Annak ellenére, hogy a Porsche a várva-várt 918 Spyder szuperautó hivatalos debütálását a típusszámra történő rímelés végett szeptember 18-ra ígérte, a modell ma reggel már teljes pompájában megmutatta magát a Frankfurti Autószalon első sajtónapján. A tervek szerint egészen pontosan 918 példány fog készülni a Carrera GT utódjából, amely napjaink elvárásainak megfelelve hibrid hajtáslánccal büszkélkedhet, legnagyobb konkurenseihez, a Ferrari LaFerrari-hoz és a McLaren P1-hez hasonlóan.
Még a vártnál is gyorsabb a 918 - galériaA Porsche mérnökei már hosszú évek óta dolgoznak a gyártó friss büszkeségén, és hiába a Németországban 738 ezer eurós, azaz átszámítva mintegy 230 millió forintos alapár (hazai adókkal terhelve ez inkább 246 millió forint), biztosak vagyunk abban, hogy a dúsgazdag rajongók rövid időn belül mind egy szálig elkapkodják a különlegességeket. Ha már az áraknál tartunk, ennyinél természetesen ritka esetben ér majd véget a számla: a később részletezésre kerülő, versenypályás használatra szánt Weissach-csomag felára 22-23 millió forint, de ha akarjuk, egyebek mellett 15 millióért speciális fényezést, 8-8 millióért egyedi bőrbelsőt, vagy az alapmodellhez szettenként 13,5 kiló mínuszt eredményező magnézium kerekeket (a Weissach-csomag tartalmazza), vagy 3-ért az autó orrát 30 mm-rel megemelő rendszert kérhetünk.
Az 1,7 tonnás 918 Spyder 6:57 perces köridejével a fizika törvényeivel kekeckedik
És hogy mit kapnak a stílusos milliomosok pénzükért? Röviden összefoglalva olyan csúcstechnikát, aminél jelenleg az autóiparban nem igazán van feljebb. A 918 Spyder váza ahogy illik, természetesen szénszálas (CRFK) anyagból készül, ám ennek ellenére az autó igencsak súlyos: sofőr nélkül 1675 kilót nyom, ami elsősorban a nehéz hibridrendszernek köszönhető.
A csúcsváltozat közel 300 millió forint - galériaÁm mindezek ellenére a tisztességes dimenziókkal (465*194*117 cm) és 2,73 méteres tengelytávolsággal rendelkező Porsche szenzációsan gyors, amiről elsősorban a nemrégiben hitelesített 6 perc 57 másodperces Nürburgring Nordschleife-i köridő tesz tanúbizonyságot, ami a több mint 20 km hosszú körön 180 km/h-s átlagsebességet jelent. Ezzel a 918 Spyder a 'ringen' messze a leggyorsabb utcai autónak számít, 14 másodpercet verve a Gumpert Apollo korábbi rekordjára.
Az összteljesítmény 887 lóerő - galériaA fantasztikus köridőt különben Mark Lieb, a Porsche egyik gyári versenypilótája érte el a 918 volánja mögött, az autó pedig természetesen fel volt szerelve az említett Weissach-csomaggal, ami a hajtáslánc és a futómű terén nem, az aerodinamikában és a fékrendszerben és egyéb pontokon viszont már takar módosításokat. Az igencsak könnyű anyagok (leginkább magnézium, titán és karbon) szélesebb körű használata ez esetben összesen 41 kilós súlycsökkenést eredményez, ám ebben már benne van a klímaberendezés és a rádió eltávolítása (felár nélkül persze visszakérhetőek ezek az opciók), továbbá a hagyományos fényezések helyett kérhető fóliás ’festés’, ami 2,3 kilót spórol. A Weissach-csomaghoz különben ’ingyenesen’ választható fehér alapra a híres Martini Racing-es, vagy a Salzburg Racing-es festés, igazi versenyhangulatot árasztva.
Az 1,7 tonnás 918 Spyder 6:57 perces köridejével a fizika törvényeivel kekeckedik
Minden porcikájában rendkívül modernAz új csoda-Porsche legérdekesebb pontja kétségtelenül a hajtáslánc. A hibridrendszer szerkezete leírva egyszerű: a fő meghajtási forrás egy, az utascella mögött elhelyezett 4,6 literes, 9150/percig forgatható szívó benzinmotor 608 lóerős (540 Nm) csúcsteljesítménnyel, amelynek ereje a hátsó kerekeket bombázza, ugyanezt a tengelyt pedig egy 156 lovas (375 Nm) villanymotor is kínozza. Ám ezzel még nincs vége: a hatékonyabb kigyorsítások érdekében elöl is találunk egy 129 lóerős villanymotort, amely az első kerekeket forgatja, így pedig összkerékhajtásról beszélhetünk. A rendszerteljesítmény a gyáriak szerint 887 lóerő (ez 10 százalékkal több az előzetesen várt értéknél), amihez összességében szinte alapjárattól kezdve több mint 800 Nm-es forgatónyomaték társul, mi több, a vitorlázó-funkcióval is ellátott PDK duplakuplungos automataváltó 7. fokozatában a csúcsnyomaték elképesztő 1280 (!) Nm-re rúg.
Itt a luxusról sem kell lemondani - galériaAz izmos villanymotorok energia-ellátásáról egy nagyteljesítményű (akár 230 KW-ot leadni képes), 6,8 kWh-s lítium-ionos akkucsomag gondoskodik, a sofőr pedig a hajtásrendszert tekintve öt üzemmód közül választhat a teljesen elektromos módtól a kvalifikációs gyorskörig, amikor is az utolsó tartalékot is kiaknázza a vezérlés az akkuból. A zéró emissziós hatótáv a gyári adatok szerint a vezetési stílus függvényében 16-32 km között mozog, és ilyenkor is 7 szekundumon belül képes teljesíteni a 918-as a 0-100 km/h-s sprintidőt, 150 km/h-s végsebesség mellett. Amikor a teljes ménest aktiváljuk, álló helyzetből 100 km/h-ig állítólag 2.8, 200-ig 7.7, míg 300-ig mintegy 22 szekundum telik el, a száguldásnak pedig 345 km/h-nál szabnak gátat a fizika törvényei.
A lényeg a lemezek alatt rejtőzködikAz elöl kettős keresztlengőkaros, míg hátul speciális többlengőkaros futómű csillapítása természetesen állítható (PASM rendszer), a felfüggesztések érdekessége pedig, hogy hátul a sportautóknál ritka légrugózásra szavaztak a mérnökök, elektromechanikus hátsókerék-kormányzással karöltve, amely minden irányban 3-3 fokot képes kitéríteni az egyeneshez képest a hátsó kerekeket, ami a sebesség függvényében a fordulókört vagy az alulkormányozottság mértékét mérsékli. A verhetetlen tapadás érdekében a Michelin külön erre az autóra fejlesztett úgynevezett ’semi slick’ abroncsokat elöl 265/35 ZR 20, míg hátul 325/30 ZR 21 méretben, de az aktív aerodinamikai elemek (változtatható állású légterelők) szintén kiveszik a részüket a kiemelkedő köridőkben.
Nem mintha kimondottan fontos leA karbon váz nélkül még nehezebb lennenne a potenciális vásárlók pénztárcájára nézve, de a habot a tortára a 918 Spyder fogyasztása teszi fel: a gyári adatok szerint az alapmodell átlagfogyasztása a konnektorról is tölthető hibrid autókra érvényes mérési ciklusok szerint elképesztő 3,3 liter/100 km, amihez 79 g/km-es CO2-kibocsátás társul, míg a súlycsökkentett Weissach-csomagos változat ennél is takarékosabb, mégpedig 10 százalékkal.
Persze miután kifogytunk az elektromos szuflából, a V8-as erőmű már jócskán megkéri a magáét, így hiába várunk papíron kiemelkedő hatótávolságot a 70 literes benzintanktól, a valóságban bizonyára örülhetünk, ha 500 kilométerre elegendő ez a mennyiség, ha pedig az autóhoz méltó stílusban vezetünk, akkor vélhetően fele ekkora távolság megtétele után is ki lehetne apasztani a tartályt.
A praktikumról a sajtóanyagban nem szólt a fáma, így kizárólag annyit tudunk, hogy a kétszemélyes 918 Spyder utasai legfeljebb 110 liternyi csomagot helyezhetnek A vörös szín az elektromos részeket jelöliel az autó poggyászterébe, ami durván egy nagyobb utazótáskának felel meg. A kényelmi extrák kedvelőinek viszont nincs okuk a félelemre, ugyanis már az alapfelszereltség tartalmaz minden fontos felszereltséget – ennyi pénzért persze ez a minimum.
Mindent egybevetve nem kérdés, hogy a Porsche 918 Spyder személyében az autóipar egy újabb mérföldkövét csodálhatjuk meg, amely ijesztő árcédula ide vagy oda, véleményünk szerint akár befektetésnek is jó lehet, bár igazán kár lenne egy olyan példányért, amely soha nem bizonyíthatja rátermettségét a versenypályák aszfaltján. Egyébként pedig nem kérdés, hogy az autó egy szériagyártású kutatólabor, amely előrevetíti a jövő Porschéinek technológiáját.
Ma reggel debütált a Porsche 918 Spyder
A következő, közel 9 perces videóban a ralilegenda Walter Röhrl anyanyelvén mesél a Porsche büszkeségéről - németül értő Olvasóinknak érdemes végignézni, ugyanis Röhrl a marketingmaszlag helyett őszintén, már-már gyerekes örömmel mesél a szuperautóról, amely még őt is meglepte azzal, hogy nehézsége ellenére ennyire agilisen képes mozogni: