Az az igazság, hogy megöregedtem… Bár még nem hasítottam át a negyedik X-et, nem kell reggel fél óráig izzítanom a derekamat, hogy fel bírjak kelni az ágyból, és nem is az urológusnál sorban állva írom e sorokat. A helyzet az, hogy a döntéseimen érzem leginkább az idő múlását. Ha egy eldöntendő kérdésre keresem a választ, akkor a mutató biztosan a racionális irányba billen és ez sajnos az autóválasztásra is hatással van. Eddig ez nem is annyira zavart, de az utóbbi időben valami gyökeresen megváltozott körülöttem.

A világot letarolta a pandémia, elárasztotta a kriptovaluta, a nagyhatalmak újra egymásnak feszültek. A tudósok azzal riogatnak, hogy a klímaváltozás már visszafordíthatatlan és mindennek a tetejébe még a Barátok közt is lekerült műsorról. Bár sosem voltam kihegyezve a katasztrófahírekre, mégis megszólalt bennem egy vészcsengő, hogy talán jó lenne még a civilizáció összeomlása előtt egy kicsit élvezni az életet, hátha mégis a károgóknak lesz igaza.

Egyszerre azon kaptam magam, hogy újra a használt autó hirdetéseket böngészem, noha a minden célt kiszolgáló gépjármű most is a ház előtt pihen és megbízhatóan teszi a dolgát. Bevallom őszintén, nem az a fajta vagyok, aki Ferrarikról és Bugattikról álmodozik. Ha a világ minden pénzével rendelkeznék, akkor is sokkal inkább gyerekkori kedvenceimet sorakoztatnám fel a garázsba (na jó, talán akkor egy Chiron elférne…).

A Mitsubishi 3000GT formái még ma is csinosak - galéria

És ekkor egyszer csak belém hasított a felismerés, hogy ezek a hajdani álomautóim álomország tengerpartjáról azóta átsodródtak a megfizethető, de „semmi értelme, meg hülye vagy, ha ezt megveszed napi járósnak…” peremvidékre. Ezekből a nem mindennapi, de mára megfizethető gépekből szemezgettem le párat ebben a cikkben. Hangsúlyozom, a saját álmaimról van szó, amelyekben nem mindig a műszaki tartalom volt a döntő – tehát vigyázat, szubjektív tartalom!

Sosem felejtem el, amikor a 90-es években először ültem le játszani a Playstation elé egy játékkal, amiben az autóké volt a főszerep. A Gran Turismo egy olyan ikonikus játék volt, amit valószínűleg minden autórajongó ismer. Számomra azért maradt emlékezetes, mert volt benne egy kocsi, ami még a pixelrengetegben is álomszépnek tűnt és amivel szinte minden versenyt megnyertem. Ez volt a Mitsubishi GTO.

Bár ez a változat ritka és elérhetetlen, a 3000GT kisebb eltérésekkel hozza a formát és az élményt is. Meglepő, de ez a fantasztikus sportkocsi az európai autópiacokon – bár nincs túl sok belőle –, egész megfizethető. A lelakottabb, sok kilométerrel megpakolt darabok már 4,2-5,3 millió forint környékén elérhetőek. Itthon olyan 3 millió forint körül már szoktak lenni használhatóak. A japán technikát ismerve még a viseltes darabok is gatyába rázhatóak egy „kis” ráfordítással.

Az új generációs Nissan Z a 300ZX formáihoz is visszanyúlt - igaz, inkább hátulról

A Nissan 300ZX ára az utóbbi időben elég robbanásszerűen kezdett felkúszni a világűr felé, de kopottabb, ugyanakkor még használható példányok 5,3 millió forint környékén még elérhetőek. Egy ilyen kocsi befektetésnek sem utolsó választás, de simán alkalmas a napi használatra.

A Honda CR-X számomra egy családi emlék miatt mindig meghatározó autó marad a sportkocsik közt. Hihetetlen, hogy ez a nagyon menő élményautó manapság már 2 millió forint környékén megvásárolható, ráadásul a jobb állapotban lévő példányok kóstálnak ennyit. A kis karosszériát az 1.6-os benzinmotor is vígan elrepíti bárhová két utassal. A kemény tető leszedhető és a csomagtartóba tehető út közben, viszont ennek hála, a kocsi rosszabb időben is bármikor használható.

A Honda CR-X-hez családi kötődés is van - galéria

Amikor az amerikai tinifilmekben a gazdagabb diákok begurulnak az iskola parkolójába, szinte mindig látni az autórengetegben egy-egy Chevrolet Camarót. Bár sokak számára megosztó, számomra az igazi amerikai életérzést mindig is a negyedik és ötödik generációs Camarók (a kezdőképen) testesítették meg a hegyesedő orral és rakétaszerű lapos formával. Természetesen az 5.0 literes V8 lenne az igazi, amiből itthon is van egy-két eladó példány 3 millió forint környékén.

Amerika is közel állt a szívemhez - galéria

A Pontiac Trans Am-et biztosan mindenki ismeri, ha máshonnan nem is, a Knight Rider sorozatból. Bár ott K.I.T.T. alapjául egy jócskán átalakított harmadik generációs példány szolgált, az igazán menő formavilágot a IV. generációs Trans Am hozta el, mely első ránézésre akár testvére is lehetne a Camaro-nak. A Trans Am IV. generációja már 3,5 millió forint körül elérhető a külföldi autópiacokon.

Amerikai átirat a Dodge Stealth - galéria

Amikor a Dodge Stealth-re nézek, elfog a Déjà Vu érzés, ugyanis ez a kocsi már egyszer szerepel ezen a listán. A kevéssé ismert modell ugyanis a Mitsubishi GTO amerikaiak által némileg átdolgozott változata, mely a japán alvázra és technikára épül. A formaterve némileg nyersebb, mint a japán testvéré, de annyira sokban azért nem különböznek egymástól első ránézésre sem. A Stealth, vagyis lopakodó a 3000GT-hez hasonlóan már 3 millió forint környékén kapható itthon is.

Ez már az európai szíveknek is kedves lehet - galéria

Hogy az öreg kontinens autógyártói is kapjanak egy kis rivaldafényt meg kell jegyeznem, hogy a BMW Z3 különösen közel áll a szívemhez. Gyerekkoromban formatervező mérnök szerettem volna lenni, így sok autót rajzoltam, amiket aztán hirtelen felindulásból néha el is küldtem a gyáraknak. Természetesen postán, mert hol volt akkor még e-mail? A BMW gyár annyira jó fej volt, hogy egy 1/18-as BMW modellt küldtek vissza cserébe. A rajz, amit készítettem nekik egy Z3 GT versenyautó verzió volt. Azóta is a Z3 az egyik kedvenc álomautóm. A Z3-ból már 2-3 millió forint közt egészen használható példányok is vannak eladók a hazai piacon.

Azóta is hiányzik a kalsszikus kupéformát hozó C70 - galéria

Bár nem klasszikus értelemben vett sportkocsi, de számomra mindig is az egyik legszebb kabriók egyike lesz a Volvo C70. Annyira szép formavilággal rendelkezik, hogy az ember legszívesebben csak belepattanna és elautókázna vele a naplementében. A kemény tetős kialakítása a napi használhatóságot is problémamentessé teszi a hidegebb időszakokban. A svédek tudják, hogy kell élni. 2-3 millió forint között már simán vannak olyan 2 literes dízel példányok, amikbe bele mernék pattanni.

Egy időben sokat lehetett látni belőle nálunk is - galéria

Lehet, hogy sokan legyintenek rá, mondván, hogy eljárt felette az idő, régi fénye megkopott, de számomra még mindig az egyik legmenőbb prémium kabrió a Saab 9-3. Természetesen a meghatározó formatervvel bíró első generációra gondolok és nem a már kompromisszumokkal készült második generációra. A Saab-ok ára a gyár megszűnése óta érthető okokból rohamosan csökken, így egy jobb állapotban lévő kabrió 9-3 már potom 2 millió forintért simán beszerezhető.

És Önöknek melyik a kedvenc gyerekkori álomautójuk? Írják meg kommentben!