Rég elmúltak már azok az idők, amikor a funkció volt egy autó legfontosabb jellemzője, és a forma csak ezt tette még kívánatosabbá. Gondoljunk csak az olyan terepjárókra, mint a Mitsubishi Pajero vagy a Nissan Patrol, melyek hatalmas létraalvázzal, strapabíró futóművel és bitangerős hajtással rendelkeztek, hogy vígan elboldoguljanak a keményebb terepeken is – és nem mellesleg jól is néztek ki.
Mára a funkció valahol elveszett, vagy legalábbis jócskán háttérbe szorult a formákkal szemben. Nem csak az emberiség lett jóval felületesebb, de használati tárgyaink, így autóink is. Ma már az emberek nagy része bőven megelégszik azzal, ha az autó betölti az „úgy néz ki, mintha” funkciót, mely a SUV-okra vonatkoztatva így fest; úgy néz ki, mintha terepjáró lenne. Hogy mennyire nem azok, azzal leginkább a gyártók és szervizek vannak tisztában, az embereket vajmi kevéssé foglalkoztatja.
A Mercedes-Benz kezdte az M-osztállyal 1998-ban - galéria
Persze ez a helyzet mindenkinek tökéletesen megfelel, mivel jelenleg a SUV-ok a legkelendőbbek, és úgy nagy általánosságban ezek szervizszámlái a legborsosabbak. És legyünk őszinték, ha családi autót keresünk, akkor ezekkel a batárokkal a legjobb érzés pózolni a ház előtt úgy, hogy a szomszéd is lássa.
Az Audi későn szállt be a BMW-hez és a Mercedeshez képest - galéria
Kit érdekel, hogy terepen hamar elakadna szeretett tankunk, úgyis csak városi cirkálásra kell majd. A SUV-mánia természetesen a tengerentúlról indult, és úgy a 90-es évek végére kezdte el alaposabban megfertőzni az európai lakosságot.
Akkoriban még a 911 körül forgott a világ - galéria
A 2000-es évek elején aztán elkezdtek gombamód szaporodni ezek az autók és mára stabilan trónolnak az eladási listák élén. Noha anno egy M-osztályt, Kia Sorrentót vagy Volkswagen Touareget még némileg terepjárónak is hívhattunk, mára ezek is végképp belesimultak a betondzsungelek környezetébe. És szépen lassan megjelentek a kategóriában azok a gyártók, melyekről korábban sosem gondoltuk volna, hogy valaha ilyen modellekkel operálnak majd.
Az F-Pace későn érkezett, pedig már 1990-ben is jól mutatott volna - galéria
BMW X5, Jaguar F-Pace, Porsche Cayenne és még hosszan sorolhatnánk. A cikk galériájában eljátszottunk a gondolattal, hogy mi lett volna, ha a SUV mánia már a 90es évek elején felüti a fejét és a mostani legnépszerűbb modellek már akkor piacra gurulnak.
A képeket Turi Dániel készítette, felhasználásuk engedélyköteles!