Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az autók alvázvédelmének fontosságát nem kívánjuk még egyszer hosszasan ecsetelni: tavaly májusban Simon Sára kolléganőnk egy igencsak részletes cikkben írt az alvázvédelemről. Szóba került a miért, a milyen korban, továbbá olvashattak a munkafolyamatról, nem utolsósorban pedig néhány fontos tanácsot is sikerült megosztanunk Önökkel.

Ha elkésünk az alvázvédelemmel, drága lakatolás lesz a vége - galéria

Akit kicsit is érdekel a téma, vagy esetleg az alvázvédelemről kívánna egy objektív és részletes cikkből informálódni, ide kattintva mindenképp olvassa el korábbi anyagunkat, amelynek ezúttal a folytatása következik. Megígértük, hogy nem csak az elméletet szándékozunk bemutatni, hanem a tettek mezejére lépünk és végigkísérjük egy autó teljes alvázvédelmét, az előkészületektől a befejezésig.

Meglepő, de a gyári alvázvédelem alatt is lehet rozsda - ezért kaparják le a kényes helyeken

Ezzel kapcsolatban hálás köszönettel tartozunk a Budapest 10. kerületében lévő, több évtizedes tapasztalattal rendelkező Dinitrol Rusztika Bt. műhely kedves szakembereinek, akik rengeteg kérdésünkre türelmesen és fáradhatatlanul válaszoltak. Márpedig Ernőt és Petit, a cég lelkes szakembereit jó sokáig volt szerencsénk fárasztani, a kiszemelt autó alvázvédelme ugyanis meglehetősen hosszú folyamat: gyakorlatilag egy teljes munkanapot vett igénybe a dokumentáció. Ráadásul úgy, hogy mire megérkeztünk, az előkészületeken már túlesett az autó.

Az idő vas foga nem kíméli az autó vasait sem...

Az 'áldozat' egy igazi átlagos hazai autó, vagyis egy, az utakat óriási példányszámban koptató Suzuki Swift volt, ami bár külsőleg abszolút korrekt állapotúnak tűnt, a lemezek alatt sajnos bőven akadtak problémái. A Swift tulajdonosa ugyanis pontosan abba a hibába esett, amibe rengeteg autóstársa: túl későn döbbent rá, hogy elengedhetetlen az alvázvédelem.

A borítástól nem látjuk, de ilyet láthatunk a csomagtartó mögött

Az autótulajdonosoknak, sofőröknek általában csak ritkán van szerencséjük autójuk alá nézni és lentről megvizsgálni a ’vasat’, továbbá az is probléma, hogy a szervizek és autószerelők gyakran egyáltalán nem, vagy nem időben figyelmeztetik a gazdát, az alváznál baj van. Márpedig ez egyre gyakrabban előfordul, ugyanis a gyártók jó néhány éve előszeretettel hagyják ki az alapos alvázvédelmet a gyártás során. Vagyis míg azt gondolnánk, hogy az autóipari fejlődéssel párhuzamosan javul az autók alvázvédelme és már nem is kell foglalkozni ezzel a témával, nagyot tévedünk, ugyanis ezen a téren romlik a helyzet.

A rendes szakemberek gyári előírás alapján dolgoznak - minden típushoz külön kérik le

Ernő és Peti tapasztalata szerint előfordul, hogy már 4-5 éves autók alján komoly problémák vannak, így bármennyire is meglepő, azoknak, akik hosszú távra terveznek újonnan vásárolt négykerekűjükkel, a prevenció céljából melegen ajánlott még a legelején túlesni a dolgon, hiszen az alapos alváz- és üregvédelemmel hosszú távra biztosított az autó védelme, s elég évente csupán egy gyors ellenőrzés a tartós elégedettséghez és a meglepetések elkerüléséhez.

Pontról pontra le van írva, hogy hol kell az adott modellhez nyúlni

Az ezüst Suzukira visszatérve, mivel a védelem szükségességének felismerése túl késő volt, ezért a munka előtt a lakatosnál járt az autó, ahol számos helyen kellett javítani rajta. Ugyanis ha a rozsda már túlzottan kikezdte az alvázat, hiába viszik fel a védelmező szert. Itt tesszük hozzá, hogy bár a lakatosoknak is meg kell élniük valamiből, egy problémás autó kijavítása akár több százezer forintba is kerülhet, így már pusztán ezért sem érdemes túl sokáig húzni-halasztani a döntést.

Kezdődik a fúrás - különben nem lehet jól bevinni az üregvédő anyagot

Miután visszaérkezett a műhelybe a Swift, Ernőék az autót felemelték és az alaposan letisztított autónak nekiveselkedtek. Viszont még mielőtt ezt tették volna, letöltötték a direkt az adott típusra érvényes alvázvédelmi útmutatót, amin pontosan be van jelölve, hogy azon az autón milyen helyeken kell dolgozni a tökéletes eredmény eléréséhez.

Látják a kis lyukakat? Nem lesz baj belőle, zsíros dugókkal ledugózzák

Az első lépés a gyári alvázvédelem levésése volt, mely művelet során számos meglepetéssel szembesülhettünk. A legérdekesebb például az volt, hogy bizonyos helyeken úgy láttunk a gyári védelem felett komoly rohadási gócpontokat, hogy azt hittük, érintetlen és tökéletes lesz felette a vasak állapota. A gyári védelem lekaparása éppen ezért elengedhetetlen, mert ennek híján a láthatatlan helyen lévő sérült részek védelme nem megoldott.

Így az ajtó üregvédelmét is jól meg lehet oldani - galéria

A fotósorozaton jól látszik, hogy lakatosmunka ide vagy oda, sajnos mindenütt komoly rohadásokat láthattunk, és bár a Swift különösen hajlamos a korrodálódásra, ebben a korban (10 év felett) a többi autónál sem sokkal jobb a helyzet általában, s főleg azoknál a négykerekűeknél vannak komoly gondok, amelyek például Ausztriából származnak, ahol nagyon kártékony a gyakori sózás.

A Swift alja nem túl szép látvány az alvázvédelem előtt - galéria

Az előkészületi munkákat követően elkezdődött a furatok kialakítása. Bár a művelet eléggé ijesztőnek tűnt, abszolút nem kártékony, ha szakszerűen és megfelelő szerszámokkal csinálják, nem csökkenti az elemek merevségét és nem gyengíti a szerkezetet – ráadásul nem csak úgy találomra történnek a fúrások, hanem az autó rajzát pontosan követve.

Sok-sok speciális fúvóka és szerszám kell e becsületes munkához - házilag nem ajánlott utánozni...

Miután elegendő helyen kilyuggatták az autót (hozzáteszem, hogy kívülről mindebből semmi nem látszik szerencsére), a szakemberek elkezdték a speciális üregvédő szer befújását. Tudni érdemes, hogy az autó függvényében komoly mennyiségről beszélhetünk, hiszen a sűrű, világos színű, tejszerű védőanyagból akár 15-20 kilogramm is felkerülhet egy-egy autóra. Nem csoda hát, hogy egyre inkább kihagyják az alváz- és üregvédelmet az autógyártók mostanság, amikor minduntalan a tömegcsökkentésre fókuszálnak gőzerővel – néha olyanokat csinálnak, hogy az alacsonyabb szabvány tömeg miatt 10 literrel kisebb, vicces méretű üzemanyagtartályokat alkalmaznak 8-10 kiló mínusz miatt, hát még akkor minek is alkalmaznának 20 kilónyi üregvédelmet?!

Mindenhova bejut az üregvédelem, ahova kell neki - galéria

Itt érdemes megjegyezni, hogy költségben is jelentős tételről beszélünk: a méretes hordókban érkező anyagot az alvázvédelemben több évtizedes tapasztalattal büszkélkedő, és gyakorlatilag etalonnak tekinthető Dinitrol cég aranyárban méri, így egy autó alvázvédelme nem csupán rengeteg munkaórát igényel, a kivitelezőknek jelentős anyagköltségük is van vele. És akkor nem beszéltünk a speciális szerszámokról, fúvókákról és pumpákról: a teljes repertoár, amely nélkülözhetetlen a szakszerű munkához, bizony több millió forintba kerül. Van itt minden: van olyan fej, ami 45 fokban terít, van, ami 80-ban, van, ami 120-ban és még hosszasan sorolhatnánk. Márpedig ez azért annyira fontos, mert számos olyan pont van egy autónál, amit el kell kerülni az alváz- és üregvédővel, megfelelően terítő fúvókák hiányában pedig sok nem kívánatos helyre is kerülni fog az anyagból.

Az alapos maszkolás is fontos - és persze időigényes...

Mi nem is gondoltuk, hogy mennyire alapos védelmet kap ilyenkor egy négykerekű: ahova szabad, kivétel nélkül mindenhova eljuttatják a szakemberek a szereket, legyen szó hossztartóról, csomagtér belső falról, futómű-elemekről, ajtókról, a sárvédő ívek mögötti területekről, a csomagtér lemezéről. A mai, lentről sok-sok műanyag elemmel levédett autóknál természetesen le kell szerelni a műanyag védőelemeket is – jelenlegi alanyunknál ilyenre nem volt szükség, ugyanis ennél a Swiftnél még nem volt divat a sok-sok műanyag védő-/légterelő elem felszerelése.

Még sok vidám év áll a hűséges Swift előtt

Amint az üregvédelem elkészült, következik az alvázvédelem, ami egy sűrűbb, szintén folyékony anyag – több színben is elérhető (ennek főleg a veteránoknál van jelentősége, ahol illik törekedni a gyári színre), de jelen esetben a legkedveltebb, sötétbarna Dinitrol anyagot hordták fel a Swift alvázára. Ennél a munkafolyamatnál is fontos a precizitás, hiszen számos területet (például a kipufogó rendszert, fékeket, stb.) ki kell hagyni a „buliból”, másutt viszont minden pontot le kell fedni. Itt is folyamatosan cserélgette Ernő a fúvókákat, fejeket, annak érdekében, hogy minden ponton a megfelelő szerszámmal dolgozhasson.

Megkezdődött a barna alvázvédő felvitele - galéria

Miután megfelelő vastagságban felkerült a barna alvázvédő (mondanom sem kell, itt is jelentős anyagmennyiség illetve anyagtömeg került fel az autóra), be is fejeződött a művelet: a kis Suzuki további hosszú éveken át szolgálhatja gazdáját, anélkül, hogy félni kelljen attól, hogy rosszabbra fordul aljának állapota. És az is borítékolható, hogy a műveletnek hála sokkal tovább fogja koptatni az utakat, mint azon hasonló korú társai, akik nem kapták meg az alvázvédelmet. S elképzelhető, hogy a munkás, magas anyagköltségű folyamat nem olcsó, de garantáltan nagyon megéri a befektetett összeget, ugyanis egyrészt sokkal nagyobb lakatos költségeket spórolhatunk meg, arról nem beszélve, hogy eladásnál egy védett alvázú autónak jobb az értéktartása, s jobb lesz a vásárló vásárlási kedve is, hiszen ő is látja: törődtek a négykerekűvel.

Kellenek a speciális fúvókák, mert számos helyre nem kerülhet alvázvédő

Az alvázvédelem folyamata így a cikkből elolvasva, esetleg a tartalmas képgalériát végigbogarászva talán nem tűnik annyira bonyolultnak, de higgyék el, a valóságban rettenetesen sok munka van egy ilyen folyamatban. Nekünk minden elismerésünk a kedves szakembereké, akik hosszú évtizedek óta képesek rendületlenül és türelmesen űzni ezt a nehéz szakmát, úgy, hogy még mindig boldogan tudnak mesélni a folyamatról. Látszik, hogy szeretik munkájukat, és az is látszik, hogy élvezik azt, hogy kezeikkel sok-sok autót védenek meg az elrozsdásodástól, ezzel hosszú „plusz” éveket ajándékozva nekik – s higgyék el, a járgány meghálálja a törődést.

Elég évente egy ellenőrzés, és a tartós védelem garantált

Cikkünk elkészítésében a budapesti, több évtizedes tapasztalattal rendelkező Dinitrol Rusztika Bt. (bővebb információ itt: www.alvazvedelem.com) minősített alvázvédelmi szakműhely volt segítségünkre, végig komoly szakértelemmel, kedvesen és készségesen támogatva munkánkat. Olvasóink nevében is köszönjük segítségüket és türelmüket.

Nem is gondolnák, hogy milyen sok órányi munka van benne - galéria

Az alvázvédelemről és annak fontosságáról részletesen korábbi cikkünkből, ide kattintva olvashatnak.