Olvasónk érdekes kérdéssel fordult hozzánk. Automataváltós, benzines autóra váltott, ám a kapcsolás feladatát válláról levéve is szeretne minél többet elkövetni a hatékony autózásért. Hogyan gyorsítson?
„Most váltottam automataváltós benzinesre. Mikor kisebb a fogyasztás, ha alig-alig érintve a gázt, szépen, lassan gyorsítok fel, vagy egy cseppet határozottabb gázkezeléssel hamarabb elérem a kívánt sebességet? Érzésre előbbi esetben több időt tölt egyesben, kettesben, a váltások is olyan "namajdmost, mostmindjárt,demostmáraztántényleg" érzést adnak. Utóbbi esetben üzemszerűbbnek tűnik a dolog, még selymesebb a váltás, pikkpakk felvált magasabb fokozatba. Előre is köszönöm!” – szólt olvasónk kérdése.
De mit tegyen? Végtére is nem érezhetjük, hogy mikor mennyi üzemanyagot fecskendez be a rendszer és sok esetben – például városban, a zöldön történő áthaladáshoz – a lassabb gyorsítás problémásabb lehet. Tudományos oldalról megközelítve a kérdést, elmondható, hogy a „tökéletes” gyorsítás teljes mértékben a hajtáslánctól függ. A pillanatnyi fogyasztás függvényét mindkét helyzetben kirajzolva, kiintegrálva lehet dönteni. Na, persze. De van matek nélküli módszer is, amiből következtethetünk?
Szerencsére van, a mankót ezúttal az autógyártók teszik alánk. Sok mai autóban már megtalálható valamilyen takarékos vezetést segítő rendszer, amely általában a finom gyorsításokért ad jó pontokat. A Mercedes-Benz három ismérvet (gyorsítás, váltás, kigurulás) figyelő kijelzése tanulságos, hiszen ott csak a kimondottan finom gázkezelésre kapunk „százalékokat”. Egyúttal a mi tapasztalatunk is azt mutatja, hogy minden más tényezőtől független helyzetben, akármilyen nyúlósnak is tűnik a történet, a kimondottan finom gázkezelés a legtakarékosabb.
Városban már más a helyzet, hiszen zöld ciklusnál intenzívebb gyorsítás esetén több autó ér át, így ha mindenki ezt teszi, gyorsul a forgalom ritmusa és csökken mindenkinek a fogyasztása. Nem árt tehát figyelni: a hatékonyság nézőpontjából ideális gyorsítási intenzitás természetellenes vezetői szemszögből és a forgalom ritmusát tekintve egyaránt.