Alig több mint 1,5 éve ünnepelt utoljára milliós fordulót a modern magyar autóipar egyik első bástyája, a szentgotthárdi Opel üzem, máris újabb egymillió erőforrás legyártását üdvözölhettük a lenyűgöző létesítményben. A villámos márka 1992 óta üzemelő hazai gyárában tegnap ugyanis elhagyta a gyártósort a kilencmilliomodik motor, mely egyébként a nemrég leleplezett vadonatúj Insigniában bemutatkozó 1,5 literes négyhengeres turbós volt.
Ez már az új Insignia motorja - galériaAz ünnepség alkalmából egy rövid időre még a gyártósorok is leálltak, hogy a dolgozókkal együtt örülhessünk a szép fordulópontnak, amely egyre gyakrabban érkezhet el az üzem életében, hiszen legutóbb alig több mint 1,5 év kellett egymillió motor legyártásához – az illetékesek pedig a termelés további növekedését vetítik előre. A tavalyi, 2015-ös évben csaknem 630 ezer erőforrás hagyta el a létesítmény kapuit, ez pedig rekordnak számít a közel 25 évvel ezelőtti alapítás óta. Az idei évre pedig ismét csúcsdöntést jósolnak a szakemberek.
Szentgotthárdon és környékén egyébként több mint 2300 embernek ad munkát az Opel gyár, amelynek a régebbi típusú, kis és közepes méretű Family 1-es motorok mellett – melyek még mindig a régebbi, 1992 óta meglévő üzemben épülnek – a nemrégiben 700 millió eurós beruházással létrejött Flex üzem modern, szintén kis és közepes méretű turbós benzinesei és közepes méretű dízeljei adják a portfólióját. A jelenleg futó Astrába így az összes motor a magyarországi gyárból érkezik, és ezentúl már az új Insignia alapmotorja is itt készül majd.
Büszkék Szentgotthárdon - rekordévet zártakHa már itt tartunk, az új motor pontosan 1498 köbcentis, és 163 lóereje mellé 250 Nm-es csúcsnyomaték társul. Ez az erőforrás lesz majd a második generációs Insignia alapmotorja, és természetesen a legmodernebb technológiával készül illetve teljesíti a szigorú környezetvédelmi normákat is. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy a tervezők a jelenleg is futó 1,4 literes turbósból indultak ki, és mindössze 9 alkatrész megváltoztatásával alkották meg a valamivel nagyobb hengerűrtartalmú, erősebb és modernebb szerkezetet – ezek közül az egyik egyébként a főtengely.
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a meglévő 1,4 és 1,6 literes négyhengeres benzines egységek mellé – melyek továbbra is gyártásban maradnak – miért volt szükség egy 1,5-ösre is. Az illetékesek erre is választ adtak nekünk: a német gyártó mindig a legmodernebb technológiát szeretné a vásárlók rendelkezésére bocsátani, ráadásul az átállás sem úgy működik, hogy egyik napról a másikra megszüntetik az egyik motor gyártását és onnantól az újabb kerül az autókba, így természetes az átfedés. Mindemellett a Flex üzem rugalmas gyártósorain akár egy napon belül is készülhet az összes erőforrás, így a gyártásnál sem okoz gondot a motorok széles palettája.
A kilencmilliomodik motorral kapcsolatban természetesen a gyár igazgatója, a lengyel Grzegorz Buchal is megszólalt: “büszkeséggel tölt el bennünket a tény, hogy az új Insignia alap benzines motorját, az 1.5-ös turbó benzinest mi fogjuk gyártani. Ennek köszönhetően az Opel Szentgotthárd rekord évet zárt 2016-ban, csaknem 630.000 gyártott motorral, amely a gyár fennállása óta a legnagyobb termelési volumen.” Idén azonban mégsem ez lehet majd a legszebb ünnep a szentgotthárdi gyárban, hiszen márciusban ünnepli majd megnyitásának 25. évfordulóját az üzem, amiről szintén megemlékezik majd az Opel.