyal ezután is érkezni fog jó néhány megrendelés, júniusi premier ide vagy oda. A vásárlóknak mindenesetre elég sokáig kell majd várniuk: ha június körül A formaterv (is) telitalálat - galériarendelik meg leendő kedvencüket, akár 2016. elejéig is elhúzódhat az átvétel. Ha már a számoknál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy világszinten eddig közel 20 ezer példány talált látatlanban gazdára a svéd tankból, az éves terv pedig 55 ezer, ami bizonyára simán teljesülni fog, főleg az első év(ek)ben.
És hogy milyenek az első benyomások? Épp olyan pozitívak, mint az eladási számok. Örömmel jelentjük, hogy nem csak a fotókon, de élőben is lehengerlően néz ki az autó. Az új formavilág telitalálat, az XC90 fellépése kétségtelenül tiszteletet parancsoló, viszont egyben barátságos is – ráadásul vélhetően sokak számára fontos, hogy messze nem társul akkora negatív előérzet a Volvo portékájához, mint a prémium konkurensek hasonló felépítésű/karakterű négykerekűihez.
Elöl királyi a kényelem, de leghátul sem rossz ülni - galéria
A méretek élőben is átjönnek: hiába, a közel ötméteres, ráadásul magas és kockaformákkal operáló ’vas’ képtelen visszafogottan meghúzódni, s az is döbbenetes, hogy a 21 colos, 275 mm széles malomkerekek mennyire elvesznek a kerékjáratokban. Viszont boldogok vagyunk, hogy az értékes centiket nem pazarolták el a tervezők, így az utas- és csomagtér is megfelel a külső dimenzióknak.
7 üléssel is marad egy kis csomagtartó - szuper!Az első, belsővel kapcsolatos pozitív impulzus akkor ért, amikor kinyitottam a csomagtérajtót és örömmel konstatálhattam, hogy hét felállított üléssel is tisztességes csomagtartó marad. Persze csodára nem számíthatunk, de a 314 liternyi minimális térfogatot a legnagyobb egyterűek is megirigyelhetik, s bár hét személy cuccát természetesen lehetetlen ide beszuszakolni, így is közel egy átlagos kompakt csomagtartóméretének örülhetünk – például a Volvo V40 sem tud többet felmutatni. Öt üléssel már óriási helyet kapunk, a maximális térfogat pedig közel 1,9 köbméter, ami egy-egy kisebb költözésre is elegendő.
Már az elődben is szerettük, hogy a leghátsó ülések sem töltenek be kínzópad funkciót, s a Volvósok ezúttal is kitettek magukért: a két hátra kényszerülő utas is szépen formázott székeknek, becsületes fejtámláknak, sőt, megfelelő szellőzésnek örülhet, ami szintén ritka dolog. A középső sor székei hosszirányban ezúttal is tologathatóak, így mi állíthatjuk be a 2./3. üléssor lábtér-arányát. Itt és elöl persze fejedelmi a helykínálat.
A második üléssor tologatható - és kényelmesA bemutatott csúcsfelszereltségű autó elöl királyi kényelmet nyújtott, ami nem csoda, hiszen a legdrágább, elektromosan kihúzható combtámasszal, ezerféle állítási lehetőséggel és ülésszellőztetéssel is felszerelt, puha nappa bőr fotelok kényeztették a beülőket. A világos kárpit és a fabetét kombinációja maximális eleganciát és igazi nemes hangulatot kölcsönzött az egyszerű formákkal operáló, modern és ízléses enteriőrnek, aminek különlegességét a méregdrága Bowers&Wilkins csúcshifi fokozta. Persze a 12,3 colos digitális műszercsoport és az óriási érintőképernyőn keresztül vezérelhető, új multimédiás/navigációs rendszer is megtalálható volt a kiállítási darabban, amelyektől kissé féltünk, de a rendszer okos felépítésével és gyors működésével gyorsan meggyőzött minket.
Elegáns és igényes az utastér - gyári galériaA hajtásláncokról sajnos nem áll módunkban nyilatkozni, ugyanis csak statikusan csodálhattuk meg a luxusterepjárót - pedig legszívesebben rögtön körbeautóztam volna vele a világot. Jelenleg három hajtással kérhető az XC90, az összkerékhajtás és a remek nyolcfokozatú automataváltó egyelőre minden esetben adott. A felállás egyszerű: egy 225 lóerős D5 dízel, egy 320 lovas T6 benzines és egy 400 lóerős, konnektorról is tölthető T8 hibrid (itt a benzinmotor megegyezik a T6 változattal), ami a gyári adatok szerint 40 kilométert képes elektromosan abszolválni. A motorok minden esetben négyhengeresek, hengerűrtartalmuk 1969 köbcentiméter, és természetesen (duplán is) feltöltöttek.
A 225 lóerős (470 Nm) D5 a legolcsóbb - 15 millióért...Egyértelmű, hogy a dízelmotor-összkerékhajtás párosa lesz a kínálat legsikeresebb tagja. Nem csoda, hisz egyrészt ez a legolcsóbb hajtáslánc (14,93 milliótól indul, a T6 közel 1,3 millióval drágább), másrészt a gyártó által ígért 5,8 l/100 km-es átlagfogyasztás kecsegtető, továbbá a 8 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidő és a 220 km/h-s végsebesség remek érték. Különben meg a 225 lóerő és a 470 Nm több mint elegendő egy ilyen kaliberű, nyugodt autóhoz. Rövidesen gyengébb motorok is érkezni fognak a kínálatba - várható például egy 190 lóerő körüli dízel és egy gyengébb benzines is, plusz az autó elsőkerékhajtással is elérhető lesz, ami érthető lépés, hiszen sok olyan ügyfél is járna XC90-nel, akinek egyáltalán nincs szüksége a négy hajtott kerékre.
Erre a képre kattintva a Volvo XC90 gyári galériája nyílik meg
Az Inscription jelzés csúcsfelszereltséget takarAmint fentebb is említettük, a belépő hajtásláncok érkezéséig az indulóár 14,93 millió forint, ami a prémium luxusterepesek kategóriájában a konkurensekkel összehasonlítva teljesen versenyképes. Alapból ötszemélyes a Volvo, a plusz két ülésért 490 ezer forintot szükséges fizetni. A hibrid persze méregdrága, 22 milliótól indul, cserébe viszont széria hozzá a többi motornál 1,5 milliót kóstáló második, Momentum felszereltségi szint és a hét ülés, vagyis két milliót ’jóváírhatunk’ felárából, ami így is tetemes marad, de a különleges, drága technikát és a 400 lóerőt meg kell fizetni. Magas ár ide vagy oda, így is közel 10 darab talált gazdára a T8 változatból is Magyarországon...
Felszereltségi szintből jelenleg négy áll rendelkezésre (Kinetic, Momentum, Inscription és a sportos R-Design), az extralista pedig végeláthatatlanul hosszú, mindent megtalálunk az opciók között, amit csak el tudunk képzelni 2015-ben, legyen szó akár kényelmi, akár biztonsági tételekről. Az extrák külön-külön nagyon drágák, de szerencsére egész sok extracsomag áll rendelkezésre, amelyekkel érdemes élni.
A piac tán legharmonikusabb SUV-ja az XC90
Összességében elmondhatjuk, hogy bár még nem vezettük, mégis az XC90 hatása alá kerültünk: a luxusterepes hiába óriás és prémium, mégis szimpatikus jelenség, a meleg hangulatú, igényes és tágas utas- és csomagtér pedig kiváló családi autóvá teszi.
Ráadásul eléggé megnyugtató, hogy a családot a világ egyik legbiztonságosabb személyautójára bízzuk. Minden téren kiváló terméknek tűnik a nagy Volvo, amelynek technikája is szupermodern – csak legyen tartós is!
Érthető hát a siker: szerintünk a piac talán legjobb SUV-ját alkotta meg a Volvo. De azért reméljük, hogy a jelenlegi generációnak nem kell 13 évig húznia az igát, mint elődjének...
A vadonatúj Volvo XC90-ről részletesen korábbi cikkünkben, ide kattintva olvashatnak, a magyarországi árakat pedig ide kattintva futhatják át.