Hazánkba is megérkezett a Peugeot nagy reménysége, a teljesen új 308, melytől sokat vár a francia gyártó. Ennek megfelelően olyan hozzáállással láttak neki megépíteni az autót, hogy saját kategóriájában a mezőny fölé emelkedjen, és a végeredményben nem is kellett csalódnunk.
A franciák egyébként négy szempontot emeltek ki, amely az autó megalkotásakor főszerepet játszott: a hatékonyság, a formaterv, a vezetés élménye, illetve talán mind közül legfontosabbként a minőség. A hatékonyságot nem csupán takarékos motorokkal – ugyanis van belőlük néhány – érték el a Peugeot szakemberei, hanem tömegcsökkentéssel és apró okosságokkal. Az 1,6 literes turbós benzines, illetve az 1,6 literes turbódízel mindösszesen 1160-1165 kg-ot nyom a mázsán, tehát ténylegesen megérte a könnyű, modern anyagokból álló új EMP2 platformra építkezni. Már maga az alap is 70 kg-os fogyást jelent az elődhöz képest.
Az autó egyébként rövidebb, alacsonyabb és szélesebb lett, aktív redőnyös hűtőrácsot kapott, továbbá leburkolták az alját, így nem meglepő, hogy a 0,28-as légellenállási tényező révén csillagos ötösre vizsgázik a 308-as. Egyelőre egy 86 lovas 1,2 literes, háromhengeres benzines, az 1.6 THP 125 és 155 lóerős verziója, valamint a 92 és 115 lóerős 1.6 HDi van porondon.
2014-ben több Euro 6-os erőforrással bővül a paletta, jön a 110 (5 fokozatú kézi) és 130 lóerős (6 fokozatú kézi) 1.2 THP, dízelfronton pedig az AdBlue folyadékkal operáló 1.6 BlueHDi (120 LE) és 2.0 BlueHDi (150 LE). Az 1,6 literes 120 lóerős új dízelmotorral a kategória élére ugrik takarékosságban a 308, hiszen ezzel a négyhengeressel 82 g/km kibocsátást produkál, ami 3,1 literes átlagnak felel meg. A Michelin kifejezetten a 308 megjelenésének kapcsán fejlesztett új abroncsokat a Peugeot számára, amelyek 3 g/km-es csökkentéssel veszik ki a részük a takarékoskodásból, miközben az ígéretek szerint a menetdinamika sem romlott.
Technikai szempontból fontos megemlíteni a 62 tagból álló, ledes fényszórókat is, melyek csak a legmagasabb, Allure felszereltségi szinten lesznek elérhetőek. Immáron xenon egységek nem lesznek kaphatóak az autóhoz. A világító diódás fényforrások nem csupán könnyebbek egy xenon szettnél, de 50 %-kal takarékosabbak is a más fajta lámpáknál.
Ez egy minden jóval ellátott verzió - galéria
Az utastérben a stílusos formák és a minőségi anyagok vállalják a főszerepet a Peugeot szerint, s ez nagyjából így is van. Az oroszlánosok a vezető felé forduló iCockpit keretein belül megmaradnak a kis kormány és felülre ültetett óracsoport kombinációjánál. Az elrendezés szokható, a fordított skálázású sebesség- és fordulatszámmérő azonban kicsit szokatlan, noha a sajtóanyag szerint feladata, hogy út felé irányítsa a tekintetet – utóbbival kapcsolatban szkeptikus vagyok, de mindenki döntsön maga. A letisztult műszerfalat a 9,7 hüvelykes érintőkijelzőnek köszönhetjük, amely át hivatott venni mindenféle gomb feladatát, és a középső, Active felszereltségi szinttől szériában jár az autóhoz.
Kattintásra galéria nyílikAz ötlet valóban mesteri, s a gomboktól mentes műszerfal jól néz ki, ám a mindent magára vállaló központi rendszer működése azért hagy némi kívánnivalót maga után. A menü logikus és jól felépített, de a sebességgel nem voltunk elégedettek, néhol kifejezetten lassan történnek a váltások, a kétoldali klíma beállításához pedig az anyósülésen helyet foglalónak a másik oldalra kell átnyúlnia, holott egy érintőgombra való hely még épp volna a képernyő jobb oldalán is.
A helykínálat meglehetősen kedvező, elöl és hátul egyaránt, noha a fejteret a tesztautókban lévő panoráma napfénytető korlátozta valamelyest, 185 centiméteres magasság viszont így sem okoz gondot a kényelmes üléspozíció megtalálása. Miközben hosszában zsugorodott az autó, csomagtere 40 literrel gyarapodott, így már 470 literes a befogadóképesség.
A 308 modern mivoltát a hozzá elérhető asszisztensek sora is jelzi, immáron adaptív tempomatot, ráfutásgátlót, elektromos kéziféket, holttérfigyelőt és parkautomatát pipálhatunk hozzá.
A képre kattintva galéria nyílik
Összességében nagy fejlődés jellemzi a 308-ast, hiszen minőségben mindenképp előrelépett, a felhasznált anyagok és a technika színvonala is meglehetősen magas, a kompaktok között tehát az élmezőny egyértelműen megvan. Mindezt a próbált motorok is alátámasztják, az 1.6 THP 155 lóerős verziója korrekt, dinamikus és csendes, forszírozva pedig kellemes hanggal festi alá az élvezetek halmozását, ráadásul a vegyes körülmények között 7 liter alatt maradó fogyasztásra sem lehet panasz. Az 1.6 HDi inkább visszafogott, csendes, ám ő egyértelműen takarékosságával vonz, hiszen étvágya 5 liter körül alakult a próba alatt.
Amiben meglepetést okozott az új 308, az a futómű. Elöl pseudo-MacPherson tagok, hátul pedig csatolt hosszlengőkarok dolgoznak, ám utóbbi ellenére meglehetősen jó képességekkel bír a Peugeot büszkesége. Az autó rendkívül kiegyensúlyozott kanyarban, amit a változatos útvonalon eltöltött pár kilométer alatt bizonyított, s feszessége ellenére komfortosnak is mondható. A csatolt lengőkar persze nem tud mindvégig észrevétlen maradni, nagyobb úthibákra hajtva pici mocorgással érezteti jelenlétét. A kormányzás minimálisan plasztikus, de a 2,9-et forduló volán pontos.
A tigris karmai - galériaA nemzetközi menetpróbán tapasztalt apró hibák, mint a pislákoló led, vagy a lötyögő vezetőülés úgy látszik, szerencsére csak az ott jelen lévő, talán kicsit korai autókra volt jellemző, az itthon vezetett példányoknál egyik hiba sem fordult elő.
És akkor jöjjön az, amire mindenki várt a magyarországi bemutató kapcsán, nézzük az árakat. Az 1.2 VTi motorral szerelt alapváltozat listaára 4.620.000 Ft, azonban a bevezető akció keretében most akár 4.290.000 Ft-tól el lehet hozni a kereskedésből, mely olyan alapfelszereltség mellett, mint a tempomat, vagy a fedélzeti számítógép, igencsak jutányosnak mondható. Körülbelül 400.000 Ft-tal drágábban már az eggyel jobb, Active felszereltségi szinthez már jár az érintőképernyős központi rendszer, az automatikus ablaktörlők és fényszórók, valamint a bőrbevonatú multifunkciós kormánykerék.
A legmagasabb Allure szinten már első és hátsó parkolóradar, ledes hangulatvilágítás, krómdíszítések, valamint 16 collos könnyűfém felnik is járnak. Az 1,2 literes motor az Allure szinten egyébként nem elérhető, míg a többi erőforrás esetében 450.000 Ft a felára a középső szinthez képest. Az 1.6 THP (125 lóerő) esetében a kedvezményes indulóár 4.810.000 Ft, míg a plusz 30 lóerőért 170 ezerforintost kell letennünk az asztalra. A jelenleg elérhető egyetlen dízel verzió ára pedig 5,34 millió forint. Ezek a bevezető árak az 1,2 literes motor kivételével egyébként egységesen 300.000 Ft-tal kedvezőbbek a listaárnál.
A Peugeot tehát nagyon megrázta magát, és egy valóban versenyképes modellt hozott létre, mely nem csak külalakjával, minőségével és dinamikájával, de az árával is hódíthat a magyar piacon, így az évi négyszáz darabos tervezett eladás, és ezzel a szegmens 3 élmenője közé kerülés egyáltalán nem elérhetetlen cél az új 308 számára.