Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Genfi Autószalon forgatagában szívünket lecsillapítva időt szakítottunk egy kis beszélgetésre is: egy félórás interjú erejéig Carsten Priest, a BMW M és Individual részlegének vezetőjét faggattuk. Talán mondanunk sem kell, érdekes történetekkel gyarapodtunk.

A svájci seregszemlén, a BMW standjának hátsó szegletében, az emeleten áll egy 7-es BMW. Hátulján Individual felirat díszeleg, a veséit színezüst borítja, a kilincsein és a belső műszerfali betétein pedig kivert ezüst díszeleg. „Egyedi megrendelés” – magyarázza Carsten Pries, aki a bajor gyártó legizgalmasabb sportautói mellett a leginkább egyedi modellekért is felel. „Egy ezüsttel foglalkozó vállalat fordult hozzánk, hogy a hagyományos Individual kínálatunknál többre vágynak. Mi pedig örömmel eleget tettünk kérésüknek.” Mint később megtudtuk, az ilyen módosítás még csak nem is számít a radikális kérések közé, ám míg idáig eljutottunk, igyekeztünk az elegáns, jókedvű úriemberből minden információt kifacsarni az M részleg terveivel kapcsolatban.

Az ihlet adott volt, ugyanis alig pár autónyira tőlünk a BMW M3 legújabb generációja csalogatta a látogatókat, immár M4 nevet viselő kupé testvérével együtt. Miközben objektíven nézve az új széria ezúttal is hatalmas előrelépést jelent, némi kritikát is kapott a BMW, amiért alulmaradt a teljesítmény-háborúban. A 430 lóerő minden, csak nem kevés, ám a leggyengébb konkurensek már 450 lóerőnél tartanak, néhányan pedig már az 500 lóerős határt készülnek átlépni. „A kulcs a tömeg/lóerő arány” – világított rá Carsten. „Az új M3/M4 teljesítménye emelkedett, miközben tömegét a szénszál, a magnézium és a könnyűsúlyú acél felhasználásával alacsonyan tartottuk. Ez pedig olyan vezethetőséget és dinamikát biztosít, amelyet az erősebb, ám 200 kilóval nehezebb konkurensek nem képesek elérni.

Ahogy ő is kiemelte, a puding próbája az evés, mi pedig már alig várjuk, hogy belekóstolhassunk az újdonságba, a nemrégiben nálunk járt előd ugyanis mindmáig potens, izgalmas autónak bizonyul. Persze az más kérdés, hogy az E90-es sorozat tulajdonosai mennyire készségesen váltanak vissza V8-ról sorhatra, de tény, hogy a hatékonyság mellett a sokkal szélesebb tartományban rendelkezésre álló teljesítmény és nyomaték is a turbós új generáció mellett beszél, melynek köszönhetően – főleg kézi váltóval – sokkal egyszerűbb lesz a legtöbbet kihozni a modellekből.

Ha már M4, Carsten Pries arról is biztosított minket, hogy fejlesztői központjukban egészen kész állapotban sorakoznak a modell nyitott változatai, melynek köszönhetően már az idén élvezhetjük majd tető nélkül a sorhatos muzsikáját. A szellős típusok mellett magas építésű versenyzőt is találunk az M GmbH fejlesztői garázsában: mivel – főleg a tengerentúlon – komoly piaci siker volt az X5/X6 M, ezért az új generációból is elkészül a vérmes kiadás. Ahogy a BMW tovább bővíti a portfólióját, úgy terjeszkedhet majd az M modellek sora is. A 4-es Gran Coupé érkezésével valószínűleg újabb M modellt is üdvözölhetünk majd hamarosan, ám ezt Carsten nem erősítette meg. „Ha piaci igény mutatkozik rá, akkor megépítjük” – tette hozzá, és valószínűleg ugyanezt mondta volna, ha az időközben bemutatkozó X4 sportváltozatáról faggattuk volna.

Ami az i modelleket illeti, az M GmbH segédkezett a fejlesztésnél – nevezetesen az i8-ról van szó –, de ennél szélesebbre nem kívánják nyitni az együttműködést. „Nem kívánunk 918 példányra korlátozott versenylabort piacra dobni, amivel technológiai kutatásokat végzünk” – kacsintott Carsten a Porsche stand irányába. „Helyette inkább a szélesebb körben elérhető M-es modellekre helyezzük a hangsúlyt és azokból igyekszünk minél többet kihozni.” Vagyis egy potenciális M1 utódra hiába is várunk, mint ahogy az elektromos hajtáslánc is jó darabig biztosan távol marad az M-es modellektől. A szénszál alkalmazása viszont egyre nagyobb teret nyer majd.

Az M2 érkezéséről faggatva a vezetőt sajnos nem kaptunk megerősítést, egyelőre az M4-re koncentrál a márka. Maga Pries Carsten az eddig használt, automataváltós M235i kupéját a nagy újdonságra cseréli.

A személyre szabásért felelős Individual részlegre terelve a szót rengeteg érdekes történettel gazdagodtunk. Az átlagos halandó a BMW különleges márkájával csak a márka konfigurátorában találkozhat, ahol még elegánsabb és különlegesebb fényezéseket és belső elemeket kaphatunk bőségesebb felár ellenében. Azonban ez csak az egyik aspektus, a másik oldalon viszont – a szükséges díjazás ellenében – jóformán bármilyen kívánságot hajlandó teljesíteni a márka. Persze mindent nem vállalnak el gondolkodás nélkül. Ízlés tekintetében maximum csak tanácsokat adhatnak, ám ha az ügyfél ragaszkodik egy megoldáshoz, elkészítik azt, vagy legalábbis megvizsgálják, hogy elkészíthető.

Erre a legjobb példa egyik ügyfelünk, aki lazacok feldolgozásából kereste a kenyerét. Mivel szerette a munkáját és egyébként sem tudott mit kezdeni a halak bőrével, támadt egy olyan ötlete, hogy mi lenne, ha az új autója elkészítéséhez használnánk fel azt” – kezdte történetét a vezető. „A kollégákkal megvizsgáltuk ennek megvalósíthatóságát és kiderült, hogy létezik olyan technológia, amelynek segítségével úgy tudjuk felhasználni a lazacbőrt az autóban, hogy hosszú távon tartóssá tegyük azt. Így létrejött az egyedi BMW, amelynek műszerfali betéteit lazacbőr borította.” Időközben – mint megtudtuk – a nemes (?) matéria világhódító körútra indult, előkelő körökben egyre nagyobb népszerűségnek örvendve.

Sok példát találunk Carsten saját megfogalmazásával élve „funky” autókra is, amelyek a szokottnál extrémebb konfigurációban érkeznek. „Egyik vásárlónk beleszeretett egy narancssárga színárnyalatba. Rajongása olyan mértékig terjedt, hogy rögtön három különböző, egyedi M-es BMW-t rendelt, mindegyiket narancssárga színben, minden egyes részletében narancssárga belsővel” – mondta a vezető, hangjában némi büszkeséggel. „Mi nem szabjuk meg, hogy mi tessen az ügyfeleinknek. Ha szeretnék, tanácsot adunk, de egyébként nem szólunk bele az ízlésükbe, hanem azon dolgozunk, hogy megkaphassák álmaik BMW-jét.

Ennél jobb zárszót választani sem lehetett volna a beszélgetéshez, így érdekes tapasztalatokkal gyarapodva búcsút vettünk egymástól, hogy újra elmerülhessünk a Genfi Autószalon szűnni nem akaró forgatagában.