Szeptember második hétvégéjén immár ötödik alkalommal került megrendezésre a Mercedes-Benz Hungária Kft. nagysikerű női vezetéstechnikai tréningje, a Lady Day. A program célja, hogy minél több hölgynek legyen módja elsajátítatni a biztonságos vezetés technikáját. A résztvevők öt különböző technikai pályán próbálhatták ki és fejleszthették tudásukat, tapasztalt instruktorokkal, biztonságos környezetben és nem utolsósorban a Mercedes változatos flottájának segítségével, miközben elméleti tudásukat is gyarapíthatták.
Az európai viszonylatban is fejlettnek számító zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai centrum felé tartva átfutott rajtam a gondolat, miszerint a csillagos márka komoly teszt alá veti a vezetési tudásomat, és itt az alkalom, hogy rácáfoljak minden előítéletre, amely első pillanatban felmerül, amikor egy nőről van szó, aki vezet. A reggeli napfényben tündöklő autókra pillantva már érezhető volt, hogy egy különleges program lesz értünk, és azokért, akik velünk, nőkkel utaznak. Természetesen a márka képviselői a férfiakról sem feledkeztek meg: a szervezők változatos modellbemutatóval, s többek között az új S-osztállyal is készültek, de a hangsúlyt egyértelműen a hölgyek oktatására, szórakoztatására helyezték.
A program médiapartnereként az Éva magazin meghívókat sorsolt olvasói számára, de a márkaképviselet meghívott vendégei is nagy számban képviseltették magukat a vasárnapi programon. A terepet szemlélve vegyes izgalom járt át, miközben több kérdés is felmerült bennem. Vajon kézi vagy automataváltós modellek lesznek? Milyen választási szempontok alapján ülhetünk be egy-egy autóba? Tudom-e követni az instrukciókat úgy, hogy egy számomra teljesen ismeretlen négykerekűben ülök pár perce? A mindennapokban egy 70 lóerős benzines Smart Fortwo mhd a társam, így nem csoda, ha kételyeim támadtak, hogy egy erősebb járművet hogyan fogok kezelni egy vízoszlop közepén.
A városi kétüléses után jelentős változást hozott a tény, hogy választhatok az A-, B-, és C-osztály modelljei közül, vagy akár a magyarországi CLA-ban is próbára tehetem magam, de a lehetőségek például egy GLK-t is rejtettek. A szervezők kitűnő hangulattal oldották a kezdeti izgalmat, bátorkodtam tehát rögtön az első feladatnál egy új CLA kormánya mögé ülni. A pályák előre meghatározott sorrend szerint követték egymást, amely már az érkezéskor jelentős izgalmakat ígért. A megnyitót követően, hét csoportban, öt különböző modult kellett teljesítenünk, amelyek mindegyike azt a célt szolgálta, hogy modellezze az előforduló közlekedési veszélyhelyzeteket, és a felmerülő hibákat a képezett instruktorok segítségével még időben korrigáljuk.
Az első modul egy vízzel borított körpályát takart, amely az az alul- és túlkormányozott manővereket mutatta be, mindezt azonban olyan biztonságos körülmények között, hogy az erőteljes tapadás-vesztés ellenére sem éreztem magam veszélyben. A rántópad modul látványos és egyben erőteljes ellenfélként jelentkezett, itt a vizes aszfalton hirtelen megrántott autó egyenesben tartása szolgált feladványként, olykor látványos piruettezés kíséretében.
A játszótér névre keresztelt feladat szlalomozás és vízoszlopok együttesét jelentette, eltérő tapadású felületen, ezzel a hirtelen felbukkanó, váratlan akadályok kikerülését és a vészfékezést gyakoroltatta. A legnehezebbnek a lejtős pályának elnevezett szakasz mutatkozott, amely egy 9 fokos dőlésszögű, élés kanyart magában foglaló, műgyantával borított pályatestet takart, ahol nem csak a haladás volt kihívás, hanem a pálya elején elhelyezett rántópad sem egyszerűsítette a teljesítést. Instruktoraink azonban elméleti tudással is felfegyvereztek a Barényi Béláról elnevezett teremben, ahol a Mercedes-Benz történelmi fejlesztésein túl a legújabb vezetői segédrendszerek szolgáltatásaiba is betekintést nyerhettünk.
A nap folyamán mindegyik szakasznál módunk volt autót választani és cserélni, ami kétségtelenül hízelgő ajánlatnak bizonyult, de az egyes típusok megismerését ez a változatosság nem segítette, ezért a kormány- és ülésbeállítás olykor segítséget igényelt. Jelen sorok írója nem bánta, ha automata váltóval felszerelt példányba ülhetett, viszont számomra érdekes tapasztalata volt a napnak, hogy többen szavaztak a kézi váltós modellekre – bizonyára mindenki annak megfelelően választott, hogy a mindennapok során kuplungozik-e, vagy sem...
A hirtelen alkalmazkodás tehát elengedhetetlen volt, mind a pályán, mind pedig az autóban, de panaszra semmi okunk nem lehetett, a szervezők különleges figyelmességgel készültek minden esetre. Az öt pályát végigjárva és olykor extra köröket téve átfogó képet kaphattunk tudásunkról, és egy-egy gyorsabb, pontosabb megoldás komoly örömet jelentett mindenkinek. A tapasztalatokat végül egy kellemes ebéd keretében lehetőségünk volt kicserélni, miközben újabb csoportok készültek a pályára és a Miele élménykonyhájába, amely aktív részvétellel egybekötve a további kikapcsolódásért felelt.
A Mercedes Lady Day nagyszerű kezdeményezés. A felejthetetlen élmény mellett olyan maradandó tudást nyújt, amely a résztvevők mindegyikét, minden útján el fogja kísérni. A vezetéstechnikai programmal a márka újabb meghatározó lépést tett a biztonságfejlesztés érdekében, azzal, hogy ránk, nőkre külön gondol. Hiszen minden pillanatban, amikor óvatosabban, jobban vezetünk, mint korábban, mindenkire vigyázunk, önmagunkra és másokra egyaránt.
A vezetéstechnikai tréning változást eredményezett a mindennapjaimban. Tudatosabban és óvatosabban közlekedem, felvértezve olyan speciális manőverek használatával, melyeket elméleti oktatás során nem tudtam volna elsajátítani. Az őszi esők ráadásul kiváló alkalmat teremtenek arra, hogy már rögtön élésben használjam a tanultakat.
A vasárnapi program során biztonságos környezetben készülhettem fel a lehetséges veszélyhelyzetekre, és ez a tudás velem marad minden helyzetben. Vezetéstechnikai tréningek szerencsére országszerte több helyszínen is elérhetőek, és mindenki számára ajánlottak, mert a biztonságos vezetés életeket menthet. Minden időben.