A C-X16 koncepció láttán már vágytunk rá, álmodtunk róla, de mégsem mertük kimondani, hiszen oly sok részlet tud változni a szériává érés során, hogy a kész modell általában már köszönő viszonyban sincs a tanulmánnyal. Ám a Jaguar remekül taktikázva, szinte teljes egészében a 2011-es Frankfurti Autószalonon látott koncepciót tartotta meg az F-Type Coupéhoz – s milyen jól tette! A Los Angeles-i Autószalonon való bemutatkozás után pedig a modell megérkezett hazánkba is, üde színfolttal gyarapítva az izgalmas sportautók kínálatát.
Megérkezett hazánkba az F-Type CoupéDe miért járunk jobban, ha az összehasonlító tesztünkben a Porsche 911 orra alá borsot törő roadster helyett a zárt tetejű változatot rendeljük? Talán egy ilyen kaliberű modellnél nem ezzel érdemes kezdeti, de mindenekelőtt az anyagiakkal: a kupé ugyanis 2,1 millió forinttal enyhébb beszálló költséggel bír, amely már eleve jó ómen, de ha hozzátesszük, hogy a szellős autózás élményét leszámítva minden tekintetben jobb a zárt F-Type, mint a 23,8 millió forinttól elérhető roadster, akkor már sokaknál el is billenhet a mérleg nyelve.
A Jaguar F-Type Coupé valóban lenyűgöző lett; talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy a manapság kapható kupék egyik legszebbikével van dolgunk. Minden porcikájával erőt és dinamizmust sugároz, s közben egy kis finom elegancia is megbújik benne. A tökéletes kupéformát a pengeszerű hátsó lámpák, a kabriónál is dicsért, szépséges orrkialakítás, valamint a méretes, tetszetős könnyűfém felnik teszik teljessé. A két V6-os verzió hátul középen kivezetett kipufogókkal üvölti a világba hangját, míg az ötliteres V8-as kétszer két csövön keresztül mennydörög.
A motortérben tehát nincs nagy meglepetés: az alapot a háromliteres, kompresszorral feltöltött V6-os erőforrás jelenti, 6500 1/perces főtengelyfordulaton jelentkező 340 lóerővel (450 Nm). Már a legcsekélyebb teljesítményű csomag is elegendő potenciált tartalmaz az 5,3 szekundumos 0-100-as sprinthez és az elektronikával korlátozott, 260 km/h-s csúcssebességhez. Ehhez a verzióhoz is - ahogy az összes F-Type-hoz - szériában jár a ZF nyolcfokozatú automataváltója, manuális kapcsolási lehetőséggel, amely a kormányra helyezett váltófülekkel valósítható meg. Manuális váltóra sajnos még mindig várnunk kell, de azért mi bizakodóak vagyunk: reméljük, rövidesen megérkezik, hiszen élményben biztosan sokat tenne a csomaghoz.
A második lépcsőfok az F-Type S modell személyében érkezik: ugyanúgy három literrel, kompresszorral és V6-tal, ám immáron 380 lóerőből (460 Nm) gazdálkodhat a sofőr. A 40 lóerős plusznak köszönhetően álló helyzetből már 4,9 másodperc alatt elérhető a 100 km/h-s sebesség, míg a gyorsulás egészen 275 km/h-ig folytatódhat.
Hazai randevúnkon a csúcsverzióval találkozhattunk
Míg a roadster csúcsát a 495 lóerős változat jelentette, addig a kompresszoros, ötliteres V8 a kupéban már 550 lóerő leadására képes (680 Nm), ahogy az XKR-S és az XKR-S GT modellekben. A 0-100-hoz itt már elegendő 4,2 másodperc is, a végsebesség pedig 300 km/h-ban állapodik meg.
A karosszéria merevsége sokat javultA Jaguar alumínium-felhasználási technológia terén szerzett tapasztalata és szakértelme tette lehetővé, hogy az F-Type Coupé rendkívül szilárd kivitelben öltsön testet. A karosszéria torziós merevsége minden motorvariáns esetében 33 000 Nm/fok, ami a roadsternél 80 százalékkal (!) tekintélyesebb adat. Ez az érték nagyobb, mint a Jaguar bármely eddigi sorozatgyártású típusáé, sőt, a konkurensek nagy részét is lepipálja ezen a téren – néhány éve még a szuperautók sem tudtak ilyen adatot felmutatni. Csak néhány példa: Lamborghini Murciélago (20 000), Ford GT (27 000), Pagani Zonda F (27 000), Porsche Carrera GT (27 000). Persze ehhez hozzá kell tenni, hogy a piac legmerevebb autója, a Bugatti Veyron már a 60 ezres értéket súrolja, miközben a Mazda RX-8 nagyságrendekkel alacsonyabb árkategóriában már 10 éve is hozta a 30 000 Nm-t.
Az F-Type Coupé karosszériájának oldalfala egyetlen egybefüggő, sajtolt alumínium lemezből áll. Az autóipar alighanem legnagyobb, hidegen formázott alumínium karosszéria oldalelemének köszönhetően nincs szükség több karosszériapanel összeillesztésére, az illesztési hézagok aprólékos kidolgozására. A tetőlemez készülhet alumíniumból, de az autó megrendelhető panoráma üvegtetővel is.
A fogyókúrát az új fékekkel folytathatjukA merevségnek viszont akad hátulütője is: hiába spórolták meg a mérnökök a tetőmozgató mechanikát és a tetőt a kupésítással, az átalakulással mindössze 20 kilogrammtól szabadulhatott meg az F-Type. Ennek hatására pedig maradt az alumínium karosszéria ellenére viszonylag magas üres tömeg, ami már az alapverziónál is az 1,6 tonnás értékhez közelít.
Fogyókúráztatni leginkább az opcionális karbon-kerámia fékekkel tudjuk a típust, amely szintén először jelent meg a gyártó kínálatában. A két izmosabb modellhez rendelhető megoldás nem csak tartósabb fékteljesítményt szavatol versenypályás használat során, de 21 kilogrammal csökkenti a rugózatlan tömeget. Az alapból elöl 350, hátul pedig 326 mm-es tárcsák helyére a tekintélyes felár kifizetése után 398/380 mm-es karbon-kerámia egységek kerülnek, elöl 6-, hátul pedig 4-dugattyús féknyereggel.
Az R verzióban az izmokban gazdag erőforrás mellett különben olyan finomságok rejtőznek, mint a Jaguar EAD (Electronic Active Differential) intelligens önzáró differenciálműve (a nyitott állapottól a teljes zárásig mindössze 200 milliszekundumra van szüksége), amely összedolgozik a nyomatékvektorozással operáló fékrendszerrel. Emellett átlagosan 4 százalékkal feszesebbre hangolt futómű és széria aktív lengéscsillapítás is tartozik a típushoz, ami így nem csak a kínálat messze leggyorsabb, de egyben legdrágább tagja is: igaz, jó felszereltséggel, de 33,4 milliós alapárral lehet számolni az esetében.
Nehezen kihasználható, de tágasA roadsterben erősen kritizált, piciny csomagtér a Coupéban már nem kísért, hiszen a tulajdonos mintegy 407 literes kapacitásból gazdálkodhat, ami két golftáskára bizonyosan elegendő lehet. A luxus jegyében ráadásul az aprócska fedelet opcionálisan elektromosan is kinyittathatjuk.
A kupésítás logikus lépését nagyon jól abszolválta tehát a Jaguar. Ha pedig hozzávesszük azokat a különleges show-elemeket, amelyeket annyira szerettünk a roadster esetében is, valamint a tényt, hogy az F-Type az örömautózás jegyében fogant, olyan csomagot kapunk, aminek nehéz ellenállni.
A C-X16 koncepció láttán már vágytunk rá, álmodtunk róla, de mégsem mertük kimondani, hiszen oly sok részlet tud változni a szériává érés során, hogy a kész modell általában már köszönő viszonyban sincs a tanulmánnyal. Ám a Jaguar remekül taktikázva, szinte teljes egészében a 2011-es Frankfurti Autószalonon látott koncepciót tartotta meg az F-Type Coupéhoz – s milyen jól tette! A Los Angeles-i Autószalonon való bemutatkozás után pedig a modell megérkezett hazánkba is, üde színfolttal gyarapítva az izgalmas sportautók kínálatát.
Megérkezett hazánkba az F-Type CoupéDe miért járunk jobban, ha az összehasonlító tesztünkben a Porsche 911 orra alá borsot törő roadster helyett a zárt tetejű változatot rendeljük? Talán egy ilyen kaliberű modellnél nem ezzel érdemes kezdeti, de mindenekelőtt az anyagiakkal: a kupé ugyanis 2,1 millió forinttal enyhébb beszálló költséggel bír, amely már eleve jó ómen, de ha hozzátesszük, hogy a szellős autózás élményét leszámítva minden tekintetben jobb a zárt F-Type, mint a 23,8 millió forinttól elérhető roadster, akkor már sokaknál el is billenhet a mérleg nyelve.
A Jaguar F-Type Coupé valóban lenyűgöző lett; talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy a manapság kapható kupék egyik legszebbikével van dolgunk. Minden porcikájával erőt és dinamizmust sugároz, s közben egy kis finom elegancia is megbújik benne. A tökéletes kupéformát a pengeszerű hátsó lámpák, a kabriónál is dicsért, szépséges orrkialakítás, valamint a méretes, tetszetős könnyűfém felnik teszik teljessé. A két V6-os verzió hátul középen kivezetett kipufogókkal üvölti a világba hangját, míg az ötliteres V8-as kétszer két csövön keresztül mennydörög.
A motortérben tehát nincs nagy meglepetés: az alapot a háromliteres, kompresszorral feltöltött V6-os erőforrás jelenti, 6500 1/perces főtengelyfordulaton jelentkező 340 lóerővel (450 Nm). Már a legcsekélyebb teljesítményű csomag is elegendő potenciált tartalmaz az 5,3 szekundumos 0-100-as sprinthez és az elektronikával korlátozott, 260 km/h-s csúcssebességhez. Ehhez a verzióhoz is - ahogy az összes F-Type-hoz - szériában jár a ZF nyolcfokozatú automataváltója, manuális kapcsolási lehetőséggel, amely a kormányra helyezett váltófülekkel valósítható meg. Manuális váltóra sajnos még mindig várnunk kell, de azért mi bizakodóak vagyunk: reméljük, rövidesen megérkezik, hiszen élményben biztosan sokat tenne a csomaghoz.
A második lépcsőfok az F-Type S modell személyében érkezik: ugyanúgy három literrel, kompresszorral és V6-tal, ám immáron 380 lóerőből (460 Nm) gazdálkodhat a sofőr. A 40 lóerős plusznak köszönhetően álló helyzetből már 4,9 másodperc alatt elérhető a 100 km/h-s sebesség, míg a gyorsulás egészen 275 km/h-ig folytatódhat.
Hazai randevúnkon a csúcsverzióval találkozhattunk
Míg a roadster csúcsát a 495 lóerős változat jelentette, addig a kompresszoros, ötliteres V8 a kupéban már 550 lóerő leadására képes (680 Nm), ahogy az XKR-S és az XKR-S GT modellekben. A 0-100-hoz itt már elegendő 4,2 másodperc is, a végsebesség pedig 300 km/h-ban állapodik meg.
A karosszéria merevsége sokat javultA Jaguar alumínium-felhasználási technológia terén szerzett tapasztalata és szakértelme tette lehetővé, hogy az F-Type Coupé rendkívül szilárd kivitelben öltsön testet. A karosszéria torziós merevsége minden motorvariáns esetében 33 000 Nm/fok, ami a roadsternél 80 százalékkal (!) tekintélyesebb adat. Ez az érték nagyobb, mint a Jaguar bármely eddigi sorozatgyártású típusáé, sőt, a konkurensek nagy részét is lepipálja ezen a téren – néhány éve még a szuperautók sem tudtak ilyen adatot felmutatni. Csak néhány példa: Lamborghini Murciélago (20 000), Ford GT (27 000), Pagani Zonda F (27 000), Porsche Carrera GT (27 000). Persze ehhez hozzá kell tenni, hogy a piac legmerevebb autója, a Bugatti Veyron már a 60 ezres értéket súrolja, miközben a Mazda RX-8 nagyságrendekkel alacsonyabb árkategóriában már 10 éve is hozta a 30 000 Nm-t.
Az F-Type Coupé karosszériájának oldalfala egyetlen egybefüggő, sajtolt alumínium lemezből áll. Az autóipar alighanem legnagyobb, hidegen formázott alumínium karosszéria oldalelemének köszönhetően nincs szükség több karosszériapanel összeillesztésére, az illesztési hézagok aprólékos kidolgozására. A tetőlemez készülhet alumíniumból, de az autó megrendelhető panoráma üvegtetővel is.
A fogyókúrát az új fékekkel folytathatjukA merevségnek viszont akad hátulütője is: hiába spórolták meg a mérnökök a tetőmozgató mechanikát és a tetőt a kupésítással, az átalakulással mindössze 20 kilogrammtól szabadulhatott meg az F-Type. Ennek hatására pedig maradt az alumínium karosszéria ellenére viszonylag magas üres tömeg, ami már az alapverziónál is az 1,6 tonnás értékhez közelít.
Fogyókúráztatni leginkább az opcionális karbon-kerámia fékekkel tudjuk a típust, amely szintén először jelent meg a gyártó kínálatában. A két izmosabb modellhez rendelhető megoldás nem csak tartósabb fékteljesítményt szavatol versenypályás használat során, de 21 kilogrammal csökkenti a rugózatlan tömeget. Az alapból elöl 350, hátul pedig 326 mm-es tárcsák helyére a tekintélyes felár kifizetése után 398/380 mm-es karbon-kerámia egységek kerülnek, elöl 6-, hátul pedig 4-dugattyús féknyereggel.
Az R verzióban az izmokban gazdag erőforrás mellett különben olyan finomságok rejtőznek, mint a Jaguar EAD (Electronic Active Differential) intelligens önzáró differenciálműve (a nyitott állapottól a teljes zárásig mindössze 200 milliszekundumra van szüksége), amely összedolgozik a nyomatékvektorozással operáló fékrendszerrel. Emellett átlagosan 4 százalékkal feszesebbre hangolt futómű és széria aktív lengéscsillapítás is tartozik a típushoz, ami így nem csak a kínálat messze leggyorsabb, de egyben legdrágább tagja is: igaz, jó felszereltséggel, de 33,4 milliós alapárral lehet számolni az esetében.
Nehezen kihasználható, de tágasA roadsterben erősen kritizált, piciny csomagtér a Coupéban már nem kísért, hiszen a tulajdonos mintegy 407 literes kapacitásból gazdálkodhat, ami két golftáskára bizonyosan elegendő lehet. A luxus jegyében ráadásul az aprócska fedelet opcionálisan elektromosan is kinyittathatjuk.
A kupésítás logikus lépését nagyon jól abszolválta tehát a Jaguar. Ha pedig hozzávesszük azokat a különleges show-elemeket, amelyeket annyira szerettünk a roadster esetében is, valamint a tényt, hogy az F-Type az örömautózás jegyében fogant, olyan csomagot kapunk, aminek nehéz ellenállni.
A visszadurrogó, hörgő vagy dübörgő kipufogótól, a keresztben autózásra termett futóművön át a hangulatos és finom részletekig minden elcsavarja a fejet, miközben a hangulat még drágább sportautókat idéz – ezt mind kínálja az újdonság, amelyhez a gyártó továbbra is négy év garanciát és ingyenes karbantartást nyújt. Már alig várjuk, hogy rátehessük kezünket a tesztautóra...