Nyakunkon a nyár, készülhetünk a hőségre. Egyre többen rakatják rendbe autójukban a klímát, de megnő a kereslet a kabriók iránt is. Pedig ezek mind félmegoldások. Ha valaki kellemesen szeretne utazni nagy melegben, annak ideális megoldás pusztán a fagylaltos autó lehet.
Gondoltuk volna, hogy a jópofa ötlet - miszerint a finom jeges csemegét egészen a vásárló szájáig, háztól-házig kell vinni – már az 1920-as években felvetődött a Walls Ice Cream Company vezetőiben? 1924-től háromkerekű triciklis flottával terítették a fagylaltot és állítólag egész szép bevételt könyvelhettek el a furcsa üzletágból.
Lovaskocsi és villamos keresztezéséből született ez a fagylaltos teherautó?
Sőt, fagyit szállítottak már előbb is közúton, hisz 1918-ban a chicagói Walker Electric Vehicle Co. elektromos és dízel-elektromos hibrid fagylaltos teherautókat gyártott, melyek egészen az 1940-es évekig szolgálták a jégkrémre vágyókat. Jópofa adat, hogy teherautóik üresen megfutották a „szédítő” 20 km/h-s sebességet is, míg jégkrémmel telepakolva a végsebesség lecsökkent 15 km/h-ra, a hatótávolságuk pedig olyan 65-80 kilométer volt egy feltöltéssel.
Nem csak a benne tárolt jégkrém, hanem a furgon is gusztusos
Aztán ott van a máig prosperáló Good Humor nevű amerikai cég, akik 1920-ban már 12 darab, hűtőládával és csengettyűvel felszerelt járművel terítették a jégkrémet. Majd később az ő flottájukat gazdagították az igen szemrevaló, amolyan elhúzható „targatetős” Chevrolet és Ford furgonok is. Érdekességként figyeljük meg, hogy a járműveket az oldalukból kihajtható, a megállást jelző karos figyelmeztető táblákkal láttak el és a kiszolgálás minden esetben a jobb oldalon történt, illetve nem volt oldalsó ajtó, hogy így csökkentsék a gyalogos balesetek számát.
Felsorakozott a fagylaltos alakulat, indulhat a bevetés
Jópofa, hogy a cég logójában a mai napig megtalálható a jégkrémek kiszállítására utaló fagylaltos autó rajza - annak ellenére, hogy 1976-ban eladták a flottájukat. És szerencsére az egyik utolsó, ajtó nélküli 1969-es Ford F250-es gépüket restaurálták 2011-ben, így a szerencsések testközelből megcsodálhatják a különleges járművet, mely oldalát az eredeti égetett porcelán felirat díszíti, amit éjjel lámpák világítanak meg, ahogy régen is tették.
Nagyon szellemes megoldás volt, hogy néhány járműhöz még utánfutót is kapcsoltak, így lehetővé vált, hogy a forgalmas városrészeknél – például strandoknál – az utánfutót lekapcsolva egész nap árulhassák egyhelyben is a finomságokat, miközben a terítő jármű is bejárhatta szokásos útvonalát. A nap végén pedig a furgon sofőrje felvette az utánfutóval áruló kollégát és együtt mentek új munícióért.
Csak a szélvédő síkjáig jött a Fordtól a karosszéria
De nem ez volt az egyetlen nagy dobása a vállalatnak. A Fordtól rendeltek speciális furgonokat, melyeknek az A-oszloptól hátrafelé hiányzott a felépítménye, így lehetőség nyílt a Hackney Bothers céggel speciálisan a fagylalt árusítására alkalmas hátsó traktust készíttetni – hatékony szigeteléssel, az árusításra alkalmas pilótafülkével, hőtároló elemekkel és a 220 Voltos hálózathoz csatlakoztatható hűtőkompresszorokkal. Ennek eredményeként az éjjel mínusz 20 Celsius fokra lehűtött tároló rész egész nap fagypont alatt tartotta az árut, ráadásul zajos működésű hűtőkompresszor és segédenergia nélkül.
Oldalt látható a kihajtható figyelmeztető tábla
Ellentétben például a stílusosan vaníliakrém színben pompázó, igen mutatós 50-es évekbeli Divco teherautókkal, melyek nagyteljesítményű hűtői ugyan akkor is dolgozhattak, ha a jármű állt, viszont cserébe hallgatni kellett a rendszer működését. Pozitívumként érdemes megemlíteni, hogy ennek a modellnek már igen praktikus, hátra csúsztatható oldalajtai voltak.
Persze a jégkrém árusítást lehet kicsiben is kezdeni, nem csak hatalmas flottával. Ahogy az érdekes történetű Liberty Ice Cream Company tette, melynek megalapítói olasz bevándorlóként először Londonban kezdtek fagylaltos autót üzemeltetni a 70-es években, és megdöbbentő módon máig működtetik a leszármazottak az eredeti, restaurált, kézzel festett feliratokkal díszített 1953-as fagylaltos kocsijukat.
Hívogató színes feliratok, gusztusos ábrák, és dallamszó ejti rabul a vásárlót
Sőt, az alapító család másik, amerikai ága 2005-ben szintén belekezdett a szakmába, méghozzá egy Angliában átalakított új Chevy Express Cargo-val. És azért hajózták át az amerikai furgont a szigetországba, mert állítólag ott készítik a legjobb fagylaltos kocsikat, viszont mindenképpen amerikai modellt szeretettek volna a tulajdonosok, hogy megfeleljen az amerikai emissziós normáknak, üvegszabványoknak, nem beszélve arról, hogy balkormányos autóra volt szükség.
Két kontinenst megjárt a profi fagylaltos Chevy
Mondjuk az emissziós normákat biztos be tudták volna tartani európai modellel is, hisz a Boyertown már a 60-as évek elején árult egész pofás elektromos fagylaltos kocsit, melyek különlegessége az volt, hogy a karosszéria speciális korrózióálló fémből készült.
És ha tovább csemegézünk az európai járművek között, rögtön belebotlunk egy újabb meghatározó márkanévbe. A Mister Softee jégkrémes autók a Smith’s Delivery Vehicles főnökének jóvoltából kerültek az Egyesült Királyságba az 1950-es évek végén, és az idők folyamán 15 országot lefedő hálózatot sikerült kiépíteniük - a flottát kezdetben Ford F350-esek, majd Bedfordok alkották.
Olyannyira népszerű volt ez a típus, hogy kisautó is készült belőle
De nem csak a vállalat, maga a Bedford típus is kedvelt volt a fagyi árusok körében, hisz számtalan gusztusos kialakítás létezett, akár hátranyíló ajtóval is.
A Bedford mellett sok más európai típust átalakítottak
Nem maradhat ki a sorból olyan luxusmodell sem, mint a Rolls-Royce 20 HP. A guruló szobrot eredetileg egy spanyol úriembernek építették 1923-ban, és csak 1937-ben, többszöri tulajdonosváltás után alakították át jégkrémes autóvá, hogy a háborús időket leszámítva egészen az ötvenes évekig szolgálja töretlenül a kiváltságos publikumot. Érdekessége az öreg hölgynek, hogy egyedül a karosszériáját kellett restaurálni, így kölcsönözhető autóként munkát vállal napjainkban is a S. Luca jégkrémkészítő manufaktúránál.
Az öreg hölgy megdöbbentően jól bírja a strapát
Persze nem csupán a szigetországban voltak fagylaltos autóknak megfelelő modellek - itt van például képen látható 1930-as években készült Renault egész baráti arányokkal, de népszerű modell volt a fagylaltárusok körében a kultikus Citroen H széria is.
Sokat látott jármű – vajon hány kuncsaftja lehetett?
A német autóipar remekeiből is csináltak igényes átépítéseket – ezt a Volkswagen buszt egy testvérpár építette felnyitható tetővel, így csukott állapotban ízlésesen megőrizhetővé vált a karosszéria gyönyörű vonalvezetése.
Letisztult formáival nem csak a gyereket csalogatja magához
És ahogy a nagy bölcsesség mondja, nem mindig a méret a lényeg. Jól példázza ez a 60-as években gyártott Ford Anglia 105E, hogy kisebb járművekből is lehet fagylaltos autók építeni.
Hatalmas puttonyával is egész formás maradt
Hova tovább, a legkisebb járművek is alkalmasaik fagylalt árusítására „apróbb” módosításokkal. Ráadásul nagyszerű női autók maradnak, hiszen kis méreteik, illetve enyhén lekerekített formáik miatt remekül lehet velük parkolni, és nincs annál menőbb, ha egy anyuka fagylaltos autóval megy az óvodába a gyerekért. Gondolhatják, majd megpukkadnának a mai, szilikonnal turbózott, feleslegesen nagy terepjárókban pöffeszkedő főfoglalkozású divatanyák, ha minden gyerek a fagylaltos autót bámulná a kerítés mögött a sötétített tankok helyett.
Aranyos járműből és kedélyes árustól szívesen vásárolják a fagyit
Ha már méret mentén megyünk össze – még négy kerék sem kell, elég egy olasz háromkerekű kisáru-szállító alapnak.
Persze mivel ez az üzletág a háztól-házig elven alapul - joggal felvetődik a kérdés, hogy mi van, ha valaki vízparton, vagy vízben pihen és fagylaltozni akar. Ezt a „valós” piaci igényt ismerte fel a HMS Flake 99 legénysége, akik a Temzén furikáznak kétéltű fagylaltos járművükkel, így képesek a hajósok „fagylaltszomját” is csillapítani.
Plusz szolgáltatás a fagylaltos autót körülvevő kézmosó
Ám a legőrültebb fagylaltos autó mégiscsak a gyorsulási versenyekre átalakított változat – a hatalmas légbeömlő és a fékező ernyője elég viccesen hat rajta, ám hűtési problémái nem lehetnek, hisz a kegyetlen menetszél mellett a gyorsasága miatt jócskán lerövidülő menetidő is megoldja az olvadás problémáját.
Csak óvatosan - ha kiborul a rakomány, oda a tapadás
Egyébként érdekes módon a legtöbb fagylaltos autó régen felváltva árulta a különböző étkeket – nappal a fagylalt volt soron, míg este hot dog árusítás folyt. És furcsa módon a modern hűtőszekrények, olcsó jégkrémek, házi hot dog sütők megjelenésével sem halt ki teljesen a szakma, hiszen manapság is üde színfoltja tud lenni az utcaképnek, vagy rendezvényeknek egy igényesen megépített régi fagylaltos autó. Sőt, Andy Saunders csapatát olyannyira inspirálták ezek a gépek, hogy a Hyundai i10 angliai bemutatójára fagylaltos változatot készítettek, de a Nissan is kiállított a standján egyet a 2011-es Los Angeles Auto Show-n.
Máig van aktualitása a fagylaltos autónak!
Ötletességből tehát nincs hiány, így talán joggal elvárhatnánk, hogy hazánkban is hasonló energiabefektetéssel történjen a fagylalt árulása. Főleg, hogy már az üdítő kedvenc gombóca 200 forintos árat vesz fel, ami egy átlagos magyar havi kereslet 1,5 százalékát veszi el egy négyfős család fogyasztása esetén. A fagylaltos pultok négy kerékre állítása máig nem elveszett vállalkozás: végtére is egy liter, átlagos áron, pultból mért fagylalt árából kijön akár 8 liter gázolaj is, amihez elég lehet mindössze 5-7 tölcsért mosolyogva átnyújtanunk.