Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Lancia Stratos a ’70-es és a korai ’80-as évek egyik legsikeresebb rallyautója volt. Az első tanulmány vonalait még Marcello Gandini vetette papírra a Bertone kötelékében, s hamarosan meg is épült az első prototípus, mely a Zero névre hallgatott és később Michael Jackson két videoklipjében is feltűnt.

A torinói bemutató idején a motorháztető alatt még a Lancia Fulvia V4-es erőforrása duruzsolt, ám a végső megoldást a Ferrari Dino 2418 köbcentiméteres, V6-os motorja hozta el, mely már 190 lóerős teljesítményre és öt másodperces sprintidő elérésére tette alkalmassá az autót.

A prototípus Zero névre hallgatott - galériaA három éves tesztperiódus után a homologizációs jogok megszerzésének érdekében négyszáz darabot gyártottak a 'zsebrakétából', s bár a Dino motorja a Ferrari égisze alatt már nyugdíjazásra került, azért 500 darabot még kapott belőle a Lancia is. A versenyzésre fejlesztett modellek már 280 lóerővel szaggatták az aszfaltot, ám hallottunk már KKK turbótöltők segítségével a határokig feszített, 560 lóerősre tuningolt darabokról is.

Sorra nyerte a versenyeket

Dino kicsi szíve gyorsan ver - galériaA Lancia 1974-ben, ’75-ben és ’76-ban sorozatos bajnoki címeket söpört be, miközben ugyanezen években, valamint a ’77-es idényben is megszerezte a legendás Monte Carlo Rally trófeáit. Aztán a Fiat a szabályok megváltoztatása miatt kiszállt a versenyekből, így ’81 után szinte csak kiállításokon találkozhattunk a típussal. Az összesen 492 darab Stratos mindegyike vagy gyűjtők kezébe került, vagy örökre elveszett, de a rajongók továbbra is életben tartották a legendát.

Ferrari kicsiben, izmosabban

Számos vállalkozás kínál házilag összerakható építőkészletet, azonban a típus iránt kevésbé elfogult replika-készítők inkább más modell után néztek, hiszen a Stratos vendégmarasztaló szűkössége közismert.

Tavaly felröppent a hír, hogy végül mégis elkészül a legenda modernkori átirata, s nemrégiben nem csak hogy üveghangon tesztelték az újdonságot, de egyenesen versenykörülmények között is próbára tették azt.

New Stratos’ deployment as lead car at the Rallye Isla Mallorca from New Stratos on Vimeo.

A Ferrari F430 Scuderia 20 centiméterrel megrövidített alapjaira építkező modell 4,3 literes, V8-as erőforrása pedig nem akárhogy duruzsol, hiszen 30 lóerővel teljesít többet, mint az ágaskodó csődör motorházteteje alatt, s így 540 lóerős teljesítménnyel és 500 Nm-es maximális nyomatékkal indulhatott a mallorcai felfutón.

Múlt és jelen találkozása

A versenyzőknek a 0-ról 100 km/órára történő gyorsítás művelete csupán 3,3 másodpercüket rabolta el, de 9,7 másodperc elteltével már 200 km/órával is száguldhattak. A felvételek ennek ellenére sajnos csak tovább fájdítják a szívünket, hiszen a Ferrari a jelek szerint megfúrja a sorozatgyártásra vonatkozó terveket, s a gátak lebontására legfeljebb az ágaskodó csődör középmotoros autóinak további elrugaszkodásával látni esélyt.