Az elmúlás az európai kultúrkörben mindig gyászos esemény, pedig valaminek a vége egyben egy új dolog kezdetét is jelöli. Nézzük hát meg ebben a szellemben, hogy az elmúlt öt esztendőben milyen autóktól kellett örökre búcsút vennünk!
Sokakat megfogott a Crysler különleges modelljeFőként a gazdasági válság volt a katalizátor, de tény, hogy az elmúlt 5 év különösen fájdalmas lehetett a változatlanságot kedvelők számára. Rengeteg emocionális autó került ki a gyártásból utód nélkül. Azért mi mégsem keseregnénk, hiszen egy-egy legendás nevet jó eséllyel feltámaszt majd a gyártó, még ha ez csak évtizedes távon történik is meg. Erre például különösen nagy esélye van a Chrysler PT Cruisernek, amely (2001-ben) gyakorlatilag elindította a retro-korszakot, majd pedig 2009-ben örökre levonult a színpadról. A szokatlan, ám ezért is vonzó formaterv sok rajongót szerzett, de a 116-tól 223 lóerős teljesítményverziókban kapható, nem éppen üdítő motorok már előkészítették a típus elhalálozását. A nagy rajongói tábor mellett kövér ellentáborral rendelkező PT Cruisernél sokkal kevésbé osztotta meg az embereket a Mercedes SLK-ra alapuló Crossfire, amely 2007-ben búcsúzott a gyártósoroktól.
Nem szabad elfeledkezni az Alfa Romeo 166-ról sem, melynek utódját már sokszor sok helyen beharangozták - sőt a Maseratival is hírnévbe hozták -, de a nagy Alfa csak nem tűnik jönni. Így tehát az 1998 és 2007 között gyártott modell addig is békésen a ködbe vész. Bár még mai szemmel nézve is nagyon vonzó, az elektronikai problémák, a nagy olajfogyasztás vagy az összeszerelési hibák használtan még inkább rossz vétellé teszik, holott az izgalmas orgánumú 240 lóerős V6-ossal igazi gyöngyszem lenne.
Hogy prémium márkák is csinálnak utód nélküli típusokat, arra az Audi A2 a jó példa. Vélhetően a túlontúl nőies formaterv miatt kellett mindössze ötévnyi gyártás után sarokba vonulnia az érdekes koncepciójú autónak, melynek újkori reinkarnációja, az A1 már sokkal hagyományosabb gondolati sémák mellett épül fel.
A Viper az autótörténelem színes darabja...Míg az A2 szinte észrevétlenül vonult ki a gyártásból, addig a sikeres sportautók búcsúját még a gyártók is fájdalmasnak érezték: ezért különleges szériákkal igyekeztek mérsékelni a gyászt: a hatalmas V10-es motorral szerelt, és amerikai autó léte ellenére meglepően gyors Dodge Viper 50 darabos szériával köszönt el, a több rekordot magának tudó, szinte végtelenig forgatható Honda S2000 pedig japánosan gyászba öltözve, azaz fehér egyenruhába távozott: az angyalszínű roadsterből 100 darab készült.
...és a Mazda RX-8-at sem fogjuk feledniBár a Mazda biztosan nem így gondolta, de a frissítés utáni RX-8 keményebb, R3 névre hallgató verziója is inkább csak különleges búcsúszériának mondható. A négyajtós Wankel-motoros kupé ugyanis eredeti formájában volt népszerű: 2002-es megjelenését követően még a magyar piac kupé-szegmensét is uralta, sőt majdnem megdöntötte az MX-5-ös eladási rekordjait. Végül éppen a különlegessége, a forgótárcsás erőforrás (pontosabban annak relatíve nagy szomja miatt) kellett búcsúznia. Olvasóink azért még hallani fognak róla: tesztparkunkban ugyanis egy példány lelkesen, és hiba nélkül rója a kilométereket: hamarosan beszámolunk róla, hogy milyen együtt élni vele.
Akárcsak a sportautók, a nagy szedánok terén is csillaghullás volt. Az egykoron kitörő örömmel ünnepelt különlegességek ugyanis elődeikhez hasonlóan a ködbe vésznek, hogy helyet adjanak új korok úttörőinek. Ilyen például a Lancia Kappa utódjaként megjelenő Thesis, amely különleges formájával mindenki szívébe bevéste magát, de a vállalkozó kedvűeket műszaki problémákkal tántorította el: végül pedig elődje sikertelensége végzett vele is – olyannyira, hogy a márka abba is hagyta a kísérletezést a felső-középkategóriában. De nem ő az egyetlen: a modell ellenpólusa, az E-osztályt koppintó Kia Opirus is most búcsúzott előrelátható utód nélkül. A 203 lóerős 3,5 literes, majd 266 lóerős 3,8 literes motorral gyártott különlegesség utolsó darabajai most érkeznek a márkakereskedésekbe.
A Jaguar X-Type szinte biztosan kapni fog utódot - galéria
Van aki viszont nem adja fel: a Renault a buszlimuzinos koncepciójú Vel Satis után is próbálkozni fog a felsőbb kategóriában, a Latitude ugyanis szépen lassan úton van Európa felé. De említhetnénk még a Jaguar X-Type-ot is, melynek utódja már hivatalosan is jön.
Aki viszont nem fog utódot kapni, az egy újabb csokor sportautó. Szerintem szinte mindenkinek nagyon fáj a Porsche Carrera GT búcsúja, amelyet az erősen limitált széria tett rövid életűvé. A 612 lóerős egykori Nordschleife csúcs-köridő tartó (7:32) 1500 tulajdonost vihetett el élesen üvöltő V10-esével a teljes autós extázisba: mára valószínűleg már jóval kevesebb példány van egészben a különlegességből. Hogy az alsóbb kategóriában is búcsúznak roadsterek, arra az Opel GT a példa: a kétliteres, 264 lóerős turbómotorral Európába érkező Pontiac-átirat csiszolatlansága miatt nem volt a tesztelők kedvence, sikerékhez pedig a csomagtartó hiánya sem járult hozzá: noha formailag minden adott volt a sikerességhez. Végül két év után vették ki a kínálatból.
Limitált példányszámban igazi érték a Carrera GT, de szerintünk még gyárthatták volna évtizedekig
Talán még fájdalmasabb a búcsú, ha egy legendától válunk meg. A Toyota Celica pedig a japán autógyártás történelmi darabja. 35 évet és hét generációt élt meg az elérhető árú sportkupé, amelytől nem könnyű megválni. Végtére is 143 és 192 lóerős 1,8 literes motorjai, és formaterve is sokak szívét meghódította, bár a korábbi verziók rali által ihletett, különösen gyors kiadásai az utolsó generációt már nem jellemezték.
És a listát a végtelenségig folytathatnánk. Hiszen ott a Rover, az MG, a smart, vagy a Toyota MR2, a DaA legyártott darabok viszont köztünk élnekihatsu Copen, a vidám Ford StreetKa, vagy a praktikus Honda FR-V, no meg az Opel Tigra, vagy a Peugeot 407 Coupé – ők mind hiányozni fognak.
De minden elmúlás új szeleket hoz: a Carrera GT helyére a már most legendává váló 918 Spyder kerül, de a Celica-utódra sem kell már sokat várni. És hogy még mit hoz a jövő? Nehéz megmondani. Semmi sem tart örökké, csak a változás bizonyossága.
Önnek mi hiányzik a legjobban? Mely modellek távozásának örül leginkább? Mondja el nekünk alább, vagy pedig tárgyalja ki a többiekkel Facebook csatornánkon!