Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Azt ajánlom, legyetek résen Matrjoska babák, Csajkovszkij művek, de ti is ott mindannyian a Tretyjakov Galériában, mert fénysebességgel terjed az új orosz kulturális forradalom, a híres exporttermék, melyet úgy hívnak, hogy orosz autós videó.

Megkérdőjelezitek a tényt, régi vágású remekművek? Hát még mindig szentül hiszitek, hogy a külföldieket a valós kulturális értékek érdeklik? Akkor lessétek meg, mit néz a magyar, ha orosz művészetre vágyik.

Most, hogy látjátok, mennyi letöltést, megosztást, lájkot kapnak a hajdani nagytestvéreinknél, azaz nálatok manapság felvett népszerű benzingőzös mozgóképek, melyekben sofőrök püfölik agyon egymást egy meg nem adott elsőbbség okán, meg amiben moszkvai gengszterarcok használják sztrádaként a járdát, vagy épp alkoholtól túlfűtött fazonok kerülgetik úgy az autókat a soksávos gyorsforgalmin, mint a Chemotoxos hangya a papucs árnyékát, remélem, már érzitek a baljós árnyakat.

Különbségek feketén és majdnem fehéren – az utakon is

De mi is az igazi veszélyforrás? Rátok nézve egyértelműen a videók alapja, azok a fránya társadalmi különbségek, meg talán a történelmi múlt, vagy habitus, mely bár az élet minden területén tetten érhető, leglátványosabban, leginkább mozi barát módon nálunk úgy tűnik, hogy a közlekedésben manifesztálódik. Tulajdonképp nem is új felismerés és szinte minden népnél működik nagyvonalakban a bölcselet, miszerint nézd meg, hogy vezetnek az adott országban, milyen a járműparkjuk és látni fogod a mentalitásukat, habitusukat, életkörülményeiket, az üzemanyag árából, az infrastruktúrából pedig már következtethetsz is a gazdaság állapotára.

A hatalmasra nyílt orosz olló felső szárán például szép számmal ott tülekednek, tipornak, élnek minden gátlás nélkül a „menők”, akik hatalmas luxusjárgányaik biztonságában és sötétjében, hivatalosan ugyan nem létező, ennek ellenére jól működő, mára igazából megkövesedett előjogokkal élve haladnak „hatékonyan”.

Az alsó száron meg ott kapaszkodnak a létminimumba a nyomorgó, kilátástalanságtól vezérelt, feszített húrként robbanni képes széles rétegek, azok a magukból egyre többször kivetkőző, vagy pont a helyzethez mért ruhát öltő úrvezetők, akiknél a Ladázás, Volgázás nem divatos veterános életérzés, hanem az egyetlen lehetőség az egyéni motorizált helyváltoztatásra. Az alsó sokmilliók képviselői, akik anyagiak, lehetőségek híján még nekünk, a vidám barakkban szocializálódottaknak is tudnak újat, meghökkentőt mutatni abszurd „kreativitásból”, bevállalós hoppon maradásból, ingyenes jogsegélyből, azaz ököljogból, és a kilátástalansággal együtt járó nemtörődömségből.

Oroszhonból jött értékek vannak ám az automobilok terén is

Szóval ezt nézzük mi manapság széles vásznon, és közben ámulunk, megrökönyödünk, vagy éppen röhögünk. Miért? Alapvető emberi jellemvonás, hogy szeretünk mindig a kisebb ellenállás felé haladni, meg mentséget keresni, meg bizonygatni, hogy szerencsére a szomszéd almája még mindig rohadtabb, vagy épp párhuzamot vonni, netán elterelni a gondolatainkat a saját sarunkról.

Azért „jó” nézni ezeket a videókat, mert nem terheli úgy a szürkeállományt, mint egy regény, amit meg kell érteni, el kell képzelni. Meg olyan jó látni, hogy van lejjebb, hisz a Vadkelet csalóka tükrében még azt is hiheti az ember, hogy létezik kiváló magyar közlekedési kultúra.

Más népek tükrében a mi közlekedésünk nem is rossz – ez megnyugtató!?

Jó nézni, jó látni, de vajon jól lát, aki ilyen videókat néz? Ugyanannyi erővel hirdethetnénk a megsüvegelendő oldalt is, mondjuk autós vonalon maradva, ahogy Stasys Brundza tereli a Moszkvicsot, VFTS-t, de csemegézhetnénk akár a pálya Volgák, vagy komoly terepre épített, igényes UAZ-ok között is, nem beszélve a szépen restaurált szovjet népautókról készült mozgóképekről.

Pár messziről jött „hatásos” felvétel alapján ítélkezni, vagy ami még rosszabb ellesni, átvenni, megszokni a rossz példákat kész haszon. Nicsak, ezek az oroszok nem szórakoznak, aki nem ad elsőbbséget, azt megbüntetik ott helyben, például husánggal. Tiszta sor, nem? Jé, hát a gyalogosjárdán elfér egy terepjáró is, ha picit összehúzza magát, és ott bezzeg nem mindenki bolond a dugóban állni. Keleten mindenki erőből hasít utat magának, hisz tonnaszám látjuk a videókon, akkor mi miért közlekedjünk a KRESZ szerint? Téli gumi? Ugyan már! Láttad, hogy előzött tükörjégen a részeg a Záporjóskával, leánykori nevén Zaporozseccel? Jó, kettőt megpördült, de utána irányba állt, nálunk meg mindenki olyan majrés.

Csak nehogy egy nap végül arra döbbenjünk, hogy az oroszok a mi őrült autós videóinkat nézik! Higgyük el, a mélységben a magasságok nem is olyan élesek. Milyen is a hazai járműpark, a közúthálózat állapota, hány baleset, autólopás is történik évről évre, hogy is vezetünk mi magyarok?