Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A rendkívül ígéretes elektromos autóiról elhíresült, és rendkívül innovatív Amerikai Tesla Motorst mostanság az ág is húzza: miután egy elszánt befektetőnek köszönhetően nemrégiben kilábalt a cég az anyagi slamasztikából, most tűzesetek húzzák le a hírnevét. Alig egy hónapon belül a harmadik Tesla Model S kapott lángra, ami kicsit sem tesz jót a márka presztízsének, bár öröm az ürömben, hogy a bent ülők egyetlen esetben sem sérültek meg.

Az első Tesla Model S október elején égett le: nem spontán esetről volt szó, hanem az autó sofőrje egy méretes fém elemmel ütközött, amely megsértette a Model S alsó borítását és így keletkezhetett egy rövidzárlat. Másodszor október végén számolt be a média egy hasonló esetről, amikor Mexikóban egy ittas sofőr balesetet szenvedett a Model S volánja mögött: körforgalomból kisodródva először egy falnak, aztán pedig egy fának ütközött az elektromos luxusautó, majd lángra kapott. Félig-meddig persze magyarázható mindkét eset, de az igazság az, hogy számos autó kerül hasonló helyzetbe nap, mint nap, és mégis rendkívül ritkák a tűzesetek.

És ezzel nem lett vége a történetnek: a múlt héten az Egyesült Államokban, Tennessee-ben szintén a láng martalékává vált egy Model S - az esetről első ízben a Tesla Motors Club fórumra kerültek fel képek. A tűz pontos körülményei még nem hivatalosak, ám annak ellenére, hogy ezúttal (és egyes vélemények szerint) látszatra spontán esetnek tűnik, a hírek szerint egy baleset okozta – a pletykák azt állítják, hogy a sofőr egy vonóhorgon (?) hajtott át, ami lerántotta az alsó védelmet és az első esethez hasonlóan egy rövidzárlathoz vezetett.
 

És hogy mi az igazság? Ezt bizony senki nem tudja, de az összeesküvés-elméletek kedvelői már bizonyára több esetet is felvázoltak. Egyrészt elképzelhető, hogy esetleg az autóval tényleg gondok vannak és az egyik oldalról a Tesla védekezik mindenféle ’kacsa’ sztorival, és próbálják elhárítani a felelősséget az autóról, s speciális eseteket felvázolni, hogy mérsékeljék a problémát. A másik oldalon pedig olyan elméletek is állnak, hogy bizony a Model S nagyon jó autó hírében áll, remekül sikeredett, árban is több mint versenyképes, és sok nagy gyártó nem nézi jó szemmel, hogy a Tesla learatja az elektromos babérokat. És hát mindenki találgasson kedvére, de az tény, hogy sok-sok érdek számára lehet előnyös, ha az emberek félnek a Model S-től, vagy esetleg az elektromos autóktól, és ennek érdekében akár különféle ’gonoszságokra’ is hajlandóak lehetnek.

Harmadrészt – újabb összeesküvési elméletként - még gazdasági okok is lehetnek a háttérben, megint csak az esetlegesen akarattal generált tűzesetekhez: az elsőt követően például 7 százalékkal, a mostani harmadik után pedig 9 (!) százalékkal csökkentek a Tesla részvényei. El lehet képzelni, hogy bizonyos befektetők számára, akik egyszerűen csak részvény eladásra játszanak - vagy esetleg nagy növekedést prognosztizálnak a Tesla részvényeinek a közeljövőben, és alacsonyan szeretnének beszállni – mekkora segítség lehet egy-egy ilyen eset, és ne feledjék, hogy ilyenkor akár dollármilliókról is lehet szó, amiért megérheti rést keresni a pajzson, és feláldozni egy-egy alig 20-25 milliós autót. Az igazságot vélhetően soha nem fogjuk megtudni, de mi is értetlenkedve állunk a tűzesetek előtt, és reméljük, hogyha tényleg az autó a hibás, rövidesen megoldódik a probléma. A véletlenekben mindenesetre egy hónapon belül háromszor nehéz hinni.